Jump to content

Kornet løfter seg til høyre, hva gjør jeg feil?


Lindskog

Recommended Posts

Jeg begynner med å si at jeg er elendig til å skyte fort, så er det ikke tvil om det. Det er en stor utfordring for meg, men det er også derfor det er gøy å jobbe med.

 

Jeg har fått rimelig grei snøring på å observere hva kornet gjør etter det smeller, og det er helt tydelig for meg at det går opp og til høyre i rekylen. Siktereturen er vel såder; det er jo ikke bra, men det er ikke helt elendig heller. Pistolen vrir seg ikke mer og mer, så siktet kommer greit på plass igjen, men ikke så bra og raskt som jeg føler det burde.

 

Hva gjør jeg galt? Tips til hva jeg kan prøve å gjøre annerledes? Jeg er høyrehendt, og føler egentlig at jeg har et sånn passe greit grep, men det er tydeligvis ikke tilfellet. Jeg har lest litt rundt, og noe jeg har kommet over flere ganger er faktisk høyrehendte som sliter med at kornet løfter seg til venstre. Da har det gjerne blitt anbefalt å gripe sterkere med støttehånden, altså venstre, og det ser jeg absolutt logikken i. Men hva med det motsatte problemet? Jeg har prøvd litt forskjellige grep og forskjellig styrke, med forskjellige våpen og forskjellig kaliber (ca. 135-140 PF 9mm og 180 PF 40), og resultatet blir det samme: Opp og til høyre.

 

Noen med snøring som har noen tips i forhold til hva jeg kan prøve ut eller trene på?

Link to comment
Share on other sites

Så det er likt med alle typer våpen og med forskjellige grep?

Når jeg får slike "skjeve tendendenser" er det pistolen/revolveren som ikke sitter riktig I hånda. Må vri den litt høyre/venstre alt ettersom, og det har nok med at rekylopptaket ikke er 100%. Men tror nok det er veldig få skyttere som har konsekvent rekyl rett opp hele tiden. Hvor stor neve du har og størrelse på grepet spiller nok og en stor rolle.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det virker sånn. Jeg har testet med alt fra Shadow med tynne grepsplater til SVI 2011, som er relativt stort i forhold. Med og uten trekk, sakte og treigt, holde ekstra hardt og veldig løst, korte og lange hold, og jeg synes jeg ser det samme uansett. Har mellomstore hender med pianofingre.

 

Jeg finner liksom ikke ut av det, og da er det ikke lett å vite hvor jeg skal begynne treningsmessig.

 

Det er null problem ved feltskyting og lignende (selv om jeg fortsatt ser det), men det er veldig påtagelig så fort splittidene kommer under typ .30 eller deromkring.

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg har aldri vært opptatt av hvordan våpnet hever (i rekylen), etter at skuddet er ute. Men skuddet må følges. Treffer du og våpnet faller naturlig tilbake på plass, er det vel ikke noe problem, bare mer bevisst trening. Til felt kommer en langt ved å også trene både 20 og 10 sek. serier (beste hånd og fri), med grov våpen. Men en bør trene bevisst på div. hasitgheter som er brukt, i den skytingen du bedriver.

 

Men det kan virke som du enten holder noe feil, eller drar avtrekkeren noe til høyre. Gjør du dette likt hver gang (også under press), har det jo ikke noe å si for pressisjonskyting. (Skjelden dette er varig løsning) Men det kan by på problemer, med hurtige serier (eller raske oppfølgende skudd), hvis ikke våpnet faller naturlig tilbake. Prøv noen ti-tusen trenings skudd. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er null problem til felt eller NSF skyting ellers (hurtig, NAIS etc.), det er derfor jeg har lagt det under Dynamisk Sportsskyting underforumet. :winke1:

Vet ikke hvor mange skudd, du skyter i Dynamisk pr/år. Da jeg satset på og trente dynamisk, skjøt jeg hovesakelig dette, men også litt div. deriblandt noe 22 LR. Totalt var jeg oppe i ca 35 tusen skudd på et år, derav ca 24 tusen hjemmladd. Ladde da mest 38 SP (trolig 85 -90 %), men også litt 44 MG, 357 MG.

 

Spessielt så trente jeg mye på dobbelt-skudd. En periode så var treff/pressisjon, uinteressant og trente KUN rask rytme, for dobbeltskudd. Og vi skjøt ikke saktere dobbeltskudd, med 7,5 - 8 kg dobbeltaction, enn de med pistol. Grunn til at vi gikk over til pistol, var tid på omladning.

 

Så trening har betydning, ennå mer når det går raskt. :) Så tilbakemelding, KAN gi meg og andre, noe forståelse av det du annser som problem. Forventer da at problemet ikke er relatert til KUN nærver, i konkuranse. Det er et annet problem, som kan plage de fleste av oss, mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Tok kurset tidlig i fjor, så jeg har vært en dynamisk praktiker i rett over ett år. I fjor ble det en god håndfull matcher, men lite til ingen trening. Tenkte å gjøre noe med dette i år. Blir gjerne mer trening på presisjonsskyting fordi det kan jeg bedre, så det er lettere å falle tilbake på når man "bare skal skyte litt". Er som regel lettere å trene på det man er god på kontra dårlig, og det har jeg nok vært veldig skyldig i.

 

Angående problemet så vil jeg tippe at det har vært slik hele tiden, men at jeg har lagt merke til det nå fordi jeg har blitt mye flinkere til å følge kornet etter smell. Har trent og testet med enkelt-, dobbelt- og trippelskudd samt Bill Drills på 25, 15, 10 og 7 meter. Ser det samme, at kornet løfter seg mot høyre i rekylen, og at siktereturen kunne vært mye bedre og meg konsekvent. Jeg regner med at det er grepet som er problemet, men jeg finner liksom ikke ut av det. Jeg går for løsningen til Graakall, men hadde håpet på en sånn skikkelig "aha!" opplevelse i tillegg gjerne, hvis noen kom med noe kjempelurt og magisk. :winke1:

 

Weaver var vel utdatert omtrent da jeg ble født på midten av 80-tallet, så jeg skyter ikke det. :mrgreen: Jeg står omtrent så symmetrisk som jeg klarer og holder pistolen rett framfor meg på midten.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt normalt at våpenet får en asymetrisk rekylbane, dette skjer med både pistol, revolver, hagle og rifle.

 

Det går an å korrigere for dette, men hvis du treffer bra og du kun er opptatt av det pga at du faktisk har mulighet til å legge merke til det, så slutt å tenk på det... med en gang :-)

Det er nå en gang sånn at prakti... .eh dynamisk skyting krever full mental kapasitet under øvelsen og da trenger du ikke noe som tar vekk fokus og konsentrasjon.

 

Du kan jo heller få noen på egnede treninger til å filme / kikke på deg når du skyter, og foreslå endringer i grep, friksjonsmateriale på grep etc.

 

Litt videoer av rekylopptak etc:

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tok kurset tidlig i fjor, så jeg har vært en dynamisk praktiker i rett over ett år. I fjor ble det en god håndfull matcher, men lite til ingen trening.

 

Har trent og testet med enkelt-, dobbelt- og trippelskudd samt Bill Drills på 25, 15, 10 og 7 meter.

Vet ikke helt hva du mener med "dobbet skudd" og "tredobbelt skudd". Har du missforstått, eller er du virkelig så god? Da er du i alle fall bedre, enn noen av de norske som deltok på 70 og 80 tallet. Et dobbelt skudd, er ikke to raske single skudd. Det er to skudd så raskt, at det er KUN en forlenget rekyl! (Høres ut som en forlenget rekyl-lyd). Og tre dobble skudd, som treffer i sentersonen på 7 - 12 meter vet jeg ikke om noen norske som har klart. For å klare dobbeltskudd, er det nødvending å forsinke rekylen og det gjøes en med en riktig innterent stilling, som bl.a. Weaver stanse.

 

Under på hva du mener med din stilling. Står du med begge armene strake? I så tilfelle, tviler jeg på et du klarer dobbet skudd. Men det kan være en bra stilling, for single skudd i moderat, eller sakte tempo. Lite gunstig, hvis det må skytes raskt.

 

Uannsett - skyter du raskt nok og treffer, er det jo ikke noe å bekymre seg over. Da kan du glemme mine kommentarer. Men jeg vil tro, at du trenger å trene systematisk på områder du ikke behersker. Som alle andre. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler at vi bare kommer mer og mer på villspor her.

 

Når jeg skriver dobbelt- og trippelskudd så mener jeg bare to eller tre raske skudd. Jeg har siktebilde i mellom hvert skudd, tenk på det som små Bill Drills med færre skudd. Jeg skjønner overhodet ikke det du snakker om med forlenger og forsinket rekyl.

 

Min stilling ser sånn cirka ut som typ alle andre sin. Armene er jo tålelig strake, men jeg låser ikke ut albuene. Hva mener du er problemet med å skyte raskt slik? Jeg ser nemlig en del som får det til. :winke1:

 

Trene systematisk på områder jeg ikke behersker? Absolutt, og selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du gjør noe feil jeg.

Har ikke så mye å bety hvor fremsikte drar bare du lærer deg å skyte når det er blitt akseptabelt sikte bilde.

Veien til .19 Splittider er kanskje kortere når siktebevegelsen er vertikal.

Billdrill 7 m.

 

Håper du kommer I mål.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver dobbelt- og trippelskudd så mener jeg bare to eller tre raske skudd. Jeg har siktebilde i mellom hvert skudd, tenk på det som små Bill Drills med færre skudd.

Når en skyter "dobbelt skudd", har en ikke siktebilde på skudd nr. 2. Vet ikke hva "splitt" tiden da er, men trolig få hundredeler av et sekund.

 

På kort hold, hvor dette er (kan være) aktuelt, kan en også benytte en metode ved kun se over siktene (å peke) på første skudd og så dra på så raskt en kan i avtrekkenen to ganger, samtidig som en jobber mot rekylen og forsinker den. Siktlinja er da få cm over, linja til siktene (eller toppen av våpnet). En ser kun på målet og peker med våpnet. En kan skyte utrolig bra (ca. 7 - 12 m, på halvfigur) med dette systemet, men det krever trening. Dette er dobbeltskudd. Siste metode, gjør at en får ut første skudd noen tiendeler raskere. Men ellers er de like, da en ikke behøver å sikte seg inn igjen på andre skuddet.

 

Men dette er jo også litt avhengig av programmene som skytes, om en slik tekknikk er nødvendig. Om disse kommentarene er interessante eller ikke, er opp til deg.

 

Er ikke sikkert det er noe galt med stillingen din, kanskje ikke med grepet ditt heller.

 

Er mange filmklipp med Bill Drills. Vet ikke om du tenker på det hvor "tømmer" 6 skudd i en figur, med rask skyting. Bra skyting! Men i den jeg tenker på, så tviler jeg på at han så på sikte, etter første skudd. :)

 

Men det som ofte blir litt feil, ved å se på slike filmklipp på YT, er at en aldri vet hvilken ammo de bruker. I USA har de så mange skyteformer og typer konkuranser, at en kan få et forvrengt bilde. Her er alt fra "trikk" skyting med vokskuler (og andre lette materialer), samt div lette kuler/ladninger, kun for å oppnå raske trikk, eller serier. Undrer også litt på kulevekt og kruttmengde, i serien til Bill Drill! Men topp skyttere i USA, skyter ofte 100 - 200 tusen skudd i året. Og kan ikke sammen lignes med norske skyttere, som skyter kanskje 10 - 15 tusen i året.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kom over denne videoen tilfeldig nå nylig, og fant noe interessant.

 

 

Jeg kjenner ikke til Kyle Defoor, men han virker jo ikke helt på bærtur. Det jeg synes var interessant er at på 03:00 så nevner han at det er helt vanlig å forvente at siktene løfter seg til kl. 1 for en høyrehendt skytter, og til kl. 11 for en venstrehendt.

 

Det har jeg aldri hørt noen si før. Siktene mine løfter seg til kl. 1 og ned igjen, og jeg gikk ut ifra at jeg gjorde noe veldig feil. Kanskje det ikke er så veldig feil allikevel? Får dere andre perfekt kl. 12 løft? Jeg er nede i ca. .20 splitter (.19-.22 er vel mest korrekt) på 10 meter Bill Drill etter et par forsøk, kornet kommer greit tilbake, men går fortsatt alltid til kl. 1.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Klem hardere, din veiking. :lol:

 

Splittid på 0.20 på billdrill, sier du? si 1.5 førsteskudd, så en billdrill på snitt 2.5 sek?

 

Om du har 2.5sek billdrill på 7-8m, med kun A, vil jeg si det er bra. Under 3 sek er "måltiden" for de fleste.

 

Noe særlig nærmere 2 sek er jo hardt, og du må da ned på splittidene. Jeg ligger på rundt 15 i splitt, konsistent. Ca 2.20 totaltid.

Noe særlig raskere er jeg usikker på om har noe "for seg" :)

 

Hva føler du selv du taper på at siktet løfter opp-høyre?

Link to comment
Share on other sites

Klemmer som helst jeg, er tydeligvis ikke sterkere. :winke1:

 

Vet ikke hva jeg føler jeg taper egentlig, bare har hatt for meg at løft 100% rett opp er det som er riktig, og noe man burde streve etter. Men lurer nå på om det kanskje ikke er så uvanlig med litt til høyre også i løftet, for høyrehendt skytter? Stresser ikke med det, så får man se fremover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på kurs med en av de virkelig store innen denne grenen. Han anbefalte å vri pistolen noe mot klokken - ca klokken 10, spesielt ved rask enhåndsskyting. Kan ikke gi annen evaluering enn at det ga en forbedring hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på kurs med en av de virkelig store innen denne grenen. Han anbefalte å vri pistolen noe mot klokken - ca klokken 10, spesielt ved rask enhåndsskyting. Kan ikke gi annen evaluering enn at det ga en forbedring hos meg.

 

Mja. Jeg er enig, men ikke. Klokken 10 var veldig mye.

Er det 15-20m, vil man jo bomme, da man kaster kula til høyre ved venstrehåndsskyting, og venstre ved høyrehåndsskyting. (kula går jo ikke rett frem.)

 

Rekylen kommer jo også til venstre (med høyrehåndsskyting) istedenfor opp og litt til venstre.

 

Men hva vet jeg, jeg er bare B-skytter... :)

 

 

 

Klemmer som helst jeg, er tydeligvis ikke sterkere. :winke1:

 

Vet ikke hva jeg føler jeg taper egentlig, bare har hatt for meg at løft 100% rett opp er det som er riktig, og noe man burde streve etter. Men lurer nå på om det kanskje ikke er så uvanlig med litt til høyre også i løftet, for høyrehendt skytter? Stresser ikke med det, så får man se fremover.

 

Skal ta noe "slowmotion" av meg, blir nysgjerrig selv. Men jeg tror jeg har ganske rett-opp-rekyl, blir usikker når man må tenke etter.

 

Uansett tror jeg ikke du taper noe særlig på det, sålenge våpenet kommer tilbake til utgangspunktet fort nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er veldig bra at du faktisk ser hvor og hvordan kornet beveger seg.

Hvordan det tar turen tilbake er ikke superviktig, så lenge det havner der det "tok av fra".

Du kan evt eksperimentere med å ha skytehånden litt mer rett bak våpenet, samtidig som du er litt sterkere enn det du synes virker naturlig med støttehånd.

Men ikke legg for mye fokus på det; treffer du, og siktet detter tilbake, så er det egtl ok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får løft mot høyre om jeg skyter enhånds, men ikke tohånds, så tipper du kan jobbe med grepet ditt for å forhindre dette.

Tror heller ikke det er uvanlig å kante pistolen litt mot klokka når man skyter enhånds, jeg gjør i alle fall det selv.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bry deg om at kornet tar seg en tur, bry deg om at du får siktebilde før neste skudd.

 

Når det gjelder grep (To hånds), så bør støttehånden ha betydelig kraftigere grep.

 

Ett annet tips kan være å få endret rett på stance (Bredbent) til en stance der en har litt bakfot (Men square i overkropp), og lett fremmoverlent. Det hjelper en gjerne til å få mer "kropp" og stabilitet bak pistolen. Som igjen hjelper til med å få siktene raskere tilbake på mål. (Skammløst stjålet fra ett nylig kurs). ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...