Jump to content

Jakt med BÅDE Hagle og Rifle. (samt noe skogsfugljakt)


msyncron

Recommended Posts

Ja da begynne høsten å dra seg til, og jeg merker det godt under skogsfugljakta. Fuglen her har blitt meget skjær og letter på 50-90 meter. Nå er det lauvfall her i nord trøndelag, vil fuglen bli noe spakere i gjen senere på året?

 

 

Jeg tenker for første gang å dra med meg rifla sammen med hagla på skogsfugljakt...når er dette vits i å verksette? Må det komme snø på bakken først, eller hvilke andre forhold tilsier at man kan ha suksess med å ha med seg rifla?

 

Drog opp en sinnsvak stor tiur forrige helg, og den dro rett opp i et tre over ei myr. Hadde jeg hatt rifla da, ville den ha falt pladask....forhåpentligvis....derfor ble jeg så ivrig på dette temaet....er ikke noe erfaren jeger, har kun jakta 4 sesonger.

 

 

Mvh

 

marius

Link to comment
Share on other sites

Fant ut for 28 år siden - at det ble tungvint å krype etter gåsa med både rifle og hagle.

Og kjøpte derfor en drilling.

 

Den har virkelig vært til nytte - både på alskens fuglejakt og stoviltjakt i ettertid.

 

Ser forøvrig at man kan få tak i rimelige drillinger i småviltkaliber i Sverige :wink:

 

Så får du tak i noe slikt - er det "goodbye" til tanker som "Hadde jeg hatt rifla da" :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd at storfuglen kan trykke meget godt hvis det er snø på bakken og regn i lufta, uansett hvor sent det er på høsten. Under lauvfallet er også inntrykket mitt at den godt kan trykke dårlig, men dette varierer fra dag til dag. Det gjør det forsåvidt utover hele høsten.

 

Når det gjelder rifla, så gidder ikke jeg å ta med den med mindre det er klarvær og noenlunde vindstille. Men sjansen for at en støkket fugl setter seg på topp, er alltid tilstede.

 

Men for å "toppa heile dritten" kan du jo skaffe deg en vorsteh.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fant ut for 28 år siden - at det ble tungvint å krype etter gåsa med både rifle og hagle.

Og kjøpte derfor en drilling.

 

Den har virkelig vært til nytte - både på alskens fuglejakt og stoviltjakt i ettertid.

 

Ser forøvrig at man kan få tak i rimelige drillinger i småviltkaliber i Sverige :wink:

 

Så får du tak i noe slikt - er det "goodbye" til tanker som "Hadde jeg hatt rifla da" :D

 

+1 - Etter at jeg fikk drillingen i hus, er det blitt pause på mange av de andre børsene gitt. Det være seg hundejakt på hare/rev/rådyr, rypejakt og ellers småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har drilling selv og har hatt kombi, om økonimien din tåler det kan jeg anbefale kombi, gjerne en der du kan ha to løpssett, da har du kombiløpet i sekken, og går med hagle over og under til vanlig.

Ved mulighet for rifleskudd bytter du løp. Gjorde dette med min kombi en finn classik 512, men denne ble byttet ut med drillingen jeg har i dag da våpnet i seg selv var for tungt syntes jeg, sabatti sine kombier er lettere og fås og i kal 20/76.

Men klart har du råd så er drilling bra.

 

 

Men selv synes jeg at jeg ikke skyter like bra med drillingen som med hagla, og på kortere turer spesielt på skogsfugl har jeg rifla en sako vixen i kal 222 rem i en Fauna riflesekk og går med hagla klar for skudd...synd å miste tiurn pga bom med drillingen...hagla jeg har bommer jeg sjelden med :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja da begynne høsten å dra seg til, og jeg merker det godt under skogsfugljakta. Fuglen her har blitt meget skjær og letter på 50-90 meter. Nå er det lauvfall her i nord trøndelag, vil fuglen bli noe spakere i gjen senere på året?

Det vil den ofte bli når lauvfallet er over, særlig i pent vær. Men som alltid med jakt: Ingen garantier om noe som helst ;)

Link to comment
Share on other sites

For et par helger siden gikk jeg med kombi, klar for raske hagleskudd. Om jeg kom over rådyr, hjort eller elg når jeg gikk var det bare å flippe opp riflesiktet.

Om jeg skulle se en sittende skogsfugl eller når jeg posterte, var det bare å skru fast kikkertsiktet som allerede satt fast på en skinne.

Løyve på det meste, stort sett fint vær og masse fugl i terrenget. Kan det bli bedre? :)

Link to comment
Share on other sites

Fant ut for 28 år siden - at det ble tungvint å krype etter gåsa med både rifle og hagle.

Og kjøpte derfor en drilling.

 

Den har virkelig vært til nytte - både på alskens fuglejakt og stoviltjakt i ettertid.

 

Ser forøvrig at man kan få tak i rimelige drillinger i småviltkaliber i Sverige :wink:

 

Så får du tak i noe slikt - er det "goodbye" til tanker som "Hadde jeg hatt rifla da" :D

Låner tråden litt,

Har du noen tips ang. linker til svenske våpenhandlere, og hvor mye papirarb er det ved et evt. våpenkjøp i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Jakter skogsfugl med hagle, rifle og vorsteher :D:D

 

Jeg jakter skogsfugl med hagle, rifle og... flatcoated retriever :D (sorry, kunne ikke dy meg) !

 

For å være helt ærlig, så har jeg ikke tatt med både rifle og hagle særlig ofte. Det er et eller annet med det å skulle slenge avgårde en riflekule i oppadgående vinkel (selv med sikker bakgrunn) som får meg til å føle meg utrygg. Jeg har akseptert at noen ganger er fuglen sky og vanskelig. I år har den vært ekstremt vanskelig, men det ble bedre etter at løvet hadde falt og det kom fuktighet på bakken.

Link to comment
Share on other sites

Fant ut for 28 år siden - at det ble tungvint å krype etter gåsa med både rifle og hagle.

Og kjøpte derfor en drilling.

 

Den har virkelig vært til nytte - både på alskens fuglejakt og stoviltjakt i ettertid.

 

Ser forøvrig at man kan få tak i rimelige drillinger i småviltkaliber i Sverige :wink:

 

Så får du tak i noe slikt - er det "goodbye" til tanker som "Hadde jeg hatt rifla da" :D

Låner tråden litt,

Har du noen tips ang. linker til svenske våpenhandlere, og hvor mye papirarb er det ved et evt. våpenkjøp i utlandet.

Jeg er drillingentusiast. Vet ikke riktig hvordan du går frem for å handle med private i Sverige, men det er en del på blocket.se, denne her for eksempel:

http://www.blocket.se/vi/18385272.htm?ca=2_s

Link to comment
Share on other sites

Ja det kom jo noen fornuftige svar her.

 

Det med sikker bakgrunn er jo en viktig faktor. ute i skogen er vel ting egentlig greit om man skyter oppover mot "luft" går jeg ut i fra. Klart kula skal jo lande en gang, men det er jo begrensa hvor mye man kan måle seg opp til og i mente.

 

I dag hadde jeg en artig episode med kortnebbgåsa. jakta nede ved sjøen, og i halv sj tia kom en flokk kortnebb og satte seg. Venta til det var meget mørkt, så gikk jeg rett utover leiret i jevn fart. gåsa satt på 100m, og skjønte ikke noe. Først ved 30m så strekte de hals, 25 letta de, og der datt det jammen meg 2 gås. Dette var artig, de skjønner ikke hva som kommer bortover leiret før man er på skuddhold. Men man må sikte seg ut 2 gås helt i utkanten, og skyte på de, siden det begynner å bli såpass mørkt, mtp at man ikke skader andre gjess.

 

 

Men når er det storfuglen begynner å sitte på topp egentlig, er det ved permanent snø på bakken?

Link to comment
Share on other sites

Med drilling kunne du spart deg turen utover leiret :D .

 

Med riktig vindretning i tankene - har jeg fått den erfaring at når jeg skyter ei gås i flokken - og helst ei av vârgjessene (da jeg tror de andre blir mer forvirret da, men har tatt mye feil før også :? ) - har jeg fått sjansen til å skyte doublè når de letter - og kommer over meg.

 

Selvsagt ser jeg det naturlige å lette mot vinden, og at de ikke hører hvor smellen kommer fra :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg så skogsfugljakta med Kristoffer Clausen her en dag. Der var det en som jakta med Spets hunder, og drilling med avtagbar kikkert. Den kikkerten satt hyppig på den børsa gitt, og fugl'n datt som pokker. Det var jaggu en bra film. Lånte den å¨biblioteket. Filmen i seg sjøl er gull verdt, og jeg skulle ønske det var så tett med fugl på mitt terreng også. Men det skjer aldri :cry:

 

Skal prøve om jeg kan få tak i rådyrjakta også. Jeg har sagt til hu på biblioteket at jeg er ute etter alle filmeme av han, men tviler på at det går noen automatikk i dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...