Jump to content

Mulig våpenforbud i Finland


Savage

Recommended Posts

verste av alt er at sånne massakrer blir vel unngått med total forbud... kanskje... men påvirker så mange uskyldige, alt fra folks hobby`r til butikker, jobber og firmaer går dukken pga . noen psykopater...

Da syns jeg nesten forslagene i USA om å la alle bære våpen, iallefall lærere er faktisk nesten bedre...

 

Men nok en gang, bilen dreper fortsatt flestt uskyldige...

Link to comment
Share on other sites

Tja, pleier vanligvis å være ganske enig med at nutcases altid får det til.. men jeg tror faktisk denne i finland hadde vært meget annerledes hvis han måtte skaffet seg et ulovlig våpen og smugtrent.....

Det er også en mulighet at det å få tak i et våpen og trene med også kan gi lyster til å gjøre dette som kanskje man ikke hadde før...

Men i de fleste tilfeller, kriminelle og galinger følger ikke loven... skulle ønske alle politikere ol. hadde skjønt det, men hey, de må jo ha stemmer og vinne valg.

 

Men i bunnen, fortsatt meningsløst å forby alt. Typisk panikkreaksjon... men føler meg ikke helt trygg på hvor lenge vi får ha våpen her heller, vi bor tross alt i landet som forbød skateboard av alle ting :lol:

 

Tror kanskje landet med 15 års grense (finland) og anbefaling av 2 klubb medlemmer holder for våpenkjøp burde prøve å innse at litt strengere lov kan luke ut idioter.

Har ikke akkurat hatt mye problemer i norge med lovlig skyttere, spesielt fra pistolklubber der kravene er såpass som de er. Syns uansett at norge har nok våpenlover, og kan ikke skjønne hvorfor vi får forbud og begrensinger år etter år uten grunn... bare pga. media og hva slags våpen gjengene i oslo bruker...

(har noen forstått .50 cal forbudet enda? Jeg begriper det fortsatt ikke)

dette kan man argumentere i hue og ræva, og uansett hva vi mener og sier, har jeg innsett at demokrati ikke lenger existerer da vi får mere og mere drit tredd over huet uansett hva vi velger

Link to comment
Share on other sites

Det jo et tankekors at Finnene har hatt 2 skolemassakre av tilsvarende type som i USA. Kanskje psykologene kunne sagt noe vettugt om hva som får personer til å begå slike handlinger, men det som forundrer meg er at ingen har sett signalene før det smalt. Det at politiet glippet er jo tragisk, men ingen er ufeilbarlige. Å stramme inn våpenloven er en enkel måte å vise handling på, men når det gjelder håndvåpen har vi jo en høyere aldersgrense her i Norge. Det er alltid sånn at når vi skal stramme inn har det en tendens til at pendelen svinger for langt ut.

Link to comment
Share on other sites

Hjelper nokk ikke mye å lage strengere våpenlover nei. Men eg trur mange av disse galningene får gode ideer fra media, når det skjer noe en annen plass. De hører om ting som skjer en eller annen plass og vill gjøre det samme selv. Tror media er litt medskyldige i slike tragedier på en måte.

Skulle ønskt at det ikke ble tatt opp på denne måten når slike ting skjer, men slik er det bare..

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

I England har forbudet fungert,,, frem til nå,,,, :?

 

Jeg regner med at dette utsagnet var ironisk ment? :wink: For sikkerhets skyld.

 

I England har våpenkriminaliteten eksplodert etter håndvåpenforbudet. Myndighetene kjører nå kampanjer bl.a. sammen med fotballstjerner og skuespillere for å oppfordre ungdommen til å slutte å skyte hverandre.

I Australia er våpenkriminalitet og antall væpnede ran nå 2,5 gang høyere enn før man strammet inn våpenloven kraftig på 90-tallet.

I USA er våpenkriminalitet nesten konsekvent høyest der hvor våpenlovene er hardest. Washington DC er det mest kjente eksemplet. Skoleskytinger skjer bare på de skolene hvor våpen er totalforbudt.

 

Sagt på en annen måte; det hjelper ikke å skifte hjul hvis bilen er tom for bensin... :(

Link to comment
Share on other sites

Men kjære vene, out gunned blir de jo med engang jeg dukker opp med den gode gamle mauseren i 6.5x5. Hagla med slug etc etc. 50 caliber handvåpen er så vansklige å håndtere at kun spesielt intreserte (les lovlige våpeneiere) vil ha mulighet til å skaffe seg amo etc. Samtidig så er det fult mulig å "bestille" seg en 50 DE på gata om man absolutt vil ha en til en spesiell jobb (selv om en kappet AG3 vil gjøre jobben enda bedre). Den begrunnelsen om å bli outgunned er så tynn at den grenser til det latterlige. Vil jeg ta ut tjenestepersonell så gjør man som man har lært, og skreller toppen av de. Og det gjør en best med en 22lr pistol. Så lenge en 22lr i praksis allerede outgunner alt noen som helst har av hodeskaller, så er 50 cal forbudet ingen som helst relevans til out gunning å gjøre (for ikke å nevne hvor vanskligt tilgjenglig amoen er for slikt).

 

Sannheten er som vanlig at 22lr er mer enn farligt nok med den tankegangen der, i likhet med hvilken som helst gammel sierra med 1,6 er like dødlig som en cosworth (bare at den sistnevnte nok blir bedre påpasset).

 

Alle våpen er etter mitt syn like farlige (med untak av full auto).

 

P.s

I England har alt gått til helvete etter håndvåpenforbudet, der er nå mere håndvåpen ute blandt ungdom og gjenger enn noengang i historien. Vi snakker volumer i container klassen blir tilført dette miljøet i hvertfall på månedlig basis.

Drap med håndvåpen er opp så det holder, og snart kommer vel en ny skolemasakre. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Finnland er inne i en politisk prosess. Man gjør som ved alle andre prosjekter; lister opp alternativer. De diskuterer i plenum, seg i mellom på gangen, og man bruker pressen for det det er verdt for å fremme egne meninger.

 

Antar de har en liste med alternativer:

1: Null-løsningen -> vi lar alt være som det er.

2: Vi øker aldersgrensen.

3: Vi øker aldersgrense + strengere krav til kjøper (Norsk/Svensk modell)

.

.

.

.

.

n-1: Håndvåpen skal være nedlåst på klubb.

n: Vi forbyr alle håndvåpen.

n+1: Vi forbyr privat våpeninnehav totalt.

 

Tabloidene vet at nyanser ikke er bra for løssalget, så de ser bare etter de mest ekstreme alternativene. Det sitter smarte mennesker i den finske riksdagen, og ingen finske mødre har ennå satt i gang en "Snow Drop Campaign" ("Snøklokke"-Kampanjen som satte en effektiv stopper for privat innehav av håndvåpen i UK ette at Thomas Hamilton drepte en barneskoleklasse.). Jeg gjetter på innstramminger, men totalforbud tror jeg ikke noe på.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

I USA er våpenkriminalitet nesten konsekvent høyest der hvor våpenlovene er hardest. Washington DC er det mest kjente eksemplet. Skoleskytinger skjer bare på de skolene hvor våpen er totalforbudt.

 

Dette er dessverre noe som (bevisst?) blir ignorert av svært mange nordmenn. Inkludert merkverdig mange folk her inne! Sannheten er vel litt for vanskelig å svelge for noen... :(

Link to comment
Share on other sites

Det har aldri hatt en positiv effekt for noe med forbud. En "nutcase" som dere refererer til vil lett kunne skaffe til veie et uregistrert våpen for sin handlig og slike tragedier vil ikke opphøre om et forbud kommer.

Det eneste politikerene kan si er at de har "gjort sitt" for å unngå det....det er som å gjemme seg under teppet for ikke å se hva som foregår.

 

Realiteten er at ved et forbud av våpen blir tilgangen til håndvåpen adskillig lettere innen det svarte markedet...dvs at "nutcaser" får lettere tak i våpen....noe vi ikke ønsker.

 

Et forbud fører til det motsatte, ref : UK & Australia...en økt kriminalitet innen våpenburk og papirløse våpen florerer fritt i større mengder en noen gang.

 

Alle her inne, samt klubber må være våkne og informere politiet om man mener noen ikke er skikket. Slik kan vi unngå at lovlige ervervede våpen benyttes.

 

Hva de uregistrerte anngår, har vi ingen kontroll på. Markedet er slik at så lenge etterspørselen er der....kommer illegale våpen til landet.

 

Det som er sikkert er at det vil ALLTID finnes illegale våpen i landet, uansett forbuder....og det er det som er skummelt.................

Link to comment
Share on other sites

Det som er skummelt er om folk endrer oppfatning av hva (hånd)våpen er ment å brukes til:

---våpen--- - ---folks oppfattning--- - --- hvorfor ---

Dobbeltløpet hagle - ufarlig - alle kjenner en onkel Einar som jakter rype

Svart pumpehagle - litt farlig - er mange sjøfugljegere, men sånne dukker opp på film av og til og

Pistol i ett land de er lov - litt farlig - alle vet att det finnes pistolklubber, og mange har også vært innom en tur, men disse dukker også opp på film

Pistol i ett land med håndvåpenforbud - Kjempefarlig - eneste inntrykk av våpenet er det folk har fra film, pluss den gangen Jim ble skutt på T-banen.

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke legge mer i pressemeldingen enn det som faktisk står i den. At finske poltikere vurdere ett forbud mot "noen typer våpen". Slike forbud har vi Norge , USA og de fleste andre land vi liker å sammenligne oss med. Det som gjenstår er å få vite hvilke typer våpen det snakkes om.

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke legge mer i pressemeldingen enn det som faktisk står i den. At finske poltikere vurdere ett forbud mot "noen typer våpen". Slike forbud har vi Norge , USA og de fleste andre land vi liker å sammenligne oss med. Det som gjenstår er å få vite hvilke typer våpen det snakkes om.

 

 

Walther P22 & Sig Sauer Mosquito :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tja, pleier vanligvis å være ganske enig med at nutcases altid får det til.. men jeg tror faktisk denne i finland hadde vært meget annerledes hvis han måtte skaffet seg et ulovlig våpen og smugtrent.....
Men hvorfor skulle han behøve å smugtrene? Jeg har vært aktiv pistolskytter i over 20 år, og har nok trent mer enn de fleste. Det har aldri hendt at noen har kommet og bedt meg dokumentere at de våpnene jeg skjøt med var erhvervet på lovlig måte. Og med 6 års planlegging er jeg 100% sikker på at han ville vært i stand til å skaffe seg et ulovlig våpen å gjennomføre massakren med.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...