Jump to content

Vinterkamodresser.


Polardego

Recommended Posts

Jeg er godt fornøyd med Jahti Jakt dressen. Eneste minuset om noe er at den er litt tett, husk å ha alle luker åpne :)

 

 

Ja, men han sier jo at han vil ha en som er helt hvit. Hvis han vil ha Jahtijakt sin, så er det en veldig bra dress. Kom bra ut i test. Men den er jo kvist, og trekamuflert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med Jahti Jakt dressen. Eneste minuset om noe er at den er litt tett, husk å ha alle luker åpne :)

 

Er også fornøyd med denne. Synes luftinga blir tilfredstillende når jeg bruker bukseseler istedet for belte. Da slipper steamen fra buksa lettere opp og ut.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med mange av disse dressene er at de er så utrolig tynne, og suger til seg snø og fuktighet. Har prøvd en del hvite dresser, og norrøna sin (som fotograf Nævra bruker på syd-nord Polen) er ganske så bra når det gjelder dette. Jeg ville trålet markede, og skaffet meg en sånn dress.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt et anorakk/vindbuksesett i hvit dunlerret i mange år. Sånn gammeldags lett marka-anorakkmodell, ikke noen fjellanorakk. Både den gamle mil.-vinterkamoen i bomull og den nye i syntet blir klumpete og tunge sammenlignet med den. Sånne jaktdresser er som regel fòret (ihvertfall de jeg har sett på), og jeg er prinsipiell motstander av fòrete ytterplagg til bevegelig jakt. Der vil jeg ha skallplagg og regulere isolasjonen sjøl med antallet og tykkelsen på ulltrøyene jeg tar på meg.

 

Jeg har ikke sett slike gammeldagse dunlerretsanorakker på noen år nå, så jeg vet ikke om slikt er å få tak i lenger, men hvis det er mulig ville jeg klart anbefalt det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt et anorakk/vindbuksesett i hvit dunlerret i mange år. Sånn gammeldags lett marka-anorakkmodell, ikke noen fjellanorakk. Både den gamle mil.-vinterkamoen i bomull og den nye i syntet blir klumpete og tunge sammenlignet med den. Sånne jaktdresser er som regel fòret (ihvertfall de jeg har sett på), og jeg er prinsipiell motstander av fòrete ytterplagg til bevegelig jakt. Der vil jeg ha skallplagg og regulere isolasjonen sjøl med antallet og tykkelsen på ulltrøyene jeg tar på meg.

 

Jeg har ikke sett slike gammeldagse dunlerretsanorakker på noen år nå, så jeg vet ikke om slikt er å få tak i lenger, men hvis det er mulig ville jeg klart anbefalt det.

 

Har slitt ut en gammel Norrøna bomullsanorakk, den var suveren når det var minusgrader! Dessverre produserer ikke Norrøna hvite fjellanorakker lengre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt et anorakk/vindbuksesett i hvit dunlerret i mange år. Sånn gammeldags lett marka-anorakkmodell, ikke noen fjellanorakk. Både den gamle mil.-vinterkamoen i bomull og den nye i syntet blir klumpete og tunge sammenlignet med den. Sånne jaktdresser er som regel fòret (ihvertfall de jeg har sett på), og jeg er prinsipiell motstander av fòrete ytterplagg til bevegelig jakt. Der vil jeg ha skallplagg og regulere isolasjonen sjøl med antallet og tykkelsen på ulltrøyene jeg tar på meg.

 

Jeg har ikke sett slike gammeldagse dunlerretsanorakker på noen år nå, så jeg vet ikke om slikt er å få tak i lenger, men hvis det er mulig ville jeg klart anbefalt det.

 

Har slitt ut en gammel Norrøna bomullsanorakk, den var suveren når det var minusgrader! Dessverre produserer ikke Norrøna hvite fjellanorakker lengre.

men om du har behov for en vinterkamojakke(forsvarets) i bomull..... har jeg sikkert en liggende til en nabo....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vel,de nye til forsvaret er ikke i bomull,så de blir ikke våte.

 

Veit du ka stoff de er laget av, og har du noe erfaring med de?

 

nylon. nesten vanntett.

du bråker som bardet. men våt blir du som oftest ikke

 

Men hvis du jobber med selveid materiell så har du muligheten til å klippe til lapper av hvit bomull og lime på friksjons punktene på nylon dressen. Dette reduserer støy meget godt, og du merker ikke noen særlig forskjell i forhold til vannavstøting siden dette er litt oppe på kroppen. Hvis du bruker litt godt med lim så har dette også en "isolerende" effekt mot vannet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...