Jump to content

Hva bør legges vekt på? Victory HT


Wy270

Recommended Posts

Jeg skal ha meg nytt kikkertsikte, men har ikke bestemt meg enda.

 

Det står mellom victory ht 3-12x56 og 2,5-10x50

 

Dette vil komme til å sitte på rifla til all jakt; elg, rein, hjort og rådyr.

 

Alle utfyllende svar om hvorfor og egne erfaringer med de nevnte sikter settes pris på.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

bruker zeiss 3-12x56 på all åtejakt/skumringsjakt og det fungerer den utmerket til.

 

 

Men synes det mange ganger blir for stor forstørrelse med 3 ganger på dagjakt/drivjakt

Bruker da en Swarovski 1-6 med LD 1 retikkel

Link to comment
Share on other sites

Takk, da går jeg nok for 2,5-10x50 da jeg ønsker en mest mulig allsidig kikkert. Hører den er meget lyssterk også kjøper jeg den med opplyst retikkel og asv+

Gleder meg. tror det blir knall etter det gamle arvegodse jeg er vant med

Link to comment
Share on other sites

Noen liker stor forstørrende, andre ikke. Jakter jeg elg er gjerne kikkerten på 3-5x på lengre hold så skrur jeg gjerne litt opp. For min del er en 3-12 allsidig nok da jeg stort sett aldri har hatt kikkerten under 3 ( har brukt 1.5-6x42 før )

På trange poster er det jo kjekt med 1.5x

Men jeg liker å ha muligheten til å skru opp til 12x

 

Det hele koker ned til hva du selv ønsker. Begge kikkertene du nevner er top of the line...

ASV+ er veldig kjekt, zeiss har laget en meget god kompensator (mye bedre enn både Swarovski og S&B ) selvsagt min personlige mening...

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke i hovedsak skal jakte "i beksvarte natta" hadde jeg uten tvil valgt den med 2.5-10 x50 av de to du nevner. Om du kun tenker å jakte litt i skumring hadde jeg redusert valget til en med maks 42 mm objektiv. Ta deg tid til å lese minimum førstesiden av denne tråden før du handler:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=676

De aller fleste jegerne jakter faktisk om dagen, og har utrolig skjeldent bruk for en lysåpning på- la oss si større en 32mm. Jakter en i tillegg i skumringen og har kun ett sikte, greier nok de aller fleste seg godt med et sikte med 42mm lysåpning- av bra kvalitet. For å lykkes bra på normal jakt er det også andre og kanskje viktigere ting en bør vektlegge ved valg av sikte. Og tilpassing av komponentene sikte og våpen er viktig. Riktig øyeavstand, riktig montasje, vekt, retikkel osv,osv. Hvilket bruksområde? Med en alt for stor kikkert blir i mange tilfeller våpenet lite egnet til den jakten en bedriver....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i valget til trådstarter, 2,5-10x50 er en fin allround kikkert med skumringsegenskaper som ikke står mye tilbake for x56. x10 forstørrelse kommer godt med på Reinsjakt, hjortejakt og rådyrjakt. Man skal avgjøre hva som er simle, eller ungbukk. 1,5 års kolle / eldre kolle og rå / bukk etter de har mistet geviret. Selv foretrekker jeg enda mer forstørrelse, det er detaljene man må studere, foruten til drivjakt, men det går greit med 3x.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte 3-12x56 da jeg gjorde samme vurderingen i fjor.

 

Du må huske på at HT er både lettere og kortere enn forgjengeren.

Virker som Swarovski Z6 serie i 50mm selger i bøtter og spann, og de er både lengre og tyngre.

 

Nye HT 3-12x56 er derfor et temmelig kompakt 56mm sikte!

 

Det er kikkertsiktet som er det svake leddet når man skal jakte i mørket - der man må putte pengene.

Link to comment
Share on other sites

Jakta med 2,5-10x50 zeiss i noen år, savna mer forstørrelse, hadde aldri kikkerten på 2,5. Kjøpte så 3-12x56 HT med asv, kjempefornøyd. Hvor stor er egentlig forskjellen på 2,5 og 3? :roll: For trange poster har jeg en aimpoint micro som jeg klikker på.

Link to comment
Share on other sites

I dag ville jeg nok heller kjøpt Meopta enn Leupold. Basert på mye tilbakemeldigner på amerikanske forumer virker ikke Leupold å være det de en gang var..

Min mening er at Leupold nå er mye bedre en de noen gang har vært. Jeg har toppmodellen til både Leupold (VX6 3-18x50) og Meopta (R2 2,5-15x56) og jeg rangerer Leupold`en foran Meopta`n. (Lovet vell å skrive en "amatørtest" av de i en annen tråd). Begge er uansett veldig bra og min mening er at prisforskjellen mellom disse og Zeiss/Swarovski (med samme tekniske spesifikasjoner) er alt for store i forhold til kvalitet. De veiledende prisene på både VX6 og R2 er veldig "prutbare".

Link to comment
Share on other sites

Til ren elgjakt som normalt sett skjer på dagtid, så har man ikke bruk for x56 eller zeiss for den saks skyld. Men det er helt klart morro med god optikk :)

 

1.5-6x42 er nevnt og det er jo kanskje det beste "elgsiktet"

Med et våpen man kan benytte lave montasjer, så får man montert siktet lavt og får litt kinnkontakt også.

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt. Jeg vet at klikktabellen for min kule stemmer 100% da gidder jeg ikke noe som funker 90%

Men ja, til normale hold på jakt så holder det. Men av og til liker jeg å skyte på stål på mye lengre hold enn jeg benytter på jakt.. Og da vil jeg treffe

Link to comment
Share on other sites

Hva er det siktet ditt sitter på?

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt ny O-ring til ASV tårnet ?

Klarte å ryke den selvom det står tydelig i anvisningen hvor forsiktig man må være med den. :oops:

Må si at det er en svakhet i brukervennligheten at fjøra ikke har mindre diameter eller at lokket på toppen har et spor som holder fjøra på plass når man skrur den på. (er klar over at det var slett arbeid av meg og ikke legge merke til).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...