Jump to content

Pump Action Rifle


McTeddy

Recommended Posts

For meg ser deg greit ut, uten at jeg har veldig god kompetanse på ar-våpen. Fikk testet børsa i dag og sliter med for lett anslag på tennhetta. Av 30 skudd hadde jeg 11 klikk. Prøvde disse på nytt og var ekstra bestemt med mekanismen, men det ble fortsatt klikk. Har forøvrig skutt mye med denne fiocchi-ammunisjonen i andre våpen uten klikk. Noen som vet hva som kan være galt? 

Link to comment
Share on other sites

Her har noen byttet eller fiklet med avtrekket.

 

Med både original og korrekt uorginal skal sikringen låse selve avtrekker slik at avtrekk ikke skal kunne tas. Testet akkurat med min egen. Den har fått et Velocity-avtrekk (drop in) siden det originale er litt hard men det er det samme med det originale. 

 

Det at du får for lett anslag på tennhetta er også et klart tegn på at noen har satt inn et annet avtrekk eller byttet fjærer.

Når hammeren faller skal det både utløse låsen som holder boltholdet på plass og slå på tenn-nåla. Om du har en hammer som er enten er for lett, feil formet eller fjærer som ikke slår hard nok får du for lett anslag på tennhetta. Det er derfor man må passe på å få rett avtrekk til disse og ikke bare kan sette inn hva som helst AR-avtrekk. Dette er nevnt flere steder i denne tråden.

 

Da jeg testet min med det nye avtrekket testet jeg 5 forskjellige typer ammo (Fiocchi, S&B, Winchester, IMI og Norma) som jeg hadde igjen rester av etter tester med original avtrekk. 

Eneste gangen det ikke sa pang i begge tester var når bolten ikke var lukket korrekt (ikke nok kraft i ladegrep framover) og da var det ikke merke i tennhetta i det hele tatt og utdrageren hadde ofte ikke tak i patronen heller. 

 

Ta av overdelen (2 pinner) og ta bilde ned i åpningen for avtrekk både med hammer spent og ikke og post de her. Kanskje noen kan identifisere hva som står i. 

 

Ellers er ikke det å demontere avtrekket vanskelig. Sjekk noen videoer på youtube om AR-avtrekk (identisk), spesielt om det å sette det sammen igjen når det ikke er drop in.

Link to comment
Share on other sites

Er forøvrig åpen for å oppgradere avtrekket, men har forstått det slik at det ikke er alt som passer. Virker Velocity-avtrekket bra, og kan jeg forvente at det passer eller må man ha litt "flaks"? Om jeg ikke finner ut av dette vil den nok sendes til leverandør for å få den fikset, samt se om det kan være en reklamasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg bruker er Velocity med 4LB og det har fungert utmerket for meg (kjøpt av en kompis for ca. 1000.-).

Det finnes bedre (og dyrere) avtrekk men jeg gidder ikke bruke nesten like mye på et avtrekk som på børsa. 

 

For montering var det bare å ta ut det gamle (ta ut pinnene så kommer det ut i 3 biter), fjerne sikring (må løsne greps-skruen), droppe inn huset med det nye, sette i pinnene og så skru til 2 strammeskruer (som låser huset med avtrekket på plass i lower). Så sette i sikring og stramme greps-skruen igjen.

Siste punkt i bruksanvisning før upper går på er faktisk å teste sikring.

 

Om du blar bakover her i denne tråden finner du også andre avtrekk som funker. Noen av disse kommer med flere fjærsett og der skal de kraftigste fjærene brukes. Disse gir også det letteste avtrekket.

 

Det som funker i én Troy PAR .223 skal funke i en annen. Forskjellen er .308 versjonen som skal ha AR-10 deler og der er jeg mer usikker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kun bruke det originale avtrekket, men når dette ikke fungerer optimalt vil jeg vurdere nytt avtrekk - selv om det virker som om dette er en reklamasjon. Dette skal ikke bli en konkurransebørse, så avtrekk til 4-5.000 er nok ikke aktuelt i dette tilfellet. Velocity virker bra, med en nypris på rundt 2000,- 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Liten oppdatering på denne. Hadde børsen hos børsemaker i flere måneder i påvente av nytt avtrekk fra Troy, som tydeligvis tar veldig lang tid. Jeg fikk derfor børsen tilbakesendt for å prøve et uoriginalt avtrekk. Jeg kjøpte et brukt avtrekk fra HK416/MR223 på Finn, og monterte dette selv. Har ikke hatt noen problemer med avtrekket etter 60 skudd, så dette avtrekket ser ut til å fungere fint i PAR. Problemet med at sikringen ikke fungerte var tydeligvis på grunn av avtrekket, og den fungerer også fint nå. 

 

 

 

Edited by Undertun
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Var en tur i England og la merke til en Zastava M2010 rettrekker i 308. Burde ikke dette være verdt et forsøk å søke på? Virker som det oppfyller kriteriene ift. at det i utganspunktet er et semiautomatisk jaktvåpen som kun leveres med 10 skudds magasin fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Er det noen med den åttekantede handguarden som har installert Sonic 35 på sin PAR? Ser på noen bilder nå og det ser ut som det kan være mindre plass til demper med bakkammer på den nye modellen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Sku skrev (På 5.5.2017 den 15.21):

Mens dere andre venter på å få PAR i hus, så er jeg ferdig med min PAR kjøpt i Danmark. Har satt på lyddemper, en Sonic 35(jaktdepotet 1100kr), den bygger bakover og passer akkurat inni handguard'en, det er vel en mm klaring, får se om det går bra. På bildet er 3 moduler tatt av, ca 3x2cm. Ellers har jeg installert Triggertech justerbart avtrekk(Brownells.no), Aero Precision montasje (Finn.no 1500kr) og Magpul CTR stokk(Brownells.no) med extended Butt-pad(amazon.com+jetcarrier.com, Brownells selger Limbsaver som passer) så rifla blir lang nok.

ferdig rifle.jpg

Hvilken gjenging var det på denne her når du kjøpte? Stikker den langt inn i handguarden ca? 

Link to comment
Share on other sites

vanlig amerikansk gjenging for 223, 1/2x28 er det vel den heter.

Stikker ca 5 cm inn i handgarden. Klaringa er så dårlig at du bør la børsemaker frese ut litt bedre plass på innsida av handguarden, så har du en ting mindre å skylde på hvis du treffer dårlig.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

On 1/21/2022 at 8:27 PM, Sku said:

vanlig amerikansk gjenging for 223, 1/2x28 er det vel den heter.

Stikker ca 5 cm inn i handgarden. Klaringa er så dårlig at du bør la børsemaker frese ut litt bedre plass på innsida av handguarden, så har du en ting mindre å skylde på hvis du treffer dårlig.

 

Mener det er nevnt i denne tråden at om man har demper som går inn i forskjeftet og ikke freser blir det problem med samlinger da demperen slår i forskjeftet under skudd. 

En demper som ikke bygger bakover har ikke dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

OysteinR skrev (På 24.1.2022 den 22.49):

 

Mener det er nevnt i denne tråden at om man har demper som går inn i forskjeftet og ikke freser blir det problem med samlinger da demperen slår i forskjeftet under skudd. 

En demper som ikke bygger bakover har ikke dette problemet.

Tror det beste er å gå for en frontmontert demper, Hausken MD 35 eller A-TEC AR 30-4 om du trenger en demper som ikke går så raskt varm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Pedersen skrev (På 7.11.2021 den 2.55):

Er det noen med den åttekantede handguarden som har installert Sonic 35 på sin PAR? Ser på noen bilder nå og det ser ut som det kan være mindre plass til demper med bakkammer på den nye modellen?

Har vurdert det på min som er den nye åttekantede men ikke kommet så langt enda, det er 39,99 mm innvendig i handguard målt med mitt Mitutoyo digitale skyvelære.

 

Edited by nøtte
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde Troy PAR, men solgte den i et svakt øyeblikk.. Veldig fornøyd med den, men kunne ved noen typer ammunisjon være litt hard å få ordentlig i lås. Var i kontakt med importøren for ISSC Par, og den viktigste forskjellen mellom den og Troy var at ISSC assisterer låsingen, slin at du ikke trenger å brune like mye makt som på Troyen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fun skrev (1 time siden):

Hadde Troy PAR, men solgte den i et svakt øyeblikk.. Veldig fornøyd med den, men kunne ved noen typer ammunisjon være litt hard å få ordentlig i lås. Var i kontakt med importøren for ISSC Par, og den viktigste forskjellen mellom den og Troy var at ISSC assisterer låsingen, slin at du ikke trenger å brune like mye makt som på Troyen. 

 

Takk, så du hadde gjerne kjøpt TroyPAR igjen ? Eller ville det blitt ISSC ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan absolutt gå god for Troy Par, og skulle gjerne sett at jeg fortsatt hadde den. Når det er sagt, så tror jeg at jeg i dag ville gått for den "nye", da tungt ladegrep er det eneste jeg hadde å utsette på Troyen. Dette var dog kun merkbart ved liggende skyting da jeg måtte gi litt ekstra trykk på pumpen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Fun skrev (På 13.4.2022 den 12.45):

Hadde Troy PAR, men solgte den i et svakt øyeblikk.. Veldig fornøyd med den, men kunne ved noen typer ammunisjon være litt hard å få ordentlig i lås. Var i kontakt med importøren for ISSC Par, og den viktigste forskjellen mellom den og Troy var at ISSC assisterer låsingen, slin at du ikke trenger å brune like mye makt som på Troyen. 

Hvilken type ammunisjon var det som ikke var hard å få i lås? Ser på YouTube at noen legger bra mye mindre kraft i pumpingen enn det jeg gjør med fiocchi. 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at S&B fikk kammeret til å gå varmt ved litt rask skyting og sluttstykket låste seg og ikke ville åpne før etter 1-3 sekunder. Ikke noe problem med IMI eller Winchester.

 

En modifisering som jeg vet noen har gjort for dynamisk skyting er å fjerne o-ringen som som sitter på fjæren til utdrager og i noen tilfelle bytte eller slipe ned fjæren også. Dette fører til at man trenger mindre kraft for å lukke bolten.

Link to comment
Share on other sites

OysteinR skrev (18 minutter siden):

Min erfaring er at S&B fikk kammeret til å gå varmt ved litt rask skyting og sluttstykket låste seg og ikke ville åpne før etter 1-3 sekunder. Ikke noe problem med IMI eller Winchester.

 

En modifisering som jeg vet noen har gjort for dynamisk skyting er å fjerne o-ringen som som sitter på fjæren til utdrager og i noen tilfelle bytte eller slipe ned fjæren også. Dette fører til at man trenger mindre kraft for å lukke bolten.

Interresant! Dette skal jeg se nærmere på, takk for tips😊

Link to comment
Share on other sites

ISSC PAR har bufferfjær, trenger derfor for ikke å skyve "pumpehåndtaket" framover for å låse bolten, kan bare slippe, som er en stor fordel ved liggende skyting. Men PAR er smekrere enn ISSC, valgte derfor PAR over ISSC. En fordel med ISSC at et hvert AR avtrekk passer, mens Troy PAR liker bare Hiperfire og triggertech avtrekk.

 

Link to comment
Share on other sites

Mht. avtrekk så har Troy en låsemekanisme for bolten som blir utløst av hammeren. Derfor må man ha et avtrekk med en hammer som både treffer denne korrekt og som slår hardt nok til å både utløse denne og få patronen til å gå av. 
ISSC mener jeg ikke har denne låsingen. Det er noen år siden jeg fikk klådd på en men jeg mener å huske at ladegrepet var fritt for låsing.

Har hørt rykter om at det er mulig å fjerne denne låsingen (er 1 del med en fjær) men har ikke testet dette selv.

Link to comment
Share on other sites

On 3/23/2022 at 8:46 PM, nøtte said:

Har vurdert det på min som er den nye åttekantede men ikke kommet så langt enda, det er 39,99 mm innvendig i handguard målt med mitt Mitutoyo digitale skyvelære.

 

Har du prøvd enda? Ser på noen bilder at det er bedre plass i min nye åttekantede enn eldre versjoner 🤔 Har prøvd å få tak i Sonic 35, men uten hell enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Pedersen skrev (På 31.5.2022 den 23.50):

Har du prøvd enda? Ser på noen bilder at det er bedre plass i min nye åttekantede enn eldre versjoner 🤔 Har prøvd å få tak i Sonic 35, men uten hell enda.

Nei har ikke det, hatt litt andre prioriteringer i det siste. Går mye i pistol for tiden. Har sett litt på ase utra demper til par'n min men har som alltid litt vansker med å bestemme meg.

Edited by nøtte
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 5/23/2022 at 10:33 AM, OysteinR said:

En modifisering som jeg vet noen har gjort for dynamisk skyting er å fjerne o-ringen som som sitter på fjæren til utdrager og i noen tilfelle bytte eller slipe ned fjæren også. Dette fører til at man trenger mindre kraft for å lukke bolten.

Er det noen som har noe mer informasjon ang. denne modifiseringen? Er jo noe upraktisk å skremme vekk alt vilt i området ved kamring... Hvorfor er det laget slik i utgangspunktet? Det blir jo en enveis-mod om man begynner å slipe, så hva slags funksjon mister man?

Link to comment
Share on other sites

Bolten er en forholdsvis standard AR-bolt og de lukkes normalt ved hjelp av rekylfjæra. 

Fjæra med o-ring som jeg nevnte er den som presser utdrager inn mot patronen. 

 

Ikke alle AR-bolter har en slik o-ring, det er forskjellig fra produsent til produsent. Jeg gjetter på at den er der på standard AR-bolter fra Troy for å redusere belastningen mot fjæra ved hurtigskyting i halvauto og de bare bruker de samme boltene som de bruker på sine halvauto-rifler.

 

Brownells selger alt du trenger for å bytte eller erstatte disse bitene: https://www.brownells.no/Deler-til-rifle/Bolt-deler/Ekstraktor-deler/Ekstraktorfjerer

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at ringen og/eller proppen inni i fjæren er der, er for å minske sannsynligheten for at hylsa ikke blir dratt ut og sikre at utdrageren har nok grep på hylsa slik at ikke kanten blir knekt av. Dette gjelder stortsett ar-15, kan også være nødvendig når en hylse sitter ordentlig fast og man må bruke "mortar" teknikken.

 

Om det er standard ar-15 komponenter, koster høy kvalitets deler under 100kr hos 2alfa/brownells.

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

Pedersen skrev (På 19.7.2022 den 19.38):

Er det noen som har noe mer informasjon ang. denne modifiseringen? Er jo noe upraktisk å skremme vekk alt vilt i området ved kamring... Hvorfor er det laget slik i utgangspunktet? Det blir jo en enveis-mod om man begynner å slipe, så hva slags funksjon mister man?

Ett innspill her. Jeg fjernet o ring og erstattet fjæren på extractoren med en veldig svak fjær fra avtrekkeren til en nerf pistol med samme diameter. Har ikke hatt noen problemer med å få ut patronen og kamring av patron foregår nå nesten lydløst og med helt minimalt med kraft. Kan bare presse fremover, krever ikke et realt dytt👍

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Jovnna skrev (1 time siden):

troy har vel ikke en fjær som skyver bolten fra igjen slik som schmeisser

Det setter man inn selv inni handguardet om man er litt nevenyttig. Fjærsett fra Biltema til 200kr. Da får du både pump og fjæret rettrekker som kan opereres uten å ta hånden fra avtrekkeren. 

Edited by B2theLIX
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, B2theLIX said:

Det setter man inn selv inni handguardet om man er litt nevenyttig. Fjærsett fra Biltema til 200kr. Da får du både pump og fjæret rettrekker som kan opereres uten å ta hånden fra avtrekkeren. 

Får man pumpa helt tilbake med en fjær i handguarden?

Edited by Pedersen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...