Jump to content

Poeng til Praktisk rifle


Clansky

Recommended Posts

Jeg vet dette har blitt svart på før men jeg er fortsatt noe forvirret rundt hvordan stevnepoeng beregnes i sammenheng med søknad om erverv av praktisk rifle så håper noen kan gi meg et konkret svar.

 

Jeg har i år deltatt på endel stevner, av disse har 4 stk vært Level-2, så har jeg forstått det riktig da om at jeg da kun "behøver" å delta på et Level-3 stevne i år da for å ha riktig med stevnepoeng for 1 året?

 

Altså, slik jeg har forstått det så teller et level 3 stevne for 4 poeng hos politiet?

så kravet er altså: fire Level-2 stevner og ett Level-3 stevne pr år i 2 år?

 

Takk for svar :smile:

Link to comment
Share on other sites

I tillegg kvalifiserer brudd på retningslinjene til eksklusjon fra forbundet, og da mister man behovet for våpnene ervervet til det formålet. Retningslinjene står ganske greit forklart på forbundet sine sider, og er man usikker er det bare å ta kontakt med dem.

Link to comment
Share on other sites

Kravet kommer selvsagt fra forbundet, men forbundet står fritt til å sette egne begrensninger for erverv. Går man utenom dette har man ervervet våpenet på feil grunnlag, så det er klart at Politiet ikke skal innvilge det.

Link to comment
Share on other sites

Joda, og inntil man har poenga tilfredsstiller man ikke vilkårene for kjøp fra forbundet. Og da har man heller ikke behov for våpen.

Uansett så har POD sendt ut instruks til våpenkontorene om at de retningslinjene skal følges og søknader ikke innvilges uten.

 

 

Og prøver man å omgå de retningslinjen blir man fort ekskludert fra forbundet. Og da kan fort mange håndvåpen også ryke.

Link to comment
Share on other sites

Level 2 gir 2 poeng og Level 3 gir 4 poeng som jeg forstår det. Og det står ikke noe i lov, forskrift eller rundskriv om poeng for at erverve rifle. Så da kan jeg ikke se at våpenkontoret har noe med hvor mange poeng du har skutt. Men det er den offisielle versjonen, POD har nok trekt i trådene og forbundet har av egen "vilje" valgt at sette 2 års karantene og at det må oppnås poeng før klubbene får skrive på et slikt vedlegg. Så vad våpenkontorene har og forholde seg til utover det som står i lov og forskrift kan være noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Retningslinjene kom helt på eget initiativ fra forbundet, POD har ikke "trekt i trådene".

 

Viktig å også legge merke til at man må ha vært medlem i 2 år, dette står greit forklart i retningslinjene. Det kan med andre ord ikke søkes etter 1,5 år selv om man har nok poeng.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet dette har blitt svart på før men jeg er fortsatt noe forvirret rundt hvordan stevnepoeng beregnes i sammenheng med søknad om erverv av praktisk rifle så håper noen kan gi meg et konkret svar.

 

Jeg har i år deltatt på endel stevner, av disse har 4 stk vært Level-2, så har jeg forstått det riktig da om at jeg da kun "behøver" å delta på et Level-3 stevne i år da for å ha riktig med stevnepoeng for 1 året?

 

Altså, slik jeg har forstått det så teller et level 3 stevne for 4 poeng hos politiet?

så kravet er altså: fire Level-2 stevner og ett Level-3 stevne pr år i 2 år?

 

Takk for svar :smile:

 

Som de andre poengterer, dette er krav fra DSSN, ikke politiet.

 

For å svare på spørsmålet ditt, ja det blir 12 poeng, det er minimum, mer enn minimum er gøy :)

 

dssn.no > forumet har egen tråd om rifle og poeng og alt rundt det.

 

Husk at du også må ha vært medlem 24mnd minimum.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er sant, men grunnen til at jeg spurte er fordi jeg jobber endel i utlandet og har dermed et litt større behov for å planlegge enn andre om jeg skal være sikker på å få med meg stevnene jeg må ha :wink:

 

takk for svar, da fikk jeg oppklart det jeg lurte på..

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle som har tid til å reise land og strand rundt for å skyte dessverre. Mer en et par timers kjøring så dabber interessen raskt av for mange tenker jeg.
Da løser jo problemet med karantenetiden seg av seg selv, siden du jo innrømmer å ikke ha behov for riflen :winke1:

 

Den der er er for tynn.

Det er nok mange skyttere i dag som er aktive både på trening og konkurranser, men som ikke ville vært i nærheten av de kravene som DSSN har satt for nye skyttere.

 

Hadde det samme aktivitetsnivået vært påkrevd også etter at du har ervervet rifle(ne) tror jeg det fort hadde blitt tynt i rekkene til DSSN. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg kommentere lover og regler som er diskutert over her, da det ikke er mitt fagfelt og det derfor blir synsing på dette området som for de fleste andre her inne.

 

Det jeg derimot kan kommentere er karantenetiden til DSSN når det gjelder rifle, da jeg var med på å skrive disse i sin tid.

 

Først, som mange påpeker men som endel ikke ser ut til å tro på, disse reglene ble initiert og skrevet av DSSN. Det var intet press eller kontakt med pod angående utformingen av disse hverken i forkant eller underveis i prosessen. Når det er sagt, så er det ikke til å legge under en stol at både DSSN og pod var bekymret for antall semi–auto rifler kontra stevnedeltagelse opp gjennom tiden (ser man på stevnedeltagelsen f.eks. første halvdel av 2000-tallet så er det stort sett de samme navnene som går igjen, mens det jevnt og trutt ble solgt nye rifler til nye personer).

 

Det ble derfor, litt kort sagt, bestemt at det skulle lages et sett med karanteneregler for semi-auto rifler.

 

Det ble prøvd å tatt hensyn både til de som hadde rifler fra før og nye/gamle skyttere som ønsket å begynne med praktisk rifle samtidig som reglene måtte gi noe "motstand" slik at de virket etter hensikten. (F.eks. kravet om lev. 3 stevner er for å "tvinge" folk ut i fra sin egen klubb/verden og dermed forhåpentligvis få inn nye impulser.)

 

Reglene ble derfor slik de er, og det ble bestemt at de skulle revideres av styret/forbundstinget hvis de viste seg å slå galt ut den ene eller andre vegen.

 

Jeg har heller ingen problemer med å si at disse reglene ble skrevet med tanke på de "aktive" skytterne, dvs de som vil konkurrere aktivt. Vi så det som viktigere at de fikk beholde muligheten til å erverve konkurransedyktige våpen og å kunne drive denne sporten enn å risikere at praktisk rifle ble forbudt i Norge (som var og fortsatt er et alternativ dessverre).

 

For, uansett hva det står i lover og regler, det er bare å innse at praktisk rifle og våpnene vi bruker der blir holdt et skarpt øye med. Derfor er det litt trist å se at en del prøver å omgå DSSN sine regler, spesielt nå når det blir arbeidet med en ny våpenlov. Dette bidrar dessverre ikke til å bedre arbeidsforholdene til skytterforbundene (realitet enten vi liker det eller ei).

 

Mulig tankesettet mitt over er/var feil, men da er det bare å få klubbene til å legge inn forslag til endringer/forbedringer på forbundstinget og endre dette.

 

Mvh

runee

Link to comment
Share on other sites

(...)11 i Norge(...)

 

Coldfox, Vinterbolt'n, 2-gun, SNO, KO, DWO, MSS, OCC, Vikingmatch og Bergen Open = 10. Hva er #11?

MIO, Red Apple Open står på IPSC lista i dag, men blir så vidt jeg forstå ikke avholdt. Sanksjonering til MIO er ikke påbegynnt enda. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som skytter som (foreløpig) står utenfor DSSN, vil jeg komme med følgende betraktninger:

 

Terskelen for å få tillatelse til å erverve våpen er ikke spesielt høy i Norge. Jaktvåpen er det enkleste av alt, og kan, gitt rett omstendigheter (intensivkurs med ledig plass, eksamen raskt etterpå, et våpenkontor som behandler søknaden ila. rimelig tid) erverves på så lite som to til tre måneder. Langvåpen til konkurranse er noe mer komplisert, og krever aktivitet på et nivå som ikke er spesifisert i hverken lov, forskrift, eller rundskriv. Jeg ser det dog som ikke usannsynlig at en som er interessert, møter opp, og deltar, kan få ervervstillatelse for langvåpen til konkurranse på så lite som fire måneder, om innsatsen er til stede, og forøvrig avhengig av rette omstendigheter, som nevnt over. Kortvåpen til konkurransebruk er neste hinder. Gitt rett omstendigheter kan man få ervervstillatelse på så lite som seks til syv måneder.

 

Til DSSN vil man ikke ha behov for egne håndvåpen, da det jo er krav om eksisterende våpeneierskap før man kan ta kurset. Det som gjør DSSN spesielt, er nettopp det dynamiske aspektet med bevegelse på standplass, under skyting. Jeg har ingen problemer med å forstå at den våpenukyndige øvrigheten (for ikke å nevne en ikke ubetydelig andel av de som er våpenkyndige) synes - eller kan synes - at dette er skummelt. At man derfor har valgt å legge lista såpass høyt, er for meg helt uproblematisk, og et viktig grep for å beholde tilliten som er gitt DSSN.

Link to comment
Share on other sites

våpenukyndige øvrigheten (for ikke å nevne en ikke ubetydelig andel av de som er våpenkyndige) synes - eller kan synes - at dette er skummelt

Etter å ha observert skytter og jegere i en hel del år - så ser jeg det som et større problem at SÅ FÅ BEGRIPER at det ER skummelt å bevege seg med våpen. Og at en må vite hva en holder på med når en gjør det.

Hele våpen-Norge er blitt tryggere av at så mange har fått opplæring, og mange flere har blitt påvirket av nettopp DSSN.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til DSSN vil man ikke ha behov for egne håndvåpen, da det jo er krav om eksisterende våpeneierskap før man kan ta kurset.
Du må ha tilgang til en pistol i minimun 9x19 for å ta kurset ja, også er jo selvfølgelig fordel å være noe fortrolig med grove kalibre først.

 

At er pistol ervervet til militærfelt er egnet til DSSNs programmer er derimot feil, bla pga av den unødvendig høye avtrekksvekten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tok sikkerhetskurset for NSF med lånt håndvåpen, godkjenningskurset for dynamisk med lånt håndvåpen, og skjøt mange level III stevner med diverse lånte håndvåpen før jeg var gammel nok til å erverve mitt første håndvåpen. Høy terskel? Neh..

 

Sikkerheten i andre forbund kan ikke matche den som praktiseres i dynamisk. Skyttere som har skutt lenge i andre forbund får et helt nytt forhold til sikkerhet, enkelte slutter for eksempel å gå på feltstevner fordi de ikke føler seg trygge.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge varer egentlig godkjenningskurset? Går det ut på dato om man ikke er medlem en tid, eller ikke skyter?
Tro ikke forbundet har noen krav der, utover at du begynner fra scratch på riflekarantenen.

 

Ikke hørt noen blir avkrevd nytt kurs hvis de har vært borte en tid, men muligens at de veiledes litt ekstra i begynnelsen. Sikkert varierende praksis fra klubb til klubb.

Link to comment
Share on other sites

Skyttere som har skutt lenge i andre forbund får et helt nytt forhold til sikkerhet, enkelte slutter for eksempel å gå på feltstevner fordi de ikke føler seg trygge.

Hear hear, mye skummel våpenhåndtering på feltstevner :P

Jeg har nettopp tatt dynamisk-kurset, og ser på ingen måte noen problemer med å samle på meg de 24 poengene som kreves for erverv av rifle om to år.

Stevner er kjempegøy, jeg har meldt meg på en drøss, inkl. lvlIII både i norge og sverige utover sommeren.

 

Har man litt interesse og deltar, så kan man erverve rifle enkelt etter de to årene med karantene.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge varer egentlig godkjenningskurset? Går det ut på dato om man ikke er medlem en tid, eller ikke skyter?

Kurset er standardisert, men det varierer litt fra klubb til klubb hvordan timeplanen settes opp. Noen har kurset på kveldstid i et par dager ukedager (f.eks. fra kl. 17-21), mens andre bruker en helg. I tillegg kommer et eksamensstevne. Når man først er godkjent skytter har man jo lært sikkerhetsrutinene, så det bør ikke være noe problem med lite aktivitet en stund så lenge man betaler medlemsavgift. Om man klarer å holde seg unna stevner er en annen sak.. :)

Link to comment
Share on other sites

M67, jeg har jo tilbudt deg å være med på matcher flere ganger og brushup flere ganger, er jo bare du som er lat ;)

 

Finn medlemsnr ditt og betal forbundskontingent bare, tut & kjør gamle mann :P

 

De mest aktive skytterne i dssn har 3 siffra matchpoeng i året, og mange med høy 2 siffra. Stevner er det masse av i norge, norden og europa. Men klart, vi på sentrale østlande er bortskjemte, utrolig mye stevner innen 2-3 timer.

 

Ingen bryr seg om hvor aktiv en skytter er på trening, det er og blir match som teller!

Link to comment
Share on other sites

Når man er ferdig med aktivitetskravet anses man som etablert skytter.

 

He he, er ikke det litt ironisk?

 

At det blir satt aktivitetskrav til nye skyttere som er langt over det de gamle ringrevene kanskje selv bedriver?

 

Og så snart du har kjøpt riflen din kan du trygt lene deg tilbake og aldri skyte stevner igjen.

Da holder det i massevis å møte opp på klubbtreninger og ta noen kaffekopper, for du er jo allerede "aktiv"...

 

 

Hvordan skal man ha råd til en rifle til mellom 15-30 000 hvis man ikke har råd til å reise på stevne en helg?

 

Nå er det vel i dette tilfellet snakk om tid fremfor penger, noe som er en kjent problemstilling for mange.

 

Men skyter du mye stevner blir det fort noen kronasjer i:

 

-Bensin

-Mat

-Påmeldingsavgift (aner dog ikke hva denne ligger på i DSSN)

-Ammunisjon

-Vaffler og RC cola!! :D (Håper da dette er en tradisjon i DSSN)

 

Smårusk for mange, men kanskje ikke like kult for studenten som ikke har så stor kjøpekraft enda.

 

 

Jeg har inntrykk av at mange som skriker og griner over karanteneperioden på rifle ikke engang er medlemmer i DSSN.

 

Hvis det er meg du sikter til er det helt korrekt.

Jeg er ikke medlem av DSSN.

 

Ikke at jeg ikke har prøvd altså, jeg var i kontakt med en nærliggende klubb og snakket med formannen i Dynamiskgruppa om å få være med de litt.

Det var ikke snakk om at jeg kunne få møte opp på noen trening der uten sikkerhetskurs. (Det var da spørsmål om å få observere litt i første omgang, og se hva de drev med osv)

 

Det hjalp ingenting at jeg var aktiv skytter i andre forbund.. Intet DSSN kurs=ingen adgang

 

Sånne holdninger sammen med en karantenetid på 2 år på riflekjøp gir meg et inntrykk av at det egentlig ikke er noen særlig stor interesse for rekruttering av nye skyttere.

 

Og da tar jeg heller litt "cowboy-skyting" gjennom NROF de gangene jeg har behov for det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og så snart du har kjøpt riflen din kan du trygt lene deg tilbake og aldri skyte stevner igjen.

Hvorfor vil noen ha en dyr konkurranserifle som bare blir stående i skapet? Aktivitetsnivå kan jo gå opp og ned med livssituasjonen (studie, jobb, familie), men man er fremdeles etablert skytter og har mottatt nødvendig våpenopplæring for å gå på stevner.

 

[...]skyter du mye stevner blir det fort noen kronasjer [...] Smårusk for mange, men kanskje ikke like kult for studenten som ikke har så stor kjøpekraft enda.

Er selv student, så jeg vet hvordan det er. ;) Noen fester mye, andre sparer for å kjøpe ammo til et stevne.

 

[...]var i kontakt med en nærliggende klubb og snakket med formannen i Dynamiskgruppa om å få være med de litt. Det var ikke snakk om at jeg kunne få møte opp på noen trening der uten sikkerhetskurs.

Høres litt merkelig ut, vi har da hatt tilskuere som har lurt på å ta kurset i vår klubb. For å skyte er det derimot klart nødvendig med sikkerhetskurs.

 

da tar jeg heller litt "cowboy-skyting" gjennom NROF de gangene jeg har behov for det. :wink:

CAS skytes vel hovedsakling av klubber tilsluttet Scandinavian Western Shooters. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil noen ha en dyr konkurranserifle som bare blir stående i skapet? Aktivitetsnivå kan jo gå opp og ned med livssituasjonen (studie, jobb, familie), men man er fremdeles etablert skytter og har mottatt nødvendig våpenopplæring for å gå på stevner.

 

Det er det ingen som sier.

Her snakker vi om stevnedeltagelse.

 

Mange skyttere synes det er kjempemoro på skytebanen, men liker seg best på treninger, lokale stevner.

Med dette aktivitetskravet kan man jo nesten tro er der for at de kan skryte av stor deltagelse på stevner uten at de selv trenger å delta.

 

Jeg aner jo ikke hvordan den faktiske situasjonen er i det aktuelle forbundet, men det bare ser sånn ut fra "utsiden" :)

 

 

 

 

Er selv student, så jeg vet hvordan det er. ;) Noen fester mye, andre sparer for å kjøpe ammo til et stevne.

 

Ja, da vet du sikkert at det ikke alltid er like mye å rutte med. :)

Andre skytegrener prøver jo å være inkluderende, og man kan si hva man vil om for eksempel DFS, men jeg liker veldig godt slagordet "skyting - en sport for alle".

 

Det er jo så klart en helt annen form for skyting, men jeg synes allikevel at DSSN virker litt under snittet interessert i nye medlemmer, rekruttering osv.

 

Mener du for øvrig at en kar som kun prioriterer stevner har en bedre våpenopplæring enn en som hovedsaklig prioriterer treninger, og kun tar med seg de stevnene som er i nærheten?

 

 

Høres litt merkelig ut, vi har da hatt tilskuere som har lurt på å ta kurset i vår klubb. For å skyte er det derimot klart nødvendig med sikkerhetskurs.

 

Jeg syntes også at det hørtes merkelig ut.

Det er jo selvsagt en mulighet for at vi misforsto hverandre, men når du har et potensielt medlem på tråden er det jo bare å si "kom bort, så ser du hva vi driver med, og ser det ut som noe for deg setter vi deg opp på et sikkerhetskurs"

 

Men uansett, dette er jo en enkelthendelse, så jeg skal ikke legge altfor mye vekt på det.

Synes bare det er litt rart..

 

 

CAS skytes vel hovedsakling av klubber tilsluttet Scandinavian Western Shooters.

 

Jeg prøver på nytt jeg. :roll:

 

"Da tar jeg heller litt "Nivå 3 skyting" gjennom NROF de gangene jeg har behov for det."

 

Altså skyting som gjerne involverer mer enn en målgruppe, magasinbytte® samt bevegelse under utførelsen av øvelsen. :P

Link to comment
Share on other sites

Med dette aktivitetskravet kan man jo nesten tro er der for at de kan skryte av stor deltagelse på stevner uten at de selv trenger å delta.

Kan du utdype hva du mener?

 

Andre skytegrener prøver jo å være inkluderende [...] jeg synes allikevel at DSSN virker litt under snittet interessert i nye medlemmer, rekruttering osv.

Er aktiv i flere forbund, og dynamisk har ihvertfall for meg hatt det mest inkluderende miljøet.

 

Mener du for øvrig at en kar som kun prioriterer stevner har en bedre våpenopplæring enn en som hovedsaklig prioriterer treninger, og kun tar med seg de stevnene som er i nærheten?

Ja, forsåvidt siden du nevner det. :) Hvis et miljø bare holder seg for seg selv, og kun skyter/ trener lokalt kan man legge seg til en del uvaner og dårlig kultur.

 

"Da tar jeg heller litt "Nivå 3 skyting" gjennom NROF de gangene jeg har behov for det."

Hehe, forstod hva du mente. :) Jeg ville bare poengtere at cowboy-skyting (Cowboy Action Shooting) er en sunn skytesport, men navnet blir dessverre også brukt som et slenguttrykk av enkelte i skytesporten, noen rifleskyttere synes for eksempel at all pistolskyting "bare er cowboy og tull", som bare er tull selvsagt..

 

P.S.: Teksten til DFS burde forresten vært endret til "skyting - en sport for alle med gode holdninger".

Link to comment
Share on other sites

-Påmeldingsavgift (aner dog ikke hva denne ligger på i DSSN)
Ca. 600 for et pistol Level III per i dag.
Ikke at jeg ikke har prøvd altså, jeg var i kontakt med en nærliggende klubb og snakket med formannen i Dynamiskgruppa om å få være med de litt.

Det var ikke snakk om at jeg kunne få møte opp på noen trening der uten sikkerhetskurs. (Det var da spørsmål om å få observere litt i første omgang, og se hva de drev med osv)

Useriøst, dette er ikke det vanlige, finn en annen klubb...
Link to comment
Share on other sites

Med dette aktivitetskravet kan man jo nesten tro er der for at de kan skryte av stor deltagelse på stevner uten at de selv trenger å delta.

 

Kan du utdype hva du mener?

 

Jeg mener at det her er diskutert hvordan de kan få flere deltagere på stevner rundt om kring.

Som tidligere nevnt er det jo et problem i flere skyttersporter at det er få deltagere på konkurranser kontra hvor mange våpen/medlemmer som finnes rundt om. (gjelder generelt for de fleste skytterorganisasjonene i Norge vil jeg tro)

 

Da er jo en veldig enkel metode å få alle de nye skytterne til å dra på stevner slik at det er litt konkurranseaktivitet.

2 år senere når du har kjøpt egen rifle trenger du jo ikke lenger å dra på stevner med mindre du selv vil' date=' men da er det en ny skytter som overtar stafettpinnen for deg. (dersom det har blitt rekruttert en ny skytter så klart)

 

På den måten har man løst flere problemstillinger:

 

-Man ser flere og flere "ukjente" navn på resultatlistene

-Stevner får et høyere antall deltakere

-Nye skyttere får kjøpe våpen

 

Kjempefint initiativ, men jeg tror ikke noe særlig på at dette hjelper til noe annet enn "heisann, se her nå er det ikke de samme navnene på resultatlista hver gang"

 

 

Andre skytegrener prøver jo å være inkluderende [...] jeg synes allikevel at DSSN virker litt under snittet interessert i nye medlemmer, rekruttering osv.

 

Er aktiv i flere forbund, og dynamisk har ihvertfall for meg hatt det mest inkluderende miljøet.

 

Så bra, da er det kanskje ikke så svart som jeg har inntrykk av. :)

 

 

Mener du for øvrig at en kar som kun prioriterer stevner har en bedre våpenopplæring enn en som hovedsaklig prioriterer treninger, og kun tar med seg de stevnene som er i nærheten?

 

Ja, forsåvidt siden du nevner det. Hvis et miljø bare holder seg for seg selv, og kun skyter/ trener lokalt kan man legge seg til en del uvaner og dårlig kultur.

 

Da må klubben jobbe litt med rutiner, kultur og (u)vaner :)

 

Nå snakker jeg ikke om at hele klubben låser seg inne på klubbhuset sitt, men en enkelt skytter.

Han eller hun er da forhåpentligvis under oppsyn av andre klubbmedlemmer som har "vært litt rundt" og som kan instruere der det trengs.

 

Jeg tror man kan lære mye dersom man benytter seg av de lokale medlemmene. :)

 

Hehe, forstod hva du mente. Jeg ville bare poengtere at cowboy-skyting (Cowboy Action Shooting) er en sunn skytesport, men navnet blir dessverre også brukt som et slenguttrykk av enkelte i skytesporten, noen rifleskyttere synes for eksempel at all pistolskyting "bare er cowboy og tull", som bare er tull selvsagt..P.S.: Teksten til DFS burde forresten vært endret til "skyting - en sport for alle med gode holdninger".

 

He he, Regnet nesten med det. :)

 

Forøvrig et veldig fint avsnitt synes jeg.

Spesielt det om DFS. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prøv på nytt igjen mr fantaboks, kan jo hende det var litt stress/mass/annet der, evnt annen klubb.

 

Ref nye skyttere har vel OKTS dratt igjennom nesten 100 nye dssn skyttere siste 12mnd!

 

Aktivitetskravet er imho en suksess, antallet pistolstevner siste årene er opp kraftig.

Link to comment
Share on other sites

Det står jo fra level II i regelverket, men min forståelse er at det i praksis er krav om kurs uansett. Ville hørt med forbundet først, det kan jo ha med forsikringer å gjøre. Uansett må man vite hva man driver på med. Hvis jeg hadde hatt med meg en helt ny skytter ville jeg vært alene på banen og hatt full kontroll første gangen. Man ser mye rart av våpenbehandling selv av erfarne skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvordan skulle man ellers kurset nye hvis de ikke kunne komt på banen uten kurs? :P

 

Mente selvsagt for å skyte, ikke for å se på. Det er jo en individuell vurdering som må tas, og man må vite ansvaret det innebærer.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg ikke har prøvd altså, jeg var i kontakt med en nærliggende klubb og snakket med formannen i Dynamiskgruppa om å få være med de litt.

Det var ikke snakk om at jeg kunne få møte opp på noen trening der uten sikkerhetskurs. (Det var da spørsmål om å få observere litt i første omgang, og se hva de drev med osv)

Useriøst, dette er ikke det vanlige, finn en annen klubb...

 

Hvor vidt dette er uvanlig og useriøst, tja... Kan nevnes at klubbene i Bergen praktiserer denne regelen. Når det kommer til den klubben som også driver med annet enn kun DSSN, så stettes det samme krav til dem som vil kun skyte "vanlig" pistol. Vil tro at flere klubber og lag rundt om også forholder seg på samme måte overfor skyttere uten forbundtilknytning som dermed ikke faller inn under klubbens forsikring.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at flere klubber og lag rundt om også forholder seg på samme måte overfor skyttere uten forbundtilknytning som dermed ikke faller inn under klubbens forsikring.
Forsikringene gjelder (som regel) for skade på tredjepart utført av betalende medlemmer (vådeskudd). Den er ikke til hinder for at ikke-medlemmer er tilstede på banen...

 

Så å nekte potensielle medlemmer mulighet til å overvære trening/stevne vil jeg påstå at heldigvis er ganske uvanlig...

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser innlegget til fantaboksen det var da spørsmål om å få observere litt i første omgang, spesielt dette med å "observere litt i første omgang" så oppfattes dette gjerne slik at man ønsker mer enn kun å observere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...