Jump to content

Jaktradio og lisens!


EarthBridge

Recommended Posts

Det var en entreprenør som brukte jaktradiofrekvensene i forbindelse med arbeid han utførte, belønningen for det var 30000,- i bot.

I følge EU regel kan du ha frekvensene innstallert på din radio, men du har ikke lov til å bruke de uten lisens.

De som har lisens på Sikringsradio har også ett eget 5 sifret id nummer som skal dukke opp hos AMK sentralen hvis man trykker på rød knapp.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner mange med jaktradio , men ingen som betaler lisens. Da jeg kjøpte min første fikk jeg faktisk info fra butikken og en giro slik at jeg kunne betale . Men sist jeg kjøpte radio var det ikke noe info om dette. Tror jegere flest rett og slett ikke vet om dette med lisensen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar meg selv i å lure på hva som er formålet med denne lisensen. Man skulle tro det var så enkelt som å definere et frekvensområde som "åpent til fritidsbruk".

 

 

Staten tar seg betalt for å sette av frekvensene til jaktbruk.

 

Er vel på lik linje med Tv lisens, en avgift for å eie ett apparat som kan sende og motta radiosignaler, bare at her havner pengene hos post og teletilsynet i stedet for NRK.

 

Det er tvert om; det er 100% fritt og gratis å eie radioen ; men en betaler for å bruke frekvensene.

 

Av ren nysjerighet vil jeg spørre hva som er den stor fordel med et betalt jaktradio i forhold til et kina-radio fra europris, så lenge man får den dekning man har bruk for?

 

endel billig Kinaræl sender mer støy enn tale; og det gjerne over flere kanaler. Men da snakker vi billigste av det billige. Legger en 100dollar i kjøpet er det helt OK radioer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Oppdatert av NJFF, 12/12-2019. https://www.njff.no/jakt/Sider/Jaktradio.aspx

 

Sitert fra linken:

"Det er nå åpnet for bruk av digitale jaktradioer i våre frekvenser. Samtidig endrer vi måten jegere registrerer jaktradioen på. Frem til i dag har det vært slik at jegere har måttet registrere hver enkelt radio med serienummer.
Dette endres fra og med 01.01-2020 til at man nå registrerer seg kun med navn. Dette betyr i praksis at som jeger kan du ha så mange radioer du ønsker, men du betaler kun en avgift. "

 

Dette var gode nyheter :)

Edited by Boosted
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for info! Har nå registrert meg på vedlagte link og starter nyåret som lovlig bruker av min jaktradio. Mener å huske at jeg måtte søke med underskrift fra jaktleder den gang jeg kjøpte min første jaktradio. Noen år siden og den gang kostet jaktradioen ganske mange nok. Det tror jeg betalte over 5000 nok for en icom jaktradio. Vi snakker 90 tallet. 

Tore

Edited by torese
Autokorrektur
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...