Jump to content

Utgangspunkt for ein spesialrevolver


LabRat

Recommended Posts

var vel den relativt kjente feltskytteren Terje Storholt som stod for ombygningen du viser til Chiefen, en M16 fikk en cylinder fra en M17 som ble "line-bored" og pipa var såvidt jeg husker ei .308" MG pipe med 1-10 stigning.

tror det ble eksperimentert med nedkorting av cylinderen for å korte ned friflukten også, i tillegg til friboring etter entringskonen.

 

men dette er jo OT :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også kal. 32, men slo det fra meg av flere grunner.

For det første er ikke tilgangen på disse så stor, og prisene er gjerne deretter.

For det andre er ikke matchpiper i kaliberet så alfor enkle å oppdrive.

 

Mener å huske en artikkel i Våpenjournalen hvor en eller annen monterte en .308-pipe laget av et riflepipeemne på revolver med godt resultat. Får endel revolverpiper av et 30" emne:-)

Har hørt det samme, men .308 blir jo litt i trangeste laget når kulene er .313-.314.

Ikke sikkert det er et problem i praksis, men jeg liker at ting er 100%.

Lothar Walther har visst begynt å produsere piper i kal. 32, men jeg er glad for at det ble .38 på meg.

38 spl. er en veldig kurant patron å lade til og få til å gå godt mens 32 S&W Long er litt mer sær.

Rekylmessig burde det ikke være noe problem å få til ladninger til .38 som føles som .32.

Utvalget av piper i .38 er også mye større enn for .32, så en har glimrende mulighet til å skreddersy pipa etter bruksområde og ladning.

Link to comment
Share on other sites

var vel den relativt kjente feltskytteren Terje Storholt som stod for ombygningen du viser til Chiefen, en M16 fikk en cylinder fra en M17 som ble "line-bored" og pipa var såvidt jeg husker ei .308" MG pipe med 1-10 stigning.

tror det ble eksperimentert med nedkorting av cylinderen for å korte ned friflukten også, i tillegg til friboring etter entringskonen.

 

men dette er jo OT :roll:

Det er ikke OT i det hele tatt, men en god faktainformasjon om en av mulighetene en har.

Jeg syns slike ting er spennende, og halve gleden med revolverbygget mitt var (er) tankeprosessen rundt bygget før man tar de endelige beslutningene.

Ser frem til å se godsakene om en ukes tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kunne ikke ha lengre bak,,, da hadde hanen slått i siktet.

Det gjørde det nå å da, så måtte frem med 9"n og justere litt :lol:

 

Løpet er et Shultz & Larsen rest jeg fant hos en børsemaker :D [*]

 

Rund butt er et must om det skal bli litt løp å sette siktet på.

 

Ruger MK2 forsikte og LPA TXT baksikte

Link to comment
Share on other sites

Det ble svært liten klaring mellom sikte og hane på min og, men børsemakeren satte inn ei lita fjær slik at tennstiften ikke kan komme over selve hanen.

Nå går det an å se lys imellom ifølge børsemakeren.

Alternativt kan man slipe litt av siktet i underkant.

Det går på bekostning av høydejusteringen, men man trenger neppe flere millimeter justering uansett.

Å file ned toppen av hanen er jo også mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jau.

 

For å lage ein lang historie kort. Eg fekk tak i ein strøken K-38 og bestemte meg til slutt for å kappe den. :(

 

Her er i alle fall eit par bilder før skjending.

Den er vel straks ferdig vil eg tru.

Skal forsøke å oppdatere da.

 

Får satse på at dette blir bra saker.

 

normal_k38-2.jpg

 

normal_k38-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så eit praktisk spørsmål..

Eg snakka såvidt med Odda for å informere dei om at 6" no er blitt til 3"

 

Han sa at eg i utgangspunktet skulle informere om ein slik ombygging på førehand.

 

Så er spørsmålet; Kor mange har tatt bryderiet med å endre våpenkort etter ombygging ?

Er dette noko alle visste om og eg burde sjekka først ?

Uansett så reknar eg med at eg tek den med på det lokale lensmannskontor, forviser våpen og får dei til å bekrefte ombygging. Fekk desverre ikkje tak i aktuell person i dag.

 

Ser heller ikkje for meg at lensmannskontoret vil nekte ein slik ombygging og da er det jo litt merkeleg at det skal søkast først... eller ?

Link to comment
Share on other sites

Han sa at eg i utgangspunktet skulle informere om ein slik ombygging på førehand.

Da må vel ombygginga innebere ei vesentleg endring. Nokon definisjon har jo sjølvsagt ikkje POD (da kan dei jo definere i ettertid kva dei måtte ønske), men i og med at det ikkje finst i minimumslengde for løp på handvåpen så har eg problem med å sjå at kapping av løp på handvåpen kan reknast som ei vesentleg endring. Eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 9 months later...

Denne burde være aktuell : http://www.e-gun.net/more.asp?gid=20299&gun=revolver

Etter hva jeg kan se er den bare 3mm for lang for kassa, men det er sikkert bare å ta av grepet litt i bakkant.

Den skal være rimelig dårlig om den ikke er verdt pengene og vel så det.

Det ligger en sånn på Sportscenteret på Svalbard for et par tusinger.

http://www.sportscenteret.no/Litt_av_det_vi_f_rer/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...