Jump to content

Garanti sjokk på kikkertsikter.


357

Recommended Posts

Jeg må si det er sjokkerende hvordan mange kjente merker har strammet inn på garantien.

 

 

 

Schmidt & Bender 2 års garanti, men 10 år på Zenith og Klassik

 

Kahles : 11 år, 2 år på elektronikk

 

Swarovski : 10 års garanti men kun 2 år på elektronikk

 

Carl Zeiss : 10 år

 

Steiner : 10 år

 

Karl Kaps : 25 år

 

Docter 30 år

 

Meopta 30 år

 

 

 

Det får meg til å gruble litt på hvor holdbar rødpunkt belysningen er, bare 2 år !

 

Hvorfor gir zeiss, Swarowski og Kahles så dårlig garanti i forhold til Karl Kaps, Docter og Meopta?

Link to comment
Share on other sites

Ja så kommer nyere merker som feks vortex. Ikke bare med livstid, men lover å fikse produkter selv om du ødelegger de med vilje.

 

Vortex har en fantastisk garanti, og de lover å fikse produktet. Det gjelder IKKE dersom du gjør dette med vilje.

 

"The VIP Warranty does not cover loss, theft, deliberate damage or cosmetic damage that does not hinder the performance of the product."

Link to comment
Share on other sites

Tja. Tyske/austerrikske kikkertsikteprodusentar kappast jo om å stille ut nedrusta og halvråtna rifler der kikkertsikta er like fine, etter å ha stått ute på ei fjellhylle i 2000 meters høgd i snø, storm, regn og kulde i 25 år. Om livstidsgaranti er slik de definerer her, så betyr vel det at med normal bruk og vedlikehald så bør forventa levetid på produktet vere sånn cirka 250 år?

Link to comment
Share on other sites

Livstid er ikke vår livstid, men forventet levetid på produktet. Da blir det plutselig veldig subjektivt.

Hvor har du dette fra ?

 

Du tror ikke seriøst at om jeg gir et kikkertsikte med "livstidsgaranti" til min yngste sønn som nå er drøye 2 mnd gammel, så vil han kunne hevde garanti frem til han forhåpentligvis dør av svært høy alder under elgjakt?

Link to comment
Share on other sites

Dette synes jeg var et interessant spørsmål, siden jeg har flere Vortex produkter. Jeg sendte derfor en mail og spurte om min fjerne slektning, tusen år frem i tid, kunne komme med mitt ødelagte kikkertsikte og hevde garantien. Jeg fikk dette svaret :

 

"

Good Morning Sir-

 

Thanks for your support, whoever has the scope in their possession, can claim the VIP warranty at anytime-

 

It is on the product not the owner of the product.

 

Please advise fi you have any further questions. And most of all thank you for the support!!!!

 

 

 

All the best-

 

Shamus M. Terry

 

International Sales Manager

 

608-335-4486 (Cell Phone)

 

800-426-0048 Ext 312

 

http://www.vortexoptics.com

 

The Force of Optics-"

 

Så jo, din yngste sønn vil kunne hevde garantien til han dør, og hans sønn etter det osv.

Link to comment
Share on other sites

 

It is on the product not the owner of the product.

..........................Så jo, din yngste sønn vil kunne hevde garantien til han dør, og hans sønn etter det osv.

 

Nå tror jeg du missforstår kraftig :?

Hva mener du er forventet levetid på ett kikkertsikte?

Link to comment
Share on other sites

 

Så jo, din yngste sønn vil kunne hevde garantien til han dør, og hans sønn etter det osv.

 

Dette er tull. Ingen produkter har en slik garanti. På et eller annet tidspunkt vil du få et problem med kikkerten, enten det er en simring som ryker eller noe annet som gjør at den f.eks lekker vann. Om du returnerer en kikkert som er la oss si 25 år gammel og hevder garanti der produsenten har beskrevet at det er livstidsgaranti vil du normalt få en regning.

 

Det leverandøren derimot som regel sier er at de har livstidsgaranti mot fabrikasjonsfeil. Det er noe ganske annet, for slike feil vil normalt dukke opp innen få år etter at produktet er tatt I bruk.

Link to comment
Share on other sites

Så jo, din yngste sønn vil kunne hevde garantien til han dør, og hans sønn etter det osv.
Dette er tull. Ingen produkter har en slik garanti. På et eller annet tidspunkt vil du få et problem med kikkerten, enten det er en simring som ryker eller noe annet som gjør at den f.eks lekker vann. Om du returnerer en kikkert som er la oss si 25 år gammel og hevder garanti der produsenten har beskrevet at det er livstidsgaranti vil du normalt få en regning.

 

Det leverandøren derimot som regel sier er at de har livstidsgaranti mot fabrikasjonsfeil. Det er noe ganske annet, for slike feil vil normalt dukke opp innen få år etter at produktet er tatt I bruk.

Du har helt rett, Kammerherren; det er det man *som regel* sier. Det er derimot ikke hva Vortex sier:

 

Our VIP warranty is about you, not us. It's about taking care of you after the sale.

VIP stands for a Very Important Promise to you, our customer. We will repair or replace your Vortex product in the event it becomes damaged or defective—at no charge to you. If we cannot repair your product, we will replace it with a product in perfect working order of equal or better physical condition.

You see, it doesn't matter how it happened, whose fault it was, or where you purchased it. You can count on the VIP Warranty for all Vortex Optics riflescopes, prism scopes, red dots, rangefinders, binoculars, spotting scopes, tripods, and monoculars.

Unlimited Lifetime Warranty

Fully transferable

No warranty card to fill out

No receipt needed to hang on to

If you ever have a problem, no matter the cause, we promise to take care of you.

Note

The VIP Warranty does not cover loss, theft, deliberate damage or cosmetic damage that does not hinder the performance of the product.

 

Ingen forbehold om produksjonsfeil å spore.

Link to comment
Share on other sites

 

It is on the product not the owner of the product.

..........................Så jo, din yngste sønn vil kunne hevde garantien til han dør, og hans sønn etter det osv.

 

Nå tror jeg du missforstår kraftig :?

Hva mener du er forventet levetid på ett kikkertsikte?

Hjelpe meg da... Vortex sin garanti har ingenting med forventet levetid å gjøre. Her er hele spørsmålet jeg stilte:

 

"Hi.

 

I own several of your products, the latest being a Razor HDii 4,5-27x56.

 

We have a discussion on a Norwegian forum about optics warranties within the different producers.

 

I mentioned your outstanding warranty, and a question came up. What does your lifetime warranty actually mean. I was told that it usually means the expected lifespan of the product. So, my question is this : is this the case, and if so, how many years is that really? Or does it mean the life of the owner, or actually "forever"? Can a remote relative of me that has inherited my scope claim warranty in "a thousand years" from now ?

 

Regards,

 

happy customer"

 

Jeg fikk da svar direkte fra Vortex, at hvem som helst som har siktet, kan levere det inn og hevde garantien. Hvordan kan dere da påstå at det er tull?

Link to comment
Share on other sites

Dette er heller ikke hva Leupold sier.

 

With the Leupold Gold Ring Full Lifetime Guarantee, if your Leupold product doesn’t perform as promised, we will repair or replace it for free, whether you are the original owner or not—forever.

 

 

Fjernet blåfarge i innlegget. Blått tilhører moderator, ref forumreglene. Kjell Olav

Link to comment
Share on other sites

Nå er det litt begrenset hva som kan gå I stykker med en kikkert, (Foruten skader forårsaket av fall el.l). men det er klart at bevegelig mekanikk I tårn samt o-ringer som tetter er utsatte slitasjedeler. Jeg betviler fremdeles at Vortex og Leupold vil akseptere reklamasjoner på slikt når et produkt begynner å bli mange tiår gammelt.

 

Jeg kjenner ikke til Vortex, men jeg finner den teksten du viser til razumny litt selvmotsigende.

 

De skriver først: You see, it doesn't matter how it happened, whose fault it was, or where you purchased it.

 

Så skriver de: The VIP Warranty does not cover loss, theft, deliberate damage or cosmetic damage that does not hinder the performance of the product.

 

Jeg er kjent med at folk generelt er veldig godt fornøyd med kikkerter fra Vortex, men her synes jeg de operere med noe I nærheten av en "Kinagaranti", der de sier at alt ordner seg, stol på oss. Slik KydeX og andre tolker denne garantien så finnes altså ingen tidsbegrensing hos Vortex og den har jeg ingen tro på uansett hva dere frembringer av dokumentasjon!

 

Når det er sagt, jeg vil anta at de fleste kikkerter avgår med døden som følge av ytre skade pga fall el.l eller at eier går lei og vil ha ny.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, jeg trekker meg ut av diskusjonen. Det er ikke snakk om noe tolkning fra min side. Jeg spurte jo nå Vortex rett ut om hva de mener med garantien sin, og de svarer at joda, vi dekker deg uansett hvem som setter frem kravet og når. Så får du Kammerherren tro hva du vil. Jeg velger å tro på dem ihvertfall. Når det er sagt så forventer jeg heller ikke problemer med min Razor HDii med det første, den er bygd som en tanks.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, hva skal en si, om de faktisk gjør som de sier i filmen så er det imponerende. Eneste usikkerhetsmomentet jeg ser er at de innen kort tid kan gå konkurs..... :lol: De sier f.eks i filmen at selv en skade påført av hunden din vil de rette opp uten kostnad. Dette går utenpå alt av garantier jeg har vært borti tidligere og jeg kan ikke annet enn si at det er på grensen til idioti. Med slike garantivilkår vil naturligvis en masse kunder som er uheldige å ødelegger optikken sin sende den inn. Om Vortex da faktisk aksepterer en skade som åpenbart er påført ved en ytre skade så vil de måtte sende ut en rekke erstatningsvarer. På sikt vil slikt spise opp bunnlinja i selskapet. Minner meg om forsikringsselskapet Trygg Hansa som for en snart 20 år siden skulle inn på det norske markedet. De kom opp med en kjempeide, de skulle ta markedsandeler, så de droppet bonuser, billig bilforsikring til alle! Hurra tenkte jeg, kunne plutselig forsikre min nesten nye bil til en brøkdel av hva andre skulle ha siden jeg var 19 år...... Året etter trakk de seg ut av Norge. (Eller endret totalt vilkår, husker ikke). De hadde ikke forutsett at de ville få 50 tusen kunder under 25 år som kom til å kollidere mye...... Meg selv inkludert. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Avansen på kikkertene er sansynligvis så høy, kvaliteten bra samt at de tar med i regnestykket at de fleste normale folk vanligvis behandler kikkerten ganske pent. Så tjener de greit selv om de innimellom må erstatte ett sikte pga eiers dumskap/uvørenhet.

Samt at de selvfølgelig får fler kunder med en slik garanti :)

Litt som ett par koreanske bilmerker som gir 7 års garanti nå.

Mer å tjene på å selge større kvanta og heller ta de garantijobbene som kommer inn!

Link to comment
Share on other sites

Det du sier der E.J. er naturligvis sant. Når det er sagt, så har selv KIA begrenset sin garanti til 7 år, og de vil ALDRI akseptere en skade der du har bulka bilen selv som reklamasjon! :wink: Må ikke glemme at med økt volum så øker også reklamasjonen. Eneste vi kan gjøre er å vente å se hva de sier om 20-30 år.

Link to comment
Share on other sites

Håper faktisk flere , med hjelp av denne tråden her :), får øynene opp for Vortex.Har to, og har nettopp bestilt mitt tredje som jeg ikke har fått enda.

Kanonfornøyd!

 

Når det gjelder KIA, har kvaliteten steget mange hakk de siste årene. En bekjent som er verkmester i ett uavhengig bilverkstedkjede har kjøpt seg en spell ny KIA.Han, som har baksnakket Koreabilene i alle år. :)

Enkelt sier han, de har svært svært få feil.

Link to comment
Share on other sites

Den garantien er jo også en glimrende reklame for varemerket og det gjør jo at fler kjøper!

Man tenker jo at med den garantien så er produktet lavt priset i forhold til kvalitet.

De fleste sier jo at man betaler endel for navnet når man kjøper en tysk eller Østerisk kikkert.

Det med garanti er en merkelig sak slik sett.

Jeg kjøpte for mange år siden en Browning fiskestang med livstidsgaranti.

Tror jeg knakk 5 stk i løpet av en sesong før selgern på Sport co sa at nok var nok og jeg fikk penga tilbake.

Året etter var det slutt på den garantien

Link to comment
Share on other sites

Leupold er enorme markedsmessig, det er nesten skremmende at de faktisk velger en slik strategi. Tenk på hva disse kikkertene kunne kostet i butikk om de ikke påla seg selv å skulle erstatte enhver kikkert som blir ødelagt av en uheldige/slumsete kunde.

 

Jeg har 4 kikkerter fra Leupold, så jeg liker dem, men dette synes jeg er tullete, men nok om det. Det ser ut til at disse 2 selskapene har valgt en slik løsning, så da skal ikke jeg gnåle mer om at jeg synes det er en snodig tilnærming.

Link to comment
Share on other sites

Tenk på hva disse kikkertene kunne kostet i butikk om de ikke påla seg selv å skulle erstatte enhver kikkert som blir ødelagt av en uheldige/slumsete kunde.

Tror ikke de ville blitt så mye billigere :)

Da hadde vel folk blitt skeptiske samt de hadde vel fått ett slags "Biltema"stempel pga pris.

Bedre om kikkerten er i mellomklassepris med toppklassegaranti.

Da føler folk at de virkelig har gjort en god deal samtidig som at de slipper å ha en billigkikkert på rifla!

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger først og fremst sikte ut fra prestasjoner, ikke garanti :roll: Hva som står på en nettside er ingen garanti for god service. Etter hva jeg har lest her inne gir Zeiss service som overgår garantitid, om denne er 10 eller 30 år spiller da mindre rolle.

Link to comment
Share on other sites

Leupold er enorme markedsmessig, det er nesten skremmende at de faktisk velger en slik strategi. Tenk på hva disse kikkertene kunne kostet i butikk om de ikke påla seg selv å skulle erstatte enhver kikkert som blir ødelagt av en uheldige/slumsete kunde.

 

Jeg har 4 kikkerter fra Leupold, så jeg liker dem, men dette synes jeg er tullete, men nok om det. Det ser ut til at disse 2 selskapene har valgt en slik løsning, så da skal ikke jeg gnåle mer om at jeg synes det er en snodig tilnærming.

 

Gratulerer med erkjennelsen. Men det tok sin tid, gitt...

Link to comment
Share on other sites

Jo takk for det, jeg har ingen problemer med å erkjenne at jeg kan ta feil. :D Jeg mener fremdeles det er helt på trynet at et selskap skal ta på seg garantiansvar for skader påført av kundene selv. Det er strengt tatt ikke bærekraftig uten at selskapet har en unødvendig stor margin på produktene. Kan noen nevne en annen bransje der dette er normalen?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo som å kjøpe et produkt med idiot forsikring.

Verdigjenstand forsikring for en kikkert til 5000 er ca 5 kr i mnd, altså 50 kr i året - og dette for selskaper som driver kun med dette for profitt, en produsent trenger ingen margin på "forsikring".

 

Ser en trend i usa at livstidsgaranti er et sikkert moment for et litt mer prisbevisst/low cost marked.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...