Jump to content

storvilt kaliber til leveraction


ChuckMalmo

Recommended Posts

Winchester M94 var i ein periode mulig å kjøpe i 356 win, som er et ypperlig kaliber til storvilt.

Eg har ein slik til salgs på finn om du er interessert.

Det er ein fordel å lade sjølv om du kjøper dette kaliberet, men det finnes også kjøpe-ammo.

 

I tråden om 358win(som er tvillingpatronen uten krage) står det mykje om den gode virkningen, til tross for normal rekyl i motsettning til f.eks 45-70 som kan sparke ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

Du må jo ønskes velkommen her på Kammeret :D

Hvis det er til jakt i ulent terreng og korte hold så vil jeg slå et slag for 45-70. Grei patron å få tak i om man ikke lader selv og min erfaring med patronen er at ved godt treff så er det klask rett ned med viltet. Ellers er det som ivara sier "en del muligheter her". Vi som bruker bøylebørser har alle våre favoritter uti kaliber så rådene kan nok komme til å være forskjellige. Du vil nok se at i det som foreslås er det ene gjerne like godt som det andre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Litt nøkternt så er vel faktisk en Browning BLR i 308 det beste valget. Riktignok så ser spesielt den utgaven med pistolgrep ut til å være designet i dårlig lys, men like fullt fungerer den ypperlig. 308 Win er hverken eksotisk eller erotisk, den yter bra og dreper alt. Billig er den og...

De fleste andre bøylerifler betinger en nokså inderlig interesse for hjemmelading. De ulike 458 utgavene tiltaler meg, men jeg tror nok det hadde blitt lite moroskyting med ferdigrullet ammo. Særlig 450Marlin er nokså spenstig priset, og fellesnevneren er nokså lav tilgjengelighet.

 

Jeg glemte Finnwolf!! Det kan vel egentlig alle andre som ikke allerede eier en også gjøre. Disse er ikke akkurat vanlig i bruktmarkedet...

Link to comment
Share on other sites

Det kom gode og objektive svar fra samtlige her. Det du ikke fikk svar på var avstand. Min påstand med erfaringer fra .30-30WCF som ikke er for nordisk storvilt og 45/70 Govt. i Marlin 1895 GS som sistnevnte går til all nordisk storvilt er 100 meter. 100 meter er en grei begrensning å holde seg til. Selvfølgelig kan du trene deg godt inn med kulebaner og avstandsmålinger m.m. Kikkert gjør heller ikke kulebanen til 45/70 flatere. Hvor godt treffer man på avstandsbedømming i felt, snauhogst og myrsletter, det blir individuelt? Å jakte med Lever Action krever en del annerledes tenking og øvelser. Tilgang på ammo er godt nevnt her. Uansett normalt ikke egnet for en som skal handle inn sin første jaktrifle for storvilt. Jeg er linksskytter, noe som gjør Lever Action passe for meg, i tillegg er jeg ladenerd :

 

Den som skulle gå for en Marlin i .458" kaliber som første rifle vil jeg si, sørg for god ammo-tilgang og skyt mye, jeg mener mye.

Link to comment
Share on other sites

I likhet med herren over har jeg mest erfaring med .45-70 og .30-30. Flotte patroner til jakt så lenge man kan leve med den relativt krumme kulebanen.

 

Jeg er ikke uten videre enig at .45-70 er uegnet som første storviltrifle, men under forutsetning at man har tanker om å lade selv. Fabrikkammo koster såpass mye at det vil begrense treningsmengden for de aller fleste. På den annen side er .45-70 en relativt lett patron å lade, og forutsatt moderate ladninger har hylsene lang levetid. For norsk storvilt er det heller ikke noe poeng i å lade oppunder rødmerkingen.

 

Jeg startet en gang denne tråden om min .45-70:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?t=30388

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar, har undersøkt litt og funnet ut at 308 som kaliber tiltaler meg, og er enig i at Marlin 308 ikke nødvendigvis er et smykke:)

Så reinsdyr er ikke å anbefale med leveraction altså? Og hvordan stilles det til lyd demper på bøyle rifla , noen erfaringer her?

Link to comment
Share on other sites

en av begrensningene her er at de fleste bøylerifler har rørmagasin. Det fordrer bruk av butte kuler for at ikke du skal risikere å slå av tennhetter under rekylen. Disse kulene har dårligere ballistiske egenskaper , så de mister fart fortere -> krummere kulebane. En ulempe på reinfjellet

altså.

Mener å ha sett bøylerifler med demper på men neppe særlig utbredt....?

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan stilles det til lyd demper på bøyle rifla , noen erfaringer her?
For ikke å redusere magasinkapasiteten for mye bør man planlegge en demper som bygger fremover. En skal da være klar over at geværet vil få en kraftig ubalanse. Hvis man i tillegg ikke er opptatt av estetikk og nostalgi så går det greit. Velger man en demper som bygger bakover så koster det en del mer, men man vil få litt bedre balanse og litt mindre kommentarer.
Link to comment
Share on other sites

45-70 er akkurat passe. Rett i på 150m = 5-6 over på 100m. Ikke mange situasjoner en har bruk for mer rekkevidde enn det....

 

Den kulebanen stemmer sikkert. Jeg tok en sjekk på eks. 400 grain Speer (bc 0.214) med utgangshastighet på 570 m/s. Innskutt på 150 meter. Treffpunkt 50m.= +7.1cm. 100m.= +9,5cm. 150m. Treffpunkt=0.

200 meter faller kula 23,8 cm. Dette lar seg mestre selvfølgelig, det krever en del øvelser utover en .308 eller 30-06. Treffe greit på avstandsvurdering, en bør ha god stabilitet på samlinger på slike hold.

Uansett så er en slik bøylerifle mer krevende å mestre enn en ordinære lettskytende rifler og kaliber. Jeg har skutt med mye boltrifler med kikkert, det er lettere.

 

Ikke spare på krutt og kuler, skyt så ofte du kan. Åpne sikter som jeg har utfordrer mer, lys og avstand byr på sitt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, lurer på om jeg kan få hjelp til å velge kaliber til ei leveraction rifle for storvilt, hvilke anbefalinger har dere?

Har selv hatt Winchester 94 AE i 356, med demper, ble veldig snill med demper, men hva hjelper det når jeg ikke klarte prøva med den. Fikk da tak i en Marlin i 450, trodde nok at den skulle være lettere å klare prøva med, noe, men ikke nok. Begge børsene samlet greit i benk, 450 kaliber vanskelig med kuler, og du må i tillegg gå veldig opp i kulevekt for å gjennomskyte dyret. Jeg synes ikke 400 grain kuler er veldig artige å skyte med, har sikkert å gjøre med at jeg bare er 170 på strømpelesten og 70 kg. Jeg kvittet meg med hele baletten, og gikk over på bolt action og skjøt prøva med en gang.

 

Tøft med lever action, men det er det hele for min del. Ser ikke bort i fra at det er mange som skyter godt med disse børsene, men jeg står over og fornärmer sikkert en del. Beklager.

Link to comment
Share on other sites

Tomas kommer med en veldig god realistisk beskrivelse. Jeg holder på min påstand som jeg har gjort i flere innlegg her på Kammeret. En bøylerifle er ikke et godt førstevalg for en som skal debutere som jeger. Enda værre hvis man har tatt jegerprøven og kjøpt våpenskap og er på farten til å søke på første rifle i .458". Kanskje kort tid å trene på i tillegg.

En kan risikere å slite med prøven og ammokostnader. Når man stiller på et storviltlag er det forventet fra laget at man behersker våpnet til det fulle. For de aller fleste lønner det seg med en grei boltrifle i kurant kaliber først. Har man senere kommet i gang med hjemmelading og vil prøve seg på grovkalibret bøylerifle kan man trygt sette i gang med det. Blir det vanskelig, så har man noe å falle tilbake på.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg hatt meg bøylerifle i storviltkaliber, er jeg ikke i tvil, Sako Finnwolf i .308...

 

16401536_1_zpsdqo6tp58.jpg

 

Denne synes jeg bare er så helt utrolig flott, men de vokser ikke på trær akkurat. Men plutselig dukker det opp en til salgs. Det var vel en her på Kammeret for en måned eller to, tre siden, om jeg ikke husker helt feil.

 

Har i grunn jaktet på en slik en god stund selv, men timingen har vært dårlig, og nå har jeg vanlig boltrifle. Å kjøpe ny rifle er i følge fruen noe jeg ikke har lyst til å gjøre... :oops:

 

Ville selv valgt .308, i hvert fall i Finnwolf, siden det er enkelt og ukomplisert og noe man nesten får kjøpt på nærmeste bensinstasjon. Det er mye bra ellers på markedet, men nettopp tilgjengelighet og pris synes jeg er kjekt. Og .308'en funker jo til alt uansett. I Finnwolf funker også spisse patroner, siden det er vanlig magasin i den, ikke rørmagasin.

 

Ellers er .45/70 en artig liten sigar, feks i en Marlin Guide Gun. :-)

 

photo_1895G_zpsutdoso4b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tomas kommer med en veldig god realistisk beskrivelse. Jeg holder på min påstand som jeg har gjort i flere innlegg her på Kammeret. En bøylerifle er ikke et godt førstevalg for en som skal debutere som jeger. Enda værre hvis man har tatt jegerprøven og kjøpt våpenskap og er på farten til å søke på første rifle i .458". Kanskje kort tid å trene på i tillegg.

 

Helt enig med deg - men vil man ha bøylebørse så vil man ha bøylebørse :winke1:

Link to comment
Share on other sites

DoctoRoy:

Vil man ha bøylerifle så vil man ha bøylerifle.

normal_Wraping.JPG

Dette er mine to symptomer.

Det har ingen ting med sunn fornuft å gjøre, det er en diagnose. En diagnose jeg lever med, en dør ikke av den, men med den. Med rett innstilling og motivasjon kan en lære å leve godt med den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tomas kommer med en veldig god realistisk beskrivelse. Jeg holder på min påstand som jeg har gjort i flere innlegg her på Kammeret. En bøylerifle er ikke et godt førstevalg for en som skal debutere som jeger. Enda værre hvis man har tatt jegerprøven og kjøpt våpenskap og er på farten til å søke på første rifle i .458". Kanskje kort tid å trene på i tillegg.

En kan risikere å slite med prøven og ammokostnader. Når man stiller på et storviltlag er det forventet fra laget at man behersker våpnet til det fulle. For de aller fleste lønner det seg med en grei boltrifle i kurant kaliber først. Har man senere kommet i gang med hjemmelading og vil prøve seg på grovkalibret bøylerifle kan man trygt sette i gang med det. Blir det vanskelig, så har man noe å falle tilbake på.

 

Jeg er helt enig i dine vurderinger.

Og jeg anbefaler enten 308win eller 45-70 som kaliber i en bøyelrifle til storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

en av begrensningene her er at de fleste bøylerifler har rørmagasin. Det fordrer bruk av butte kuler for at ikke du skal risikere å slå av tennhetter under rekylen.

 

Browning BLR har boksmagasin og bortsett frå det estetiske burde det ikkje vere noko problem å montere demper på den. Men om presisjonen er god nok til lange hald på fjellet er ein annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Nevnte tidligere at Sako Finnwolf er kjekke saker, og her er jammen en til salgs: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=63497651&searchclickthrough=true&searchQuery=finnwolf

 

Litt dyr, kanskje.

 

I følge diverse nettsider jeg har tittet på, er rifla veldig presis, og den kan, som tidligere nevnt, bruke vanlige, spisse kuler da den har vanlig magasin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst å nevne .444 marlin, den er bedre på lengre avstand en feks 45-70.

 

Det som er viktig å nevne er Hornadys LeverEvolution. En patro(kule) hvor de har plasert en spiss på kula for å få bedre BC ballistisk koeffisient det hjelper først og fremst på hold over 300 meter:

 

Men begge treffer bra på 200 meter.

 

http://www.hornady.com/store/444-Marlin ... evolution/

 

Her er 30-30 utgaven :

 

http://www.hornady.com/store/30-30-Win- ... evolution/

 

Den er lov på Elg og Villsvin i Sverige, men ikke i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 94' i 356 Win. Det er et kort våpen med et avtrekk som originalt er totalt hinsides all presisjonsbruk. Mitt avtrekk er gjennomarbeidet og nå innenfor det akseptable,- men langt fra Bix n'Andy .. Presisjonen er upåklagelig, men det er et våpen det er vanskelig å skyte godt med grunnet alt det som er nevnt.

I tillegg så er rekylen fra beinharde 220gr ladninger ikke noe som innbyr til fine avtrekk. Smellet fra det korte løpet er upåklagelig, noe som forsterker opplevelsen.

 

Det som må nevnes ang 444marlin, 307Win, 356Win og ikke minst 375Win er at dette er utdødde kaliber p.t. Kjøpeammo er ikke lett tilgjengelig. Buttnesede kuler er heller ikke alltid hyllevare, til og med hylser kan være knepent å skaffe.

 

Når det gjelder LeverEvolution kulene så tilsier min erfaring at det bør brukes på papp. Ikke matvilt.

Link to comment
Share on other sites

toaal har helt rett:

normal_FTX_-1.JPG

Jeg hadde dette bilde fremme i en annen tråd her inne, 30-30 FTX skutt med Win.mod.94. jeg skjøt to skudd i våte avisbunker. Jeg kommer ikke til å bruke FTX i 45/70 heller, en annen her på kammeret hadde skutt et rådyr med denne kula (30-30). Sistnevnte konkluderte med at dette ble siste gangen. Selv vil jeg si at kula gikk bra i papp, gode samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Det som må nevnes ang 444marlin, 307Win, 356Win og ikke minst 375Win er at dette er utdødde kaliber p.t. Kjøpeammo er ikke lett tilgjengelig. Buttnesede kuler er heller ikke alltid hyllevare, til og med hylser kan være knepent å skaffe.

 

Er ikke enig i at 444 er utdødd kaliber, flere produsenter lager ammo og rifler i dette kaliberet, og Holstad Våpen har dette som lagervare.

Link to comment
Share on other sites

Stor fornøyd med Guide gun så langt,enda jeg ikke har felt noe dyr med den ennå :winke1: Lett å bære og hendig å håndtere.Eneste jeg savner måtte være en magasin sperre,slik att en slapp å repetere ut alle patronene når en går av post.Er som regel alltid med,bortsett fra viss jeg får poster jeg vet det kan bli lengere hold,da tar jeg Mauseren med kikkert istedt..

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å repetere ut alle patronene i en leveraction. Kan tømme rørmagasinet med å klemme inn plata i ladeporten, og plukke ut ei og ei patron. Det krever litt trening å få det til på en noenlunde elegant måte. Til slutt tar du ut den kamra patrona på vanlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Stor fornøyd med Guide gun så langt,enda jeg ikke har felt noe dyr med den ennå :winke1: Lett å bære og hendig å håndtere.Eneste jeg savner måtte være en magasin sperre,slik att en slapp å repetere ut alle patronene når en går av post.

 

På min 1895G får klarer jeg å få ut den patronen som er i kammeret uten at en ny kommer opp. Bare svært sakte tilbake med sluttstykket og bikke patronen ut. Lukker så sluttstykket på tomt kammer og stapper patronen i magasinrøret igjen.

Dette er en dårlig løsning på skytebaner og iblant folk da sluttstykket ikke er åpent, men ute i skogen på egen hånd på egen eiendom er dette 100% sikkert.

 

Jeg har også lagd en magasinsperre av et I-phone reparasjons verktøy av seig plast som stappes inn i magasinporten og holder igjen patronene.Patronen i kammeret kan da fjernes med vanlig repetering uten at en ny kommer opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...