Jump to content

8 mm elgpille


Karl Anton

Recommended Posts

DB riflen (8x57jrs) skal justeres for samskyting og i den forbindelse vil jeg velge den ultimate kule til hjort og elg (gris). Gjennomskyting er ønskelig men det er også stor sopp. Den skal ekspandere på ut til 150m og tåle juling. Den skal være tilgjengelig i uoverskuelig framtid.

Valgene er til nå

Fabrikk oryx 196 gr for bløt?

North fork 180gr får nokk bra fart men blir det stor sopp og gjennomskyting?

North Fork 200gr for stiv i 8x57 jrs fart?

RWS evolution 200gr like bløt som oryx?

Woodleigh 220 gr kan være den rette?

Woodleigh 250gr for tung?

Jeg er helt rykende færsk på kaliberet men vil gjerne gjøre det beste valget. Når kulen blir valgt så blir det den i lang lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh har også denne i 200grs.RN - Mulig at V/0 på 650 ms (med 220grs) blir "litt lite", men dette er likevel mere enn gamle hederlige "potatiskastaren" 9,3x57 med 286grs kule :)

 

Jeg lader 220 grs Woodleigh i min .30-06 og den ekspanderer upåklagelig med en V/0 rundt 720 ms.

Link to comment
Share on other sites

Forskjell på kuler I såkalte normalkaliber, beregnet for storviltjakt er av mer akademisk enn praktisk karakter. Bare man sørger for å ha hastighet nok til ekspansjon og dybdevirkning er alle jaktkuler I prinsippet gode nok til elg. Så lenge man ikke nytter homogene kuler må uansett området rundt sårkanal skjæres vekk for å få ut evt blyrester.

Har nok vært med på et par hundre elgfall på vårt lag og har ennå til gode å se at ei kule ikke har gjort jobben, og det har vært brukt mye forskjellig opp gjennom årene, inklusive rimelig ammo som f eks Elite. Eneste som kan nevnes er at ingen bruker mindre enn .30 kaliber. De senere år har iaf brorparten av fellingene skjedd med Oryx og den har fungert utmerket. Når det kommer til såkalte kjøttødeleggelser er graden av skade rimelig tilfeldig uansett hvilken kule som er brukt, og setter man skuddet I bein blir det uansett så mye "sekundærprosjektiler" at kulefragementering gjør liten forskjell. Det betyr selvsagt ikke at jeg anbefaler den billigste kula som er tilgjengelig, men om den er av konvensjonell type betyr ikke at den ikke er egnet.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som bruker 196 grs Oryx i 8x57is. God effekt og meget pene slakt i elg og gris.

Er selvsagt for få til feller til å konkludere med noe, men det ser ut som det blir finere slakt med 196 Oryx i 8mm enn 180 grs i 30 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har skutt ca 40 dyr med 8x57 og 196 oryx.

Og er superfornøyd med kula,ser ingen grunn for å velge bort den.

Er ingen oryx fantast,men i dette kalibrert er eg det :)

Melder meg på her.. Skutt et 20 talls elger med oryx i dette kaliberet.. Funker helt fint, uten noe tull

 

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Klassisk og med særdeles god virkning i 8 x 57IS med sine moderate hastigheter er egentlig alle "vanlige" blyspiss kuler.

Selv foretrekker jeg 198gr TIG (ID classic) eller Hornady sin 195gr Interlock. En skulle ikke anvende kuler med en vekt >200gr! 8x57IS er ikke lagt opp til det. Hastigheten og kulebanen blir rett og slett for dårlig. Da er tid å tenke på 8 x 64S, 8x68S eller 8mm Rem Mag.

"Bondete" burde i alle fall ikke være av den harde typen. Relativ myke som Sako Hammerhead og Oryx er vel best i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...