Jump to content

Forskjell på automat/manuell sikring


Triggern

Recommended Posts

Hallo folkens! Er ganske ny på hagle og det er en ting jeg lurer på. Noen hagler står det at det er automatisk sikring, men det er fortsatt en sånn plate som må skyves opp. Noe det også er på manuell sikring hagle. Så kunne dere svart enkelt og greit hva som er forskjellen?

Tusen takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Automatsikringen har reddet mange ryper.

 

..og også mange vådeskudd. Med manuell sikring blir (hvertfall bør man bli) man mer bevisst på å sjekke om børsa faktisk er sikret. Dette er kanskje lettere å få inn i ryggmargen for de som jakter med rifle i tillegg, der de aller fleste har manuell sikring. Sjekk, dobbeltsjekk, sjekk igjen...

Har hatt begge deler. Personlig ble jeg mer bevisst, og tenkte mer sikkerhet med manuell.

Link to comment
Share on other sites

mer bevisst på å sjekke om børsa faktisk er sikret.

Jeg fikk meg selv en støkk en gang av en venn som skulle "sjekke" om sikring var av eller på... skuddet gikk av en knapp meter fra mine ben.

 

Jeg mener automatsikring har mye for seg på hagle (brekkvåpen) som er tenkt for jaktbruk. Når du lukker VET du at sikring er på. - Banehagle blir noe annet.

Når jeg bruker halvauto (eller rifle), opplever jeg ikke det som noe problem å "stille om" til manuell sikring.

 

Annen våpentype/annen håndtering.

Link to comment
Share on other sites

Vel.. Det understreker mitt poeng at uansett sikring, bør pipa peke en annen vei enn dine føtter. Man blir (bør) mer bevisst sine handlinger.

Har selv vært ung, og full av jaktlyst. Haglevåpen er for mange inn steget for førstegangs jegeren. Har ingen sterke meninger for det ene, eller det andre når det gjelder sikring. Lever bare i troa på at manuell sikring gjør enn mer bevisst. For andre, funker automatisk sikkert fint.

Link to comment
Share on other sites

Du må trene så mye med våpenet at tommelen (eller pekefingeren) slår av sikringan når hagla er på tur til skuldra, og slår den på når våpenet er på tur ned. Begge deler er like viktig. Automatisk sikring må/bør/skal være helt unødvendig. Er ikke dette automatisert, er det lett å trene inn inne i stua. Sitter ikke denne bevegelsen i ryggmargen vil du miste noen skuddsjanser. Det er ikke så farlig. Men er ikke bevegelsen automatisert når våpenet går ned, går du plutselig med usikkert våpen om du ikke får avgitt skudd, og må ombestemme deg. Tren!!

 

Ellers veldig enig. Eneste sikringen som er god nok er dine rutiner for pipeføring. Uansett hva sikringen heter skal pipa peke i sikker retning, og fingeren være borte fra avtrekkeren. Nevnte jeg pipeføring??

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Dere som har automatisk sikring, hva gjør dere om hagla ligger i skuldra, men stor tiuren kommer seg bak storgrana før du får skutt?? Ikke mye vits i automatikk da, da må rutinen være på plass. Dette må skje hver gang, ellers er det ikke en rutine, å er det ikke rutine er det rett å slett skummelt. Automatisk sikring må være løsningen på et ikkeeksisterende problem. Tommelen må gjøre jobben hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har kamret patron, og skal aktivt jakte, da avsikrer jeg. Ingen av mine våpen er sensitive nok til å gå av dersom jeg skulle snuble, slå kolben i bakken e.l., og jeg holder fingeren pent parkert langs stokken inntil jeg faktisk er klar til skudd. Utover det, gjelder Cooper's fire. De kan jeg framlengs og baklengs, og rutinen er der, til den grad at jeg også parkerer pekefingeren i lengderetning når jeg plukker opp en hånddrill. Gode rutiner, trent opp gjennom konsekvent praksis, er den viktigste sikkerhet du kan ha; er ikke det i boks, så er en mekanisk sikring helt verdiløs.

 

For god ordens skyld; dersom jeg skal ha våpenet på ryggen, da tømmer jeg kammeret, uansett om det er hagle, kombi, eller rifle det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Avsikret våpen i steinur på støkkjakt etter fjellrtpe?? Jaja hver sin smak. Usikkret hagle i 12 timer?? Bare minn meg på å holde god avstand til deg. Under aktiv jakt vil jeg ha så mange sikkerhetsbarrierer som mulig. Knekt hagle er som oftest ubrukelig på stakkjakt. Derfor sikring på hagla i tillegg til sikker våpenhåndtering. Jeg stoler overhode ikke blindt på sikringan, men den er med på å utvide sikringskjeden. Og er etter litt trening overhode ikke noe hinder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke sikringen på noen av mine våpen; jeg stoler mer på meg selv og mine rutiner enn jeg gjør på en mekanisk innretning. Det er to klassiske innvendinger mot sikring:

 

1: Enda en ting som kan gå galt - Dette har jeg smertelig erfart, da forrige hagla jeg hadde hadde problemer med sikringsfløyen, som førte til at den ikke fungerte. Jeg endte opp med å heve kjøpet på den.

2: Enda en ting å huske på - Dette har ikke vært et problem for meg ennå, da jeg avsikrer i forbindelse med at jeg lader opp. Jeg mister enkelte skuddsjanser fordi jeg ikke har ladd våpen, men omgår hele problematikken. Dersom jeg er på støkkjakt, går jeg med ladd og usikret våpen, med fingeren pent parkert langs stokken inntil jeg er klar til skudd.

 

Dersom våpenet henger på skulderen min, eller er i våpenlomma i sekken, så er det ikke bare uladd, det er også sikkerhetssjekket så mine jaktkamerater har sett at det er sjekket. Er våpenet i hendene mine, er det enten ladd, og klart til skudd, eller knukket.

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen; gode, konsekvente, og inntrente rutiner trumfer enhver mekanisk innretning ti av ti ganger.

Link to comment
Share on other sites

Altså da kan du ikke gå i områder der du står i fare for å snuble eller gli? Da begynner jaktterrenget å bli veldig begrenset. Rutine på med finger ut av avtrekkeren og helt kontroll på denne eller, 100% pipeføring mister du når tyngdekraften tar kontrollen. Da er det fort gjort at en kvist kommer i kontakt med avtrekkeren. Hvor peker pipa de da? Nei sikringan gir et nivå til på sikkerhetskjeden. Den kan fort redde dagen, men man må ha kontroll på resten uansett.

Link to comment
Share on other sites

Tiden det tar for meg å montere hagle og avsikre tror jeg er neglisjerbart lengre enn om jeg hadde gått rundt avsikret. Med bittelitt trening blir avsikring endel av bevegelsen under montering og ettersom dette er to forskjellige bevegelser, som går uavhennig av hverandre, klarer jeg ikke å se hvordan det skal ta mer tid. Så argumentet om at man mister skuddsjanser med sikret våpen på støkkjakt, kjøper jeg ikke.

 

Hadde noen av mine kompiser jaktet støkkjakt sammen med meg, og gått med usikret hagle, ville jeg sendt dem på et annet fjell. De hadde neppe fått invitasjon til jakt igjen.

Det hadde ikke nyttet om de mumlet Coopes fire, muskelminne eller gode rutiner.

 

Ang topic med manuell vs automatisk sikring, så ser jeg det som hipp som happ. Har jaktet med begge deler, og kan ikke se noen sammenheng mellom hvilken sikring jeg har hatt og antall ryper i sekken. De fleste hagler i dag har automatisk, så da blir det valget tatt for deg.

Link to comment
Share on other sites

Altså da kan du ikke gå i områder der du står i fare for å snuble eller gli? Da begynner jaktterrenget å bli veldig begrenset. Rutine på med finger ut av avtrekkeren og helt kontroll på denne eller, 100% pipeføring mister du når tyngdekraften tar kontrollen. Da er det fort gjort at en kvist kommer i kontakt med avtrekkeren. Hvor peker pipa de da? Nei sikringan gir et nivå til på sikkerhetskjeden. Den kan fort redde dagen, men man må ha kontroll på resten uansett.

Gode støvler og bruk av øynene tar seg av samtlige situasjoner der jeg er villig til å gå med ladd våpen; er det verre enn som så, tømmer jeg våpenet før jeg beveger meg videre. Må jeg ha hagla på skulderen, så tømmer jeg den først.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har kamret patron, og skal aktivt jakte, da avsikrer jeg. Ingen av mine våpen er sensitive nok til å gå av dersom jeg skulle snuble, slå kolben i bakken e.l., og jeg holder fingeren pent parkert langs stokken inntil jeg faktisk er klar til skudd. Utover det, gjelder Cooper's fire. De kan jeg framlengs og baklengs, og rutinen er der, til den grad at jeg også parkerer pekefingeren i lengderetning når jeg plukker opp en hånddrill. Gode rutiner, trent opp gjennom konsekvent praksis, er den viktigste sikkerhet du kan ha; er ikke det i boks, så er en mekanisk sikring helt verdiløs.

 

For god ordens skyld; dersom jeg skal ha våpenet på ryggen, da tømmer jeg kammeret, uansett om det er hagle, kombi, eller rifle det er snakk om.

Gjør det samme her etter erfaring til en kronisk glemt automatsikring på leirduebanen under jegerprøven for noen år tilbake. Ingen sikring er bedre enn å ta ut ammo fra kammer når det ikke skal jaktes aktivt.

Link to comment
Share on other sites

Gode støvler og bruk av øynene tar seg av samtlige situasjoner der jeg er villig til å gå med ladd våpen;
Ingen av mine våpen er sensitive nok til å gå av dersom jeg skulle snuble, slå kolben i bakken e.l.,
Gode rutiner, trent opp gjennom konsekvent praksis,

 

razumny: .. "no offense",.. men det du skriver fremstår så tullete i mine øyne at man undrer selvfølgelig over din erfaring angående praktisk jakt.

"Gode støvler"??,.. da kan man jakte med usikret våpen...??

 

"Dine våpen er ikke SENSITIVE,.. og kan følgelig ikke gå av ved uhell!.. hvordan vet du det.

 

 

Håper ingen følger dine "råd" og påståtte "rutiner".

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har sagt i flere andre tråder er det artige med selektiv sitering at man kan fremstille utsagnet på en annen måte enn hva som faktisk ble sagt. La oss gå gjennom...

 

Gode støvler og bruk av øynene tar seg av samtlige situasjoner der jeg er villig til å gå med ladd våpen;
Resten av sitatet lyder:
...er det verre enn som så' date=' tømmer jeg våpenet før jeg beveger meg videre. Må jeg ha hagla på skulderen, så tømmer jeg den først.[/quote']Betydningen blir altså en helt annen. Jeg baserer meg på hvorvidt våpenet er ladd eller ikke, og stoler ikke på sikringen. Min og andres erfaring tilsier at sikringer kan feile. Dersom man tømmer våpenet, er det derimot helt umulig at det går av.

 

Hva angår de to andre sitatene, er de hentet fra samme innlegg, som lød:

 

Når jeg har kamret patron, og skal aktivt jakte, da avsikrer jeg. Ingen av mine våpen er sensitive nok til å gå av dersom jeg skulle snuble, slå kolben i bakken e.l., og jeg holder fingeren pent parkert langs stokken inntil jeg faktisk er klar til skudd. Utover det, gjelder Cooper's fire. De kan jeg framlengs og baklengs, og rutinen er der, til den grad at jeg også parkerer pekefingeren i lengderetning når jeg plukker opp en hånddrill. Gode rutiner, trent opp gjennom konsekvent praksis, er den viktigste sikkerhet du kan ha; er ikke det i boks, så er en mekanisk sikring helt verdiløs.

 

For god ordens skyld; dersom jeg skal ha våpenet på ryggen, da tømmer jeg kammeret, uansett om det er hagle, kombi, eller rifle det er snakk om.

Betydningen blir en ganske annen i sammenheng.

 

razumny: .. "no offense",.. men det du skriver fremstår så tullete i mine øyne at man undrer selvfølgelig over din erfaring angående praktisk jakt.

"Gode støvler"??,.. da kan man jakte med usikret våpen...??

 

"Dine våpen er ikke SENSITIVE,.. og kan følgelig ikke gå av ved uhell!.. hvordan vet du det.

 

Håper ingen følger dine "råd" og påståtte "rutiner".

Din sitat "no offense", ... men sitat slutt er like lite verd som utsagnet "Jeg er ikke rasist men...", men jeg nedlater meg ikke til å fornærme av sitatfuskere.

 

Hva angår mine våpen, er samtlige testet for utilsiktet skuddavgang, både av meg selv, og av børsemaker, med den konklusjon at dette kun er mulig ved en skade på våpenet som samtidig ødelegger avtrekksmekanismen. Dette garderer jeg fra ved å aktivt velge å tømme våpenet dersom jeg kommer til ulendt eller glatt terreng, dersom jeg skal krysse en elv, gå gjennom en steinur etc.

 

Jeg har ikke kommet med et eneste råd, jeg har kun beskrevet min praksis, og mine rutiner. Hva du velger å tro om disse, og om min erfaring, får være din sak.

 

Det blir siste ord i denne debatten for min del; såvidt jeg kan se har TS fått svar på det han spurte om, og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

razumny

Jeg liker ikke i utgangspunktet verken å såre eller fornærme folk, heller ikke deg.

Håper bare du revurderer din praksis i å bedrive jakt med usikret våpen.

 

Jakter du med flere eller i en gruppe vil du ikke finne aksept for det,..

 

Ha en fin dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...