Jump to content

Ønsker tips og råd om kombivåpen


jmosbakk

Recommended Posts

Jeg er nå i den glade heldige situasjon at jeg har funnet ut at jeg trenger et kombinasjonsvåpen.

Dette er et område jeg ikke har vandret i tidligere og trenger derfor noen råd på veien.

 

Her er de kriteriene jeg har tenkt på så langt:

 

Bruksområde er alt vilt opp til og med rådyr.

Toppjakt, drivjakt, stående hund osv.

Jeg gidder ikke å lade selv lengre så kjøpeammo er en forutsetning.

Gjerne ei børse med litt sjel, men ikke for fin til å kunne brukes.

Over/under, sideligger eller drilling har jeg ikke tenkt så mye på. Vet ikke hva som passer mitt bruk best.

Gjerne ei smekker børse.

Prisklasse? Tja, hvor mye må til? Under 15k med kikkert og montasje da? Gjerne lavere også.

 

Ser for meg å toppe børsa med en klassisk kikkert med hurtigmontasje, men vil gjerne ha litt forstørrelse så en smekker 2-7 har vært i tankene selv om en europeisk 1,25-4 sikkert er det mest korrekte. Tenker her på toppfuglen.

 

Håper noen kan hjelpe meg på veien.

PM er også velkomment.

 

 

Sendt fra et halvspist eple.

Link to comment
Share on other sites

Spennende!

 

Bruksområdet definerer jo hva du skal se etter, som du sier. Skal du jakte mye fugl på støkk og med hund så bør du vurdere drilling. Da kommer den ekstra haglepipa til sin rett.

 

O/U-kombi er jo det mest vanlige. Det du bør tenke på om du vil ha kombi er:

 

-Kaliber er jo en lang diskusjon. Blir bruksområdet hovedsaklig rådyr eller fugl? Uansett så burde du gå for ei kravepatron. I og med at du ikke lader selv så utelukker det nesten småviltkalibrene 5,6x50R og 5,6x52R. Andre storviltkalibre som er aktuelle kan være 6,5x57R og 7x57R. 222, 223 og 6,5x55 kan også vurderes, men dette er jo ikke kravepatroner. Haglekaliberet må være 20 eller evt 16, i og med at du vil ha ei smekker børse.

 

-Dobbel eller enkel avtrekker. Smakssak, men jeg liker best dobbel avtrekker. Som oftest må du sikre våpenet for å sjalte om mellom hagle/rifle. Da synes jeg det er mindre "fikkel" med doble avtrekkere. Men dette går mye på vane og tilvenning.

 

-Lodda eller frittliggende pipe. Lodda piper gir lettere våpen men gir ofte varmespredning ved flere skudd. Jeg foretrekker lodda piper.

 

Optikken bør sitte i en hurtigmontasje av noe slag. Jeg bruker nesten kun åpne sikter på rådyrjakt med drilling. Nå har det jo kommet mye optikk på nyhetsfronten med forstørrelser i størrelsen 1-6, 1,5-8 osv., selv foretrekker jeg 1-4 eller 1,5-6, men har ikke hatt behov for stor forstørrelse slik du har på toppjakt.

 

Ift fabrikat så synes italienerne gir mye for pengene. Har tidligere hatt 2 Fair-kombier i 20/76-7x57r og en Bettinsoli i 20/76-5,6x52R. Valmet, Tikka, Finn, Baikal o.l. synes jeg blir tunge og klumpete.

Link to comment
Share on other sites

Dobbel avtrekker og lodda piper er det jeg finner mest tiltalende.

Støkkjakt blir det nok ikke så mye av, men fuglejakt med stående hund blir det nok endel av.

Optikken trenger jeg egentlig bare til toppjakta, men kjekt å ha med et kikkertsikte i sekken på fuglejakta og egentlig på rådyrjakta også selv om det egentlig ikke er helt nødvendig.

 

Jeg fikk has på en tiur i topp i dag. Denne ble skutt på 160m og jeg merket da at jeg var takknemlig for alle 10x'ene på Zeissen, men mulig det hadde gått bra med 6x også uten at jeg tenkte over det.

 

Hva kan jeg forvente å finne av kaliber der ute da?

Jeg ser fordelen med kravepatron, men er jo veldig glad i kulebanen på 6,5x55 med jaktmatch o.l.

Og kaliber 20 er vel mer gangbar vare enn 16?

 

20/70(76) + ??

 

Drilling er mest sexy og to hagleløp er VELDIG greit for en som meg, men ser jo at prisen fort kommer opp til et nivå jeg ikke aksepterer.

 

Ikke enkelt dette, men søken er jo det morsomste. :)

 

 

Sendt fra et halvspist eple.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Zoli drilling hvis du jakter mye med fuglehund.Jeg har både Blaser d99 drilling og Zoli drilling.Til raske hagleskudd er Zolien mye bedre pga vanlig haglesikring,mye raskere enn oppspenner. Blaseren har veldig lette avtrekk som gjør den veldig bra til rifleskyting og rå presisjon.http://www.torsbohandels.com/lager/vapen/38666

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt denne

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

 

Singel avtrekker ser jeg, men for meg som ikke er vant til det ene eller andre så kanskje det ikke har så mye å si?

 

Noen som kjenner til vekt og balanse på disse da?

 

Edit: Takk for tips om drillingen også, men synes prisen er i stiveste laget. Altså, jeg kan vente med å handle til sommeren slik at jeg får satt av nok kroner, men da er det vel plutselig mye annet snadder å velge i også?

 

 

Sendt fra et halvspist eple.

Link to comment
Share on other sites

Drilling er jo et eget kapittel... :-D

 

Jeg så litt på Zolidrilling før, men ville ikke ha den pga den høye vekta og kun kal. 12. Blaserdrillingen liker jeg ikke så godt, dessuten har den bare to slaglåser og oppspenner. Om det er en ulempe må nesten hver enkelt finne ut av.

 

Hadde den Diamondkombien hatt kragepatron så hadde jeg gjerne kunnet kjøpe den hvis jeg skulle handle kombi og syns enkel avtrekker var ok. De jeg har kjent på er smekre og lette med god balanse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

Singel avtrekker ser jeg, men for meg som ikke er vant til det ene eller andre så kanskje det ikke har så mye å si?

Ikke kjøp med én avtrekker. Jeg hadde en slik kombi en gang, og med sikringsfløy som må tilbake til sikret posisjon for å bytte løp, er forferdelig. For meg er to avtrekkeren ett must.

 

Siden du ikke tror dette blir ett støkkjaktvåpen, så egner kombier seg godt. Da er det helt greit med rifleavtrekk på fremre avtrekker. Jeg foretrekker det selv. Fine kombier du finner i bruktmarkedet har så og si alltid rifleavtrekkeren foran.

Link to comment
Share on other sites

Foretrekker ikke rifla på fremste avtrekker. Er for vant med dobbeltløperen. Går så si alltid på fremre avtrekker først når haren hopper eller rypa letter. Men er nok mest vanesak.

 

Har en brno 205 med 1-4x kikkert. Har klart å venne meg til å gå på både bakre avtrekk (og bruke kikkerten på fluktskyting). Men gikk i noen år uten skudd i rifleløpet rett og slett fordi jeg av og til sendte et rifleskudd etter hare i full galopp. De gangene jeg har mulighet for rifleskudd, har jeg også som regels tid til å lade, avstandsbedømme, justere kikkert, finne godt anlegg osv, så egentlig ikke et problem for min del. Skulle vel egentlig ha gått for en hagle med riflemulighet. Brno'en min vil jeg si er rifle med haglemulighet. Men den er såpass treffsikker at jeg ikke har lyst til å selge den og kjøpe en annen kombi bare for å få hagla på fremre avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Foretrekker ikke rifla på fremste avtrekker. Er for vant med dobbeltløperen. Går så si alltid på fremre avtrekker først når haren hopper eller rypa letter. Men er nok mest vanesak.
Til din type bruk, er drillingen det riktige våpenet. Da har man hagleløp på fremre avtrekker.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Valmet 412 med både enkel og dobbel avtrekker. Dette er basishagla mi, men jeg har også flere kombi og dobbelrifleløp. Jeg liker den enkle avtrekkeren best på disse og på disse kan du uten problem bytte mellom øvre og nedre løp uten problem når du måtte ønske.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Drilling hadde vært fint, men er for dyrt, og trenger egentlig ikke det ekstra løpet. Det er som regel et smell så er det kveld uansett :twisted: Hører jeg to smell fra jaktkameratene, så bruker jeg å si: "bom... og bom" på radioen. Og det stemmer nesten alltid. Andreskuddet brukes alt for ofte i "panikk" når man har hatt skivebom på det første. Og da er det lett å skadeskyte... Safer mer med kombien siden jeg kun har et skudd, og det fungerer helt topp for min del. Vil ikke si at jeg har gått glipp av noen skuddsjanser på vilt (pga jeg mangler et løp sammenlignet med drilling eller vanlig o/u). Er kjekt med to skudd, men for min del, ikke en nødvendighet.

 

Trives best med våpen som jeg kan dra etter reima opp igjennom steinuren uten å gremmes over ripene i stokken etterpå. Så baikal sin taiga eller IZH-94 Cebep hadde faktisk vært bedre for meg (holdbare+hagle på fremste+billig). Men som sagt er presisjonen såpass rå på rifleløpet i 205 en min at jeg beholdt kombien og valgte heller å tilpasse avtrekksfingeren min til kombien. Sålenge man skyter mye, så blir det meste "bra nok" :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis trådstarter finner en drilling med småviltkaliber (222, 223, 5,6x50 eller 5,6x52R) så er det mulig å gjøre gode kjøp, innenfor budsjettet ditt på 15.000. Du får vel uansett ikke noe glede av kombivåpenet ditt før neste høst, så da kan vinteren og våren brukes til leiting og venting. Da har du fine fuglekaliber ift toppjakta men ikke helt optimalt for rådyr, men fullt brukbart. Dette er min mening, vet selvsagt at de nevnte kaliber fungerer bra på rådyr med god kule og har skutt med de selv, men jeg foretrekker litt grovere, som 6,5 og 7mm.

 

Uansett ser jeg poenget til forrige taler men føler meg sikrere med to haglepiper. Spesielt ved oppfølgingsskudd på rådyr, hare og rev i los osv.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips så langt.

Ang. en eller to avtrekkere så burde jeg egentlig prøve selv.

Jeg ser for meg at det skal gå bra å venne seg til begge alternativer, men ser fordelen med to.

Jeg tror også at det skal gå bra å gå med hagleløpet "aktivert" til vanlig og at man har tid til å bytte, på fuglejakt. På rådyrjakt ser jeg en stor fordel med to avtrekkere da man ikke kan vite hvor nære posten dyra evt stryker.

Jeg burde fått tafsa på en med enkel avtrekker for å teste litt.

 

Er det mange forskjellige patenter på hvordan man bytter løp?

 

 

 

Sendt fra et halvspist eple.

Link to comment
Share on other sites

Samme patent som på Heym finner du på Tikka sin mod. 70.

 

Til tross for flammedemper og frittliggende pipe synes jeg dette er sjarmerende børser som ofte går veldig godt. Det at de har utvendig hane synes jeg også er en fordel.

 

Disse dukker ofte opp til en rimelig penge i 12 og stort sett 222. En av de mest smekre og hendige kombier jeg har prøvd i kal. 12.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe feil med 6,5x55, det er et eminent kaliber.

 

Men har jeg valget så vil jeg alltid velge et kaliber produsert for brytvåpen, både med tanke på kraven på hylsa og trykkstandard. 6,5x57R, 7x57R og 7x65R er eksempler på slike kalibre som yter omtrent som 6,5x55. Dette er svært vanlige kalibre for brytvåpen og ikke noe hokus pokus å hverken lade til eller kjøpe ferdigammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett litt på egun tidligere, men har ikke filla peiling på tysk og er også usikker på hvilken rekkefølge ting skal gjøres. I tillegg har de en elendig søkefunksjon synes jeg.

Jeg mener å ha sett en write-up på import her inne så skal gjøre et søk.

Og jeg har sett litt på de drillingene dine, skaubjønn. Særdeles vakkert og noe jeg kunne tenkt meg selv, men de virkelig pene er vel en prisklasse opp?

 

Blaser høres alltid dyrt ut, men skal sjekkes ut og ang kaliber så skulle jeg fysisk sett litt på forskjellen på 20 og 12.

 

Skal også se litt på Tikka M70.

Våre finske venner leverer vel sjeldent skrot, men har hatt en M65 og skutt med diverse Sako så jeg er skeptisk til de fysiske målene.

 

Jeg synes du har en fornuftig tanke, Hanekammen, så får vi se hva som dukker opp.

Jeg er jo blodfæn av 6,5x55 siden dette er et kaliber jeg kjenner ganske godt, men må vel være åpen for å tenke utenfor boksen.

 

Var ute på toppjakt i dag også og da hadde jeg den nye børsa litt i bakhodet.

Vi tok først ei lita innskytingsøkt på 550m for å dobbeltsjekke klikktabeller og få godfølelsen.

Etter litt trasking sonderte vi terrenget med kikkert og fikk øye på noen orrer i en topp. Plutselig kom en tiur flygende og satte seg i ei furu på andre siden av vannet.

Avstanden ble målt til 420m, klikket opp, og pang.

To stk på to dager, så langt.

Ok, nok skryting.

Hvis en kombi/drilling skal fungere på toppjakt, for min del, så bør jeg egentlig ha et kaliber og et kikkertsikte som takler denne type situasjoner.

 

Er det dumt å tro at noe annet enn en ren rifle klarer dette og at jeg heller burde satse på et våpen som dekker rådyrjakt og jakt med stående fuglehund?

Eller kan det være reelt hvis man bruker f.eks 6,5x55 og har hurtigmontasje for å få brukt flere kikkerter?

Det må da finnes kombivåpen som går omtrent like godt som en kjedlig Blaser R93? Det er jo ikke snakk om 5 skudd mot skivene i hurtig takt.

 

Jeg ser for meg en snerten børse med pent treverk, åpne sikter, hurtigmontasje, en snerten 4-16 kikkert og en klassisk europeisk kikkert av estetiske hensyn.

 

 

Sendt fra et halvspist eple.

Link to comment
Share on other sites

Skal også se litt på Tikka M70.

 

Hvis du ser på Tikka så husk at de går under forskjellige benevnelser.

M07 og M70 har løpsvelger, hane og enkel avtrekker.

M77 kommer med 2avtrekkere.

Har sett dem i diverse kaliber i rifleløpet, 222rem og 5.6x52R (tror jeg det var) er vel det jeg har sett mest av.

Fant i dag en i 308Rem

http://m.finn.no/bap/forsale/gallery.ht ... e=48372839" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Meget godt poeng mp18, men samtidig så er det viktig for meg at våpenet gir meg godfølelsen.

Jeg skal prøve å få tafsa på så mange kombier og drillinger som mulig fremover slik at jeg vet litt mer hva som kan være noe for meg.

 

Jeg ser jo at det finnes kombier som ser tilsynelatende kurante ut til 4000kr og kanskje mindre. Den prisen tillater hardt bruk, men så var det dette med sjel da.

 

Dette skal ikke være lett.

Hvis børsa er for fin og kostbar så blir den fort finværsbørse, men er den grov og kjedlig så kommer ikke "forelskelsen".

Link to comment
Share on other sites

klart godfølelsen betyr noe. den kommer for min del etter at jeg har felt vilt med børsa og at den fungerte prikkfritt. godfølelse er forskjellig fra person til person så det nytter ikke å høre på andre.min godfølelse kommer med noe så simpelt som min baikal enkel løper.. sitte i lyngen på fjellet med et par ny skutte ryper. meg og min dengang så trofaste irsk setter. ingen av oss perfekte.. jeg bomma innimellom,og bikkja var ikke alltid like skjerpet..ingen av oss var noe spesielt gode,men begge likte ritz kjeks og jeg likte i tillegg kaffe... savner den hunden.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, fikk godfølelsen med en gang av den skildringen der.

 

Det er sånn for meg og, men jeg kjenner når børsa ligger godt også er det nok et psykologisk aspekt ved at børsa ser ut som jeg har forestilt meg.

Jeg har andre børser som er "bare" verktøy så noen ganger er det litt moro med ei litt penere frøken på skuldra.

 

MEN; jeg må nok passe på å ikke gå i finværsbørse-fella og om jeg skulle gjøre det så må jeg kjøpe noe som er gangbar vare slik at jeg får solgt den når samvittigheten tar overhånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett litt på egun tidligere, men har ikke filla peiling på tysk og er også usikker på hvilken rekkefølge ting skal gjøres. I tillegg har de en elendig søkefunksjon synes jeg.

Jeg mener å ha sett en write-up på import her inne så skal gjøre et søk.

Og jeg har sett litt på de drillingene dine, skaubjønn. Særdeles vakkert og noe jeg kunne tenkt meg selv, men de virkelig pene er vel en prisklasse opp?

 

Klippe....

Kan hjelpe deg jeg :D .

Dyre våpen er dyrere også i Tyskland. Ofte billigere enn hjemme, jeg har enda ikke tapt penger på import. Man tjener mest på å importere en billig drilling tror jeg. De som selges til under 7-800 euro, og som selges på Finn til 17-20 lapper. Virker som om 20 er en nesten magisk grense, vanskelig å selge noe som er dyrere. Med dagens kurs må man vel regne med at hver euro man byr koster ca 13 kroner hjem med alt.

Link to comment
Share on other sites

klart godfølelsen betyr noe. den kommer for min del etter at jeg har felt vilt med børsa og at den fungerte prikkfritt. godfølelse er forskjellig fra person til person så det nytter ikke å høre på andre.min godfølelse kommer med noe så simpelt som min baikal enkel løper.. sitte i lyngen på fjellet med et par ny skutte ryper. meg og min dengang så trofaste irsk setter. ingen av oss perfekte.. jeg bomma innimellom,og bikkja var ikke alltid like skjerpet..ingen av oss var noe spesielt gode,men begge likte ritz kjeks og jeg likte i tillegg kaffe... savner den hunden.

 

Dette var et fint innlegg :)

 

:clap:

Link to comment
Share on other sites

Etter kjempegode råd i denne tråden og ikke minst fra skaubjønn som jeg oppfatter som bevandret i denne verden så kan det være veldig aktuelt å se etter noe sånt som 20/70-20/70-7x57R. Eneste problemet er at det er lite 20 kaliber å finne.

Vi får se hva pengene holder til.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om du går med drillingtanker...?

 

Vil anbefale deg å ikke utelukke kal. 16, det soleklart vanligste bruktkaliberet i Tyskland, hvis du tenker import. Bruktdrillinger i kal. 20 blir ofte også endel dyrere. Har selv 3 drillingimporter bak meg, synd frakten er blitt så dyr...

Link to comment
Share on other sites

Drilling er absolutt et alternativ ja, men vil fortsatt ikke utelukke en vanlig kombi.

Jeg vil følge med på egun og holde døren åpen for evt import, men ikke noe er bestemt.

 

Det er ikke noe tvil om at kal 16 er det mest vanlige ser jeg.

Jeg har bare sett såvidt på nettet og det virker som det e dårlig utvalg i ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det går fint å finne ammo i kaliber 16, og hamstre litt. 20 drillinger er det få av på egun, med selger som sender ut av Tyskland.

 

 

Men noe er det da! :D

http://egun.de/market/item.php?id=5242176

http://egun.de/market/item.php?id=5236153

 

 

Og det dukker opp ting dann og vann. Prisene går ned utover våren, som regel. Og krona vil nok styrke seg, får man håpe. Det er lenge til neste jaktsesong, så du har alt å tjene på å vente litt med å handle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok, for en gangs skyld, til å ta tiden til hjelp ja.

Det har blitt noen impulskjøp oppgjennom, men ser nå at det jeg er mest fornøyd med er det som har vært undersøkt grundig på forhånd.

 

Altså, det går ikke store mengder ammo i ei slik børse så det er absolutt en mulighet å handle litt når man først kommer over noe.

Eneste drawback er vel at jeg kan kvie meg for å trene med børsa, men det får gå.

Link to comment
Share on other sites

Spørs om du bør satse på en kombi eller drilling med skikkelig godt avtrekk. Det må til for å utnytte presisjonspotensialet mtp toppjakta di.

En stabil avtakbar montasje må du også ha.

 

Da utgår de rimligste kombiene feks Baikal, etter min mening alt for dårlig avtrekk til din bruk.

 

Blaser BBF95/97 og D99 har supert avtrekk og 100% stabil hurtigmontasje, presisjonen er det heller ingenting å si noe på.

 

De fleste drillinger og kombier med sving eller hakemontasje vil sikkert også fungere supert. Spesielt hvis de har "set trigger". (Kommer faen ikke på hva det heter på norsk).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der sier du noe ja. Avtrekket har mye å si.

Jeg har jo en R93 med originalt avtrekk som jeg synes er meget godt. Nå er det ikke sikkert at alle synes det er godt nok, men har ikke opplevd å skyte fluer pga avtrekket i selv, enda.

 

Blaser kombi/drilling ser jeg for meg blir for dyrt, men skal absolutt ha det i bakhodet når jeg surfer egun.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...