Jump to content

Skadet reinsbukk. Riktig avgjørelse?


TikkaReven

Recommended Posts

Ja, i dag var jeg da på rypejakt. Ble kjørt inn med bil ca halv 8 i dag tidlig.

Sikten var 30 meter, så hadde engetlig ikke store trua. Men etter noen timers gange, fikk jeg se en stoor reinsflokk. 1000++. Hadde tilfeldigvis med meg rifla, så jeg lå på ca 200 meter å bare lekte meg. Kunne blitt mange storbukker det gitt :P (Tåka hadde lettet)

 

Etter at flokken hadde beitet seg et stykke bortover, fikk jeg øye på en enslig reinsbukk som lå i myra. Jeg sneik meg bortover, og kom inn på 1 meter! Sto der i hvertfall 20 minutter, før jeg bestemte meg for å rygge unna. Da kviknet han til og løp 20 meter, før han roet seg igjen. Fikk også se at venstre øye var skadet. (sikkert i kamp). Så jeg sto å viftet med armene på 20 meters hold, uten at han reagerte.

Jeg trenkte meg unna, og når jeg kom tilbake en time senere, dreiv han fortsatt på i myra. Han måtte hvertfall vært blind på det skadde øye. Siden han gikk rundt seg selv og dumpet nedi små myrhull.

Jeg rinkte oppsynet, og etter at han fikk tatt noen telefoner, fikk jeg tillatelse til å skyte han.

(Jeg går alltid med noen kuler blyspiss i sekken.) Gikk inn på 50 meter og skaut den med et velplassert skudd.

Datt rett ned i smellen.

 

Men nå etter at jeg har kommet meg hjem, har jeg fått en dårlig følelse, om jeg gjorde det riktige.

Er redd, om det bare var en hard kamp som gjor så han oppførte seg slik, etter om han var virkelig så skadd at han ikke har hatt en sjanse til å overleve vinteren.

 

DSC03449.jpg?t=1224171611

 

 

Legger også med en videosnutt:

http://s477.photobucket.com/albums/rr13 ... t=Rein.flv

 

 

Hilsen TikkaReven

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt klart en korrekt avgjørelse av både deg og at du fikk klarsignal fra oppsynet først. Den kviknet nok til av at den merket ditt nærvær med luktesansen, men sannsynligvis var den som du skriver ødelagt øyne. Og det er riktig å avlive den.

Men ligger den bare igjen i fjellet nå? Kjøttet har vel maksimalt brunstsmak nå. Luktet det av den?

Link to comment
Share on other sites

Her synes jeg du skal sitte igjen med en veldig god følelse over å ha hjelpa denne :D Du fikk tillatelese til felling, og dette var så humant og fint som det kunne blitt. Tenk for et liv den ville hatt, og gått en så hard sesong i møte som vintern. Skadd, og antageligvis blind og litt ute av funksjon.

 

Hadde alle tenkt som deg, så ville mange dyr hatt det bedre nå. Så j takker deg på mine vegne, og det er dette som kan kalles ekte jegere. Vi har følelser, og vil alltid dyra sitt beste.

Link to comment
Share on other sites

Heilt rett det du gjorde. I alle fall sidan du fek klarsignal frå oppsynet. (Viltnemda?)

 

Eg hadde glatt gjort det same. Og om det var så gale at du kunne koma deg inn på 1 meters avstand så trur eg pinadø eg hadde gjort om eg kun hadde hatt hagla tilgjengeleg òg.

Link to comment
Share on other sites

Skal garantere deg at tanken på å la den bli igjen med en rimlig seig død i vente, ville ha plaget deg noe helt for ferdlig.

At du har slike tanker som du har skjønner jeg meget godt, betyr bare at du har hjertet og jeger sjela på rette stedet.

Har full tillit til at de vurderingene som ble gjort på stedet, var riktige. Godt å høre om jegere som tar ansvar.

Så bare slapp av, det er altid litt trist å måtte gjøre slikt uten om ordinær jakt.

Link to comment
Share on other sites

Riktig avgjørelse siden du fikk klarsignal fra oppsynet, men...

 

Er det likevel moralsk riktig at vi kan ta liv av dyr som har blitt skadet av naturlige årsaker?

 

Til det beste for dyret, hører man ofte... Hvordan veit dere det :shock: Har dere spurt? Det er utolig hva dyr kan overleve. Har hørt historie om en jerv som levde i "beste velgående" med med halve kjeven borte! En halt rein vil enten dø eller klare seg. Kanskje leger beinet seg også. En rein med syn på et øye, kan sikkert overleve. Kan godt hende den kan være heldig å formere seg også.

 

Selv piner vi oss gjennom smerte for å få beholde livet. Dyr gjør akkurat det samme. Se bare hvordan de sloss for å formere seg. Det handler om å overleve og å formere seg.

 

Å avlive dyret er ikke det beste for dyret! Jeg er jeger selv, men vi må passe oss for å bruke slike begrunnelser for slike avgjørelse! En annen ting blir det om man gjør det i forvaltningsøyemed, slik som å ta ut skadede dyr for at de ikke skal ta opp ressursene fra friske dyr.

 

Selv er jeg ikke i tvil hva jeg ville valgt. Ingen skulle få tatt livet av meg om jeg hadde mistet et lem eller to...

Link to comment
Share on other sites

Et reinsdyr som er så redusert at det lar en person komme inn på 1 meter ville nok hatt store problemer med å overleve vinteren. Greit nok at det er naturens gang at dyr dauer av naturlige skader, men hvorfor i all verden skal vi ikke kunne hjelpe et lidende dyr når vi har muligheten?

Link to comment
Share on other sites

Riktig avgjørelse siden du fikk klarsignal fra oppsynet, men...

 

Er det likevel moralsk riktig at vi kan ta liv av dyr som har blitt skadet av naturlige årsaker?

 

Til det beste for dyret, hører man ofte... Hvordan veit dere det :shock: Har dere spurt? Det er utolig hva dyr kan overleve. Har hørt historie om en jerv som levde i "beste velgående" med med halve kjeven borte! En halt rein vil enten dø eller klare seg. Kanskje leger beinet seg også. En rein med syn på et øye, kan sikkert overleve. Kan godt hende den kan være heldig å formere seg også.

 

Selv piner vi oss gjennom smerte for å få beholde livet. Dyr gjør akkurat det samme. Se bare hvordan de sloss for å formere seg. Det handler om å overleve og å formere seg.

 

Å avlive dyret er ikke det beste for dyret! Jeg er jeger selv, men vi må passe oss for å bruke slike begrunnelser for slike avgjørelse! En annen ting blir det om man gjør det i forvaltningsøyemed, slik som å ta ut skadede dyr for at de ikke skal ta opp ressursene fra friske dyr.

 

Selv er jeg ikke i tvil hva jeg ville valgt. Ingen skulle få tatt livet av meg om jeg hadde mistet et lem eller to...

 

Jeg veit ikke helt hva du har fått i deg idag, men sunt var det ihvertfall ikke :shock: Hvis vi ser dyr som lider, så er det vår plikt å ta det ut. Et dyr med ødelagt syn, et knekt bein, halv kjeve osv. Trur du virkelig det har et godt liv ? Villmarka er "litt" tøffere enn inni huset vårt, eller på sjukehus og med all slags hjelpemidler og smertestillende greier.

 

Vi trenger ikke gå lenger enn til butikken for å hente mat, legge oss i ei god varm seng og hekke på kjærringa/gubben så menneskeheta overlever. Vi kan til og med ta bilen til butikken, så vi trenger egentlig ikke å gå så langt heller, så om vi halter litt eller mangler et bein, så kan vi bruke krykker eller rullestol. Har egentlig ikke sett så mange dyr uti skauen som har gjort dette. Og grunnen til at dyra ikke klager, er jo at dem ikke veit av noe annet, og dem kan ikke snakke.

 

Nå må du pokker meg tenke litt lenger enn nesa di da gutt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg avliver dyr som lider, tatt i betraktning at de går en mørkfremtid i møte om jeg ikke gjør noe. Å ta dyret med hjem og begynne å "temme det/pleie det" kan heller diskuteres.

Nå husker jeg ikke reglene regelrett, men vi burde i det minste ha en etisk plikt til å avlive hardt skadede dyr på en human måte om vi kan.

Link to comment
Share on other sites

@Grizzly:

Eg skjønnar godt kva du meinar og har for so vidt sansen for resonomentet ditt. Det er i utgangspunktet sunt at folk har forskjellige syn på slikt. Dette spørsmålet blir i så måte ein del av ein større filosofisk debatt, type djupøkologi vs antroposentrisk filosofi.

 

Men eg er på prinsipelt grunnlag ikkje einig med deg. Eg ser samanlikninga med oss menneske, men der er eit par vesentlig skilnadar; 1.mennesket sin intellegens og emne til analytisk tankegang, og 2.dei hjelpemiddela vi menneske har tilgang på, samt mindre brutal "natur".

På grunnlag av bl.a. desse momenta meinar eg at det er riktig å avlive eit skada dyr, sjølv eit menneske vil kunne leve eit tilnærma fullverdig liv med same skaden.

 

At vi jegerar til tider legger lista litt vel lavt for avliving er ein annan sak. Men i denne situasjonen meinar eg framleis trådstartar gjorde rett.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig gjorde du helt rett! Du har hodet og hjertet på rett sted og tok den rette avgjørelsen.

 

Du har ingen grunn til å ha føle dårlig samvittighet eller noe; jeg skal love deg at tanken på et halvblindt dyr som går en tøff vinter i møte hadde plaget deg adskillig mer... utstøtt fra flokken, mobbet av andre bukker, ikke kunne orientere seg, slite med å få i seg mat osv. osv.

Nei - du gjorde det eneste riktige.

Link to comment
Share on other sites

Støtter trådstarter i denne situasjonen. Dyret så ut til å ha gitt opp :!: Jeg ville mest sannsynlig ha gjort det samme!

 

Allikevel finnes det to sider av en slik sak. Selv var jeg med på dette:

 

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article665970.ece

 

Viltnemda som var med ville avlive rådyret! Mente at det var for avmagret til å kunne overleve. Heldigvis fikk vi dyret trygt ned, og slapp det av i land. Jeg mener at noen har en altfor lav terskel for avliving, ikke fordi de har sympati med dyret, men siden de ikke har respekt for naturen og heller vil ha action i hverdagen!

 

For meg var dette en stor ting å være med på! Liker bedre å redde dyr enn å avlive dem! Dermed kan jeg trekke fra et rådyr som falt i rådyrjakta etterpå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Visst jeg hadde slått opp et telt i nærheten av bukken. Hadde det vært en mulighet for å få sett noen av de store rovdyra da? Eller er det som regel ravn og ørn som forsyner seg grovt?

 

Hilsen TikkaReven

Kunne vært en idè det.. med god kamuflasje, varm drikke på termos og vindretningen mot deg. Legg igjen børsa og ta med kameraet i stedet.

 

Husker i 1999 da jeg tjenestegjorde i forsvaret som 'grensejeger' i Kirkenes, da var det en kar som knertet en trefotet rein under patrulje. Samen som eide reinsdyrene ble kontaktet og ble skikkelig forbannet og forlangte følgelig en dugelig erstattning fra forsvaret. Vet ikke helt hvordan saken sluttet, men personlig ville jeg ikke tenkt meg om så mange ganger før jeg hadde sendt en skadd rein ut på de evige beitemarker. Denslags lærte man jo under jegerprøven og av mors moralprekner før den tid;)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke tvil om at det var riktig. Ville gjort det samme selv. Som jegere er vi pliktige til å ta ut dyr som går en pinfull og sei død i møte. Den hadde mest sannsynlig sultet i hjel eller detti ned ei fjellhylle.

 

Kunne selvfølgelig tatt den med deg hjem og hatt din egen personlige rudolf. Er jo ikke så lenge igjen til jul.

Kunne tjent noen ekstra grunker på å leie deg ut som julenisse med eget reinsdyr :lol:

Kidsa hadde sikkert digga det.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt tenkes det var riktig. For å være på den sikre siden.

 

Det kan faktisk være mulig å komme helt innpå bukker som har slukna etter harde strabaser under brunsten. De tar ikke til seg næring, og samtidig kjører de et voldsomt løp for å sikre simlene og jage andre bukker unna. Slikt tar på. Av og til kan de jo virke nesten halvdøde der de ligger igjen på flatsida mens flokken er på trekk.

 

Men selv om det skulle, kunne eller hvisomatte var en feilvurdering, er det uansett helt greit, i og med at du først kontaktet oppsynet. Og bukker er det som regel alltids nok av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...