Jump to content

Ulovlig eller lovlig kolbe?


vestaco

Recommended Posts

Verboten.

 

§ 1.Forbudte skytevåpen

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:

a) rifler i kaliber 50 bmg/12,7 x 99 mm,

b) pistoler og revolvere med kaliber hvor kulediameteren er større enn kaliber .455, med unntak av svartkruttvåpen, og

c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.

 

Hagler som nevnt i første ledd bokstav c kan likevel etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha.

 

<...>

 

§ 3.Godkjente halvautomatiske hagler

 

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

 

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

(My emphasis)

 

Ofte diskutert dette, men jeg forstår noe som i den Finn annonsen som 'frittstående', og bryter dermed §3 b av Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen. Samme som denne kolben. Også ikke tillatt å montere på hagla, men brukbart om man skal ha en Remington 870 softgun clone eller noe som det.

 

Samme gjelder også de fleste magasinforlengere som finnes for pumpehagler. Legalt å ha men illegalt å montere på din hagle med mindre du har søkt om unntak.

 

Tulle regel om du spør meg når det gjelder frittstående pistolgrep med justerbar kolbe, men alt som ikke er tradisjonell fast trekolbe ser vel altfor skummelt ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med deg odin jeg forstår at pistolgrep uten kolbe er ulovlig siden det har man ikke bruk for. Men pistolgrep med justerbar kolbe gjør ikke våpenet mer farlig. Den ser kanskje farlig ut er ikke det.

 

Folk er forskjellige og for noen så funker forskjellige type kolber for dem.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med tolkninger i dette tilfellet er at det blir politiets (PODs) tolkning som gjelder helt til noen eventuelt har vunnet er rettsak over termaet, og risikoen for bråk og kostnader er rett og slett ikke verdt det.

 

Men tullelov er det, det skal være sikkert og vist!

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Om man ønsker ett litt brattere grep på hagla av rent ergonomiske grunner,

og ikke for at man vil det skal se "tacticool" ut, kan man for eksempel gå for noe sånt som dette:

 

https://www.magpul.com/products/sga-stock-remington-870

 

Da er man innafor når det kommer til loven.

Det ser også bedre ut i mine øyne enn frittstående grep.

Hadde de bare hatt en som passa til Baikal MP-153 så hadde jeg kjøpt en på flekken.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med tolkninger i dette tilfellet er at det blir politiets (PODs) tolkning som gjelder helt til noen eventuelt har vunnet er rettsak

Det er realiteten. Har vi noen praksis på hva POD faktisk godtar?

 

Personlig har jeg alltid likt pistolgrep. Har riktignok ikke fått prøvd det på hagle i praksis, men for rifle passer det meg vel så bra som tradisjonelle stokker. Og er det egentlig så rart om folk foretrekker slike grep? Tror du militæret bruker det fordi det er uergonomisk? Man kan selvfølgelig diskutere om det alltid er best, men om det var så ubrukelig som en del vil ha det til hvorfor er nesten alle militære våpen utstyrt med det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ganske mye erfaring fra praktisk hagleskyting, har vært på ganske mange stevner i UK og skutt/dømt.

 

Der er det fåtallet som liker pistolgrep. De som foretrekker det, gjør det i hovedsak pga stive håndledd som er vanskelig å brette rundt en normal stokk.

 

Den generelle oppfatninga er at tradisjonelle stokker er lettere å peke riktig med, man får instinktivt mer korrekt retning når man stiller inn på ett mål.

 

Det må også nevnes at de av dem som skyter rifle, bruker pistolgrepsstokk der.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som synes at man skal få lovt til å bruke det man vil på børsa, og har ingen problemer med hva andre vil gå rundt med for å ha det på det klare :wink:

 

Rifle og pistolgrep er en ting, hagle er noe helt annet. Skulle man bare skytte langs bakken og i tillegg bruke tid på å sikte så kunne nok pistolgrep fungere greit på ei hagle? Men det er jo ikke det man bruker hagla til :wink: Skal man ha hagla til jakt så må man tenke på at den skal bæres, man skal raskt komme inn i skytestilling og skuddet skal kanskje også opp i luften med en nokså bratt vinkel. Og alt dette skal skje på 1 sekund, maks 2. Jeg har prøvd hagle med nokså rett grep på jakt, riktig nok ikke "frittstående pistolgrep", men mere likt et grep på en Sauer STR. Det fungerte dårlig på alle måter. Vondt å bære, tar tid å "komme inn i", ble rart ergonomi når skuddet skulle høyt, fungerte rett og slett ikke for meg. Jeg tør ikke tenke på hvis hånden måtte komme inn i grepet fra undersiden i tillegg, slik det må på et frittstående pistolgrep.

 

Prøver man en slik stokk som linket til over på en trapp bane, hvor man står klar med hagla i hendene, så kan man kanskje bli forledet til å tro at dette skal fungere. Det er jo mange som bruker glove grip på konkurransehagla, og det fungere helt utmerket siden hånda bestandig er på samme plass. Er vinkelen på pistolgrepet slak nok, vil følelsen ikke være så ulik bortsett fra at man gjerne holder hånda lavere i forhold til siktelinja. Det er i midt hode en ulempe. Mitt tips er i hvert fall å prøve pistolgrepet på skeet og sporting også siden man gjerne skyter i litt mere varierte vinkler, dubleer og kanskje raskere på disse banene.

 

Men til syvende og sist er det hver sin smak, og man skal gjerne erfare å gjøre seg opp meninger selv også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Chiefen har et godt poeng. På rifle er et rett grep (frittstående eller ikke) utvilsomt en fordel, i det minste til ren presisjon. Man ser ikke den samme trenden hos hagleskyttere, og det er det nok en grunn til.

 

Men samtidig er det vanskelig å diskutere personlige preferanser, hvis en feks skyter mye med rifle og rett grep kan det påvirke hva en er mest komfortabel med. Det er heller ikke gitt at det som er optimalt for en proff nødvendigvis er lettest å lære for en amatør.

 

Jeg har ikke prøvd "tøffe" hagler i praksis, så jeg kan ikke si om det ville fungert bra, men det føles nå riktig ut. Jeg hadde en Marlin 1894 med klassisk rett grep, og den ble jeg aldri fortrolig med. Der fikk jeg også problem med at jeg vippet bøyla ut av lås, er nok rett og slett litt for stiv i håndleddene for slike grep.

Link to comment
Share on other sites

Jepp chiefen har et godt poeng men saken er at man ikke bruker pistolgrep for å skyte mer presist med en hagle for en hagle er ikke et presisjonsvåpen. Så da er pistolgrepet på hagle mest for komfor.

 

Slug hagla mi hadde det vært fint med et sånt pistolgrep til villsvinjakt :D

Link to comment
Share on other sites

Men samtidig er det vanskelig å diskutere personlige preferanser, hvis en feks skyter mye med rifle og rett grep kan det påvirke hva en er mest komfortabel med

Det kan jeg ikke tenke meg for jeg er mest komfortabel med rett grep på rifla, og "normalt" grep på hagla. Det er to helt forskjellige måter å skyte på. Jeg har rifle med normalt kurvet grep også. Det er helt pyton å skyte med i forhold til rett/pistolgrep. Greia med rifle er jo at du ikke "klipper" avtrekket, som på hagle. Da er det en fordel med avslappet håndstilling med god støtte synes jeg. Nettopp det du får i et rett grep. På hagla betyr jo dette null og nix siden den svinger og er i bevegelse. Du skal ta et sinnsykt ræva avtrekk for å se utfall på svingen/bevegelsen. Jeg har testet dette på simulator og finner ikke at "avtrekket vises" på kurven. Det eneste viktige med hagla er å fort finne "rett plassering" mot alle deler som er i kontakt med kroppen, og få "låst" den der. Etterpå skal lår og hofter gjøre jobben :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg ikke tenke meg for jeg er mest komfortabel med...

 

Hvilken del av "personlige preferanser" var det du ikke forstod? :mrgreen:

 

Jeg har ingen problemer med å kjøpe argumentet med proffe skyttere, om rett grep var en så god ide ville vi nok sett det der. Men til syvende og sist er det bare en ting som gjelder, og det er hvordan du treffer. Hvis noen skyter bedre med slike grep har allverdens teorier liten verdi.

Link to comment
Share on other sites

Men til syvende og sist er det bare en ting som gjelder, og det er hvordan du treffer. Hvis noen skyter bedre med slike grep har allverdens teorier liten verdi.

Jeg slutter aldri å la meg undre over hva begrepet "personlig preferanse" kan unnskylde eller bortforklare :mrgreen:

Jeg tenker dessverre at det ligger et mye større potensiale for en person som påstår å "treffe bedre" med ei pumpehagle og pistolgrep en ei rett tilpassa over og under. Jeg snakker dessverre også mye av egen erfaring.

Men det er nå en gang slik at har noen lyst på pumpe med pistolgrep så synes jeg det er helt legitimt. Av og til har jeg jo selv lyst på sideligger, tweed, sixpence og veske. Jeg får våte bilder i hode om erotiske høstdager i solskinn og ryper som detter som fluer :mrgreen: Så tar jeg til fornuft og kommer på at ryggsekk er bra å bære, Goretex funker mot regn, det er jo ikke bestandig sola skinner, og jeg skyter jo egentlig bedre med en over/under. Ryper har det vært skrint med de siste åra :|

Akk ja, om ikke annet kan jeg skyte med bly :wink:

@vestaco; har du glede av pistolgrep, bruk det, du trenger ingen "unnskyldning" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min begrensede erfaring er at hagle med pistolgrep a la AR er best egnet når det skal skytes rett fremover, tysk grep passer best til jakt der man skremmer opp viltet selv, og engelsk grep passer best når viltet jages mot en.

 

Min våte drøm på haglesida, er en pumpehagle med fullt Magpul-utstyr. I FDE. Tacticoolt som fy, og overraskende godt å skyte med, da man får en mellomting mellom det frie pistolgrepet og det tyske grepet. Og ja; jeg vil ha pumpehagle, ikke halvauto. Bare fordi jeg synes det er morsommere.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er egentlig ganske stor. Hvis du sammenligner det grepet du har tatt bilde av mot en "ordinær" kolbe vil du se at hånda egentlig har samme plassering. Den forskjellen du vil føle i det grepet er at hånda blir "låst", og grepet er i tillegg litt "rettere", men egentlig ikke så mye rettere. Fordelen med grepet er at hånda ikke kan variere plassering. Alt blir med andre ord likt fra gang til gang uten at du selv må "jobbe" med det. Til jakt er den kolben helt ubrukelig. Den egner seg ikke til noe annet enn å stå på en bane i riktige "positurer".

 

Hvis du sammenligner mot pistolgrepet så vil du se at hånda kommer betydelig lavere i forhold til løpsaksen. For meg gjør det noe negativt med balansen og følelsen av hvor hagla "er". Jeg blir på en måte ikke med hele kroppen inn i hvor "siktelinjen" befinner seg. For ei "stasjonær" rifle hvor fokuset ikke er hurtighet og et mål i høy fart betyr ikke denne geometrien noe for meg. Her handler det mere om å finne ro og komfor til å ikke bevege seg ut fra målet.

Når jeg skyter med hagle visualiserer jeg et scenario hvor begge hendene, hode og kroppen peker mot målet jeg skal treffe. Jeg legger begge hendene inn i siktelinja som går fra hode/øyenene og svinger hele overkroppen fra lår/hofte etter målet. Et pistolgrep langt nede under siktelinja ødelegger for denne intuitive følelsen. Avtrekkerhånda gjør på en måte noe helt annet.

Jeg sier ikke at det er umulig å skyte på denne måten, men det er noe annet.

 

Ulempen med et frittstående pistolgrep på hagle er også at hånda må inn i grepet fra siden eller undersiden. Du kommer ikke inn i grepet fra oversiden. Det begrenser hvordan hagla kan bæres og hvor hurtig du kommer til grep. Dette er selvfølgelig også en treningssak og har med vaner å gjøre. Jeg ser bare ulemper med å bruke noe slikt til jakt.

 

Men igjen, har man lyst burde man få lovt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med et frittstående pistolgrep på hagle er også at hånda må inn i grepet fra siden eller undersiden. Du kommer ikke inn i grepet fra oversiden. Det begrenser hvordan hagla kan bæres og hvor hurtig du kommer til grep. Dette er selvfølgelig også en treningssak og har med vaner å gjøre. Jeg ser bare ulemper med å bruke noe slikt til jakt.

 

Men igjen, har man lyst burde man få lovt :mrgreen:

Veldig ening i dine betraktninger Bly. Det samme kan overføres til rifler som skal brukes til hurtigskyting/drivjakt der man ikke greier å stå i "klar" posisjon hele tiden. Dvs. med hånden plassert på pistolhåndgrepet. Om man smyger rundt i skogen med rifla i den ene hånde og det plutselig oppstår en situasjon som krever lynrask handling er en "klassisk" kolbe å foretrekke fremfor tommelhullstokker, grs-stokker og div chassis med AR-grep.

Link to comment
Share on other sites

Hadde Magpul-settet til min Remington 870. Prøvde å finne bileter, men eg hadde ingen. Eg tykte det var svært behagleg å skyte med dette settet, då eg er van med eit meir "rett" grep i forhald til rifle. Brukte denne ein stund, og var godt van med den, men solgte den fordi eg tykte den vart for tung for meg når eg storparten av tida skulle bere hagla. Merkjer den dag i dag, at når eg ber hagla med originalt tre-skjefte, at den er "mindre behagleg" å bere i med den i reim med løpet peika nedover, men like grei å skye som med Magpul-settet. Dog mykje lettare som for min del gjer den triveligare å skyte med. Magpul sitt sett var utruleg mykje enklare og kjekkare å bere på, og ikkje minst skyte med, men den gjorde hagla tung og mindre klassisk i mitt hovud, så eg lot den gå.

 

Magpul-settet:

Likte veldig godt fargen (grøn), moglegheita til å bruke ekstra "klosser" til å heve kinnstykke, og lengde-shims for å gjere kolba lengre. I tillegg likte eg grepet veldig godt, sjølv om eg opplevde det som noko "tynt".

Det eg likte mindre godt, var at plasten på forskjeftet vart veldig glatt i fuktig veir, og at stokken var tung.

 

Heilheitsinntrykket mitt med stokken var at hagla vart "omgjort" halvvegs til ein "rifle". Men skal eg ha ein rifle, har eg ein rifle... Men det er til MITT bruk.

Link to comment
Share on other sites

Litt av problemet her er definisjonen av "best". Det optimale for en skytter på toppnivå må ikke automatisk være best for alle. Noen ganger krever det beste også trening. En kan jo lett se for seg at noen løsninger er et blindspor som raskt gir resultater man aldri får deg til topps. For den "gemene hop" som aldri trener nok kan det likevel være rette veien å gå.

 

La meg gi et eksempel:

Første gang jeg prøvde Steyr AUG var jeg skeptisk. Ergonomien var underlig, og avtrekket kan vel best sammenliknes med en 70-talls DYMO-tang. Men så prøvde jeg den på banen. Plukket ut en 10-15cm stein i bakstoppen på 100m og banket dritten ut av den på alle skudd. Det er den enkleste børsa å "plinke" med jeg noen gang har har opplevd. Det var som å skyte med 22LR på 25m.

 

Hagle ligger i samme gate, man skal treffe raskt og "godt nok". Som et klassisk Engelsk ordtak sier det: "The proof of the pudding is in the eating." Som en middelmådig hagleskytter vil jeg aldri kritisere en som skyter bedre enn meg for å bruke feil teknikk eller utstyr. Om pistolgrep funker for deg så bruk det. Og la meg gjerne få prøve børsa en runde.

Link to comment
Share on other sites

En kan jo lett se for seg at noen løsninger er et blindspor som raskt gir resultater man aldri får deg til topps. For den "gemene hop" som aldri trener nok kan det likevel være rette veien å gå.

Jeg har litt problemer med denne tankegangen når det gjelder hagleskyting. Det er nok heller slik at man bør skaffe seg riktig hjelp og veiledning fra dag 1. Alt blir veldig mye enklere da :wink: Men det er selvfølgelig ikke like enkelt for alle å få denne hjelpen.

 

Jeg legger merke til mange som tyr til quick fix og klarer ikke la være å se hvilke andre problemer de skaffer seg på kjøpet. En typisk greie er f.eks rødpunkt som skal veie opp for manglende tilpassing av stokk. Finn målet, plasser rødpunktet og skyt, det høres forlokkende ut når man ikke får til, eller skjønner hva man gjør feil. Men det ender bestandig opp med at man bruker alt for lang tid før skuddet går. Noen får likevel til å skyte ned flere duer på trapbanen med rødpunkt enn uten, og velger å fortsette i dette "blindsporet" som limiterer alt de skal gjøre etterpå. Er det bra? Jeg synes ikke det!

 

Men igjen hver sin lyst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...