Jump to content

Overflatebehandling til en rustfri S&W revolver


OysteinR

Recommended Posts

Jeg har en pen S&W 686 som er såkalt rustfri som jeg nesten ikke bruker. Grunnen til dette er at ved skyting blir denne veldig svart og fæl og det tar mye gnikking og pussing for å få den pen igjen.

Problemet er at jeg også har tidligere muse-skulder og fort får vondt i ryggen/skulder av å sitte å pusse våpen lenge.

 

Jeg så i PPC-tråden at det er noen som får våpen overflatebehandlet, er dette en mulighet for meg? Farge den svart så det ikke syntes? :winke1:

Eller trenger jeg bare har noe bedre middel for å få av det fastbrente kruttet?

Jeg bruker Tetragun solvent i dag.

 

--

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Blånerte våpen blir akkurat like grisete, det synes bare ikke like godt.

Støpte blykuler gir en del ekstra gris. Mantla og plated kuler er en del rensligere.

Min Rustfrie ruger i 44mag ser ut som en dass etter ca 50 skudd med støpte blykuler, men det skal ikke så mange minuttene med ei oljefukta fille til for å "nullstille" utseendet.

Fastbrente merker i fluting og foran på tønna får du ganske raskt vekk ved forsiktig pussing med skuresvamp og solvent, har også brukt noe som heter Carbon killer, dette virka noe mer effektivt enn solvent, men jeg kom ikke helt unna litt skuring med tannbørsten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en pen S&W 686 som er såkalt rustfri som jeg nesten ikke bruker. Grunnen til dette er at ved skyting blir denne veldig svart og fæl og det tar mye gnikking og pussing for å få den pen igjen.

 

hva slags ammo skyter du?

Ser det samme med min rustfrie Ruger etter å ha skutt billigammo i 38 spes som f.eks Speer/CCI Lawman - mye sot og gørr.

Etter skyting av hjemmeladd ammo (38/357) med div typer VV krutt, eller fabrikkammo i 357 er den mye renere.

 

min var så skitten og nedsotet en gang jeg var på skytebanen at en av gamlegutta kommenterte "Æ har en sånn æ å , men min e rustfri" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg kjøpte sist var .38 SELLER & BELLOT 158 grain JSP.

Har også noe SELLER & BELLOT 158 grain FMJ/SP i .357 liggende.

 

Har vurdert å lade dette selv men har fremdeles en god del liggende av de 1000 jeg kjøpte.

Må da også kjøpe dier etc. for ladepressa.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at det syntes så veldig godt. Etter 50 skudd eller så er fronten på tømma kullsvart.

Etter 100 blir man møkkete på hendene av å lade.

 

Derfor hadde jo en svart farge ikke plaget meg like mye. Da pusser man til det løse er borte men gidder ikke sitte å gnikke på det til det er blankt.

Hvor får man lagt på slik Ceracoat og hvor mye koster det?

Og er det fare for å pusse den bort ved normal puss?

Link to comment
Share on other sites

Har panger med cerakote selv, men synes ikke nødvendigvis de er lettere å rengjøre enn rustfritt..

 

Jeg pleier skyte mange tusen skudd mellom hver gang jeg pusser mine revolvere nøkkelen er raskt krutt og evnt frontier kuler

Link to comment
Share on other sites

Den jeg har sett som har vært oveflatebehandlet blir coatingen fremst på siden av tønnen slitt bort, sannsynligvis pga. kruttgassene. Er en rustfri 686.

I tillegg sliter låsetappen til tønnen et blankt bånd rundt hele tønnen som blir veldig synlig.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vurdert å ta av tømma av min og kjøre den i vaskeren men er litt usikker på hvordan jeg får av utstakeren (for ikke å snakke om å få den sammen igjen :) ).

Skal jo helst få alt vannet ut igjen og få oljet inn på nytt etter å ha kjørt den der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger å adressere det opprinnelige problemet ditt, OysteinR, som er å få ren 686en etter bruk.

 

Har en 686 selv som jeg kjøpte i '93. Fikk etter tips fra forhandleren med et par pakker "Kleen Bore Lead away patches" og dette er uten sidestykke noe av det mest effektive jeg har vært borti for å rengjøre bl.a. fremsiden av tønna.

Litt gnikking med en lapp og svartbrent slam forsvinner som dugg for solen.

 

Sparte på disse lappene som gull siden jeg ikke fant dem i butikkene etterpå, men var heldig for noen år siden og kom over noen få pakker til i en tilbudskurv på Intersport på Lade i Trondheim.

I lykkerusen nevnte jeg at jeg ikke hadde sett disse siden '93 for ekspeditøren, som responderte med et underlig blikk.

Det gikk da opp for meg at hun sannynligvis var født etter den tid, og jeg fikk umiddelbart følelsen av å være på vei til å bli et gammelt fossil :)

 

Ser at disse finnes på nett bl.a her:

http://www.amazon.com/Kleenbore-Gun-Car ... B000LC7TA6

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk også tak i noen sånne da jeg kjøpte revolveren men de har siden forsvunnet da for salg i norge måtte man har en fullstendig deklarasjon på hva de inneholdt (etter det jeg husker).

Ser at på Amazon står det at det ikke leveres til norge.

Kanskje noe annet sted har som kan sende hit...

Google er din venn: http://www.opticsplanet.com/kleen-bore- ... c-221.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hadde vurdert å ta av tømma av min og kjøre den i vaskeren men er litt usikker på hvordan jeg får av utstakeren (for ikke å snakke om å få den sammen igjen :) ).

Skal jo helst få alt vannet ut igjen og få oljet inn på nytt etter å ha kjørt den der.

 

Kjør tønna med utdrager i ultralyd og bruk olje\parafin\etc. istedenfor vann.

Evt så flusher du vannet med olje i etterkant. Den er jo rustfri.

Link to comment
Share on other sites

Fikk etter tips fra forhandleren med et par pakker "Kleen Bore Lead away patches" og dette er uten sidestykke noe av det mest effektive jeg har vært borti for å rengjøre bl.a. fremsiden av tønna.

Litt gnikking med en lapp og svartbrent slam forsvinner som dugg for solen.

 

Det er mitt triks også. Lappene fungerer i tillegg utrolig bra rundt løpsflensen. Jeg kjøper som regel en klut og klipper den opp etter behov. Skal man virkelig shine opp en rustfri revolver etter den er ren er Autosol et gammelt knep.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ikke gjør det! Avtrekkeren, hanen og siktene er blånerte og jeg har prøvd det trikset der i militæret.... Resultat: babyblå magasiner :overrasket: Hiv tønna i vaskeren du, det letter jobben en masse, og litt skikkelig solvent burde gjøre jobben på ramma overkommelig. Utstøteren løsner du ved å skru av den serraterte ringen foran, men ikke spør meg hvordan du løsner den. Min sitter ihvertfall dønn selv om jeg prøvde med vannpumpetang og fille rundt. Kunne prøvd hardere, men vil ikke lage stygge merker i serrateringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...