Jump to content

Sliter med å velge mellom Pardini GT9 og Les Baer


ATnT

Recommended Posts

.22 er i boks, men jeg sliter med å velge hva jeg skal erverve av 9mm. Valget står mellom en pent brukt LB og en splitter ny Pardini GT9. Jeg har mest lyst på LB'en, men noe sier meg at kanskje Pardini'en er det beste redskapet ? Skal benyttes i felt- og grov-programmer. Har tafset på begge og begge sitter godt i poten, men dessverre ikke skutt mye med noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje bare meg, men jeg ser ikke helt hvordan valget mellom de to våpnene skal være vanskelig.. Men så har jeg aldri vært noe fan av pardini heller..!

 

Jeg ville iallefall valgt LB, men det er uansett du som skal velge.. du bør helst prøve de nok til at du kan ta valget selv, det hjelper ikke om halvparten her sier LB, og resten sier pardini.. Det er du som skal bruke den, så det viktigste er hvilken som passer deg best..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Pardini GT45/9 og STI Targetmaster, har skutt med et par Les Baer 1911'er. Eneste grunnen til å velge bort Les Baer er at jeg ikke gidder 45 (de lager ikke nye i 9mm lenger). Hvis den brukte du har for hånden er i god stand og i 9mm hadde jeg ikke tvilt et sekund, bare å kjøpe. Hvis den er i 45 blir det fort mer enn vurdering av kalibrene opp mot hverandre heller enn våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Agghh, dette er nesten et livssynspørsmål. For de aller fleste vil en Pardini være mest lettskutt, en Les Baer representerer noe av det beste fra 1911 plattformen og vil i trenede hender gi like gode resultater som en GT9. Og så er den UENDELIG mye penere å se på. Poenglysten har flere ganger dratt meg mot Pardini men har stått i mot, terger litt kompiser med at jeg stoler ikke på slike billige våpen :-) Har du sjansen til å kjøpe en LB i 9mm så slå til, en Pardini finner du uansett på hvert gatehjørne.

Link to comment
Share on other sites

Tipper du har Pardini etter den litt overlegne tonen å dømme Nhd. Stemmer det? :mrgreen:

 

Vel, er det nå så enkelt? Jeg har skutt flere runder NAIS (altså kun enhåndsskyting) nå med både GT og Targetmaster, og selv om det er close er det enn så lenge Targetmaster som stikker av med beste poenga. Og det er enhåndsskyting. Tohåndsskyting er det no contest, klar seier til Targetmaster over GT for meg.

 

Om Pardini eller 1911 er å foretrekke i forhold til prestasjoner vil nok variere for folk.

Link to comment
Share on other sites

Hva med ryktene om at LB i 9mm ikke er så driftsikre som .45 versjonene ?

Sånn generelt sett regnes vel 1911 i 9mm som mindre pålitelige enn de i 45ACP. Så det gjelder ikke bare Les Baer. Og en del mener at 6" modellene er mindre pålitelige enn 5" modellene. Jeg har hatt to 1911 i 9mm, begge to med 6 tommer løp; SPS Falcon Master og Les Baer Premiere II (som jeg har hatt et par år nå).

 

Etter rundt 12000 skudd totalt gjennom disse (rundt 7000 med SPS'en og litt over 5000 med LB) har jeg faktisk ikke opplevd problemer med noen av dem. Har vel å merke kun skutt fabrikk Geco, Magtech og S&B, siden jeg ikke gidder å lade 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo GT9 verdens kjedeligste pistol. Blir uansett ikke mange poeng om du sovner av kjedsomhet på standplass!

 

Har du vurdert 6" 9mm versjoner av SIG P220, evt. P226? Fortsatt ganske kjedelig pistol sammenlignet med LB, men ikke på langt nær så ille som GT9! Kan også justere posisjonen på avtrekkeren, noe man ikke kan på GT9. Det hjelper en del særlig på enhåndsskyting å ha avtrekkeren riktig posisjonert i forhold til puta på avtrekkerfingeren. Feltresultatene mine gikk betraktelig opp etter jeg bytta fra 5" 1911 (9mm) til 6" P220 (9mm)!

Link to comment
Share on other sites

Takk for konstruktive innspill! Da blir faktisk valget litt lettere ;)

 

lpm: Har vurdert 226, men passer overhode ikke i mine hender. 220 (X-Six) var lenge øverst på ønskelisten primært fordi jeg egentlig vil ha en Neuhausen. men det justerbare avtrekket og siktet på 220'en gjør den vel til hakket bedre redskap. Dersom LB selger trekker seg så får vi se om det blir Sig eller Pardini ;)

Link to comment
Share on other sites

Det blir i så fall med tynnere plater ja. Men jeg er ikke helt ferdigtafset på Sig'en enda da jeg håper LB'en ordner seg. GT9 er vel også double stack om jeg ikke tar helt feil (!?) og den sitter som hånd i hanske. 226 føles bare rett og slett feil på alle måter, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Det er lettere å skyte bra som nybegynner med pardini/sig/whatever, det skal jeg være enig i, men når man har skutt endel år, og skjønt avtrekk blir det litt ett fett.

 

Jeg stortsett identisk poengsum om jeg skyter sig, 1911, 2011 eller whatever, om det er 9x19, 45acp eller .40 spiller også relativt liten rolle.

 

Jeg skyter "endel" med 2011 i dssn regi, og når jeg da skyter felt blir jeg litt "satt ut" av avtrekket med topphengsling på noen av pistolene mine, så skyter nå utelukkende milfelt med 1911 i 45, og grovfelt med 1911 i 9mm.

 

LB i 9mm er mildt sagt vanskelig å få tak på. Pardini er tilsalgs hele tiden brukt og nytt.

 

Nm 2014 gikk til 1911 vel? husker ikke 2015, men noen kan sikkert opplyse.

Link to comment
Share on other sites

226 føles bare rett og slett feil på alle måter, dessverre.

 

Jeg hadde en 226 x-six tidligere. Jeg har aldri skutt bedre med noe annet våpen, men jeg syns rett og slett grepet var for stort for meg. Har og prøvd p210 supertarget, og den har et fantastisk grep og presisjon som nesten er verdt prisen..

 

Og tross dette kjøpte jeg heller en 1911 STI Sentinel, og skal kjøpe enda en 1911 i 9mm, av den enkle grunn at 1911 er gøy.. Finere våpen finner du ikke, i mine øyne. Har ikke skutt nok med STIen til at jeg treffer tilfredsstillende med den enda, men det er fortsatt veldig artig! Det skal også nevnes at grepsstørrelsen på 1911våpnene passer meg helt perfekt, da jeg har litt for små hender til double stack..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...