Jump to content

Hvilken type hundefor?


RR75

Recommended Posts

Jeg lurer på hvilken type hundefor dere bruker her inne på forumet.. Jeg bruker selv pro-plan men synes prisen begynner å bli høy da den stiger hver gang jeg bestiller.Har 4 bikkjer i hunde gården så det går mye for.Har noen forslag til for som fugerer bra til en hyggelig pris :)

Link to comment
Share on other sites

Får nå gratis fôr gjennom jobben (skal ikke nevne produsent), men brukte før FK's fôr. Så for en tid tilbake at de kom veldig bra ut i en test, og det er billig. I tillegg hadde de, ihvertfall den gang, en rabatt-ordning med hver 10. sekk gratis eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mye forskjellig, men har de siste 5 åra brukt Precetp.

Kom i høst over et parti med Eukanuba jaktfor, men avføringa til hundene tredoblet seg, så når det er oppbrukt, går jeg over til Precept igjen.

 

Har oxo samme erfaring med Labb. MYE avføring, noe jeg forbinder med dårlig opptak.

 

På vintern forer jeg stort sett på vom. rein oppmalt vom, 100kr pr 20kg. Sper på med tørrfor og brømat innimellom.

 

Precept er dyrt, men når det gjelder hundenes mat/helse, har pris ingen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Får nå gratis fôr gjennom jobben (skal ikke nevne produsent), men brukte før FK's fôr. Så for en tid tilbake at de kom veldig bra ut i en test, og det er billig. I tillegg hadde de, ihvertfall den gang, en rabatt-ordning med hver 10. sekk gratis eller noe sånt.

 

Hver 10 sekk gratis ja :D Jeg får 15% som medlem av en hundeklubb hos min lokale FK butikk, men det blir hipp som happ om man gjør dette eller tar en gratis sekk.

Link to comment
Share on other sites

Proplan til frokost og vom med laks til kvelds. Det var oppskriften for at begge hundene skulle få god fordøyelse og at matlyste skulle komme tilbake. Tidligere ga jeg stort sett bare tørrfor med middagsrester. Prøvde mye forskjellig, både billige og veldig kostbare merker, men særlig den ene hunden hadde uansett nesten konstant mavetrøbbel og dårlig matlyst. Nå eter han som et troll, og oppfører seg som et også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sportman pride.

FK foret gav svarthunden for mye rødskjær i pelsen.

 

 

Har brukt litt forskjellig for gjennom årene,prøvde et par år et Amerikansk for,men bikkjene dret som hester av det !

Brukt Labb i flere perioder,og har brukt dette et års tid nå på to stk .(jämthunder)

Dette med rødskjær i pelsen leste jeg en tråd her inne for noen dager siden,og ble selvsagt nysgjerrig på mine egne hunder,ved første øyekast så er det ikke noe å se,men når solen glimtet til,fikk jeg nesten sjokk over den rødglansen som der kom fram !

Har sett det tidligere,men har vel egentlig aldri koblet det til fortypen

Synes også de røyter mer ved bruk av labb,blir liksom aldri helt ferdig.

Avføring er fin.

Kommer til å bytte for etter jakta,så det ikke blir noe kluss med næringsopptak ved forbytte !

Brukt Labb ekstrem nå i flere mnd,og hundene holder seg godt med det !

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal velge fortype til mine hunder,er det endel ting som opptar meg.Foret skal ha meget bra proteinkvalitet,altså minst mulig billig ingredienser slik som hvete,mais og andre kornprodukt!Og det skal være produsert av fabrikk med lang erfaring som forprodusent!Det er og betryggende at fabrikken har egne veterinærer,ernæringseksperter og labratorium,som sjekker råvaren før den tas inn på fabrikken samt hele tiden gjør alt de kan for å produsere kvalitet så din hund får et langt og sykdomsfritt liv forhåpentligvis..har ingen garanti for det da..Derfor forer jeg med Royal Canine,og sper på mitt litt våtfor,f.eks vom.Men også pro plan,Eukanuba og Kobuk,er gode tørrfor!Disse billige norske og svenskefora holder ikke mål til en jakthund etter mine tester gjennom mange år!Ikke riktig at en setter på jakt driter 6 ganger om dagen!

Link to comment
Share on other sites

Bruker Specific CCD, Kjempe for. Lite avføring og flott pels på begge to. Har også forsøkt Labb i flere perioder de siste 10 år uten suksess. Eucanuba forsøkte jeg ett par mnd, men det var helt sjokkerende mengder de klarte å drite, nesten like mye som Labb.

Link to comment
Share on other sites

Tørrfor har jeg vel vært innom de fleste merkene. Noen bedre enn andre..

men jeg har kjørt på med vom hundemat i godt over ett år nå(1kg om dagen) og kjører på med ca 500gram tørrfor i tillegg( avføringen blir så steinhard av rein vommat ) tørrforet kjøper jeg bare av kvalitetsmerker, men har for første gang nå kjørt på med ekstrem utgaven av labb og får se hvor fornøyd jeg er med det! bor i en liten by og utvalget av hundemat er ikke så stort annet enn at hvis lokalmaten fungerer bra, så ser jeg ikke noe i veien for det..

 

problemet med endel av merkene er at det kun er kyllingsmak helt til dem er fullvokst, noe som noen hunder finner å være kjedelig i lengden

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå de siste tre årene brukt sportmans pride, og har god erfaring med dette. Under jakta, tilleggsforer jeg med Balto og dette vil jeg anbefale på det varmeste til dere, som i perioder bruker hundene hardt. Fuglehunder som brukes mange timer hver dag i flere dager, eller losende hunder som er på ukesturer og brukes hver dag.

Fordelene med Balto, er opptaket av næringen i hundekroppen. Kan gis umiddelbart etter større fysisk aktivitet, som igjen gjør at hundekroppen raskere resituerer seg.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde litt av hvert i starten, da vi fikk Dachsen i hus.

En del av fôret forårsaket promping man kunne dø av, andre ga enormt men avføring.

Seriøst, hunden måtte flytte på seg for å ikke bli sittende på stabelen han la! :shock::lol:

 

Så ble jeg anbefalt Bento Kronen av en kammerat som også har jakthund.

Og siden der er en som selger det her i bygda passet det meg godt.

Spike er så fornøyd med det, han og!

Ikke unormalt med røyting, luft eller avføring lenger med Bento i skåla!

 

Nå, i jakta, har vi prøvd oss litt med Eukanuba sitt høyenergifôr og det liker han også svært godt.

Bittelitt mer fjerting av det, men ikke med den dødelige lukta som f.eks Pedigree ga.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fora før med royal canin, men syns hunden flasset for mye, gikk over til labb, flasset ble borte, men har begynt å røyte mye. Tenkte jeg skulle prøve å tilsette tran i foret da jeg har fått et tips om det. Viss ikke blir det å prøve seg fram videre

 

 

CG....bruk Omega3 olje i stede for tran.....

De fettsyrene gjør hunden/valpen godt :wink:

Kjøpes hos dyrelgen eller i dyrebutikken.

Link to comment
Share on other sites

Et tørrfor inneholder alle vitaminer en hund trenger i nøye tilsatte mengder.Gir du en hund tran,vil den få i seg altfor mye a og d vitamin,det vil på sikt gjøre den syk!Kjøp heller fiskeolje på zoo butikk,dyrt,men ikke så mye som skal til..Helt klart at ikke alle formerker passer alle hunder,det må prøves frem.Men en bør teste det over 2mnd før man kan si om det er bra eller ikke.Høres merkelig ut at det blir mye avføring av Eukanuba..Men men,Royal Canine har jeg aldrig hatt problemer med,verken kløe,avføringsmengde,tap av muskelmasse osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...