Jump to content

Lydløs postering


Apelars!

Recommended Posts

Etter 4 timer på rådyrpost idag, så har jeg fått tid til å reflektere og irritere meg over småting som lager unøding mye lyd.

 

Noe er ikke så lett å gjøre noe med (som f eks en bråkete sikring), mens andre ting burde kunne gå ann å gjøre noe med.

Det er spesiellt tre ting som jeg irriterer meg mye over:

 

*Jeg sitter ukomfortabelt på stolsekken og må derfor skifte stilling forholdsvis hyppig = lyd.

 

*Klær som lager lyd. Gnisselyder når jeg skifter stilling og ved armbevegelser.

 

*Problemer med å holde våpenet på en komfortabel måte over en lengere tidsperiode, noe som fører til lyd, eller i værste fall missede skuddsjanser fordi jeg ikke var klar til å skyte.

 

Om jeg hadde kunnet sitte komfortabelt, så hadde jeg ikke behøvd å skifte stilling så ofte, og derfor hadde det bråket mindre.

Jeg har tenkt på en slik sammenleggbar "lenestol" eller en campingstol, men de er som regel for upraktiske å bære med seg.

Noen ideer?

 

Samme sak med å holde våpenet, om jeg kunne hatt ett bære/selesystem ala militær (med kolben i skuldra og tuten ned) hadde det vært lettere å stå komfortabelt som en saltstøtte uten å bli sliten i armene.

 

Prøvde å improvisere meg frem til ett remsystem festet rundt kolbehalsen, men remma kom mellom kolben og kinnet ved anlegg, så jeg skrapet forsøket. Har sett litt på safarisling, men jeg innbiller meg med att det hadde vært bedre med en rem hvor man kan ha kolben opp og tuten ned i steden for omvendt.

 

Klesproblemet er nok det letteste å løse, men det er fortsatt fint om noen har noen anbefalinger til varme lydløse og forholdsvis rimelige alternativer. Ser att forsvarsbrukt selger vadmelsuniformer. De må vel være temmelig lydløse og varme nok til posteringsjakt?

 

Noen som har erfaringer å dele med en rimelig fersk rådyrjeger?

Link to comment
Share on other sites

Har selv jaktet rådyr m/hund i snart 20 år, og du er inne på noen viktige momenter.

For å begynne med det enkleste, nemlig klær. Buksa er jeg ikke så nøye med, men på overkroppen bruker jeg en fleece-jakke ytterst om været tillater det. Den er praktisk talt lydløs.

Når det gjelder børsa, så holder jeg ikke den til skuldra hele tiden. SÅ spennende er det som regel ikke. Ihvertfall ikke hele tiden. Sitter gjerne med børsa i fanget, evt lener den mot et tre. Med lydløs ytterjakke går det greit å fiske til seg den i en fei, uten å støkke.

Og jeg strekker gjerne på bena litt, når losen går et stykke unna.

Når den nærmer seg, står jeg ALLTID. Det gir en mye bedre bevegelighet for skudd.

Link to comment
Share on other sites

For det første skrap stolsekken. Bruk den på fisketur :D

 

Jeg har alltid et lite sitteunderlag i sekken og finner alltid en liten tue eller aller helst en trelegg å sitte inntil. Støtte i ryggen er optimalt både med tanke på å sitte lenge, og ikke minst for skytestillingen. Slik kan jeg sitte med børsa i fanget i timesvis. Med stumpen relativt lavt får jeg godt anlegg på knærne og med støe i korsryggen er stillingen mer stabil enn liggende. Men det er jo begrensa hvor mange situasjoner under rådyrjakt m/hund man kan sitte slik :D . Jeg er superask over i knestående når losen tar en overraskende vending :D .

 

På kalde klare dager er det ofte lett å lage lyd så da bruker jeg vadmelsbukse og denne : http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jsp?id=0027337941769a&navCount=4&podId=0027337941769&parentId=cat601740&masterpathid=&navAction=jump&cmCat=MainCatcat470076cat601740&catalogCode=QX&rid=&parentType=index&indexId=cat601740&hasJS=true .Tungt, men varmt og lydløst. Det er jo sjelden man legger mil bak seg i springmarsj på rådyrjakt alikevel :D .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hjortejakt: Posting, varighet 3-4 timer i strekk, 10 grader og kaldere:

 

Post alene. 2 jegere på samme post = minst dobbelt så mye bråk, lukt o.l.

 

Ta på deg så mye tørt tøy som mulig før du setter deg ned. (Grunnregel: samme mengde klær som i alpinbakken når det er 20 minus). Det blir alltid kaldere enn man tror. Du skal sitte 100% i ro, og genererer derfor lite varme. Er det fare for regn de neste 3-4 timene er regntøy o.l. en selvfølge. Gjør ikke noe om tøyet potensielt bråker,- du skal uansett sitte helt i ro. Selv foretrekker jeg en skikkelig tett "oljebukse" med seler.

 

Du må sitte komfortabelt med ryggstøtte. Fluktstol kan være greit hvis du får det med deg. Våpenet lar du ligge ved siden av. Bruk håndkikkert. Ingen snufsting, harking hosting, røking eller lignende. Det eneste du tillates er å bevege saaaaakte på hodet, og av og til litt på overkroppen. Hvis sikringen bråker - ta den av når du setter deg ned. Våpenet må ellers være skuddklart. (Forutsetter ellers at du ikke på noe vis er til fare for andre - sikkerhet har 110% prioritet)

 

For hver gang du event lager en lyd/tar av/på en jakke hoster eller lignende, kan du beregne minst 40 min. før du event. har sjanse til å se dyr (grunnregel å leve etter - begrenser viljen til å lage bråk :D )

 

Du kan bli litt "jakt-psykotisk" av å sitte slik i flere timer, men du får nesten garantert mange fine naturopplevelser. En gang hadde jeg et rådyr som vandret ca. 10 meter fra meg (beitet) i nær en time, uten å oppdage meg. Det hører med til historien at det ver en geit, og kun 20 september, så den fikk gå...

 

Får du ikke til å sitte i ro på stolen - glem posteringsjakt på hjort. Den minste lyd/lukt kan ødelegge alt. Bevegelser i "slow motion" går imidlertid overraskende bra, mens raske bevegelser ikke fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter mye på post - og får gjerne dyr tett innpå meg (20-30 m) så da er det viktig å kunne være så lydløs og usynlig som mulig.

Jeg har aldri stol eller sekk å sitte på; her setter jeg meg rett i terrenget og prøver å lage et reir for rumpa og beina som jeg kan sitte urørlig i over tid (timer).

Børsa ligger i fanget mitt og jeg passer på slik at ikke lys reflekteres i kikkert eller løp. Reima henger aldri og slenger - den har jeg full kontroll på. Reim bråker masse dersom du kommer borti noe når du skal til å skyte.

 

Ved skyting så tar jeg av sikringen forsiktig med to fingre - den der lille klikkelyden kan være nok til å støkke dyret.

 

Personlig sitter jeg stort sett alltid og skyter.

 

En annen ting; når jeg skal sette meg på posten så sørger jeg for å komme i endelig sittestilling med èn gang slik at jeg ikke må reise meg og justere på hverken klær eller børse. Altså ned i en bevegelse og deretter stille.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et liggeunderlag fra forsvaret som jeg har kledd med et fleecepledd. Da er det lydløst å bevege seg i forhold til underlaget, men klærne bråker jo litt mot hverandre. Dette ligger da under meg, og bak meg. Ryggstøtta mi er et bergskal. Men med liggeunderlaget i mellom, så er det null problem å sitte der noen timer. Reima mi lager ikke særlig med lyd. Sikringa bruker jeg 2 fingre på, så det blir ikke mye lyd av det. Rifla ligger med kolben på sida av magen, og løpet oppå den ene støvelen. Komfortabel stilling, synes jeg sjøl. Når jeg skal skyte, trekker jeg opp det ene beinet forsiktig, så jeg får godt anlegg. Da er det bare å dra på en smell. Jeg har i tillegg alltid en tofot påmontert, så jeg har valget.

 

Jeg bruker i tillegg et lite kamotrekk foran åpningen i gapahuken jeg sitter inni. Dette setter jeg såpass lavt at jeg kan se over det, og skyte over det, hvis jeg bøyer det litt ned med lyddempern, men jeg blir litt friere til å bevege meg litt. Det er aldri komfortabelt å sitte i dønn samme stilling ei hel jaktøkt. Det er vel neppe sunt heller, for den saks skyld. Reduserer fort blodomløpet. Kjenner det er noen kroppsdeler som begynner å dovne bort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter på stolsekken mange fordømmer,

jeg lager lyd når skifter posisjon pga komfort,

jeg lager sikkert lyd flytter børsa fra fanget til treleggen,

jeg lager lyd når jeg jeg leter i lomma etter sjokolade eller annet

jeg er ganske enkelt ikke hysterisk i forhold til lyd jeg lager selv :D

 

jeg bruker 3D kamuflasje hettejakke

jeg setter meg inne i naturlig kamuflasje som busker etc.

jeg visker på radioen

jeg sjekker noen ganger vindretning

 

Jeg kunne antagelig skutt flere dyr, men i fryseboksen har jeg både bukk, rå og kalv...

Link to comment
Share on other sites

Ikke engang en fyrstikk lager knekklyd om du bruker lang nok tid til å brekke den...

 

Har vært gjennom dette selv på hjortepost, der jeg gjerne har dyr beitene rundt meg som ikke er skytbar. Har gått mine metre i striregn og ull labber i år også...

 

Det jeg savner på markedet er tilgang til vadmelsbukse og lydløse vanntette sko.

Om noen finner noe slik til salgs så gi ett hint.

 

Selv bruker jeg flisjakke som er helt lysløst, men er helt avhengig av å sitte i jaktbu de kaldeste kveldene.

 

Har også eksprimert litt med skumgummi under skoene, men på våte kvelder får dette en skikkelig fin plaselyd :mrgreen:

 

Så teip bort lyden av reimfeste, sitt på lydløst sitte underlag på bakken, legg fra deg sikret riflen. Enjoy.

Link to comment
Share on other sites

lydløse vanntette sko.

Om noen finner noe slik til salgs så gi ett hint.

 

.

 

 

Prøv ett par seal skin strømper med 1-2 par av forsvarets raggsokk utenpå det er ganske lydløst og du kjenner den minste kvist under beina før den knekker .

 

Du kan med fordel ha ett par tynne ullsokker på innsiden også .

 

God tur :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke engang en fyrstikk lager knekklyd om du bruker lang nok tid til å brekke den...

 

Det jeg savner på markedet er tilgang til vadmelsbukse

 

http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=1018

Skulle tru den funker?

 

 

Jeg jobba i forsvaret i 3 år, og vi destruerte helt flunkende nytt tøy og utstyr. Må vel innrømme at jeg knabba litt av det vi egentlig skulle destruere. Deriblant vømmølsbukser. Dem er lydløse, men fytti katta så ubehagelig å gå med. Mulig det hadde blitt bedre etter noen runder i vaskemaskin + tørketrommel og blitt brukt ei stund, for dem var sprett nye, men det hadde ikke jeg tid til å vente på :oops:

 

Men på det tidspunktet hadde jeg ikke behov for lydsvake klær i den graden, så valget falt på andre ting. Idag så hadde det vært litt anderledes, men jeg valgte Jahtijakt camopakka. Angrer foreløpig ikke på det, men jeg må jo si at lydløst er det veldig langt unna. Men i forhold til forsvarets feltutstyr, så er det nesten lydløst.

Link to comment
Share on other sites

I en del terreng er det greit med en stolsekk eller lignende å sitte på. Det kan være nødvendig å komme opp fra bakken for å få oversikt, komme over vagetasjon o.l. Jeg er derfor ikke helt enig med dere som anbefaler å droppe stolsekken/stolen og sitte på bakken. Det funker i hvertfall dårlig der jeg jakter elg. Der jeg jaktet elg før(fjellterreng) var det derimot utmerket å sitte på bakken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har droppet stolsekk de siste 10 årene, da jeg generlt syntes jeg ble sittende for høyt.

 

Bruker stort sett en bit av et rådyrskinn å sitte på, evt tar med meg reinskinn hvis jeg vet at det kan bli en langvarig postering.

For å kompensere for manglende ture/ stubber/ andre forhøyninger i terrenget som jeg kan sitte på hvis nødvendig, har jeg sekken (av loden) "full" av uknuselige gjenstander :mrgreen: (mateske type Tuppervare stooor, Termos, ekstra genser, votter, pulverkaffe i plastboks, osv.)

Dette gjør at jeg i en situasjon hvor jeg trenger å få rævva litt opp fra bakken, ganske enkelt setter meg på sekken. Skal innrømme at dette kanvære litt upraktisk hvis oppholdet på post blir så langvarig at sulten begynner å gnage, eller så kjedelig at jeg blir kaffetørst, men da er gjerne heller ikke spenningen større enn at jeg tar sjansen på forsiktige bevegelser for å tilfredsstille mine behov :roll:

 

Av klær går det i en salig blanding av Finnskogen bukse, Vindtett fleecejakke, vømmølbukse, og -jakke.

opplever ofte at det største problemet mitt er hørselverna som skraper mot kvister og grener jeg ikke har ryddet vekk før jeg satte meg :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en stolsekk med ryggstøtte lignende denne:

http://www.naturmagasinet.no/ron-thomps ... p-143.html

Jeg kan sitte mye lenger "behagelig" på post med ryggstøtte

For min del er stolsekk et MÅ HA på jakt, du finner sjelden en tue på den perfekte posisjonen for postering. Det største problemet med en stolsekk på jakt, er at våpenet "klanker" mot ramma når du har våpenet på skuldra. Det har jeg løst ved å polstre ramma på høyresida av sekken,da merker jeg egentlig ingen forskjell på en stolsekk kontra vanlig sekk.

 

De fleste har med en sekk på tur, min har en stol på kjøpet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke engang en fyrstikk lager knekklyd om du bruker lang nok tid til å brekke den...

 

Har vært gjennom dette selv på hjortepost, der jeg gjerne har dyr beitene rundt meg som ikke er skytbar. Har gått mine metre i striregn og ull labber i år også...

 

Det jeg savner på markedet er tilgang til vadmelsbukse og lydløse vanntette sko.

Om noen finner noe slik til salgs så gi ett hint.

 

Selv bruker jeg flisjakke som er helt lysløst, men er helt avhengig av å sitte i jaktbu de kaldeste kveldene.

 

Har også eksprimert litt med skumgummi under skoene, men på våte kvelder får dette en skikkelig fin plaselyd :mrgreen:

 

Så teip bort lyden av reimfeste, sitt på lydløst sitte underlag på bakken, legg fra deg sikret riflen. Enjoy.

 

her er det skikkelig vømmel :P:P:P

 

http://www.vermontgear.com/Filson_83.html

http://www.vermontgear.com/filson-87.html

Link to comment
Share on other sites

Hm, åssen løser dere problemet med Jærven fjellduken ? Den er jo ikke akkurat lydløs. Jeg var på jakt idag tidlig, og da var det guffent, så jeg krøyp inn i duken min. Det er jo så komfortabelt som man kan få det, men det støyer jo hver gang man beveger seg.

Vet at jerven skal ha mottatt ønsker om å få produsert en lydløs jervenduk . Så er det bare å vente da og se hva de finner på...

Link to comment
Share on other sites

Hm, åssen løser dere problemet med Jærven fjellduken ? Den er jo ikke akkurat lydløs. Jeg var på jakt idag tidlig, og da var det guffent, så jeg krøyp inn i duken min. Det er jo så komfortabelt som man kan få det, men det støyer jo hver gang man beveger seg.

Vet at jerven skal ha mottatt ønsker om å få produsert en lydløs jervenduk . Så er det bare å vente da og se hva de finner på...

 

 

Spennende :D

 

Nei, jeg har brukt opp sjansen min til en fjellduk, så jeg få nøye meg med den jeg har. Men jeg er spent på den evt. nye du nevner kan komme.

Er jo lov å ta og føle på den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hm, åssen løser dere problemet med Jærven fjellduken ? Den er jo ikke akkurat lydløs. Jeg var på jakt idag tidlig, og da var det guffent, så jeg krøyp inn i duken min. Det er jo så komfortabelt som man kan få det, men det støyer jo hver gang man beveger seg.

Vet at jerven skal ha mottatt ønsker om å få produsert en lydløs jervenduk . Så er det bare å vente da og se hva de finner på...

 

 

Spennende :D

 

Nei, jeg har brukt opp sjansen min til en fjellduk, så jeg få nøye meg med den jeg har. Men jeg er spent på den evt. nye du nevner kan komme.

Er jo lov å ta og føle på den :mrgreen:

Jeg har med den enkle fjellduken, men bruker den bare når det sprutregner. Det er det så mye lyd av drypp o.l. allikevel så det går bra. Mot kulda i en stille skog er den ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, å sitte rolig å stille på post kanskje i timesvis i ufyselig vær kan være en sann prøvelse. Kjøpte for et par år siden en "posteringspose" i camoutgave av typen Dovrefjell (tror jeg). Særlig i sludd, regn og vind har den vært suveren. Sverger til ull inn i mot kroppen, fottøy som er stort nok til å bevege tærne, tovede ullvotter og lue. Ulla varmer godt om den er våt også.

Går lettkledd til jeg er nesten fram på post, dresser opp i full mundur mens jeg er i skjul før jeg så stille som mulig rigger meg til på posten. God sittestilling, helst med noe å støtte ryggen mot gjør at en holder ut mye lengre. Prøver når det er mulig å sitte slik at jeg kan bruke knærne som anlegg. Må jeg bevege meg gjør jeg det så rolig som mulig. Snakking i radio får drivere, hundekar ta seg av. Det er ikke rare lyden som skal til for få et dyr som er på vei mot posten til å svinge unna.

Men jeg må innrømme at av og til når frostriene har vært som verst hadde jeg gladelig bytta plass med Mons som ligger gjeldet under vedovnen . :D

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på fiberpels? Varmt og greit så lenge det er tørt men lydløst er det ja!

 

Jeg leter litt etter en varmekjeldress i litt nøytrale farger evt camo, ihvertfall uten de j.la refleksene.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på fiberpels? Varmt og greit så lenge det er tørt men lydløst er det ja!

 

Jeg leter litt etter en varmekjeldress i litt nøytrale farger evt camo, ihvertfall uten de j.la refleksene.

 

Hvem skal du gjemme deg for da? Hjorteviltet ser i gråtoner da kan dressen din være både orange og besatt med refleks, andre jegere vil da lettere se deg, det er vel sikkerhet som er verdt å ta vare på.

 

Lurer på hvorfor jegere, meg selv inkludert på død og liv må ha en jerven duk i fjellkamo, denne kan jo lett sees på som en stor stein på avstand, hva med en jeger som skal prøveskyte børsa si, da blir det fatalt hvis han treffer "steinen"..

 

En kjenning av meg i Løten mistet faren sin i vådeskuddulykke for noen år siden, siden den dagen har han vært promotør for jaktbekledningen "Safe hunt" disse fleece klærne er perfekte både til sommerbruk og vinterbruk tykke jakker, kamomønsteret er i blått , gult og rødt i ett brudt kamomønster, Jeg skjønner meget god og er egentlif helt enig med han i hvorfor han bruker dette tøyet. Han skyter flere elg og rådyr hvert år...

Link to comment
Share on other sites

Hvem skal du gjemme deg for da? Hjorteviltet ser i gråtoner da kan dressen din være både orange og besatt med refleks, andre jegere vil da lettere se deg, det er vel sikkerhet som er verdt å ta vare på.

 

Grunneieren...

 

Neida, Jeg er klar over at hjortevilt ikke ser farger så camo er ikke nødvendig men jeg vil ha noe som ikke har for stor kontrast til "vanlige" farger i marka. Kan jo forsåvidt kjøpe en vanlig varmedress og sprette av refleksene.

 

At hjorten reagerer på og ser reflekser er ingenting å diskutere, det gjør den-og reagerer med flukt hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Hvem skal du gjemme deg for da? Hjorteviltet ser i gråtoner da kan dressen din være både orange og besatt med refleks, andre jegere vil da lettere se deg, det er vel sikkerhet som er verdt å ta vare på.

 

Grunneieren...

 

Neida, Jeg er klar over at hjortevilt ikke ser farger så camo er ikke nødvendig men jeg vil ha noe som ikke har for stor kontrast til "vanlige" farger i marka. Kan jo forsåvidt kjøpe en vanlig varmedress og sprette av refleksene.

 

At hjorten reagerer på og ser reflekser er ingenting å diskutere, det gjør den-og reagerer med flukt hver gang.

 

det er sikkert ingen regel uten untak her heller. det er som skriver lett og sprette av refleksene.

 

Jeg ville ha kjøpt noe slikt jeg:

Jakke%20Dakota%20Hardwoods%20Blaze.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...