Jump to content

Fersk jeger på jakt etter rifle


Andy83

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg er en rykende fersk jeger på 32 som i dag besto jegerprøven med 49/50 :) happy days!

 

Jeg har tidligere gått på pistolskyting, men har ikke skutt med slike våpen på en stund nå.

Jeg har tenkt å begynne å jakte, men for meg vil selve skytesporten også være sentral når jeg kjøper meg en rifle. Om jeg vil konkurrere på noen måte er jeg ikke sikker på enda, men jeg vil bli sabla god med børsa mi :)

 

Jeg har søkt litt, og jeg så meg først ut denne Sako TRG22 rifla, for den har fått så mye kudos av å være en knall god rifle. Men! Er det lov å jakte med den? Jeg ser at den ser veldig militær ut, og jeg er neimen ikke sikker på om jeg får lov å ta den med i skogen. Ikke vil jeg heller bli sett på som noen gung ho blood makes the grass grow militær jeger. Jeg er bare interessert i en meget ergonomisk og knall god rifle som passer meg og som settern i 10'ern på 100m 9/10 skudd.

 

Noen som kan hjelpe meg med info på om den er "lovelig" og om jeg kommer til å bli stemplet som en galmann om jeg tar den med i skogen. Vet den er tung, men det er nå mitt problem :D

 

mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

En liten PS.

Jeg har prøvd en rifle på løvenskiold fra en av lærerne på kurset. Og det var en nøttefarget rifle som egentlig ser ut som TRG'n (308w) men som var i tre. Den hadde pistolgrep av samme type, og jeg syntes den var veldig behagelig. Om det finnes rifler som er av samme art, like gode og ikke uglesett så gi meg gjerne et hint om hvilke det er.

 

A

Link to comment
Share on other sites

TRG-22 er like lovlig til jakt som alle andre boltrifler. Eneste forbudte boltrifler i Norge er de med totallengde under 840mm, pipelengde under 400mm og/eller er kamret i kaliber 12,7x99.

 

Men, du.. før du bruker over 32 tusen på en rifle- husk at du også helst skal ha en kikkert på rifla, og ringer, og kanskje demper, eller tofot.. Ta nå i alle fall en tur til en butikk med en TRG-22 og kikk på den før du bestiller en. De er dyre.

 

Sauer 200 STR koster godt under halvparten og er minst like god.. :wink:

 

Forøvrig, hvilken jaktform er det du tenker prøve deg på? Joda, kan hende ei rifle på 6-7kg med kikkert og litt annet er grei nok på post, men du skal jo til og fra også..

Link to comment
Share on other sites

TRG-22 er i likhet med Sauer 200 STR best egnet på skytebanen! Jeg låner en Sauer og den blir aldri med på noe jakttur, 7kg uten kikkert! Langt over smertegrensa for et jaktvåpen!

Mye for penga nytt-> Tikka T3 eller Howa 1500 med GRS stokk ferdig montert, legg minst 50% av pengene i optikken!

 

Ellers er brukte rifler en god deal. Mine 2 brukte Tikka M595/590 går hull i hull på 100 meter. jeg har pimpa opp optikken på den ene hvor det satt Tasco shit til fordel for en Zeiss. Himmel og hav av forskjell! Montert en GRS stokk på den ene og, meget flotte stokker "made in Norway".

Link to comment
Share on other sites

Budsjett er vel max 50K på rifle og scope og demper, så ja. TRG'n er nok å pushe det litt.

Ivara: Jepp det var omtrent akkurat noe slik jeg skøyt med, og jeg bare digga den utformingen.

 

Skal ta en titt på den Sauer'n du nevner. Så bare noen bilder kjapt, og ja den ligner en del i utforming.

 

Når det gjelder hva jeg skal jakte så er det noe av det vanskeligste faktisk. Jeg er litt torn. Jeg skulle egentlig best like å tusle i fjellet og skyte noe skogsfugl, men jeg er ikke noe fan av hagle. Jeg synes det er kjedelig på leirduebanen. Derimot synes jeg rifle er gøy, og når det er gøy blir man god. Og da er det enda bedre, både for elgen og meg. Ikke at jeg nødvendigvis skal jakte elg, men dyret da i hvertfall :)

 

Men ja, rådyrjakt og hjort, og forsåvidt villrein er noe jeg kunne tenke meg å være med på en gang. Og bever. Elg er ikke noe som frister veldig av en eller annen grunn. Jeg vil helst dra ut i et lite jaktlag på sånn 3-4 pers, så hvis man kan det på elgjakt så kanskje :)

 

A

Link to comment
Share on other sites

TRG-22 er i likhet med Sauer 200 STR best egnet på skytebanen! Jeg låner en Sauer og den blir aldri med på noe jakttur, 7kg uten kikkert! Langt over smertegrensa for et jaktvåpen!

Mye for penga nytt-> Tikka T3 eller Howa 1500 med GRS stokk ferdig montert, legg minst 50% av pengene i optikken!

 

Ellers er brukte rifler en god deal. Mine 2 brukte Tikka M595/590 går hull i hull på 100 meter. jeg har pimpa opp optikken på den ene hvor det satt Tasco shit til fordel for en Zeiss. Himmel og hav av forskjell! Montert en GRS stokk på den ene og, meget flotte stokker "made in Norway".

 

 

Herlig info,. Skal ta en titt. Er som dere forstår ikke 100% set på TRG, men noe i den dur hva gjelder kvalitet, presisjon og ergonomisk utforming. Tar i mot forslag med takk.

Link to comment
Share on other sites

TRG-22 er i likhet med Sauer 200 STR best egnet på skytebanen!

Tja, jeg har felt noen hundre vilt med min STR på smyg og postering og mener denne rifla med tofot er overlegen vanlige jaktrifler nettopp pga vekten. Avtrekket er også overlegent, og avstanden til post er sjelden langt..

 

Til jakt der man går langt er ikke STR veldig egnet.

Link to comment
Share on other sites

TRG-22 er i likhet med Sauer 200 STR best egnet på skytebanen!

Tja, jeg har felt noen hundre vilt med min STR på smyg og postering og mener denne rifla med tofot er overlegen vanlige jaktrifler nettopp pga vekten. Avtrekket er også overlegent, og avstanden til post er sjelden langt..

 

Til jakt der man går langt er ikke STR veldig egnet.

 

 

Er du alltid liggende med den rifla? Hvordan synes du det funker i sittende posisjon der du lener albue på kne?

Link to comment
Share on other sites

Er du alltid liggende med den rifla? Hvordan synes du det funker i sittende posisjon der du lener albue på kne?

 

Jeg ligger ikke alltid, men når muligheten er tilstede er liggende det beste. (også med vanlige jaktrifler) Sittende med anlegg på beina er STR fortsatt mer stabil enn lettere rifler. Sett i forhold til at STR selges av DFS og ikke via vanlige jaktbutikker får man utrolig mye våpen for kr 13500,- eller deromkring. Men som på de fleste arenaer får man sjelden i både pose og sekk, uansett hvilket våpen du velger er det et kompromiss. Løsningen er å ha flere rifler...

Link to comment
Share on other sites

Har trådstarter lyst på ei Sako TRG, så bør han kjøpe ei. Med 50K som budsjett har han råd til ei samt en grei kikkert.

 

Til posteringsjakt type elgjakt, så er de fleste elgjaktlagene jeg kjenner til slik at der kjøres det med bil nesten helt til posten og man må labbe maks 100m. Å ha ei så lett rifle som mulig ser jeg ikke poenget med, det er massse annet man kan slanke på vekta for at det ikke blir så tungt (spesielt jegeren selv).

 

Om trådstarter skal på jakt der han faktisk skal labbe langt, så kan han jo likegodt kjøpe seg ei lett og billigere børse i tillegg til sakoen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å begynne å jakte, men for meg vil selve skytesporten også være sentral når jeg kjøper meg en rifle. Om jeg vil konkurrere på noen måte er jeg ikke sikker på enda, men jeg vil bli sabla god med børsa mi :)

 

Høres jo ut som at STR200 kan funke da ja. Og gi penger til overs til masse ammo :) høres jo også ut som at du har lyst til å prøve deg på lengre hold, og da er det jo nærmest opplest & vedtatt at STR i 6.5x55 er en trygg inngangbillett

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke sagt nei til en TRG, men jeg skal ikke påberope meg masse kunnskap om rifler enda. I hvertfall ikke når det gjelder praktisk erfaring.

Så derfor lener jeg meg på dere som sammen besitter en haug :)

 

Når det gjelder demper og kikkert. Har dere noen konkrete anbefalinger der?

Jeg ser masse forskjeller på zoom i form av forskjelling tall foran og bak X'ene. Og dette har med vidsyn, lysinntak osv å gjøre.

Hvis jeg skulle plukket en kikkert av disse, for eksempel. Hvem er best på en TRG eller STR?

http://schouvapen.no/produkter/optikk/k ... kikkerter/

 

Ser at en 8x42 er dyrere enn en 10x50. Så da må vel det bety at selve optikken er vassere selv om 10x50 er kraftigere?

Finnes det kikkerter som har 2 zoom varianter man kan velge mellom? En som lar deg se dyret og omgivelsene, og en instilling som tar deg litt nærmere? Eller må man velge en av de to.

Link to comment
Share on other sites

Med både hjort(med unntak for ren bøjakt) og rein på lista over aktuelle arter så vil jeg påstå at både TRG og STR er dårlige valg. Men med ditt budsjett, hvis du går for STR, så er det plenty av penger igjen til ei lett og hendig rifle nr. 2 til bruk på bevegelig jakt. I hvert fall hvis du ikke går fullstendig bananas på kikkertfronten.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. STR/TRG som allround Hjort/Rådyr/Villrein, min første tanke er svette.. :lol:

 

Joda, funker vel til å postere i atlege kanten, men vet trådstarter at det vil være en jaktform han liker?

 

Trådstarter må bestemme seg for hva han vil ha:

 

-En banebørse som -kan- tas med ut på jakt.

 

-Ett jaktvåpen.

 

Jeg har en STR i mcmillan kolbe, presis og svært god å skyte med, men for min del blir den rett upraktisk å dra med på jakt. Har brukt den litt på revejakt på nyslåtte atleger hvor holdene kan bli lange på små mål. Den har også vært med på hjortejakt på høyfjellet, det ble med en gang. :lol:

 

Det finnes mye fint i Sauer 202, 404, Blaser R 93/8, Sako, Tikka, S&L osv. De nevnte har svært god presisjon og holder med rett ammunisjon under 2cm/100m.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om jeg bør revurdere :D

 

Så, hva slags vekt vil være max anbefalt vekt å drasse med seg på skogtur?

Jeg ser at f.eks Sako Black Bear ligger på 3,2kg, men med kikkert og demper blir det vel fort 4. Er 4 ok?

Tenker egentlig ikke spesiellt på den rifla, men vektkalkulasjonen.

Link to comment
Share on other sites

de fleste vanlige jaktrifler ligger vel i området der. Jeg går på reinjakt med en slik rigg og anser det ikke som noe problem. Men er sikkert mange som går mye lenger og bærer mer, de er nok mer interessert i å få ned vekta på det de må ha med seg. (da kalles de gramjegere :) )

Link to comment
Share on other sites

Skyting og jakt er fine hobbier.

Hvis det er slik at du prioriterer skyting/trening nå i første omgang, så vil jeg foreslå å melde deg inn i skytterlaget der du bor, og bli med på deres trening og konkurranser.

Jeg tror det er på den måten du får skutt mest, lært mest og har mest morro i et miljø av likesinnede.

Du vil se, og vet sikkert allerede hvilket våpen/kaliber (utover .22) som benyttes, og jeg tror det er smart å følge den linjen..

Å drive for seg sjøl med spesielle greier som feks diverse langholdsvåpen, er mer besværlig sånn i starten, pga baner og miljø, kostnader osv. Jaktmessig er det for sært også, for en som er i startgropa.

Mht fremtidig elgjakt og annent kløvvilt så er elgbanen glimrende og morsom. Våpen/kaliber er det samme, med diverse optikk oppå. Noen elgbaner drives av jeger&Fisk, meld deg inn i klubben nær deg for å få en kick start på jakt karrieren.

Kort sagt , fokuser på utøvelse av sport og jakt, ikke så mye på fancy jernvarer :smile: Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har du pengene, så ville jeg valgt TRG. Du får vel en god Schmidt und Bender PMii for de resterende 20k. Blir vel ikke så tungt å bære dette, dersom du har en Norrøna Recon reinskrottsekk der rifla kan spennes mellom sidelommen med kolben hvilende på dens bærelomme.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ser jeg rett og slett ikke poenget med en TRG på jakt.

Det er plenty med rifler på markedet som koster veldig mye mindre, veier mye mindre og som er like presise.

 

Da er det mye bedre å kjøpe seg et mye billigere våpen som går like godt(f.eks en Tikka T3) og bytte ut stokken med en GRS stokk om man ønsker en slik type stokk.

En Howa er heller ikke dum, selv om jeg av en eller annen grunn ikke er noe fan av den :)

Personlig er jeg mest glad i Ruger eller Winchester :)

Jeg er også veldig glad i min gamle Tikka M65.

Den er utrolig god å skyte med og går fortsatt utrolig bra.

 

Så kan man kjøpe seg skikkelig optikk, og hvor mitt valg hadde vært Zeiss Victory V8 2,8-20x56 ill.

Som lyddemper hadde jeg kjøpt an A-Tec eller en Hausken.

 

Valg av kaliber, er en enorm diskusjon i seg selv, og hvor det er veldig mange tråder om dette allerede her på forumet :)

 

Generelt sett lønner det seg nok som første kaliber, og når man ikke lader selv, å kjøpe en av de 3 "store". 6.5x55, 308 win. eller 30-06.

Spesielt når man ønsker å skyte mye på bane.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpen til postjakt -> Sauer 200 STR 74cm løp.

Våpen til bevegelig jakt -> Kimber 308W montana med lett 3-9*40

 

Det er relativt lang leveringstid på Sauer, siden den benyttes til DFS. Mange som mener 6.5 er litt slapt til elg, men med 74cm løp så får du skikkelig fart på kula. En Rhino kule holder bra sammen i stor fart ved anslag.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter prøver å bestemme seg, ved hjelp av deres råd.

Så rådet om å bare bestemme meg for hva jeg vil ha er nok ikke så bra.

 

Og jeg skal både skyte og jakte. Men jeg skriver at skytedelen vil være stor for meg, ikke bare jakt.

 

Har forøvrig en Norrøna recon, så takk for tipset om bæring mellom sidelommene dere :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjøre alt så fordømrade vanskelig?

 

Kjøp hva som helst som har mulighet for GRS-stokk (KKC er like god å holde i, synes jeg), smekk på en Hausken JD224 og en Zeiss Victory HT 2,5-10x50 eller annen god allround-optikk, og du har ei pakke så lenge du lever eller gidder drive på med jakt/skyting...

 

S&L med løpsbyttemulighet, ville jeg sett på, enkelt og greit. Da kan du velge mellom flere kalibere. Det finnes til og med en versjon som heter Tactical, om det er viktig ha med det navnet, med KKC-stokk. Ser ut som om det også kommer GRS og MacMillan-stokker. Flott børse.

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10001&prodid=28945

Link to comment
Share on other sites

Leupold mark 4 m1 10*40 fast eller variabel med mildot retikkel til .308 ville vært innenfor 20k, dersom du samtidig vil ha en langholdsrigg. Prisen på Schmidt&Bender pmii er nå faktisk endret til kr.38000.- 30mm Leupold siktet nevnt over med fast forstørrelse har i motsetning til det variable røret samme justeringsområdet til en PMii med 34mm rørdiameter.

Link to comment
Share on other sites

Har du kikket på blaser r8 success og sauer 202 synchro? :)

Jeg kjøpte akkurat blaser r8 success med zeiss HT victory 2,5-10x50 og hausked JD224 demper. (Skøyt 50 på 5 skudd så er fornøyd med det på jegerprøven).

Disse er begge med pistolgrep, og om du legger ved en bipod så har du en helt fin langholds rifle mener nå jeg også.

 

Jeg ga 50 000,- for rifla mi :) Er ekstremt fornøyd..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

STR med 50cm jaktpipe og GRS stokk veier under 5kg og er helt greit på jakt. Ikke noe feather weight men veeeeelig god å skyte med. Banepipe=mengdetrening, jaktpipe=jaktbørse men selvsagt litt tung selv om jeg synes det går utmerket i en Eberlestock-sekk. Slike råd er alltid vanskelig å treffe innertier. Som ren jaktrigg hadde jeg nok tatt en titt på Sauer 101 eller hvis man skal være litt vågal så er jo Mossberg MVP LC litt morsom. Virker å være en robust og enkel skytejern. God optikk er alltid anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blei Schultz og larsen den nye børsa mi...

 

Har bestilt Schultz og Larsen Victory med KKC stokk og A-tec hertz 150 demper, inkludert kikkertmontasje.

Kikkerten får eg bestille ved neste lønning hehe ;-)

Fekk pris på 20 000 for rifla og det må vel være god pris?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...