Jump to content

Hjelp til drillingvalg...


Sauer 6,5x55

Recommended Posts

Ønsker meg en drilling primært til rådyrjakt. Har sett på endel alternativ men klarer ikke å bestemme meg. Håper det er noen her inne som kan hjelpe meg litt på vei....

 

Ønsker meg cal. 20 og 6,5x55, er det veldig dumt og ikke ha kragepatron? Hadde vært greit å kunne bruke samme ammo som rifla men det er ikke noe "must"

Har sett på Antonio Zoli sin og liker den godt men den kommer desverre ikke i cal 20 :(

Merkel sin liker jeg veldig godt men prisen er litt i stiveste laget...

Liker blaser sin og men så er det det med to haner som er lite fristene....

 

Er det noen flere alternativ? Prisen må ikke overstige 50000 ihvertfall, og gjør ingen ting om den er lavere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ønsker meg en drilling primært til rådyrjakt. Har sett på endel alternativ men klarer ikke å bestemme meg. Håper det er noen her inne som kan hjelpe meg litt på vei....

 

Ønsker meg cal. 20 og 6,5x55, er det veldig dumt og ikke ha kragepatron? Hadde vært greit å kunne bruke samme ammo som rifla men det er ikke noe "must"

Har sett på Antonio Zoli sin og liker den godt men den kommer desverre ikke i cal 20 :(

Merkel sin liker jeg veldig godt men prisen er litt i stiveste laget...

Liker blaser sin og men så er det det med to haner som er lite fristene....

 

Er det noen flere alternativ? Prisen må ikke overstige 50000 ihvertfall, og gjør ingen ting om den er lavere :wink:

 

 

Blaser gör inga drillingar...bara en kombi med 3 pipor... :wink:

Gå in på:

 

www.torsbohandels.com

 

 

De har nog det Du letar efter. Eller ring till dom och be att få prata med Niclas :!:

Link to comment
Share on other sites

Har en merkel drilling selv, med 6,5x55 i rifla. Har aldri hatt problemer med denne, lett å få ut hylsa. Men hadde jeg kunnet velge så hadde jeg kanskje valgt krave. Er nok forskjeller mellom drillingene og hva angår hvor lett det er å få ut hylsa.

 

Kan forøvrig anbefale merkel på det varmeste. Du får mye bra og brukt drilling for under 30.000,-

Link to comment
Share on other sites

Ønsker meg en drilling primært til rådyrjakt. Har sett på endel alternativ men klarer ikke å bestemme meg. Håper det er noen her inne som kan hjelpe meg litt på vei....

 

Ønsker meg cal. 20 og 6,5x55, er det veldig dumt og ikke ha kragepatron? Hadde vært greit å kunne bruke samme ammo som rifla men det er ikke noe "must"

Har sett på Antonio Zoli sin og liker den godt men den kommer desverre ikke i cal 20 :(

Merkel sin liker jeg veldig godt men prisen er litt i stiveste laget...

Liker blaser sin og men så er det det med to haner som er lite fristene....

 

Er det noen flere alternativ? Prisen må ikke overstige 50000 ihvertfall, og gjør ingen ting om den er lavere :wink:

 

Med tanke på at det kan skje at du ikke trives med drillingen, eller andre årsaker som senere gjør at du kansje vil selge ville jeg gått for kravepatron, tror den er lettere å omsette i annehåndsmarkedet med kravepatron. Men bare en spekulasjon fra min side.

Ellers vil jeg selvfølgelig anbefale Merkel sin siden jeg har en selv..innabil..en smule :P

 

Ja og så er det jo moro med våpen i flere kaliber, kjedelig med to i 6,5x55 som jo er en ganske så kjedelig patron i seg selv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Veldig fornøyd med Blaser D99.

Fordeler er veldig bra coating/blånering på løp, frittliggende piper og bra orginal montasje.

"Ulempen" er at den fungerer enten som en dobbeltløpet hagle eller som en vanlig kombi, kan bare skyte 2 skudd før man må spenne opp igjen. Men dette har nå aldrig vært ett problem for meg.

 

Hadde tidligere en Krieghoff, men den rustet som bare f....

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Merkel 96K, 20/76-7x57R, og er strålende fornøyd. Lader du selv, så ville jeg valgt 7x57R. Hvis ikke så tror jeg jeg ville gått for 6,5x55 :oops: . Hyllemetre med ferdigrulla ammo. Jeg har som sagt 7x57R selv, og pga manglende presisjon i det jeg fikk av ferdigladd til fugl (helmantel), begynte jeg å lade selv. Ikke det at jeg angrer på det, for det er j... artig å produsere sin egen ammo, sette seg inn i ballestikk og hva kulevekter, kruttype og annet har å si for presisjon. Min skyter nå hull i hull :D Men hvis du har planer om å ta den rett opp av esken, kjøpe litt ammo og thats it. Vel :!: Må si at presisjonen på ferdigladd Oryx på 35mm holder mer enn nok til rådyr, men jeg jakter hovedsaklig skogsfugl.

 

Jeg vet ikke hvor kilent det er å få ut hylsa på en rillepatron, men ut ifra det jeg har lest, så er det ikke mange som har hatt problemer :?:

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er nå jeg også innhabil, men skal forsøke meg. Jeg jakter rådyr med dachs, og den jager allt som jages kan, så det kan fort bli både hare og rev, når vi er ute, uten at dette har avgjort mitt valg.

Den første drillingen jeg hadde, var en Zolli, forøverig ingen dårlig børse i utgangspungtet, men det var kammerfeil i riflepipa, så hylsene ble ødelagt. Fikk levert denne inn, og byttet til Merkel K96. Denne er jeg strålende fornøyd med.

 

Zollien min slet med samskyting av haglepipene, i forrhold til riflepipa, og det var litt surt, kanskje tilfeldig, men jeg har hørt flere som klaget på dette. Så pass på og prøve før du handler.

 

En annen ting er, Hvis denne skal primært brukes til rådyr, ville jeg valgt cal 12. Ikke fordi at cal 20 ikke duger, men utvalget i ammo er så uendelig mye bedre. Slik at sjangsen for og finne noe som går godt i din børse er lettere. Ok børsa blir noen gram tyngre, og litt tykkere over baskylen, men det gjør ikke noe på et skogsvåpen. Til fjelljakt, stiller dette seg selvølgelig helt annderledels.

 

Riflepipen skal selvfølgelig være i 7x57R

 

Var jeg deg, ville jeg reist til en stor forhandler, og prøvd mange børser. Det er like viktig at drillingen passer på stokkmål, som hagla di. Og skal man først legge 30-50 bærumstiere i et våpen, da bør den jammen passe deg de neste 50 åra også, hvis ikke kommer du aldri til å bli fortrolig med børsa, og den blir noe dyrt drit i dine øyne.

 

Et av mine kriterier for valg, var at man skulle kunne få av alle skuddene uten ny oppspenning. Har opplevd en gang at det andre kjeet ikke la seg tvert, og da var det godt og kunne fyre det siste skuddet uten og ta våpenet ned fra skuldra. Sparte meg kanskje for et ettersøk der.

Link to comment
Share on other sites

Takker for all info!

Ser poenget med cal. 12 men er ganske bestemt på 20. Har hatt en kombi i 20 som har gjort jobben før.

Lader ikke selv, har vurdert å begynne men synes fabrikkammoen (oryx og Jaktmatch) både går likt og har god presisjon i saueren min at jeg ikke har fått meg til å begynne.

 

Mulig at 6,5x55 er kjedelig men det virker ihvertfall og er greit for en som ikke lader selv :) hvis det blir kragepatron blir det nok 6,5x57 vil jeg tro, hender det dukker opp en hjort under rådyrjakta...

 

Var ikke klar over at Merkelen kunne fås så billig, heller kansje mest mot den da...

 

Til dere som har blaseren, skyver man bare oppspenneren en gang til hvis man skal skyte 3 skudd eller må våpenet brekkes?

Link to comment
Share on other sites

Mulig at 6,5x55 er kjedelig men det virker ihvertfall og er greit for en som ikke lader selv :) hvis det blir kragepatron blir det nok 6,5x57 vil jeg tro, hender det dukker opp en hjort under rådyrjakta...quote]

 

Sjekk litt her før du bestemmer deg, mener at 7x57R er mye mer kurrant en 6,5x57R. Hvis du først skal gå for krave. Dessuten er det ikke alle 6,5x57R som takler storviltkuler som holder annslagsenergi kravet (rifle-twist). Men sjekk først, siden jeg er litt usikker.

6,5x55 holder kravet, men den har også raskere twist, samt ladet til høyere trykk.

Link to comment
Share on other sites

Min krieghoff har 1/8 twist i 6,5x57r og skyter 160gr kuler som en drøm. Vet at andre børser kan ha slakere twist, det må sjekkes ut for evt kjøp. 100gr kuler er vel neppe det beste valget for norske forhold. Ellers opplever jeg den som et glimrende valg til drillingbruk, det er først om du skal drive utagerende elgjakt med drillingen du trenger å vurdere noe grovere, men selv her kommer du langt med ei god kule. Det er imidlertid en ubetinget fordel å være hjemmelader. (når er det egentlig en ulempe?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med min Merkel K96 lux. Lodda løp og 10 cm stigning mellom skudd 1 og 2, og 2 og 3. Men det er nå stort sett førsteskuddet som må sitte da. Jeg bruker min til kombinertjakt. Mest rådyr, men den er da med på duejakt, rypejakt og skogsfugl. Jeg synes Merkelen ballanserer bedre til fuglejakt enn det Blaseren gjør, men den er vel beregnet på hårvillt også. Blaseren skal samle slugs og haglepipe på 35 meter, ikke sant?

Min er i 20-76 og 6.5x57R. 20 gir mye bedre ballanse, og et smekrere våpen enn 12 synes jeg. Jeg kjøpte 6.5x57r fordi den drillingen jeg ville ha var i det kaliberet. Vil helst ha kravepatron, men kunne like godt ha hatt 7x57r, det er jo til prakisk bruk samme patronen.

Om du skal handle i Sverige får du relativt billige brukte drillinger i klasse 1 som Svenskene kaller det, dvs ikke lovlig på storvilt. Det har blitt en dreining mot grovere riflekalibre generelt i Sverige etter at villsvina ble tallrike. 6.5 og 7mm holder på svina, 8 og 9mm er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg atter en gang ryddet i en tråd hva gjelder Blaser....

 

Neste gang jeg må rydde, kommer advarslene haglende.....

ER DET FORSTÅTT???

Advarsler er en ting, det er KONSEKVENSENE som teller :wink:

 

Forøvrig; Det meste av drillinger er bra saker. Ser noen velger 12 pga utvalg i patroner, Men uansett kaliber finnes gode patroner å få kjøpt. Det ER mer enn nok utvalg til de aller aller fleste

Link to comment
Share on other sites

Har en Merkel kal 12 7x57R. Forstår at du like kal 20 da den er mer smekker. Kjente på begge før jeg kjøpte og det var at kal 12 var mer kurant som gjorde at jeg valgte denne og jeg angrer ikke. Når det gjelder riflekaliber så lader jeg ikke selv og har aldri hatt noen problemer med å få tak i ferdigsydd ammunisjon i 7x57R så det må du ikke la stoppe deg hvis det er dette kaliberet du ellers kunne tenke deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble drillingen bestilt. Til alle blaserhatere må jeg desverre si at valget falt på den, cal 20 og 7.57r :D Vurderte sterkt en brukt krieghoff triumf men fant ut at den rett og slett er for fin til mitt bruk. Da jeg jakter i all slags vær og krevende terreng til tider. Da det er så og si bare rådyrjakt den skal brukes til synes jeg ikke oppspennersystemet gjør noe.

 

Gleder meg stort til å hente og prøve den.

 

Takker for all hjelp med valget...

Link to comment
Share on other sites

Da ble drillingen bestilt. Til alle blaserhatere må jeg desverre si at valget falt på den, cal 20 og 7.57r :D Vurderte sterkt en brukt krieghoff triumf men fant ut at den rett og slett er for fin til mitt bruk. Da jeg jakter i all slags vær og krevende terreng til tider. Da det er så og si bare rådyrjakt den skal brukes til synes jeg ikke oppspennersystemet gjør noe.

 

Gleder meg stort til å hente og prøve den.

 

Takker for all hjelp med valget...

 

 

Den blir Du säkert nöjd med :!::D Vilken modell valde Du :?: Standard eller Lux :?: Vilket sikte skall på :?: Lycka till :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal forøvrig selge en drilling for min far av merke suhl drilling med kahles. Er produsert på 60 tallet en gang. Den er i svært god stand. Har en hakemontert Kahles 3-9x40. Cal 7x57 R 16/70. Ikke rust på den. Det følger også med ei innstikkpipe til den i cal. 5.6x50 r mag. Pris 20 000.

 

Detta är ingen annonssida... :wink:

Prova finn.no Du.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jeg har selv nettopp handla en ny Optima. Tror at drilling blir bra på neste rådyrjakt :D

 

Hei.

jeg er svert hissig på en drilling. det skal være en Krieghoff,men er usikker på om det skal være kal 20 eller 12? rifla blir 7*57r å jeg jakter mye rådyr å hane. ser på 2 stk på jakt å friluft en optima å en triumf kal 12 å 20. hva anbefales??

 

den trumpfen er dyr da. hehe 8) men det er tøft. blir riper i den å.

Link to comment
Share on other sites

Heia

 

Jeg kjøpte meg ny optima i fjor vår. Gikk for 20/76 og synes denne er heilt konge! Kjempesmekkert våpen som er godt og lett å bære med seg, balanserer flott og er en drøm å skyte med. Dersom du legger opp til mer enn en dag med patronhandel burde du finne noe som går greit i dette kaliberet.

Ser det er noen som kommenterer rustproblemer på Krieghoffen. Jeg har ikke merket noe til det.

 

Så, optimaen kan absolutt anbefales!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Takker for svar :D Da er Sauer kjøpet gjort, å fikk den for 20.(fikk det kaliberet jeg ville ha også) Ikke noe upris for den synes jeg. Selger hadde fått flere henvendelser(etter jeg gjorde avtale)om kjøp av børsa. Heldigvis var jeg først :D:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Jeg jakter med en Sauer 32S drilling i kal: 20/76 - 6,5x55. Denne har jeg brukt nå i 12 sesonger og er veldig fornøyd. Vekta er 3080g uten kikkert og 3540g med Zeiss 1,5-6x42.

 

Skulle jeg valgt meg ny drilling i dag, ville nok Blaser D99 stått øverst på ønskelista. Så du får gratulere så mye med valget av drilling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...