Jump to content

Drivjaktsikte


ErlingElev

Recommended Posts

Er ute etter et sikte for drivjakt. Cluet her er vel utgangspupill og synsfelt.

Zeiss Victory HT 1,1-4x24 har 14,8mm/38m

Swarovski Z6 1-6x24 har 9,6mm/42,5m

Karl Kaps 1-4x24 har 20.8mm/33m

Alle tall ved laveste forstørrelse.

 

Kikkertsiktet skal brukes i kombinasjon med Meopta meostar R1 3-12x56 som jeg har i dag, men jeg synes jeg leter for mye etter dyret og plassering av øyet på raske skudd på 10-30 meter med påfølgende manglende skuddmulighet.

 

Så kommer alle spørsmålene mine.

Hvilket av disse siktene gir meg dyret raskest i siktet? Dette er vel et kompromiss mellom det å peke med våpenet og plassere øyet.

På så korte hold, er holografisk sikte veien å gå?

Hvorfor har tre high-end produsenter så vidt forskjellige data på en sikte som er tiltenkt samme jobben? (Nickel er i samme gata som KK)

Link to comment
Share on other sites

Alle de du nevner er glimrende sikter til å miste en mengde skuddkjangser med

Alle siktene trådstarter nevner er særdeles godt egnet til drivjakt. Er man dårlig til å kaste opp børsa at øyeplasseringen blir et problem med disse siktene, da har man andre særdeles STORE utfordringer angående sin skyteteknikk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er i Oslo området, ta en tur forbi Norsk Jakt på Lysaker.

De har en Vixen 1-6x24 som er helt rå, testet mot en Swaro, og den er helt på høyde i forhold til synsfelt og tilgivelig øyeplassering.

Synes det er det absolutt viktigste med et sånt sikte, må du være forsiktig med hodeplassering på et sånt sikte, kan man like godt droppe det.

Link to comment
Share on other sites

Har ett Aimpoint Hunter, og ett Zeiss compac point.

Må være ærlig å si at jeg liker bedre Zeiss sitt rødpunkt, og på hold som blir på drivjakt er 0 forstørrelse ett 0 problem.

Har forøvrig ikke noe problem med å ta reinsprøva med rødpunkt.

Ett kikkertsikte med lav forstørrelse vil sikkert fungere greit også.

Link to comment
Share on other sites

Alle de du nevner er glimrende sikter til å miste en mengde skuddkjangser med

Alle siktene trådstarter nevner er særdeles godt egnet til drivjakt. Er man dårlig til å kaste opp børsa at øyeplasseringen blir et problem med disse siktene, da har man andre særdeles STORE utfordringer angående sin skyteteknikk.

Nå har jeg vært på drivjakt I polen 9 ganger og skyter i allefall 1000 skudd i året på bevegelige mål da på rullende dekk og leirduer så jeg vil i motsetning til mange faktisk påberope meg erfaring på området

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med å bruke rødpunktsikter uten forstørrelse type Aimpoint.

Det handler vel mere om skyteteknikk en selve siktet vil jeg tro.

Bruker man teknikken slik det er tenkt med Aimpoint og lignende sikter, så faller alt på sin plass på en naturlig måte, og man skyter raskt og presis.

Trening på lerdue og rullende bildekk slik som beskrevet, er noe av den beste treningen man kan gjøre med denne type sikter, ja jeg kaller det for sikte, da det ikke er noe kikkertsikte.

MAn bruker begge øya åpne og fokuserer på målet.

 

PS.

- Det er ett par viktige prinsipper som må ligge i botten;

Våpnet man skyter med må passe skytteren, dvs riktig lengde og ikke minst riktig høyde, uten disse på plass så vil ikke anlegget bli riktig, da får man heller ikke utnyttet denne type sikter potensiale.

 

- Man må være villig til å trene mye, og ikke la negative følelser rå..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet og skytt dyr med Aimpoint Micro, tar litt tid å bli vant til, men helt rått sikte til jakt fra 1-60m Har og skutt hjort på 100 og 120m men da sliter jeg med å se forskjell på spissbukk, hind, unghind osv. Da ble det Leupold VX-R 1-4X20 som er et rimelig og bra sikte.

 

Nå jakter jeg med Leica Magnus 1.5-10X42 som brukes til både drivjakt, skumring og lengre hold! Enda større synsfelt på denne enn Leupolden og på lik linje med Swarovski i klarhet og synsfelt! :D

 

Av di du lister opp så hadde jeg valgt Swarovski :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært på drivjakt I polen 9 ganger og skyter i allefall 1000 skudd i året på bevegelige mål da på rullende dekk og leirduer så jeg vil i motsetning til mange faktisk påberope meg erfaring på området

Betviler overhode ikke din erfaring, men du kommer med en påstand uten å fortelle hva du anse som det optimale drivjaktsiktet, heller ikke hva som er feil med overnevnte sikter. (jeg bare antok at det var øyeplasseringen du siktet til). En utdyping er muligens på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...