Jump to content

Utgangspunkt for ein spesialrevolver


LabRat

Recommended Posts

Hei.

 

Eg har ei stund vore på jakt etter ein spesialrevolver.

Valget ligger som vanleg mellom .22 eller .38.

Føler eg kan lade ein 38 ganske lett og meiner i grunn at .22 høyrer heime i fin :)

 

No er det nok slik at så lenge det er lov er det jo aktuelt med .22 i revolver og

Får eg tak i ein modell 17 f.eks så er det jo bra greier.

 

Nokon som har noko forslag ? Eg har blitt tipsa om å sjå etter ein M14, men det er lite til salgs for tida.

Nevnte våpen må jo sjølvsagt gjennom litt ombygging før dei er godkjent.

 

Nokon som kjenner til ein Smith M48 i .22 magnum ?

Vil denne fungere om eg kutter løpet ?

Er det kurant å skytte .22lr i denne utan at det vil påvirke presisjon merkbart ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en spesialrevolver i 22 lr, en smule modifisert S&W 617.

Nå skal jeg bygge en i kal. 38 isteden.

Hovedgrunnen er avtrekket.

Du får ALDRI et like godt avtrekk på en 22 som på en sentertent.

Grunnen er at randtente patroner krever mye hardere anslag enn sentertent, noe som igjen gjør at avtrekksvekta blir tilsvarende.

Jeg har eksperimentert med slagfjærer og returfjærer, men det ender uansett opp med et temmelig tungt avtrekk dersom det skal smelle hver gang.

Nå skal jeg få bygd meg en snerten sak basert på en S&W modell 10.

I skrivende øyeblikk mangler jeg kun pipeemnet, så når det har kommet i hus, går sakene avgårde til bygging.

Jeg tenkte også på en modell 14, men mangel på tilgang og en del høyere pris gjorde at jeg havnet på modell 10.

Mod. 10 har ikke justerbare sikter, men det er bare å sette på et LPA TXT sikte, så er den saken grei.

En modell 10 får du for mellom 1 og 2 tusinger, så det er et rimelig utgangspunkt.

Du behøver slett ikke bytte originalpipa, men jeg gjør det uansett for å få laget meg noe utenom det vanlige.

Link to comment
Share on other sites

Alle K-ramme modellene er ypperlige utgangspunkt.

Mod.10 er rimelig, og enklest å få tak i.

Mod.14 & 15 (Samme våpen bare 6" og 4") er de fineste som er levert av Smith.

En mod.19 (.357) er heller ikke dumt, og disse finnes det masse av i div. løpslengder.

Ønsker du rustfritt er Mod. 64, 66 og 67 fine saker.

 

Finner du en mod. 48 så vær så snill, ikke bygg den om! Den er en av Masterpiece modellene til Smith, og er ikke noe du finner hver dag. Jeg har ikke tallene her, men produksjonen var ikke stor.

 

Det er vel ikke "bare" å sette på et LPA sikte på en mod.10 eller tilsvarende. Det siktet er laget for å passe i sporet på nyere Smith rammer, hvor man har det tredje skruehullet for kikketmontasje. Så en liten frese- og borrejobb må nok til.

Link to comment
Share on other sites

 

Nokon som kjenner til ein Smith M48 i .22 magnum ?

Vil denne fungere om eg kutter løpet ?

Er det kurant å skytte .22lr i denne utan at det vil påvirke presisjon merkbart ?

 

Jeg kjenner ikke til akkurat denne utover det jeg har sett av bilder, men å skyte .22lr i et .22mag våpen fungerer dårlig. Du vil nok ikke oppnå noen god presisjon og .22lr hylsene vil kunne sprekke som et resultat av forskjellig hylsediameter. Skulle du derimot få et akutt behov for en modell 36 i kaliber med to tommers løp, så kan du få min billig :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Her tar du feil.

Sjekk hvilket sikte et LPA TXT er,,,, det er beregnet nettopp for det Gringoen nevner :D

Trenger bare å bore og gjenge et hull

 

Au da... :D

 

...men, jeg har aldrig sett, hørt, kan ikke finne osv. et LPA sikte som passer på revolvere med fast sporsikte.

LPA's egen katalog har kun en modell og den har følgende beskrivelse: "all new models with drilled and tapped frame for s&w scope"

Kan du finne en link elle noe for oss? TXT heter det som kun passer i sporet også.

Link to comment
Share on other sites

OK.

Reknar med at du får ein børsemaker til å bore hol til festene ?

Skifter du forsiktet og ? Eller bruker orginalt

 

Enda meir å fundere på-- tusen takk :o

Børsemakern borer/gjenger hull til siktet.

Han må også frese sporet i topstrapen en smule siden siktet er beregnet til å gå nedi sporet til de vanlige siktene til Smith, så sporet i en mod. 10 er litt for smalt i utgangspunktet.

Forsiktet blir laget av børsemakeren siden jeg bytter hele pipa.

Link to comment
Share on other sites

http://www.lpasights.com/catalogTXT.html

 

Hmmm, dette siktet er beregnet på modeller med justerbart baksikte. Ved montering på en mod 10, må man også påregne et høyere forsikte, ellers er det antagelig ikke behov for nytt forsikte.

Forsiktet blir laget på nytt av børsemakeren.

Han må også frese litt ut av sporet i topstrapen på mod. 10 og bore/gjenge hull.

Link to comment
Share on other sites

En mod.19 (.357) er heller ikke dumt, og disse finnes det masse av i div. løpslengder.

Ønsker du rustfritt er Mod. 64, 66 og 67 fine saker.

 

Korleis vil det bli ? Eg bruker jo ein del 38 i min 686, men tenkte det at dersom eg kun skal skyte 38 så burde eg velge ein som hadde 38 kammer.

Påvirkar ikkje dette presisjonen i heile tatt ? Kan eg like gjerne kjøpe ein 357 ?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk på sidene til Frankonia der har dem noen i 32 det burde jo være et perfekt kaliber?

Selv bruker jeg 22 i spesialrevolver å den går veldigt godt men mister som regel et par poeng når det er beste hånd, pga for hardt avtrekk. Men skal trene mye på det i vinter.

 

Legger ved en link til en 32 ikke noe bilde i annonsen.

 

http://www.frankonia.de/shop//_/GWBsear ... earch.html

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Sjekk på sidene til Frankonia der har dem noen i 32 det burde jo være et perfekt kaliber?

Selv bruker jeg 22 i spesialrevolver å den går veldigt godt men mister som regel et par poeng når det er beste hånd, pga for hardt avtrekk. Men skal trene mye på det i vinter.

 

Legger ved en link til en 32 ikke noe bilde i annonsen.

 

http://www.frankonia.de/shop//_/GWBsear ... earch.html

 

:D

Jeg vurderte også kal. 32, men slo det fra meg av flere grunner.

For det første er ikke tilgangen på disse så stor, og prisene er gjerne deretter.

For det andre er ikke matchpiper i kaliberet så alfor enkle å oppdrive.

For det tredje er .32 et noe sært kaliber å få til å gå godt.

 

Den på siden til Frankonia er en gammel M&P.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale en mod14, fikk bygget en mod14 for ett par år siden....den er tunet og rigget med LPA sikter....helt nydelig å skyte med er den også. Bruker samme ladning som på min ombygde mod10 som brukes i revolverfelt. Fikk faktisk tak i en helt strøken mod14 med full lugg her i forrige uke...som også skal bli snub :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

"Hovedgrunnen er avtrekket.

Du får ALDRI et like godt avtrekk på en 22 som på en sentertent."

 

Agree :)

 

Men jeg har valgt 22 allikevel - da det er så enkelt å trene med :D

 

Og det er ikke avtrekket som gjør at jeg bommer.

Billig ammo er et godt argument.

Derfor beholder jeg 22´en som treningsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

 

Nokon som kjenner til ein Smith M48 i .22 magnum ?

Vil denne fungere om eg kutter løpet ?

Er det kurant å skytte .22lr i denne utan at det vil påvirke presisjon merkbart ?

Mener å huske at ruger sin Single Six i .22lr, som kommer med ekstra tønne i 22 magnum er kjent for å ha litt pressisjons problemer. dette fordi det faktisk er forskjell i .22 mag og .22Lr dimensjonene inne i løpet.

 

Så mitt "educated guess" er at det .22 vil smelle og gå sånn i nognelunde riktig rettnig i .22 mag kammer, men definitivt ikke vits i å ødelegge en litt sjelden smith revolver.

 

Jeg har forøvrig en ruger SP101 i .32 Hr til samme bruk som du har tenkt 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forøvrig en ruger SP101 i .32 Hr til samme bruk som du har tenkt 8)

Jeg vurderte SP101 i .32 H&R, siden den er en snerten sak som er som skapt for spesialrevolver.

Etter å ha kjent på avtrekket, slo jeg det kjapt fra meg.

Det kan sikkert bli mye bedre, men like godt som S&W blir det nok ikke.

På såpass lette våpen med såpass kort siktelinje man har i Spesialrevolver er både sikter og avtrekk særdeles viktige.

Det skal så lite til før skuddet er utenfor skiva.

Det er ikke det samme som at man er nødt til å ha dyre og fancy siktemidler på våpenet, men siktene må gi et godt siktebilde.

Actrekket må også være godt om man har litt ambisjoner.

Nå skal det sies at det fins de som skyter godt med våpen man ikke skulle tro det gikk an å treffe med (trening hjelper, sies det), men de hører ikke til flertallet, og jeg ser ingen grunn til å gi seg selv et unødvendig handicap.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

( har forresten lagt til side det 22 magnum alternativet, fant ut at 22mag og 22lr ikkje var så like som eg antok)

Ja, ser at 32 er aktuell, men i frykt for meir ladeutstyr trur eg nok eg velger 38

Tråler markedet etter ein Smith modell 14 eller 19..

Kva er fornuftig pris på desse ? Vil jo variere litt, men ein kurant normal brukt revolver ?

 

Ser det ligger ein 19 på QXL faktisk

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt enkelt å sette priser på mod. 14 og 19, det finnes en hel haug med utgaver av begge. Begge ble produsert fre 1957 fram til 1999.

 

Mod. 14 fra før 1991, altså uten full-lugg bør ikke ligge på mer enn 3000- 4000 for et strøkent eksemplar. Lavest pris bør modellene 14-3 og 14-4 ha. Det er ingen grunn til å være redd for å kjøpe en revolver fra f.eks. 1963, det er ikke skrot fordi det er gammelt. Husk at mod. 15 er samme våpen, bare med 4" løp.

 

Mod.19-7 og 19-8 vil nok være de dyreste, og kan fort bli til et dyrt prosjekt. Modellene før bør ligge fra 2000-3000 for et greit våpen. Litt slitt blånering senker prisen, men betyr jo ikke at våpenet går dårlig. :wink: Se samtidig etter mod. 66, en rustfri mod. 19.

 

Det er ingenting i veien for at du kan finne greie eksemplarer av både mod. 14 og 19 til 1500,-

Link to comment
Share on other sites

Mod. 10 har ikke justerbare sikter, men det er bare å sette på et LPA TXT sikte, så er den saken grei.

 

eeeh... nei!

 

jeg holder på å montere et slikt sikte på min M10, ogdet er ikke bare å skru på!

siktet er egentlig beregnet på nyere smither med justerbare sikter og ferdigborrede huler for kikkertmontasjer, ikke gamle revolvere med faste sikter.

jeg blei nødt til å skamfrese toppen av ramma og borre og gjenge huller.

det er ikke bare å utvide sporet, man er også nødt til å frese plass til høydejusteringsskruen, og godset den går i i siktet.

ganske omfattende operasjon, det er et helvete å spenne opp ramma på en fornuftig måte(jeg tok snarveien og spente i grepstangen og mata saaakte, det ble greit, men ikke strøkent).

med skruer og lim kommer det til å sitte som støpt, og se bra ut på utsiden, men slik revolveren ligger i deler ser den ikke ut!

Link to comment
Share on other sites

Mod. 10 har ikke justerbare sikter, men det er bare å sette på et LPA TXT sikte, så er den saken grei.

 

eeeh... nei!

 

jeg holder på å montere et slikt sikte på min M10, ogdet er ikke bare å skru på!

siktet er egentlig beregnet på nyere smither med justerbare sikter og ferdigborrede huler for kikkertmontasjer, ikke gamle revolvere med faste sikter.

jeg blei nødt til å skamfrese toppen av ramma og borre og gjenge huller.

det er ikke bare å utvide sporet, man er også nødt til å frese plass til høydejusteringsskruen, og godset den går i i siktet.

ganske omfattende operasjon, det er et helvete å spenne opp ramma på en fornuftig måte(jeg tok snarveien og spente i grepstangen og mata saaakte, det ble greit, men ikke strøkent).

med skruer og lim kommer det til å sitte som støpt, og se bra ut på utsiden, men slik revolveren ligger i deler ser den ikke ut!

Går ut fra at du måtte frese sporet litt ut slik at forsenkingen i siktefoten (det flate partiet) fikk plass slik at siktefoten ble liggende helt an mot topstrapen ?

Ble skruene lange nok, eller gikk for mye gods bort i u-sporet slik at du måtte ha lengre skruer ?

Jeg har satt bort bygget mitt til børsemaker, så jeg regner med at han får gjort dette skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder den målekassen.. korelis er den.

Må våpenet ligge "beint" i kassen eller er tillatt om den passer dersom ein legger den litt diagonalt. Med løpet skrått nedover ?

Det står ingenting i reglementet om dette, så du kan legge revolveren slik du vil så lenge det er plass i kassa.

Nokså grei og rettferdig regel egentlig fordi det du tjener på løpslengde taper du på grepet.

Et godt grep teller mer for meg enn 5mm ekstra løp, så dette begrenser seg helt fint av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

vel, jeg har ikke borra enda, burde vel sagt det annereledes :oops:

jeg har bare frest til ramma, det er ganske mye gods som må vekk i bakkant for å få buen i siktet tiil å flukt med buen i ramma. et kutt på tvers som tar vekk tilasvarende det som gir plass til et normalt smithsikte, også litt innover for å gi plass til skruen.

skal gi tilbakemelding så fort det er borra og gjenga, regna ikke med å støte på noe problem der-men har ikke målt. skal måle og gi tilbakemelding!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Det er ikke farlig med den pølsa som er for lang, vettu.

Frem med baufila.

 

Har prata med selger, løpet er 4". Så den er ikke byggd for spesialrevoler klassen.

 

Noen her som vet hva som vil lønne seg, bygge om denne så den går i kassa eller bygge en fra bunnen?

Link to comment
Share on other sites

kjøpe denne.

bygge fra bunn lønner seg aldri om du ikke gjør det selv.

 

brukt smith: 3000

ny pipe: 1500

montering av pipe(justering av patronspipp, cylindergap, yoke++): 1000+

avtrekksjobb: 500+

nye sikter: 500+

 

du er raskt oppe i 7-8000 om du skal bygge fra bunn uten å gjøre jobben selv.

Link to comment
Share on other sites

du er raskt oppe i 7-8000 om du skal bygge fra bunn uten å gjøre jobben selv.

 

ehhhhh.....kanksje ikke helt riktig, men det kommer an på hva du betaler for emne....

 

Det koster ca kr 3600.- å kappe og tilpasse en smith mod 14 6" til spesialrevolver.....

* kapping av løp pluss kroning

* montering av nytt frontsikte

* Runde fra square til roundbutt

* bobbing av hane

* montering av avtrekkstopper

* blånering

* nytt Houge grep

 

så hvis man betaler 1500-2500 vil å bygge en selv være mye rimeligere enn å kjøpe en ny for så tune denne.

 

Har fått bygget 2 stk, den siste for noen uker siden.... ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

så for meg nytt bygg med ny pipe og alt det du beskriver i tillegg, beskrivelsen din går på å kappe ned en stdpipe.

skal du ta den helt ut og få tilpasset matchpipe, skifte sikter, avtrekksjobb, stramme opp mekanismen, montere låsekule i yoken, stoppekule for avtrekk, nytt grep og blånering, da bikker du fort 7000.

Link to comment
Share on other sites

så for meg nytt bygg med ny pipe og alt det du beskriver i tillegg, beskrivelsen din går på å kappe ned en stdpipe.

skal du ta den helt ut og få tilpasset matchpipe, skifte sikter, avtrekksjobb, stramme opp mekanismen, montere låsekule i yoken, stoppekule for avtrekk, nytt grep og blånering, da bikker du fort 7000.

 

Bare tull å bytte pipa :!:

Muligens du "tror" du skyter bedre og det betyr faktisk mye. (spessielt for dem som ikke har særlig tro på seg selv)

Men,,, mange tester har vist at du sparer "bare" 20% bedre samlinger i forhold til et originalløp. (ikke gammelt og utskutt)

Dessuten får du en mye dårligere låsing av tønna med kulelåsing i Yoke`n og det er svært vanskelig å plassere denne kula riktig.

Link to comment
Share on other sites

Hadde denne gått i kassa?

 

17_mr73gend.jpg

 

MR75 GENDARMERIE POLISHED

Revolver Type MR73 Gendarmerie Polished

Model MR73 G-3"

Caliber .357 Mag./.38 Spcl (9 x 19 mm optional)

Barrel Length 76 mm 3"

Line of Sight 117 mm 4.60"

Overall Length 264 mm 8.07"

Unloaded Weight 910 g 32 oz

 

vekta holder iallefall.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Bare tull å bytte pipa :!:

Muligens du "tror" du skyter bedre og det betyr faktisk mye. (spessielt for dem som ikke har særlig tro på seg selv)

Men,,, mange tester har vist at du sparer "bare" 20% bedre samlinger i forhold til et originalløp. (ikke gammelt og utskutt)

Dessuten får du en mye dårligere låsing av tønna med kulelåsing i Yoke`n og det er svært vanskelig å plassere denne kula riktig.

 

vel, det med yoken kan vi ta en diskusjon på:

smith sin låsning av fronten av utstsøterstanga er avhengig av diverse faktorer for å fungere bra:

-at cylinderaksen er rett

-at utstøteraksen er rett

-at låsningen mellom låseknasten og aksen er riktig justert.

har sett diverse smither hvor dette ikke er bra, cylinderen "vobbler" , noen står yoken riktig, andre ganger trekkes den ut fra ramma, hvis noe er skeivt. er låsningen slarkete vil det være slark ved yoken, selv om stanga er rett.

i mitt hode her det bedre med "kvasi-låsing" ved yoken, enn "kvasilåsing" i enden av utstøteren!

Ruger og DW har god låsing!

 

angående pipeskift: jeg er enig med deg i at presisjonen ikke blir stort bedre, en smith i god stand kan gå godt med originalpipa, det er faktisk ikke verdt tusener av kroner å sette inn ei tung pipe, presisjonsmessig.

 

poenget er å få mer vekt forran i nesa, jeg opplever ihvertfall at revolveren "danser" mindre under avtrekk med litt vekt foran.

og ja, det kan fikses med blylodder og teip på en originalpipe.

Link to comment
Share on other sites

Tråden heter: Utgangspunkt for ein spesialrevolver

 

Evert:

Med ditt syn på kvaliteten på en gjennomsnitts S&W revolver, må da din anbefalig bli:

Finn noe annet enn en S&W til dette formål :mrgreen:

 

 

Det du ønsker å diskutere er så fjernt fra hva tråden handler om at ... jeg gidder ikke :roll:

 

Start heller en egen tråd om dette og behov / nytten av dine påstander 8)

Gjerne med noen mål og ev dokumentasjon på at dette bedrer ..... hva ???

Link to comment
Share on other sites

Det du ønsker å diskutere er så fjernt fra hva tråden handler om at ... jeg gidder ikke :roll:

 

du som satte igang og påstod at låsekule i yoke var så mye verre enn smiths frontlåsing, så den gidderikken kan du svelge, jeg bare ga deg et svar på hvorfor jeg mener det jeg mener. rull så mye med øya du bare vil. og ja, jeg er litt kranglevoren i dag!

 

smither er ikke så ille, men de blir det ofte av bruk/mishandling, og da mener jeg at låsekule i yoken er bedre enn låsing i enden av en skeiv utstøter.

 

og nei, de pleier skyte helt greit uansett, sålenge kammerene linjerer noenlunde med pipas entringskon, det er ikke så sinnsykt kritisk som vi nerder liker å gjøre det. (min skyter for tiden bra UTEN noen form for frontlåsing av cylinderen. antagelig ikke bra for cylinderpinnehullet i lengden.)

 

er vi ferdige med enne OTen da?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle ha valgt på øverste hylle, hadde nok Manurhin MR73 Match vært valget.

En runde med baufila (dreiebenk er nok bedre), så hadde den vært ferdig bygd.

Topp presisjon, glimrende sikter og silkeavtrekk uten det store behovet for mer arbeid.

Den MR73´en som står lengre opp på denne siden går nok rett i kassa som den er.

Lengden på 264 mm er nok en trykkfeil.

8,07" er 20,5 cm, så da er det bare å sette på et annet grep, spikke litt av grepet bak eller legge revolveren litt på skrå i kassa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også kal. 32, men slo det fra meg av flere grunner.

For det første er ikke tilgangen på disse så stor, og prisene er gjerne deretter.

For det andre er ikke matchpiper i kaliberet så alfor enkle å oppdrive.

 

Mener å huske en artikkel i Våpenjournalen hvor en eller annen monterte en .308-pipe laget av et riflepipeemne på revolver med godt resultat. Får endel revolverpiper av et 30" emne:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...