Jump to content

Grov-justering av optikk


Bartemannen

Recommended Posts

Jeg finner det litt merkelig når våpenforhandler insisterer på å grov-justere optikken når de har solgt børse. 10 minutt i super-benk med noe greier i løpet og justering frem og tilbake.

"Nå skal det bare være litt finjustering igjen på banen".

 

Nå vet ikke jeg hva denne personen legger i finjustering, men 80-100cm til høyre for blink og 35cm under på 100m er laaaangt unna i mine øyne. Traff ikke engang skiva!

 

Når er jeg vant til å grovjustere selv gjennom løpet og da treffer jeg mye bedre.

 

Og dette er 2 gang det har skjedd meg i denne samme butikken. En av Norges største. Gangen før skjøt jeg i vollen under.

 

Ja, begge gangene kunne jeg sjekk først gjennom løpet, men jeg var nysgjerrig på hvor bra disse duppedittene fungerer.

 

Er disse boresight greiene bare piss eller er det bare ingen i denne butikken som kan bruke det korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Boresighter, både patronene og den dingsen du stapper nedi munningen, er flotte verktøy til grovstillingen.

 

Men som med alt annet verktøy, brukes det feil så blir det feil. Tabbe #1 på munningsversjonen er gal gummiknott i forhold til kaliber, da får du type treffe i vollen.

 

Og selvsagt, det er forskjell på pris. Den jeg bruker koster vel 3-400ish og har aldri feilet meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd boresighting med laser patron, slet med å se laserpunktet i dagslys.

Endte opp med å sikte gjennom løpet. Har gjort det flere ganger, og det fungerer veldig godt.

Det enkleste er ofte det beste. :smile:

 

Så dissa laserpatronene er bortkasta penger i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med å sikte gjennom løpet. Har gjort det flere ganger, og det fungerer veldig godt.

 

Grei metode der det er mulig :wink: Ikke alle rifler det er mulig på og da må en ha en borsighter av noe slag.

 

Den mest nøyaktige er vel den som har en guide som stikkes inn i løpet.

De med magnet er avhengig at løpet er sentrert nøyaktig i pipa og munning er er riktig i forhold til løpet, for å være nøyaktig.

Laser vil jo nødvendigvis heller ikke være helt nøyaktig da en riflekule ikke "går som en laser". Her vil også skjevt kammer i forhold til løp spille inn :wink:

Alle krever forøvrig riktig bruk for å virke sånn noenlunde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes kina laseren til 10 USD har betalt seg tilbake kjapt, har alltid kommet innenfor skiva på 100m etter innstillig med laseren, oftest innenfor svarten også. Da trenger en jo ikke mer enn 2-3 skudd totalt før man er i senter.

 

Monterer kikkert og bruker laseren (den typen som stikkes inn i munningen mer riktig størrelse plugg) på ca 10m ( ca laser prikk ca kikkerthøyde under siktepunkt) i kjelleren hjemme før jeg går på banen.

:D:D

Link to comment
Share on other sites

Har brukt "stikk inn i løpet" laser og den fungerer grei nok til grovinnstilling av kikkertsikte. Kikke gjennom løpet krever at børsen er stabil hele tiden og det kan være en utfordring. Begge metodene er greie nok til å retningsorientering. Høyden må fremdeles justeres ved skyting.

Link to comment
Share on other sites

Har kun prøvd den optiske innstikkstypen og må sei eg er veldig fornøyd.No har eg gjort dette ein del ganger og min erfaring om ein gjer det korrekt er at nøyaktigheten varierer alt etter hva slags våpen og montasje ein har.To ellers like våpen kan gi ulikt resultat. Det har variert fra innom skiva til rett i senter utan behov for vidare justering.

Link to comment
Share on other sites

Gidder ikke dra så langt igjen bare for å komme med en kommentar. Tar det nok neste gang :wink:

 

Når han begynte å gjøre dette så hadde jeg faktisk tenkt å komme med en kommentar om hvor dårlig det funket sist de gjord dette, men med tanke på at han som gjorde det sist døde under tragiske omstendigheter i sommer så valgte jeg å holde kjeft i stedet for å sverte hans minne.

Link to comment
Share on other sites

Når han begynte å gjøre dette så hadde jeg faktisk tenkt å komme med en kommentar om hvor dårlig det funket sist de gjord dette, men med tanke på at han som gjorde det sist døde under tragiske omstendigheter i sommer så valgte jeg å holde kjeft i stedet for å sverte hans minne.

 

Så istedetfor å ta dette opp med selgeren i butikken, den eneste som kan evt gjøre noe med det (hvis utstyret brukes feil) så legger du det ut på nett der noen hundre leser det og mange av disse umiddelbart skjønner hvem du sikter til. Jeg er ikke direkte imponert over logikken bak resonnementet om å ikke sverte hans minne...

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget mitt er hvorfor såkalte fagfolk insisterer på å gjøre slik en jobb når det de leverer er helt på bærtur.

 

De kan vel gjøre feil de som alle andre :winke1:

Insisteringen har sikkert flere hensikter. Én kan være å gi kunden en opplevelse som gjør at h*n kommer tilbake og handler en annen gang. Så er det de som ikke har verken forstand på eller remedier til å gjøre innstillingen selv og som syns det er veldig greit å bare stille klikk. En og annen gangen går det skeis. Trasig for den det rammer men det er heller unntakene enn regelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Siden denne tråden har sporet av i retning av det jeg lurer på, så prøver jeg;

 

uforutsette hendelser gjør at jeg kanskje må fyre opp reservebørsa litt tidligere enn planlagt. Vel egentlig mye senere, men tidsskjema på plan A sprakk, så da var plan B å ha den klar til neste jaktsesong.

Dette er en Browning BLR i 358W, dvs. svindyr ammo og ingen mulighet for å sikte gjennom løpet. Dårlig utgangspunkt for innskyting.

 

Kan boresight være ett alternativ? I såfall, kan boresight for 308/243 benyttes? Antar at kaliberspesifikk boresight for 358W ligger i hyllen ved siden av hønsetenner, så hvis dette kreves er jeg like langt.

Andre alternativ?

 

Link to comment
Share on other sites

@spindrift

Takk for tips! Jeg har tenkt å starte på kort hold, bare jeg finner en plass å skyte. Har en plass oppi skauen som jeg vurderer å prøve i kveld, bare jeg kommer meg ut før elglaget.

100m med spotter kan bli litt flere skudd enn jeg setter pris på. Tanken var jo å komme igang med lading forrige vinter, slik at 358 ble litt mer spiselig for lommeboka. Av div årsaker er en del prosjekt forskjøvet ett år, og dette gjør at p.t. må jeg forholde meg til ferdigrulla 358. Prisen på disse er såpass avskrekkende at jeg anså det hensiktsmessig å vente til neste høst med å bruke BLR på jakt. En ny  runde med "div årsaker" gjør at jeg allikevel må vurdere å ta den i bruk nå.  

Sånn for å oppklare, så er det ikke selve børsa som er plan B, var bare tidspunktet for å ta den i bruk som kan betraktas som plan B eller C i forhold til opprinnelig plan.

Er vel heller ikke riktig å kalle den reservebørse, men den har litt begrenset bruksområde ifht. en litt mer flattskytende boltrifle aka "primærbørsa", så den ville ikke egnet seg superbra som eneste børse. Når alle brikkene faller på plass, ser jeg ikke bort fra at den godt kan bli førstevalg i enkelte situasjoner. 

 

@DoctoRoy

Trur jeg skipper laser allikevel. Det virker som resultatet er påvirket av for mange usikkerhetsmoment. Hadde jeg hatt god tid, så kunne der vært mer aktuelt, men akkurat nå trur jeg gamlemetoden blir mest effektiv, så får jeg heller bruke pengene på noen ekstra skudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...