Jump to content

Kule på tvers


PG

Recommended Posts

Noen som har en formening om hva som kan forårsake et slikt treff bilde. Skjøt med en Blaser R8 med 6,5x55 Norma Jaktmatch ikke montert demper. 

20170423_182111.jpg

Edited by PetterG
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kulen kulbuterer og gir derfor ikke et riktig bilde av form i hullet.

Sant nok, men jeg begynner å ha sett en del av de der, og som regel kan en se hva slags kule det er. Jeg hadde uansett glemt at de bruker 7.8gr helmantel også.

Som det sies over, på kort hold så er det egentlig bare 4-5 mulige årsaker, 

- at kula er feilprodusert, f.eks. at det er blykjerne bare helt bakerst, eller at det er ubalanse i blykjernen

- at det er ei underkalibrert kule. Folk har funnet kuler av feil kaliber i pakkene sine f.eks. 

- at den har vært borti noe, en grein på 4-5mm er nok

- at løpet er så slitt at den ikke får nok rotasjon

- at kula ikke er stabil i den aktuelle riflestigningen, det kan du nok se bort i fra her

 

Så da står vi igjen med feilproduksjon... Syns vel egentlig du burde informere Norma. Det er noe jeg ville hatt inn i statisitikken om jeg drev med kvalitetskontroll av ammunisjon iallefall

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd noe liknende med 9,3x62 Norma Jaktmatch i sommeren 2009. Jeg tippet på produksjonsfeil, fordi saken betraff kun 2 skudd i en pakke med 50. Aldri opplevd før eller etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ha vært et hull der fra før. Pleier ikke å lappe hullene som sitter i blinken fra tidligere som er utenfor svarten. Hadde akkurat montert aimpointen og skulle stille en del knepp opp men endte med å skru feil vei. Det grunnen til at skuddene sitter så lavt.

Edited by PetterG
Link to comment
Share on other sites

Det var 3 år siden og hadde ingen ting med kulbutering å gjøre. 

http://www.jeger.no/artikkel/tilbakekallelse-av-norma-jaktmatch-patron-308-win

 

 

Jeg bruker mest Norma hylser i både 308 og i 30-06. Jeg har kjøpt veldig mye Norma Jaktmatch ammunisjon, og kan ikke si at jeg har noe å utsette på den. Hovedårsaken til at jeg handler Jaktmatch, er selvsagt pga hylsene. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes den ser ut som en relativt klassisk "velter snart" kule. Men det er min vurdering.
Men det kan og være en klisterlapp har flagra, kanskje den har flagra siden det kom en ustabil kule i gjennom. Hvem vet.

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Løs teori: kan kulen ha truffet noe annet enn strå/kvist på veien, f.eks en humle eller andre flygende småkryp?

Med tanke på at et tynt gresstrå kan vippe en kule ut av sin bane, virker det plausibelt at en humle skulle kunne gjøre det samme...

Edited by Refs
Link to comment
Share on other sites

På 11.5.2017 den 17.57, Refs skrev:

Løs teori: kan kulen ha truffet noe annet enn strå/kvist på veien, f.eks en humle eller andre flygende småkryp?

Dette hendte faktisk under "Kjemsjøstevnet" på bane i fjor sommer. En god skytter fikk en 1-er på stående, og protesterte på resultatet. Men alle parametre fra skiva sa at kula hadde truffet der. Da kunne naboskytteren fortelle at da karen skjøt, kom ei svale flygende, og ble truffet av kula! Skytteren fikk skyte opp igjen skuddet. Jeg var der dagen etter stevnet, og fant ei død svale ca. 10 meter foran standplass!

 

Det ser ut som 4 treff i skiva. "Kuler på tvers" har vi masser av i skivene våre - etter at Heimevernet har rasert banen ei uke. Mitt spørsmål blir da: Var det bare du som skjøt, eller var det flere som skjøt samtidig som deg? I så tilfelle kan jo dine skudd være de tre nederste, og "nøkkelhullet" være laget av en som har skutt i bakken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...