Jump to content

Ruger mini 14 stock ac556


Mannfredrikstad

Recommended Posts

@Ken Adams: Spesifiser gjerne hvor i loven dette står...

 

Jeg blir så balle lei av at man refererer til noe som "i henhold til loven" når det slett ikke er i henhold til loven.

 

Er det så vanskelig å skjønne hva det referes til når man sier ting ikke er i henhold til våpenloven og det er snakk om en folde kolbe?

 

våpenforskriftene :

§ 2.Typer skytevåpen

 

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm.

 

 

lengde på ruger mini 14 (AC-556):

Overall length: 943 mm (851 / 603 mm for AC-556F)

Barrel length: 470 mm (330mm for AC-556F)

 

Våpenloven\forskriftene forlanger 840mm minste total lengde, mini 14 ranch rifle (140mm lengre løp enn ac556) + AC-556 kolbe = 991 / 743mm foldet

 

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904" target="_blank

http://world.guns.ru/assault/usa/ruger- ... 4gb-e.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ikke dersom man foretrekker et slikt grep for bakerste hånd...

 

Er det så vanskelig å skjønne hva det referes til når man sier ting ikke er i henhold til våpenloven og det er snakk om en folde kolbe
Vel, her er det flere ting:

 

1: Dersom det faktisk var foldefunksjonen som ble referert til, er det godt pedagogisk håndtverk å spesifisere hvorfor. Den er for øvrig lovlig å bruke, selv uten sveising, om man har tilstrekkelig (men dog latterlig) løpslengde. Den er ikke forbudt, men det er satt forutsetninger som man må jobbe seg innenfor på annet vis for å bruke denne.

 

Dette, sammen med det faktum at dette er kammeret.no, får meg til å anta - når Ken Adams bare lirer av seg "Videre er dem ikke lov å bruke ihht norsk lov, bare så du vet" - at det refereres til

 

2: Denne evige "halvauto uten mauserstokk OH SHIT"-debatten som stadig dukker opp, der man fremdeles savner lovtekster som forbyr bytte av stokk til sort plast med vertikalt grep for bakerste hånd, men har lovtekster som spesifiserer at "bytte av stokk er ikke vesentlig endring".

 

Mulig at jeg tolket litt som al-Shaitaan leser Koranen, men det er også mulig at du tolker for snilt. Svaret er det nok Ken Adams som sitter med.

 

Ellers god jul =)

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir så balle lei av dem som ikke engang gidder å sjekke lovverket når det er forholdsvis åpenlyst hvor noe sted man bør begynne sjekke.

 

Jeg "lirte av meg" fordi det er mange, her på kammeret og på diverse facebook grupper som ikke har en anelse om at det de tenker gjøre/kjøpe til våpnene sine faktisk er forbud ihht norsk lov. Og det er bare dumt å bli kriminell uten å vite det, ikke sant? Så jeg prøvde bare gi en vennskapelig hint om lovverket kring denne stokken som var ønsket. Jeg gir beng i om trådstarter setter på en slik stokk på Minin sin, men han bør da vite at det kanskje ikke er så lurt og han bør i hvert fald ikke legge ut en masse bilder på nett, eller ta den med på jakt.

 

Videre er det vel så enkelt som å si at du var litt raskt på tastaturet. Litt ydmykhet skader sjelden. Trådstarter har en helt ny Mini. Kjøpt dagen før. Trur du da han sitter med en helvetes lang pipe? Nei, du ville nok ikke innrømme at du faktisk ikke hadde peiling på regelverket :wink:

 

Plastikk, rustfritt med pistolgrep og eller ergonomisk og moderne is the shit! Alle burde ha minst en Glock og en AR :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt innrømme at jeg gikk ut med i overkant høye kneløft, men jeg vil i en siste krampetrekning påstå at det godt kunne være mer åpenbart at det var totallengde du refererte til, og ikke utseende. At man må tenke over regelverket for lengde er jeg nok klar over, selv om jeg har forbausende vanskelig for å huske de eksakte målene. Jeg tror til og med jeg skal være så freidig og si at jeg har lest meg en del opp på lovverk og dalstrøka innafor.

 

Angående den siste setningen er vi nok ikke helt enig, men om vi legger inn et unntak for særskilte psykiatriske tilfeller og kriminelt pakk så er vi nok ganske nærme. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt, og prøvd... jeg ender opp med at en litt mer ergonomisk riflestock en den originale er løsningenn. Liker både Houge Overmold og Den laminat stolkken som vi har på våre minier.

Den orginale ruger foldekolben har deu vel mulignes ikke lov å sette på børsa di uansett når og hvor. Da har du ei riffle under lovlig minste lengde...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du sveiser den så den ikke kan foldes inn går det fint. :winke1: Eller koster på deg lang nok pipe til at børsa holder 840 mm med foldet kolbe selvsagt, men det er vel kanskje ikke så aktuelt.

 

Stokken det snakkes om her ser for meg litt stusselig og ubehagelig ut. Tror du finner mange både bedre og også kulere stokker, med og uten pistolgrep.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg heller en Tapco T6 stokk. Den er lovlig (innskyvbar kolbe og et godt stykke over minstemålet) og så koster den bare 1/10 av prisen til AC556-stokken.

 

Også ser den mye kulere ut med Tapco sine billige magasiner.

 

Har du nokon erfaringar med Tapco T6? Såg bileter av den no, og lurte på om det var mogleg å bruke det originale varmedekselet. Har per i dag Archangel Sparta, som eg er kjempenøgd med, men den er litt vel tung.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en stående på ihvertfall 1 år ca. Fungerer som juling. Har ikke prøvd annet deksel enn det som fulgte med stokken, men så en som solgte en komplett Mini14 med en slik stokk og original varmedeksel, så vil tro det passer.

 

Alt i alt en grei stokk, men som med alle andre stokker med pistolgrep til mini14, de vil gi et hardere avtrekk pga vinkelen man presser inn avtrekkeren. Med pistolgrep så trykker man bakover, mens på en vanlig stokk så trykker man samtidig litt oppover. Har du stokk med pistolgrep til mini14, prøv et avtrekk ved å holde vanlig på pistolgrepet. Deretter prøv et avtrekk ved å holde tommelen rundt kolben (som om det var en vanlig stokk) og trekk av. Det er ganske mye lettere.

Link to comment
Share on other sites

Beste Mini 14 stokken (Om man forhåpentligvis kan kan bedde og gjøre sånne artige triks (Egon..???)

5806.jpg

Houge Overmold.

har hatt... la meg se... 5 er det vel mini 14/30 med alt av ræl. Choate foldekolbe, AC556 kolbe, Strikeforce AR15 kolbe, Orginal ruger kolbe, Boyds (?) Laminat kolbe og Houge. Den siste er i mine øyne og mine hender den langt mest praktiske og mest velegnet til å faktisk skyte med. (Og jeg blir mer og mer overbevist over at den knalle tøffe "pistol grep + kolbe" konfigurasjone handler om pris og produksjon, ikke skyte ergonomi...)

 

Laminat kolben er OK, ser bra ut. Men er litt lite elegant og veier et tonn.... Så det spørs om jeg bytter ut den med en overmould på Konas børse også)

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler her. Har prøvd mye rart, men syntstokken i "tradisjonell" utførelse sitter best. Kompisen min kjører dette på sin rustfrie utgave, mens jeg fortsetter stort sett bare å bruke trestokken som kom med. Dvs hele rundturen er blitt prøvd. Ninjastokkene er ikke det spor bedre, men gjør bare rifla unødvendig tung.

Link to comment
Share on other sites

Då eg kjøpte min mini 14, stod det på Strikeforce sin foldekoble, og eg fekk med den originale tre-stokken. I ettertid har eg kjøpt den originale synt-stokken, og Archangel Sparta. Min mini er tiltenkt i hovudsak DSSN, og er i så måte utforma til det bruk.

 

Archangel Sparta er den eg har på no, og har vore mest komfortabel med, fordi eg kan justere kolbelengde og -høgde. I tillegg har eg grepet, som gjer at eg klarar å halde eit meir stødig grep på rifla under magasinskift. Elles tykkjer eg at stokken er tung, har unaudvendig "mykje" frontgrep som kan bli knotete å halde rundt, og eg likar ikkje tanken på at siktet kan bli mindre presist grunna festeløysinga på railen. Men den er jo tøff då....

 

Strikeforce sin solgde eg nesten umiddelbart. Fingerutskjæringane passa ikkje meg, kunne justere den i lengda, men foldekolba hadde ein ustabilitet frå ein heilt anna verden. Fekk aldri prøvd den med løpsmontert rail (hugsar ikkje merkje på den eg kjøpte, Hassel, help?), men det er ein løysing eg kunne tenkt meg no.

 

Den originale stokken er "tung" (er ikkje SÅ tung, men merkbart tyngre enn syntstokken), og utruleg glatt, og føler eg ikkje får eit godt grep i høve til magasinskift med den. Betre grep (meir friksjon) på synstokken, og den er lett, noko eg likar godt, men problemet med begge stokkane er at eg får handledda bøyd på ein slik måte at det gjer vondt å skyte. Finst det tilsvarande originale stokkar, men somhar meir naturleg lengde og høgde på kolben? fem til ti centimeter i lengda, og nokre centimeter i høgda hadde hjulpe veldig.

 

Av desse stokkane eg har hatt, har eg vore mest begeistra for Sparta-stokken, men den er tung. Blir like overaska kvar gong eg får prøvd ein mini med originalstokk og raudpunktsikte, over kor stor forskjell det er i vekt. Skulle ynskje det fantes ein tacticool stokk i tre. Det hadde vært'no d'!

Link to comment
Share on other sites

Plaststokkene til Minien samt denne "A-Team stokken" har hovedsaklig en funksjon, og det er for at fattigmannen i USA skal kunne se Rambo ut foran speilet da han ikke enda har råd til en AR. Man skyter ikke bedre med jalla-stokkene, enn med den originale tre-eller syntstokken, så det finnes egentlig ingen seriøs grunn. Jeg vil driste meg til å si, gitt at ettermarkedsstokker eller chassis veier så mye, at dynamisk bruk ei heller er noe vits.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en såkalt Kalifornia Legal AR...

Denne kunne jeg tenke meg å ha prøvd ut i konkuranse sammenheng

WesiteHeaderProduct_Ares-SCR.jpg

 

Men nå begyner vi å vandre litt langt utenfor trådens tema.... :oops:

 

Mitt poeng er at AC556 stokken neppe har noe verdi til bruk, utover samleverdi. (choate stokken er mer solid om man absolutt skal ha en folder...)

Link to comment
Share on other sites

hei, har planer om å kjøpe ac556 foldestock til ruger mini`n min. Helt ny mini 14, kjøpt i går.

 

Har noen peiling på hvor jeg får kjøpt det, har lett men finner inget.

 

Helst i Europa området.

 

Takk for inspill

Nå i høst var det en mini 14 ilag med ac556 foldestokk til salgs på Finn.no. Selgeren kunne selge skjeftet separat, men ville ha mye for den. Kan hende den er enda til salgs, slik at du kan legge dette ut i ønskes kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenkte jeg skulle bruke anledningen til å briefe med min :lol:

 

En utrolig tøff kolbe. Koster mer enn våpenet i statene. De ligger stabilt på et sted mellom 800 - 1100 dollar, og en Mini 14 får du for 700 - 800 dollar på Wall-Mart.

 

Jeg var heldig nok til å plukke opp den på FINN.no, hvilket var en '83 model Mini 14, og kolben fulgte med for 10 000 kroner. Angrer ikke et sekund!

 

http://i.imgur.com/bUybJ3i.jpg

 

http://i.imgur.com/FwSitNW.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det den kolben som det var surret tape rundt i hengslen for at den i det hele tatt skulle være nogenlunde stabil?

Tøff å se på, greit nok. Men den er det vel i bunn og grunn defintivt ikke lov å montere på børsa. Da den blir under 84cm. Hadde en tilvsarende kolbe på en litt nyere mini for en del år tilbake. Og om den komboen skulle være et utgangspunkt, så kan jeg godt forstå mini'ens rykte om elendig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Clyde armory scar cqb stokk på min. Den er frest i aluminium og er tung som fy, men påvirker faktisk presisjonen på børsa merkbart. Stokken tar ar grep og stokker, men det går også an å skru på remington 870 stokker.

Den påverkar presisjonen - i positiv betydning? Korleis festar ein varmedekselet/railen? Boltast rett til pipa?

 

Kvar er det mest fornuftig å kjøpe ein Hogue Overmolded til Mini-14 for tida?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har denne AC556 stokken på min 190 Mini-14. Bruker den sjeldent, da man har null kinnkontakt selv om man bruker rødpunkt eller jernsiktene. Fikk tak i AC556 frontsikte/gassblokk. Den ser tøff ut og har samlerverdi, men i bruk er den ubrukelig :winke1: Og NEI, min kan ikke foldes lenger... 8) Min brukes med Hogue stokk, funksjonell og lett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...