Jump to content

Våpensøknad "Våpen godkjent til jakt?" Ja/Nei


Brukernavn:

Recommended Posts

Hei

 

Lurer litt på betydningen av dette spørsmålet i våpensøknaden.

 

Hvis det søkes etter ett våpen som skal brukes/"spesialbygges" til jaktfelt, elgbane e.l.

Det vil altså si at det er en rifle som også følgelig er godkjent til jakt.

Søker har full jaktvåpen garderobe eller ønsker ikke å belaste denne med flere våpen.

 

Hva skal det da hukes av for, Ja eller Nei??

 

Og hva blir da bruksområdet for rifla i de enkelte tilfellene?

 

Brukernavn:

Link to comment
Share on other sites

Men siden søker da allerede har full jaktvåpengarderobe, vil man da få godkjent enda et jaktvåpen?

Jeg antar at hvis søker allerede har en rifle som kan brukes så får man avslag?

Har man derimot 6 hagler så vil man kanskje få tillatelse?

 

Vet det er behovprøving ut over 6 våpen i våpengarderoben, men har skjønt at dette håndheves ganske så strengt.

Link to comment
Share on other sites

Det har ingenting med å gjøre om våpnet søkes til konkurranse eller jakt, om man har full jaktvåpengarderobe, behovsprøving osv. Det går kun på om våpnet er lovlig til jakt eller ikke.

 

F.eks. skal det krysses "ja" på en Sauer til DFS eller en Tikka til jaktfelt, da disse er lovlige å benytte til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Siden det ikke finnes noen "godkjenning" for jaktvåpen er hele spørsmålet er bare tull; eneste fornuftige forklaringen på at det står der er at det har sammenheng med listen over halvautovåpen som kan innvilges til jakt. Det vil heller ikke gi noen fornuft siden en må søke på helt spesifikk våpenmodell.

Link to comment
Share on other sites

Jaktvåpengarderoben har ingen betydning for et konkurrasevåpen. Selv om det søkes på konkurrasevåpen, skal det like vel krysses av for "godkjent for jakt"

Så det du sier er at når Jaktvåpengarderoben er full på 6 våpen, så kan man bare fortsette å kjøpe flere våpen for konkurranse.

Og siden man da krysser av for "Godkjent for jakt" så kan dermed også naturligvis brukes til jakt.

Dermed blir Jaktvåpengarderoben utvidet utover 6 jaktvåpen?

Med andre ord har begrensningen på 6 våpen i Jaktvåpengarderoben ingen hensikt?

Link to comment
Share on other sites

Bakgrunnen for alle spørsmålene i den klammen var frykten for at noen uforvarende skulle erverve et våpen som ikke var godkjent til jakt, dvs. for eksempel en "rifle, kaliber 7,62" som viste seg å være en US-karabin. Klammen omhandler hel- og halvautomatiske våpen og er helt irrelevant dersom søknaden gjelder enkeltskudd- eller repetervåpen. (Den er for så vidt irrelevant selv ved søknad om halvautomat også nå; da skal fabrikat og modell oppgis og det finnes som kjent en oversikt over godkjente våpen.) Men noen saksbehandlere insisterer visstnok på at samtlige spørsmål i klammen skal besvares uansett hva slags våpen man søker om, og det er det selvfølgelig intet i veien for. Enhver boltrifle er godkjent til jakt - helt uavhengig av hvilket kryss man velger på skjemaet. Det har ingen innvirkning på jaktvåpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Men siden søker da allerede har full jaktvåpengarderobe, vil man da få godkjent enda et jaktvåpen?

Jeg antar at hvis søker allerede har en rifle som kan brukes så får man avslag?

Har man derimot 6 hagler så vil man kanskje få tillatelse?

 

Vet det er behovprøving ut over 6 våpen i våpengarderoben, men har skjønt at dette håndheves ganske så strengt.

 

Mnja... dette er en laaaang diskujson. Jeg mener at spørsmålet her handler om våpent er tilatt til jakt, ikke om du har tenkt å bruke det til eller søker om det til jakt. Som andre har sagt, det er nok mer for å hindre jalla våpen ervevet til "jakt" en omvendt.

Jeg tilhører minoriteten (Som da selvsagt har rett 8) ) som mener at du ikke har lov til å bruke et konkurransevåpen, ervervet til konkurranse til jakt, selv om det er lovlig. (Men den diskusjonen finnes i en annen tråd)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilhører minoriteten (Som da selvsagt har rett 8) ) som mener at du ikke har lov til å bruke et konkurransevåpen, ervervet til konkurranse til jakt, selv om det er lovlig.
I dette tilfellet har ikke minoriteten rett - et annet medlem av forumet her tok dette spørsmålet opp med våpenkontoret i distriktet og fikk dem til å sende det videre til POD siden de var uenige. POD var helt klar på at det er tillatt å jakte med konkurransevåpen, og å konkurrere med jaktvåpen (som svært mange jaktfeltskyttere gjør). I hvilken grad det er hensiktsmessig er et annet spørsmål.
Link to comment
Share on other sites

West4658... Det et ikke dét jeg skrev, er det vel? Det er her snakk om ei rifle som skal brukes på jaktfelt. Dermed snakker vi om ei konkurranserifle. Og en slik rifle har ikke på noen måte betydning for garderoben. Men like fordømt er rifla godkjendt for jakt. At man ikke kan bruke konkurranserifla på jakt, eller omvendt, er bare sludder, vås og pølsevev.

Link to comment
Share on other sites

West4658... Det et ikke dét jeg skrev, er det vel? Det er her snakk om ei rifle som skal brukes på jaktfelt. Dermed snakker vi om ei konkurranserifle. Og en slik rifle har ikke på noen måte betydning for garderoben. Men like fordømt er rifla godkjendt for jakt. At man ikke kan bruke konkurranserifla på jakt, eller omvendt, er bare sludder, vås og pølsevev.

Nå synes jeg for det første at hvis du skal sitere flere personer i et svar så bør du skille sitatene godt fra hverandre. Ikke sant?

 

Det du skriver her:

at man ikke kan bruke konkurranserifla på jakt, eller omvendt, er bare sludder, vås og pølsevev

Det har vel aldri jeg skrevet har jeg vel? Gå opp til svaret mitt igjen og les en gang til før du siterer meg på ting jeg ikke har sagt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Samtlige boltrifler som oppfyller kravet til lengde er i Norge godkjente til jakt. Det vil si at f.eks. Sauer 200 STR er godkjent til jakt. De aller fleste Sauer 200 STR er registrert som konkurransevåpen. Dersom eieren har lyst til å bruke en Sauer 200 STR på jakt, er det ingenting i veien for det.

 

Det skilles på hvorvidt våpenet er godkjent for jakt eller ikke. Bruksområdet man søker om er ikke begrensende for hva man kan bruke våpenet til. Årsaken til det er å begrense antallet våpen i omløp. Dersom man har en pistol i 9mm som passer i kassa for spesialfelt, får man ikke godkjent en ny pistol til spesialfelt, bare fordi den første pistolen er søkt for bruk i en annen skytegren. Likeledes kan jeg bruke min jaktrifle til DFS-skyting i Jeger-klassen.

 

All den tid POD har sagt at det ikke spiller noen rolle, er det ingen grunn til å tro at bruk av konkurransevåpen (som er godkjent for jakt) til jakt skal være problematisk.

 

Flere eksempler: Jeg kan skyte FT/R med storviltrifla mi, uten at det er et problem.

Jeg kan skyte jegertrap med hagla mi, igjen uproblematisk.

Jeg kan skyte BR50 med salongrifla mi, igjen uproblematisk.

 

Samtlige av disse er omsøkt for jakt og trening, ikke konkurranse. Dersom Hassels tolkning hadde vært rett, hvilket den altså logisk, og hva jeg forstår ifølge POD, ikke er, hadde samtlige av mine eksempler over vært problematiske. Da hadde jeg måttet ha spesifikke våpen til spesifikke skytegrener. Det er ikke slik det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Et skjema som har en egen avkrysningsboks innført for å adressere en problemstilling rundt US-karabinen spesifikt. En problemstilling som neppe har vært aktuell siden muren falt...

 

Skjemaet tjener såvidt til formålet. Såvidt. Men det skaper ofte mer forvirring enn det løser opp i.

 

Om jeg fikk viljen min ville man kastet all våpenlovgivning og alle tilknyttede skjema på bålet, og begynt på nytt med blanke ark. Helst med en komité oppegående folk som ikke har noen lojaliteter mot tidligere lovforfatteres sære fetisher.

Men jeg har langt mer tro på at Bill Gates skal dukke opp på døra mi og gi meg halve formuen uten forbehold...

Link to comment
Share on other sites

Så det du sier er at når Jaktvåpengarderoben er full på 6 våpen, så kan man bare fortsette å kjøpe flere våpen for konkurranse.

Og siden man da krysser av for "Godkjent for jakt" så kan dermed også naturligvis brukes til jakt.

Dermed blir Jaktvåpengarderoben utvidet utover 6 jaktvåpen?

Med andre ord har begrensningen på 6 våpen i Jaktvåpengarderoben ingen hensikt?

Feil. Du har ikke lov til å søke om våpen til konkurransebruk når hensikten er jakt. Det står ett eller annet sted at opplysningen du gir når du søker skal være riktige. Til opplysning så kan du gjøre om bruksområdet på et våpen feks fra jakt til konkurranse senere. Men det blir krevd dokumentasjon av deg på at du har et behov for konkurransevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Å søke om et konkurransevåpen for å bruke det til jakt (og ikke konkurranse) er naturligvis ikke tillatt, og vil være en urettmessig omgåelse av reglene. Derimot er det altså tillatt å benytte et lovlig ervervet konkurransevåpen til jakt, dersom det er tillatt brukt til det.

 

Forøvrig er det altså krav om aktivitet ved erverv av konkurransevåpen, i motsetning til kravene for våpen ervervet til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Så det du sier er at når Jaktvåpengarderoben er full på 6 våpen, så kan man bare fortsette å kjøpe flere våpen for konkurranse.

Og siden man da krysser av for "Godkjent for jakt" så kan dermed også naturligvis brukes til jakt.

Dermed blir Jaktvåpengarderoben utvidet utover 6 jaktvåpen?

Med andre ord har begrensningen på 6 våpen i Jaktvåpengarderoben ingen hensikt?

Feil. Du har ikke lov til å søke om våpen til konkurransebruk når hensikten er jakt. Det står ett eller annet sted at opplysningen du gir når du søker skal være riktige. Til opplysning så kan du gjøre om bruksområdet på et våpen feks fra jakt til konkurranse senere. Men det blir krevd dokumentasjon av deg på at du har et behov for konkurransevåpen.

Ikke feil, men riktig :)

Det var faktisk det jeg prøvde å komme frem til, men formulert som spørsmål tilbake til han som påstod motsatt.

Mulig klønete formulert ser jeg når du (og kanskje andre også) misforstod hensikten med spørsmålsformuleringen.

 

Men ja, vi er enige

Link to comment
Share on other sites

Problemet Hassel påpeker vil nok først oppstå i det politiet mener du har påstått at du har behov for konkurransevåpen, men i virkeligheten kun benytter dem til jakt (og har full våpengarderobe fra før).

 

Mener de at du kun har søkt om konkurransevåpen for å omgå våpengarderoben vil de nok ta deg med den begrunnelse at du har oppgitt feil opplysninger til politiet i søknadsskjeamet som grunnlag for tilbakekall av alle våpenkort (vanskelig å kreve at politimesteren skal mene du er pålitelig når du har jugd han opp i tryne...)

Link to comment
Share on other sites

Nettopp!

 

Minner om noe helt essensielt; på søknadsskjemaet står det sort på hvit (jeg sitter med skjemaet foran meg nå):

det må opplyses om våpenet skal brukes til jakt, slakting, utrydningstruede av skadedyr, instruksjoner-, øvelse-, eller konkurranseskyting eller beskyttelse.

 

Og så står det der du signerer:

jeg erklærer at våpnene/våpendelene ikke skal brukes til annet enn det som er oppgitt i søknaden

Link to comment
Share on other sites

Et skjema som har en egen avkrysningsboks innført for å adressere en problemstilling rundt US-karabinen spesifikt. En problemstilling som neppe har vært aktuell siden muren falt...

 

US-karabin har vært spesifikt forbudt til jakt 5 ganger lengre enn den ruta har vært på søknadsskjemaet.

Hele remsa med kryss der er bare vas og tøv.

Link to comment
Share on other sites

Så hva skal da "karabin"-ruta referere til? For det finnes da ikke noe annet sted i lovverket nevnt at karabiner er ulovlige? Det eneste tilfellet der jeg kan tenke meg at denne ruten er aktuell, er den famøse "rifle 7,62 = US Karabin"-saken som jeg leser om. Eller er det noen annen grunn til at den er der? Noen som vet?

 

Mulig jeg har ting litt baklengs i historikken, jeg kommer aktivt til å skylde på at mye av dette hendte mens far min var i stemmeskiftet eller deromkring.

Link to comment
Share on other sites

Denne jakt/konkurranse problematikken er i hovedsak ikke eksisterende.

 

Om man erverver ett våpen til Jakt (Bruksområde Jakt), står man svært fritt til å bruke våpenet til det meste (Men man må ikke). Så lenge Jakt faktisk er det reelle hovedbruksområde. Å skyte opp med sine grovkalibrede jaktvåpen er det eneste som effektivt beviser dette (I de tilfeller der kan forekomme tvil, eller man må påregne at man blir sett litt ekstra i kortene. T.d. ved erverv av enkelte litt spesielle kalibre, bør en alltid sørge for å ha skutt opp med sine jaktvåpen).

 

For konkurransevåpen, er det like enkelt. Er våpenet tillatt til jakt. Kan man jakte med det (Men man må ikke).

Man må derimot alltid kunne bevise at våpenets hovedbruksområde er reelt. D.v.s. Man jakter ikke med ei rifle kjøpt til konkurranse, om man ikke faktisk konkurrerer med våpenet. Og kan bevise det.

 

P.s. Så lenge ens jaktvåpengarderobe ikke er full, skal det mye til før noen anklager en for å forsøke gå rundt intensjonene med regelverket.

Link to comment
Share on other sites

alle boksene er der for en grunn. om grunnen fortsatt er gyldig er en annen. Det er altså noeske skytter og jegere som har formet disse søkandskjemaene via handling, og myndighheten som har formulert.

 

Karbinruta er nok defintivt retet mot "the war baby" og Jakt ruta er nok mer mfor å hindre at man kjøper våpen som ikke er godkjent til jakt på jaktvåpengardereoben. Det blir litt ulogisk med tanke å at man også har fått lista over hvilke halvautoer som ikke er forbudt IHT våpenloven, til jakt og konkuranse, men det er to parallelle systemer som lever side om side... at vi trenger en Ny lov, med nye forskrifter og rettningslinjer... er i og for seg soleklart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...