Jump to content

Gåsejakta 2015


Ruger #1

Recommended Posts

Store mengder grågås på Jæren for øyeblikket, har sett en markant økning siste uka. Har snakket med flere bønder som er bekymret for beiteskader. Jeg har selvsagt forståelse for problemet - samtidig håper jeg på en bra jaktsesong på gås utover høsten!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Brukte deadly decoys i fjor, blandet med den andre lokkefuglen vår for å få bevegelse :-) funka greit. Litt rart at det ikke er på lager. Men vil tro de har det med til de nordiske jakt- og fiskedagene på Elverum. De har pleid å ha det med dit, mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Blir det anledning til å bruke blyhagl på gås nå til høsten, gitt at en jakter på innmark? Var en kjapp tur innom både XXL og GMAX i går, de som jobbet der visste ikke... men trodde det var lov.

 

(Beklager hvis dette spørsmålet allerede er besvart i andre tråder her på kammeret)

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare meg jakttidene på smøla? Har kjøpt kort for i dag,fredag og lørdag. Ser nå at det er en go del restriksjoner. Men all info jeg finner er merket med 2014. Gjelder de samme datoene og tidene i år? Må si det er litt av et innviklet system.

Du trenger ikke kjøpe kort før 5 aug.. Kun lov på dyrka mark nå.. Og da må du spørre grunneier. Det er jakt natt til 1 aug natt til 3 aug.. Jakten er da fra 0200-1000... Alle brukbare jorder er som regel opptatt. Men natt til 5 aug kan du jakte på 4 avgrensede myrområder..

Link to comment
Share on other sites

Eg skal prøva meg på grågåsa førstkommande måndag. (kveldstrekk) Har eigenleg lita tru på skothøve sidan jorda eg disponerer framleis står med korn, og det er ved bulvanjakt med fløyte over desse områda, der eg har hatt best resultat tidlegare. I desperasjon så har eg tenkt å postera ved trekkrutene ut om fjorden i vente på tresking. Har ikkje prøvd dette tidlegare, men har studert meg fram til at dette òg kan fungera særs godt einskilde dagar.

 

Ha framleis ein fartsfylt gåsejakt :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som skal på jakt i natt da?? Jeg skal prøve meg på frei i natt, ender vell med at noen tullinger fyrer av på langhold når gåsa kommer svømmende inn.. Og da flaxer hele sulamidten villmann i 2 min og så er det meste over som det er hvert år :roll:

Link to comment
Share on other sites

Noen som skal på jakt i natt da?? Jeg skal prøve meg på frei i natt, ender vell med at noen tullinger fyrer av på langhold når gåsa kommer svømmende inn.. Og da flaxer hele sulamidten villmann i 2 min og så er det meste over som det er hvert år :roll:

 

Ligger på freistranda og har panoramautsikt over en IDIOT som skulle hatt hagla rundt ørene,, stillte seg midt i veien og fyrte av 4 skudd etter 2 gås som sikkert var 100m oppe i lufta... Ikke lenge etterpå fyrer han av et rifleskudd får så å skyte på 150m på en flokk som ikke en gang kakkla da d smallt...Idioten ødela for flere jegere som satt borte ved stranda... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Vart uheldig med posteringa i dag! Gjorde meg klår kl 05:00 og fuglane byrja trekket snaua halvtimen etter, men etter at dei første puljane hadde letta så eg at posten skulle vore ein annan plass.

 

Prøver på nytt i efta.

Tvi tvi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har småbruk et sted hvor det trekker en del gjess. Men jeg har aldri sett de lande her, de flyr kun over og forbi. Vil det da kunne fungere å lokke de til å lande med lokkefugler og lokkelyder? Eller vil de bare fly videre? Har lyst til å debutere som gåsejeger, og helst på egen eiendom :-P

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet mitt var kanskje litt dårlig formulert... Det jeg vil fram til er hvorvidt gåsa er sær og kresen på hvor den lander, om den stort sett følger etablerte mønster osv. Er den var i forhold til hus, trafikkstøy osv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig lyst til å prøve gåsejakt med min Quad i kaliber .17 HMR. Er det noen av dere som har erfaringer med dette kaliberet på gjess ? Her hvor jeg jakter er det mest grågås og skuddavstandene varierer fra 40-120 m sett med avstandsmåler på de faste beiteområdene.

 

Forresten et genialt forum dere har her :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ei på ca 100m med 20grs gamepoint i min quad 17hmr. Skutt i brystet fra siden. Ble ikke noe utgangshull, men den flasket ca 5m før den la seg ned. Basert på denne erfaringen Mener jeg det det fungerer tilstrekkelig, vel å merke når vinden tillater det.

Link to comment
Share on other sites

Disse lokkefuglene blir importert fra Danmark til Sverige, nærmere bestemt http://www.lindrothnorin.com/ . Denne firmaet i Sverige hadde et samarbeid av felles produkter med http://storfangst.no/ .

Om dette samarbeidet fremdeles eksisterer vet jeg ikke, men hør med http://storfangst.no/ om du kan bestille slike der, for jeg vet han har hatt de tidligere i år ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...