Jump to content

RÅDYRJAKTA 2016


Fury

Recommended Posts

Jeg har brukt tiden i dag til å utarbeide og sende søknader om rådyrjakt til høsten. Det ble 9 søknader til slutt.

Hvis jeg er heldig og får tilslag på et kort så blir jeg svært tilfreds. Jeg har allerede innpass i et velorganisert jaktlag med flere gode hunder, men der er jeg bare gjestejeger. Hadde vært helt topp med "eget" jakt terreng hvor jeg kan surre rundt på egenhånd.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Må forøvrig si at jeg har vært veldig fornøyd med kameraet. Husker ikke navnet i farten, men dette var et billig kamera til ca 800 kr fra XXL.

 

Dere så her et eksempel på dagbilder, og nattbildene det tar er også overraskende bra. Ingen problemer med å se hva slags dyr som også er innom i nattemørket.

 

Batteriforbruket ser også ut til å være minimalt. De samme batteriene som jeg satt inn i juni/juli i fjor står fortsatt i og indikerer fortsatt 4 av 4 streker på styrken.

 

Ikke de verste kronene jeg har brukt på jaktrelaterte ting.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Da er det 37 t til jeg har spist frokost og starter bilen i retning Vestmarka i Asker for å jakte etter min første bukk. Håper (som alle andre :roll: ) på fin bukk allerede første natta/uka og har gitt beskjed til familien at jeg er ikke tilgjengelig for noe eller noen verken på morgenkvisten eller kvelden før lørda'n. :mrgreen:

Har allerede begynt å stryke de første tingene på pakklista mi av lista. wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er det noen her inne som har erfaringer med 22-250 på rådyrjakt? Har ein mauser m98 i 22-250 som eg ønsker å bruke litt på rådyr, men veldig usikker på valg av kuler for ikkje å ødelegge dyret. Har ladet noen med norma spsp 62grain. Fikk nett att rifla etter ombygging der eg fikk ny stokk, neddreia løp og løst magasin. (vart kanon bra)

 

Veit ikkje om dette er rette plassen eg spør om dette da eg er ny her.

Link to comment
Share on other sites

Mulig feil tråd, men prøver :)

 

Hva skal til for å kunne skyte seg en fin bukk?

Vet at avgifter og skyteprøve må være i orden + en ettersøkshund eller avtale.

Men regner jo med at dette er det kvoter på, og at det ikke er fritt fram.

Skal dette søkes om til kommunen osv?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Har hatt et par turer etter rådyr.

Første dagen ble det først felt en rev i jag, og så ville Dachsen en tur i grevlinghi. Der ble det tatt ut 2 grevlinger. Ingen rådyrlos den dagen.

 

Idag var vi ute igjen. Dagen startet bra med los, og fall etter kort tid. 1 eller 2 dyr til ble observert, men klarte å lure seg unna. Ellers var det ingen los resten av dagen.

Link to comment
Share on other sites

Har et lite spørsmål til dere erfarne jegere.

Skøyt mitt første rådyr på post igår.

Dette var en geit som gresset på jordet aleine.

Observerte dyret i en god stund for å forsikre meg om at dette var en enslig greit uten kje.

Ingen kje i nærheten. Jeg valgte å ta skuddet.

 

Geita løp noen få meter for den falt.

Da vi vommet dyret hadde geita jur med melk i.

Hæ? Dette dyret skulle jo ikke ha noe kje.

 

Hva tror dere er grunnen?

Ligger det igjen et kje i skogen et eller annet sted?

Dier geita så lenge. (02.10)?

Hvis det har noe kje som ligger igjen vil dette da kunne klare seg?

 

Gikk en stund i kanten av jordet for å se om det kunne være igjen noe kje, uten hell.

Link to comment
Share on other sites

Bukken gikk i bakken ikke mange dagene etter bukkejaktstart, så litt seint å poste dette, men jeg har akkurat spist mesteparten av en ytrefilet og satt til livs brorparten av en flaske barbera, og jøje meg, så mett jeg er. Og så godt det er å tilberede og spise noe man husker tusle rundt i bringebærkrattet på lette klover. :)

Link to comment
Share on other sites

For meg ser det ut som rådyrbestanden er i ferd med å eksplodere til 90-tallets høyder. På vei hjem fra hytta i skumringstimen igår, fra nordre del av Østfold mot Hemnes og Momoen, så jeg 33 rådyr på ca 30 minutter. Det er ny rekord etter å ha kjørt denne ruta utallige ganger de siste 10 årene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
For meg ser det ut som rådyrbestanden er i ferd med å eksplodere til 90-tallets høyder. På vei hjem fra hytta i skumringstimen igår, fra nordre del av Østfold mot Hemnes og Momoen, så jeg 33 rådyr på ca 30 minutter. Det er ny rekord etter å ha kjørt denne ruta utallige ganger de siste 10 årene.

 

En kamerat meldte å ha sett 22 rådyr på sykkeltur i ei bygd ca 2 mil øst for Steinkjer - da begynner vi å snakke om relativt marginale rådyrterreng. Så ja, det er mye som tyder på at det blir bra, men det vi ikke har nå som vi hadde på 90-tallet er reveskabb. Jeg kommer aldri til å glemme den fotturen jeg tok oppi marka hjemme her rundt 1990, når jeg rusla en runde på knapt 2 km og så 20 rådyr i plantefeltene. Dette i et skogsområde på totalt ca 2000 daa. Rådyr under en hver busk.

Men jeg husker også høsten -97 når jeg på pur flaks fikk skutt en liten 6-tagger tidlig i bukkejakta, og jakta resten av høsten med en (god!!!) drever og hadde totalt 4 loser og sannsynligvis på 2 forskjellige dyr. Og da jakta jeg hele terrenget på ca 20.000 daa... jevnlig... mye....

 

Vi hadde -97/98. Vi hadde 2010/2011... vi får en ny gaupetopp rundt 2019/2020. I år blir det knallbra med rådyr, neste år muligens enda bedre. Derfra spår jeg at det går nedover. (Og da skal jeg kjøpe meg drevervalp og jage inn på lavbestand og få en med søk igjen...)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...