Jump to content

Stage-design filosofi


Midt-I

Recommended Posts

Vil begynne å designe litt stager, og lurer på hva man bør tenke på. Tenker både for rifle og pistol, og hva man kan få til er jo selvsagt avhengig av bane. Tar dere utgangspunkt i ett spesielt moment som øvelsen bygges opp rundt? Hvordan tenker dere på ulike divisjoner? Tenker dere hitfactor i designet? Hva kjennetegner en "morsom" stage (blir sikkert litt individuelt for skytterne), og hva er det "verste" man kan gjøre? Regner med man prøver å unngå å lage "DQ-feller".

 

Google SketchUp er visst mye brukt, men vi kan diskutere software i en annen tråd: Stage design med Google SketchUp

Link to comment
Share on other sites

Det verste du kan gjøre. I en riflematch så er det å lage en stage med skuddantall mellom 22 og 31. Det favoriserer 30-skudds magasiner over 20-skudds. Med 32(+) tvinges begge til å skifte. Med 21 eller mindre så kan du akkurat klare det med 20-skudds.

 

Folk forstår ikke betydningen av Speed (DVC, hva er hva?). De tror at det er et mål for hvor fort man kan løpe 100-meteren. Det er det ikke. Det er et mål for hvor fort man kan skyte. Derfor, ikke for lange løyper uten skiver på veien.

Link to comment
Share on other sites

Er ganske ny i dynamisk(pistol), men stagene jeg syns er artigst å skyte er de som er mest presisjonsorientert. Syns ikke det er så artig å skyte masse blinker på kloss hold.

 

Refererer DVC til stage design, eller hvordan man løser en stage. Om det refererer til deisng, så skjønner jeg ikke hvordan man egentlig kan si at en gitt stage er mer balansert i den ene eller den andre retning uten noe mer presisering en det som finnes i regelheftet.

Link to comment
Share on other sites

Det verste du kan gjøre. I en riflematch så er det å lage en stage med skuddantall mellom 22 og 31. Det favoriserer 30-skudds magasiner over 20-skudds. Med 32(+) tvinges begge til å skifte. Med 21 eller mindre så kan du akkurat klare det med 20-skudds.

 

Ærlig talt. Dette har jeg aldri hørt noen snakke om siden jeg begynte å skyte rifle i 2010. Alle som skyter noenlunde seriøst har et antall 20-30-40-50-60skuddsmagasiner tilgjengelig, Det er ingen som gjør magskifte i en stage. Man starter med nok skudd til å fullføre stagen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg designer det jeg selv syntes virker morsomt. Så en god blanding av run'n'gun, og presisjonsbasert.

 

Men jeg liker ikke de stagene der det ser ut som den ble bygd, og noen gikk igjennom og sa "hmm, dette er for enkelt - heng opp NS'er!" bare for å tvinge folk til å sikte.

Link to comment
Share on other sites

Er du på landslaget, hipshot?

He-he. Keep it coming! ( Og svaret er nei).

 

...Selvsentrert much? :winke1:

Det stemmer! :D . Men ikke mer enn andre. Du vet vel at skyttere er noen j*a egoer?

 

Med min Fal (og 20-skudds) må jeg planlegge temmelig detaljert. De med 30-skudds har en edge. Og mot dem med 40-skudds har jeg enda mindre tjangs selv om de ikke er så utbredt som det hevdes.

 

Når det er sagt, så regner jeg med at meldingen min etterhvert siver igjennom: Stages som er like rettferdig (les: oppgaver som kan løses like lett) for alle. Legg inn en forflytning f.eks, så har du det. For meg er strategien for hver stage like viktig som noe annet - hvor skifte og hvor mange ganger. ( og hvis noen fremdeles skulle lure, ja så skyter jeg såklart pistol i classic).

 

Etter min mening så er lange løyper der man løper seg ihjel mens man legger området under ild bare tull. Sjekk diverse videoer (trornoen er her på forumet også) der gode skyttere får lange tider fordi de ikke er raske til bens.

Link to comment
Share on other sites

Men hvor går grensen da? På hva som er "for langt" og akseptabelt?

 

Jeg er ikke rask til beins, men jeg syntes det er morsomme stager der man må løpe litt, selvom min hitfactor ofte da nærmer seg null.

 

Vi vil vel ikke gjøre det til en såpass statisk sport, at alle forflytninger er 3 skritt iløpet av 32 skudd?

Link to comment
Share on other sites

Alle som skyter noenlunde seriøst har...

Hei Slemmo! Du er temmelig kategorisk her.

Med seriøs i idrett menes normalt bl. a. at man stiller med utstyr som gir en teoretisk sjanse for å vinne konkurranser. Med
min Fal (og 20-skudds)
(og jeg antar .308?) er det vanskelig å se at det er målet med skytingen.

 

Da mener jeg det går mer på interesse for våpenteknologi, forsåvidt helt greit det, men seriøs konkurranseskyting er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vi driver med IPSC og må følge deres regler og oppsett.

Dagens stevner tar mer enn nok tid om man ikke også skal kaste bort tid på å gå mellom stager også.

 

 

 

Før du bygger en stage, tenk igjennom hva du ønsker å teste i den stagen. På en begynner man kanskje fremme og må rygge tilbake.

En annen kanskje kun sterk hånd.

 

Du kan også kombinere ett par ting.

 

Feks starte foran i en passasje og mens man rygger skyter man til hver side.Bak kan man ha to vinduer hvor man feks skyter to plater på litt hold.

Så får man testet presisjon og rygging.

 

 

Husk å gå utifra IPSC ratio'en 3-2-1 på stagene.

Link to comment
Share on other sites

... men seriøs konkurranseskyting er det ikke.

 

-flere som er kategorisk ser jeg :D

 

At du skyter FN FAL fordi du synes det er gøy må du selvsagt gjøre så mye du vil, men du kan ikke forvente at man i en sport totalt dominert av AR15 tar hensyn til de som skyter med våpen som er helt "konkurranseudyktige". Hadde du hatt ambisjoner om å få bra plasseringer så hadde du skutt med AR du også, at du velger noe annet er ditt valg og dermed også ditt valg å gjøre magskifter når andre ikke trenger å gjøre magskifte.

 

Forøvrig har jeg aldri prøvd FN FAL, hadde vært dritkult å teste en en gang, men ikke faen om jeg hadde skutt konkurranser med det ;)

 

 

Når det gjelder stager så synes jeg stager hvor det er mulighet for flere løsninger basert på ferdighetsnivå er kult. Stager hvor du har mulighet til å gutse for å spare tid f.eks kontra å safe for å være safe.

Det er ikke så lett å se hvor den balansen går når man designer stager, men det er kult når man kommer på de hvor skyttere på noenlunde samme ferdighetsnivå blir stående å diskutere hvilke løsninger som er best. Jeg husker også selv hvordan det svir å ha valgt en safe løsning når man ser andre har tatt masse poeng på å gutse en annen løsning.

Link to comment
Share on other sites

[...]At du skyter FN FAL fordi du synes det er gøy må du selvsagt gjøre så mye du vil, men du kan ikke forvente at man i en sport totalt dominert av AR15 tar hensyn til de som skyter med våpen som er helt "konkurranseudyktige".[...]

Nå er ikke dette min idrett, men likevel synes jeg det høres litt rasshøl ut å velge 22 skudd, særlig om "de som satser" uansett har 30-40-60-skuddsmagsain. Hvis mange har 20+1 eller 30+1 skudd så skulle det vel ikke være så vanskelig å unngå akkurat de antall skudd som krever magasinbytte for å få ut en eller to skudd til for de med sære våpen? Samtidig kan man selvsagt ikke ta hensyn til alt mulig rart.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at dette er så sært at ingen som designer stager tenker på det. Frem til denne tråden så visste jeg om 1 FN FAL som var i bruk i riflekonkurranser i Norge, og jeg har skutt en del stevner de siste 3-4 årene.

Om man velger å skyte historiske rifler i major kaliber hvor det ikke er mulig å skaffe mer enn 20skudds magasiner, så har man allerede valgt seg selv ut av alt som har med konkurransedyktighet å gjøre.....så hva gjør vel et ekstra magbytte da....man er uansett ikke med fordi resultatene er det som er størst fokus.

Link to comment
Share on other sites

Om man velger å skyte historiske rifler i major kaliber hvor det ikke er mulig å skaffe mer enn 20skudds magasiner, så har man allerede valgt seg selv ut av alt som har med konkurransedyktighet å gjøre.....så hva gjør vel et ekstra magbytte da....man er uansett ikke med fordi resultatene er det som er størst fokus.
Helt enig, og folk er selvfølgelig velkommne til å gjøre dette.

 

Men de må ikke regne med at sporten legger til rette for dem...

 

Jeg ser for meg reaksjonen til FIS vis noen krever at løypa for 5 mila skal optimaliseres for NATO-plank :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Slemmo i at en stage bør bygges slik at det er flere løsninger og det skal være endel tvil om hvilke løsning som er best.

Når jeg bygger en stage og en løsning blir åpenbar så bygger jeg litt om. Når jeg selv er i tvil om hvilke løsning jeg vil velge er stagen ferdig.

 

Jeg pleier også å lage stagen slik at man kan gå/løpe kort og skyte langt eller løpe langt og skyte kort. Det er selvfølgelig pistol det er snakk om her. Ikke like enkelt å få til på rifle siden det er så mye letter å skyte presist på hold med rifle.

Prinsippet kan dog forsøkes å få til også med rifle. Kjipe/vanskelige skudd som kan gjørses enklere hvis du beveger deg litt.

Link to comment
Share on other sites

Om man velger å skyte historiske rifler i major kaliber hvor det ikke er mulig å skaffe mer enn 20skudds magasiner, så har man allerede valgt seg selv ut av alt som har med konkurransedyktighet å gjøre.....så hva gjør vel et ekstra magbytte da....man er uansett ikke med fordi resultatene er det som er størst fokus.

 

...Men de må ikke regne med at sporten legger til rette for dem...

 

Åpenbart ikke, men det hadde gått an.

 

... så visste jeg om 1 FN FAL som var i bruk i riflekonkurranser i Norge...

 

Rett skal være rett, det er en G1.

 

 

Back on track. Stage design er ikke helt liketil dersom man vil lage interessante oppgaver for skytterne. Jeg har nevnt en utfordring og den står jeg ved.

 

For å komme med et konkret pistol forslag: El Presidente. Den er historisk og kan times nogenlunde likt overalt. Og den er rask.

 

Så har man hensynet til banen. Hvordan er forholdene og er det i det hele tatt mulig å lage gode stager? Man gjør så godt man kan.

 

Jeg foreslår at de som skal designe en match tar seg noen turer til andre matcher for å få impulser. Det er alltid noe nytt å se. Skyter du samtidig så får du jo den opplevelsen også pluss nye forbindelser.

 

Ellers - bruk fantasien. Jeg tror det teller mest.

 

Og jeg har ennå ikke møtt noen som har klaget over noen matcher (bortsett fra meg selv over, ho-ho :D ). Jeg tror alle setter pris på at det er folk som faktisk bruker sin fritid på at andre skal ha det moro - det synes jeg det står respekt av.

Link to comment
Share on other sites

Om man velger å skyte historiske rifler i major kaliber hvor det ikke er mulig å skaffe mer enn 20skudds magasiner, så har man allerede valgt seg selv ut av alt som har med konkurransedyktighet å gjøre.....så hva gjør vel et ekstra magbytte da....man er uansett ikke med fordi resultatene er det som er størst fokus.

 

...Men de må ikke regne med at sporten legger til rette for dem...

 

Åpenbart ikke, men det hadde gått an.

Hva mener du egentlig? At 50% av stagene skal bygges slik at det er en fordel å benytte FN FAL fremfor en AR variant?
Link to comment
Share on other sites

Bygge riflestager som ligger på 21 og 31 skudd var ikke den beste ideen jeg har sett i dag.

100% enig med Slemmo her.

Har skutt et par stevner selv, og alle vet jo at AR er dominerende, og "alle " harjo 40+ magasiner.

Kjenner heller ingen som gutser med akkurat antall skudd, eller ett å gå på.

Hadde jeg hatt en FAL så hadde jeg sikkert brukt den på et og annet stevne, men da hadde jeg ikke hatt ambisjoner om topp 10.

 

Min egen favoritt er running & gunning, flest mulig hylser i lufta på en gang. :mrgreen:

Gjerne avsluttet med å kaste seg ned å skyte masse stålplater på godt hold.

Link to comment
Share on other sites

Får kaste meg innpå med ett par sitater jeg da::-)

 

Saul Kirsh etter å ha skutt stage 10 på Sandaknallen:

"This is a good stage. I still don't know if This was the best solution"...

 

Mark Wise, Nordic rifle 2013:

" This is a good match. Every target is here for å reson".

 

Y

Link to comment
Share on other sites

Mark Wise, Nordic rifle 2013:

" This is a good match. Every target is here for å reson".

Antoine de Saint-Exupéry, 1939:

"Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away".

Link to comment
Share on other sites

The Power Factor Show:

Rick, Caleb and Steve sit down to talk about the theory of stage design for popular shooting sports like IDPA and USPSA. This episode also starts a series that will focus on ideation, designing, stage setup and shooting them.

 

Nå handler dette showet for det meste om USPSA og ikke IPSC, men det er jo en del likheter. De snakker om at stager som regel blir designet med tanke på de mest populære divisjonene (f.eks. production) i forhold til kapasitet. En måte man kan "løse urettferdigheter" for de med mindre kapasitet er å legge opp til steder hvor kan bytte magasin uten å tape for mye tid. Ellers likte de stager med flere løsningsmuligheter som fremstår som omtrent like gode, eller stager hvor man f.eks. kan satse på å klare et vanskelig skudd og få en fordel ("risk/ reward").

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...