Jump to content

Underlag til våpenskap?


kaffekopp1

Recommended Posts

Som student må man ofte gi opp noen goder man har hatt i mange år mens man enda har bodd i fuglekassen til ho mor og han far. Nå kjenner jeg savnet etter hagla ble merkbart større ved hver hjemreise. Så nå har tiden kommet dithen at jeg frister på å kjøpe et våpenskap. Hva jeg ønsker synspunkter på er hva jeg bør legge under skapet? Ser jeg kommer til å måtte ha det til å veie over 150 kg da leiligheten er ny og boden har fått klikkparkett (hvorfor det ikke er lagt heller billigere belegg må gudene vite...) og tror (!) ikke det hadde vært så veldig populært å bolte fast skapet da det er nybygg... uansett kjekt å litt størrelse på det for å ha et sted å kunne ha eksterne harddisker og andre verdisaker i det.

 

Og en liten ting til, vet det er ren høflighet men vil jeg være lovbelagt å informere huseier om våpenskapet og hagla? (han bor i 2. etg...) Og har han rett til å nekte meg å ha våpen i leiligheten?

 

(skapet jeg tenker på om noen skulle lure: http://www.safebutikken.no/produkt/vape ... -vapenskap )

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er folk så redde for å skru fast et våpenskap? Har dere samme forhold til å henge opp 55" flatskjerm på svingstativ? Eller hyller, lamper og bilder?

 

 

Er skapet over 150kg er det bare å dytte det på plass, det setter ikke merker i parkett eller laminat. Bløte/myke belegg blir komprimert.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe lovkrav at huseier skal informeres om at du har våpen. Så her er det opp til leieboer å bestemme hva huseier skal vite. Jeg for min del ville ikke ha brydd meg om leieboer har våpen eller ikke, det er en sak i mellom leieboer og politiet.

 

Våpenskap på over 150 kg er veldig smart særlig når en leier, det er ikke nødvendigvis lurt å bore hull i gulvet vist det er varmekabler eller lignende i rommet. Heller ikke alle huseiere som er særlig fornøyd med fire hull i den nye parketten. Skal sånt gjøres bør huseier gi tillatelse først.

 

Legg gulvteppe eller lignende under skapet så er du sikker på å ikke sette merker i gulvet. En skrue i bakveggen på skapet kan nok uansett være en fordel så du slipper risikoen for at skapet velter.

Link to comment
Share on other sites

eller ""Styrofoam".Er en 40-60mm tykk isoleringsplate egentlig, som ligner isopor.

Men mer solid og kompakt. La skapet hvile en tid på den, så den presses naturlig sammen, og evn. feste låse-

bolter i skap/vegg en tid/dager etter. Skulle beskytte gulv ganske så bra.

Link to comment
Share on other sites

Skru blyplatene fast i bunnen så blir de en del av skapet.

Jeg leier leilighet, og jeg la en bit med liggeunderlag (den billige sorten) under skapet, og bolta det fast i veggen etter å ha spurt huseier om lov til det.

Ingen merker i belegget så langt. Men det er et lett skap da.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange tråder der det er snakk om sånt.

Husker ikke fasiten, men om det var festet til skapet, og ikke lå løst tror jeg det var greit.

Men som sagt er jeg ikke sikker. :mrgreen:

Følg barerobert sitt råd med å bolte blyet fast i skapet så er du innenfor. Forsto deg slik at du ville legge det løst inni - og det er ikke godt nok :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp heller dette som er over 150 kg. http://www.safebutikken.no/produkt/vape ... -vapenskap

Det er 500 kr dyrere, frakt blir sikkert det samme for dette skapet. Dette er på lager ifølge nettsiden.

Problemet er løst, du slipper å tenke på blylodd, du slipper å bevise vist skapet blir fjernet fra boligen at dette var over 150 kg. Siden det allerede er dokumentert fra produsent at dette veier over 150 kg.

Link to comment
Share on other sites

TS. Hadde jeg vært student og trengte skap til et våpen, hadde jeg da kjøpt det minste og billigste skapet. Så hadde jeg boltet (les; skruer) til veggen, da oppfyller du lovverket. Verdisaker (innboforsikring) bør du ha forsikret.

Link to comment
Share on other sites

Noen møbelknotter gjør susen.

Møbelknotter under et 150 kg tungt skap, vil jeg normalt fraråde. Hvis knottene kommer i nærheten av endeskjøt, eller langsgående skjøter, kan dette skade laminatgulvet. Bruk heller noe som er flatt.

Link to comment
Share on other sites

Følg barerobert sitt råd med å bolte blyet fast i skapet så er du innenfor. Forsto deg slik at du ville legge det løst inni - og det er ikke godt nok :smile:

 

Jo, løse vekter er godt nok! Her må man fin-lese FG-godkjenningen!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Gjelder ikke dette for våpenskap da, eller er det noe annet dokument å fin-lese ?

 

4.3 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring - alternativ

Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale

egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside.

 

http://www.fgsikring.no/PageFiles/8681/ ... nheter.pdf

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for hjelpen! Grunnen til at jeg ikke ønsker å gå for et billig som bare til å bolte fast er for at jeg ønsker å ha skapet i litt lengre tid. Vil se for meg at "garderobeskapet" kommer til å bli fylt opp med den ene pekestokken etter den andre! Og har vel aldri vært borte i et skap som har noen gang vært "for stort" (bortsett fra når man skal drive å flytte på de...) :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Det står "montert", så min plan var å legge litt spikerbånd rundt platene og finne et sted det kunne se ut som om de var festet. Så tok jeg til vettet og kjøpte større skap i forbindelse med flytting. Aner ikke hva jeg skal gjøre med 70 kilo av noe som virker som et gravemaskinskjær, men jeg finner vel på noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...