Jump to content

Poeng til Praktisk rifle


Clansky

Recommended Posts

I tidligere tider var det litt enklere i Bergen. Da kunne man som medlem fint ta med seg en person eller to utenom fellestrening/stevne og la dem få prøve seg, men dette er det dessverre slutt på. Selv for familiemedlemmer.

 

Når det kommer til det å kun observere på et stevne, så har jeg aldri opplevd at noen har blitt nektet dette, men at de gjerne har blitt tildelt et sted å befinne seg til en hver tid under skyting eller en "verge".

Link to comment
Share on other sites

Det uvanlige var vel at han ikke fikk se på en gang, ikke at han ikke fikk delta aktivt på treningen...

Kan ha møtt på en hard nøtt, eller rett og slett at klubbens vedtekter/etc tilsier at dette ikke tillates. Finnes jo de klubber hvor man ikke kan sende søknad til heller, man må anbefales av andre medlemmer (akkurat som frimurerlosjen).

 

For eget vedkommende, så syntes jeg det er bare positivt at potensielle medlemmer kan få se (prøve under veiledning) før man bestemmer seg.

Link to comment
Share on other sites

Selv om man bare er tilskuer må jo skyteleder fortsatt tenke på sikkerheten. Jeg kunne gjerne latt folk som var interesserte se på en trening, men forstår samtidig at ikke alle andre ville gjort det. Selv en ukjent person som bare er tilskuer vil kreve oppmerksomhet og kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke liste opp alle mulige scenario og lage en oppskrift, men har man ansvar så har man ansvar og må ta en vurdering selv. Det spørs jo helt hva den enkelte skyteleder er komfortabel med. I tillegg kommer eventuelle klubbvedtekter, forsikringer osv.

Link to comment
Share on other sites

En klubb i Bergen nekter personer som ikke er medlemmer i klubben fra å være på utendørsbanen til enhver tid. Dette er jo en helt tullete regel, men det er visst vedtatt av årsmøtet for en del år siden og skal være begrunnet med forsikring. Det jeg ikke kan forstå er at klubben er medlem i NSF, som har felles ansvarsforsikring.

Link to comment
Share on other sites

Tilskuerne må selvfølgelig has i bakhodet

Nå nevnes det ikke fra fantaboksen hvilken klubb dette var. Nå vet jeg heller ikke om du har besøkt innendørsanlegget til Bergen Sportskytterklubb. I den klubben har de 1 liten bane hvor nybegynnere får "standplass" trening under oppsyn av RO (de bruker så å si kun RO til skyteleder på fellestrening). De 3 andre banene er det medlemmene selv som bruker uten at der er skyteleder der. Jeg har ingen problem med å forstå om klubben ønsker å sette restriksjoner under fellestrening på besøk.

Link to comment
Share on other sites

Selv dem som har skutt mye og reist en del kan klare å gjennomføre en "glipp", slik er det å være menneske, ingen er helt perfekt. Har ikke tall på hvor mange ganger tidligere jeg har vært på banen til BPK og blitt pekt på med håndvåpen (dette var før de ble med i DSSN). Feltløype og opp- eller nedpakking av våpen på standplass mens noen står i vollen var jo alltid en begivenhet (ikke bare på BPK banen...),men dette har heldigvis blitt bedre i dag en for 20 år siden eller så når jeg begynte. Som skyteleder har jeg opplevd mer enn en gang å bli pekt på med ladd våpen når noe ikke gikk som det skulle, så ja, kan forstå at klubber kan være restriktive. Er tross alt styret og medlemmene i klubbene som sammen vedtar regelverket, og som nevnt, av erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Husker når jeg selv begynte med det som da het praktisk. På en av de første treningsdagene med standplass skyting etter endt fersking kurs, fikk jeg gleden av å stå ved siden av en bereist og aktiv skytter som denne gangen benyttet skulderhylster (!). Trekk, sveip sidemannens hode med pistolmunningen på vei mot skiven, sikt og skyt. Unødvendig å si, jeg ba ham være snill og heller velge annen trekkform.

Link to comment
Share on other sites

Først, PPC grenen innen NSF og CAS har sikkerhet som ikke ligger noe bak Dynamisk.

 

Videre ville dette med rifler som støver ned hjemme hos ikke aktive skyttere ikke vart noe tema hvis Politiet hadde gjort jobben sin. For å beholde rifla si må man ha et behov og det må kunne dokumenteres. Politiet hadde enkelt kunnet be alle skyttere med disse våpnene som de er så redde for støver ned i et våpenskap, om å sende inn aktivitetrapporter. Eller brukt den lovhjemmel de har og foretatt hjemmebesøk. Vill huske det var snakk om ca 2000 rifler så det er ikke noen umulig oppgave.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det virkelig klatt umulig å svare på et rent faktaspørsmål fra en som ikke har funnet søkefunksjonen uten å hive seg ut i den utrolig forslitte dansen om aktivitetskravene? Det er gjennomdebattert og konkludert for lenge siden.

 

Rent minimum per år i to år:

- 4 L2-stevner

- 1 L3 stevne

En risikerer som sagt å pådra seg mye mer, etterhvert som en oppdager hvor morsomme stevnene er. Dynamisk-skyttere er normalt sett en ganske sosial gjeng så lenge vi slipper å høre om karantenetiden, og mellom skytedager på et L3 er de gjerne å finne rundt et vannhull der dagens hendelser og uhell diskuteres med passe uærbødig tone.

 

Aktivitetskravene for rifle har vist seg å være utelukkende av det gode. Man har markant økning i stevneaktivitet rundtom i landet, og L3-stevner er godt besøkt. Om man bare vil ha en halvauto-rifle til å plinke på bana med og støve i skapet kan man fatte en plutselig interesse for jakt, og boltre seg i halvautolista deres.

 

Har man ikke råd til å reise på et L3 i året og i verste fall arrangere fire L2 i egen klubb, da lurer jeg virkelig på hvor dere skal hente pengene til rifla fra. Nå er det til og med mulig for våre nordlige venner å finne et L3 uten å måtte sør for bartebyen. Her på sunnmøre så det mørkt ut i begynnelsen, men nå holdes det fire-fem L2 innen to timer fra stuedøra mi hvert år. Øker vi til 3-4 timer mangedobler en tallet (får med oss stevner opp mot bartebyen og sør mot sognefjorden også).

 

Vil man observere, ta med skytebriller og hørselvern, og still som tilskuer på et stevne. Da får man et mye bedre inntrykk av hva som foregår enn en nødvendigvis får på en trening.

 

 

 

Videre diskusjon om karantenetiden kan med minimal respekt å melde sendes til responsteamet..

Whambulance3.jpg

Link to comment
Share on other sites

[...]gjelder vel også kun for de som ikke har vært medlem fra før dette kom i 2011.

Jo, mener det står at retningslinjene også gjelder for gamle medlemmer dersom de ikke allerede har oppfylt aktivitetskravet. Ved tvilstilfelle skal uansett klubbleder henvende seg til DSSN. :)

Link to comment
Share on other sites

[...]gjelder vel også kun for de som ikke har vært medlem fra før dette kom i 2011.

Jo, mener det står at retningslinjene også gjelder for gamle medlemmer dersom de ikke allerede har oppfylt aktivitetskravet. Ved tvilstilfelle skal uansett klubbleder henvende seg til DSSN. :)

 

Hvor står dette? Retningslinjer, er det DSSN dokumentasjon?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...