Jump to content

Aimpoint vs kikkertsikte


sleipner

Recommended Posts

Kikkertsikter har ofte litt høyere enn 1x forstørring på minste. Men forstørrelsen varierer litt med avstanden til målet. aimpoint har alltid 1x forstørring, da det er som å se igjennom ett rør med vindu foran og bak. kikkertsiktets store fordel, er at synsfeltet er enormt mye større, og at lyspunktet oppleves som en veldefinert rundt lysende punkt. I aimpoint, blir som regel lyset mer utflytende.

 

Kikkertsiktets andre store fordel er at det er variabler, og man kan skru opp forstørringen, med de er til gjengjeld tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Gikk på en smell å kjøpte meg en aimpoint 9000 ett eller annet her for ett par uker siden. Etter å ha sett villsvinfeber ett par ganger for mye... Hadde en 1-6x24 Swarovski på drillingen, og var egentlig strålende fornøyd med denne, men man jo alltids teste noe nytt.

Første dagen på banen og aimpointen ble montert på drillingen, ekstremt misfornøyd. Syns ikke det fungerte til noen ting. Slet også med å ha begge øya åpne, ble litt mørkt utover kvelden. Så aimpointen ble revet av igjen og swarovskien ble med på jakt den helgen.

Da var egentlig dritten til salgs. Tror nok ikke den havner på drillingen igjen. Men jeg bestemte meg for å gi den en sjangse til, så monterte den på ei rifle bare for å få testet ut litt mer. Har bare fått vært på banen en gang etter det, og da gikk det bedre. Alfa og omega er å ha begge øya åpne, har man ikke det er hele saken ubrukelig i mine øyne. Men ble litt mer fornøyd andre runde, så skal gi den ett par sjangser til. Kikkert er fortsatt mange ganger bedre i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Syns aimpointen har en meget stor fordel på trange poster, da jeg har begge øyner åpne og slipper å "sikte" om man kan kalle det. Blir litt mer som en hagle, pek og skyt. Med kikkertsikte blir det mer sikting og vanskeligere andreskudd (min mening). Det er mange som sliter å skyte med aimpoint. Jeg klarer for eksempel ikke å skyte på rundskiver, da går det i over hele skiva, men på elg 100 meter samler jeg godt. Men det skal sies at aimpoint ikke er noe presisjonsinstrument, langdistansekikkert eller har skumringsegenskaper. Men dette er den heller ikke ment til! Jeg tror de som bruker aimpoint til det formålet det er ment til er svært fornøyde. På min elgvelter (9.3) har jeg aimpoint og s&b 1.5-6x42 der jeg bruker aimpoint til alle skogsposter der maks skuddhold er 50 meter og s&b til alt annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikkerter med forstørrelse 1,1x4 og 1,5x6, men de er parkert langt tilbake i steinalderen når det gjelder å skyte raske skudd på vilt i bevegelse i forhold til rødpunktsikter, med en riktig montasje skyter du like fort som med ei hagle med begge øya åpne, rødprikken bør ikke være i senter som på en kikkert og er vesentlig raskere, det er bare å få prikken bort i siden på viltet og dra i avtrekkeren.

MEN det må trenes med for å fungere, fluktskyting er ferskvare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikkerter med forstørrelse 1,1x4 og 1,5x6, men de er parkert langt tilbake i steinalderen når det gjelder å skyte raske skudd på vilt i bevegelse i forhold til rødpunktsikter....
Jeg lurer litt på hva slags vilt dere skyter på? Når har en bruk for så kjappe skudd her til lands? :wink: På villsvinjakt i utlandet kan vel aimpointen ha noe for seg, men her hjemme? Litt kjappere er den nok, men kikkerten har så mange andre fortrinn- som en ren rødpunkt mangler. Her er jeg nok enig med Amatør. I de tider da det fremdeles var en del skogsfugl her omkring- og mindre hauk - gikk jeg en del med kombi og drilling- og hadde både aimpoint og kikkertsikter på børsene. Det var ingen problemer å skyte orrfugl i flukt med et godt kikkertsikte. Men det var problemer med å se om rådyret eller hjorten en støkte kunne skytes de gangene jeg hadde aimpointen. Men det er vel som Måsabjønn sier- det må trenes på slikt uansett siktemiddel. Det koker vel egentlig ned til en ting- smak og behag. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Gikk på en smell å kjøpte meg en aimpoint 9000 ett eller annet her for ett par uker siden. Etter å ha sett villsvinfeber ett par ganger for mye... Hadde en 1-6x24 Swarovski på drillingen, og var egentlig strålende fornøyd med denne, men man jo alltids teste noe nytt.

Første dagen på banen og aimpointen ble montert på drillingen, ekstremt misfornøyd.

 

Aimpoint er bedre på korthold enn en del billigkikkreter, men ikke bedre enn Z6i 1-6.

Link to comment
Share on other sites

Men så har du de små greiene, med nesten bare ei lita glassplate med et rødt punkt på. Som takler nesten å bli nedsnødd og dugget ned. En kar på jaktlaget bruker en sånn, og han brukte det jaggu på et jaktfeltstevne for en stund siden også, og ble nest best (av kompisene) den dagen. Rødpunktet flyter ut såpass at det ikke er egnet til prikkskyting på lange hold, men til normale avstander går det bra.

Personlig ser jeg ingen fordeler med det, annet enn at det er lett og lite.

 

For øvrig:

Moderatorer - gi meg redigeringsknappen tilbake!

Link to comment
Share on other sites

Rødpunkt trenger ikke være sentrert og du trenger ikke ta hensyn til øyeavstand til kikkert, vinkel osv med for eksempel meopta MeoStar R2 1.7-10 x 42.

 

Denne fungerer som rødpunkt i aimpoint. Du treffer der du har rødprikken på dyret. I tillegg større synsfeltet, zoom funksjoner og skumring egenskaper.

 

Jeg har hatt aimpoint siden 1989 på kombien frem til i år.

 

 

Veldig fornøyd med begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt feil ut den heller. Jeg har en gammel Kahles på elgbørsa mi som jeg er kjempefornøyd med. Hvem fører Kahles i Norge?

 

Edit: Fant det på dealer locater hos Kahles, er Schou som tar inn. Noen som vet om forhandler som gjerne har gode priser på Kahles?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv ingen erfaring med rødpunktsikter eller lavvariable kikkertsikter med 1"/30mm objektiv, men jeg kan tenke meg at disse som driver med dynamisk rifleskyting bruker den siktetypen som er best med tanke på synsfelt, hurtighet og presis skyting.

 

Nå har jeg en 2,5-8 på drillingen, og en 1,5-6 på dobbeltrifla. Jeg haker heller av kikkertene ved jakt i tette skoger, på trange poster eller i drittvær - enn å miste alle de fantastiske muligheter kikkertsiktene gir ved lengre hold og i skumring.

 

Det kan neppe være mye feil med en Z6i 1-6, spesielt ikke hvis det er snakk om et fastmontert sikte.

Link to comment
Share on other sites

Med de nye ultrakompakte rødpunktsiktene, trenger man ikke velge:

spuhr-mount-with-reflex-sight-mounted-at-45-degrees.jpg

 

Jeg kunne tenkt meg en rødpunkt montert sånn for bruk når jeg går til og fra post, og risikerer å støkke et rådyr. Liker dessuten at ting sitter fast, orker ikke sånn ta-av-og-på-og-glemme-utstyr. Ihvertfall på jakt. Liker avtakbart magasin, men tror ikke jeg kommer til å utstyre jaktrifla med det; den bør være så enkel at selv jeg klarer å få med alt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...