Jump to content

Pump Action Rifle


McTeddy

Recommended Posts

Noen som har prøvd Sonic 35 demperen på Troy Par 300 AAC ?   Ser at den i følge tabellen til produsenten er for liten til å være optimal for demping av dette kalibret, men likevel så lurer jeg på hvordan det er i praksis akkurat på denne rifla. Sonic 45 regner jeg med at passer dårlig så den er vel ikke noe alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Sonic 35  max 8mm leveres ikke i 5/8 UNF gjenging  sist jeg sjekka, tror jeg var på hjemmesida til Sonic også. 

Hvor mye koster det å dreie ned fra 5/8 UNF til 1/2x28 ? Trenger vel ikke å kappe løpet heller ? 

Ellers så kan du jo kappe handguarden, her er Sonic 45 på PAR 300 AAC,

 

Par 300 kappa handguard til sonic 45.jpg

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 21.12.2018 den 10.12, OysteinR skrev:

Opplever et problem: Når jeg skyter raskt låser bolten/pumpa seg ettersom kammer/mekanisme går varmt.

Første gang skjedde dette på skudd nr 5 i serien. Jeg pusset og oljet alt og ved siste test stoppet det på skudd 8.

 

 

Oppdatering på problemstillingen: Det var ammo som var årsaken.

Kjøpte en kasse billig S&B .223 som treningsammo og denne er for hardt ladet. Fikk også kommentarer fra andre om at den gnistret sterkt i kulefanger.

Testet med IMI og Winchester .223 helmantel og null problem.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tips for de som vil ha en liten rail foran pumpa for å sette på 2-fot:

Original-rails for Troys handguard selges bare i statene (såvidt jeg kan finne) og leveres ikke til Norge
MEN!
De minste MLOK-railene kan settes på med litt fikling:
1157807768_2019-01-1909_38_41.jpg.87d113da8eaccf9017d554fee4f290b8.jpg

 

Jeg brukte en fra en 3-pakke kjøpt på Game On og som bildet vises passer den akkurat.
 

Trikset er å bruke en litt lenger skrue (M4) enne det som følger med og legge en skive i mellom mutter og handguard som er stor nok til å holde på innsiden. 
Eventuelt kan en liten stripe aluminium med 2 hull brukes i stedet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg satt i 7.62x39 løp i PAR. Bruker gassblokk snudd 180 grader for å stenge av gassporten, det går bra for løp med mid eller rifle lengde gass system.

Bruker bolthode fra en Brownells 7.62x39 AR bolt, har tatt av gassringene.

Har testa at ikke får til å lukke bolt med no-go gauge. Må ta i litt for å få A-zoom klikkpatroner kamra...hmm.

Men utkast funker upåklagelig.

Får dessverre ikke prøveskutt før tidligst i april, trestokk mafian i Trondheim okkuperer skytebanen hver lørdag da det skulle vært trening for vanlige medlemmer.

Og Jaktdepotet selger ikke lenger S&B 7.62x39 ammo for 4kr skuddet, eller billig østblokk stålhylse ammo(som Troy sier ikke skal brukes i PAR, angivelig problem med uttrekk av hylsa), så da hadde det ikke hjulpet særlig med bedre tilgang på skytebane likevel.... Har hørt at noen har importert 7.62x39 ammo, må vel begynne med det jeg også, hvis jeg liker PARx39.

 

(NB: skruene på pumpa sitter bare  med et par "omdreininger" i metalldelen mellom løpet og pumpa, jeg strippa et av skruehullene etter at jeg hadde skifta løp, brukte ikke mye kraft i det hele tatt. Pedersen's Våpenlager har bestilt reservedeler, men ikke sikker jeg får det på garanti, da Troy's "policy er at våpen kun skal arbeides på av forhandler/børsemaker for å få dekket på garanti.".

Hvis dette gjelder for Troy sine vanlige AR15, så skjønner ikke jeg hvordan Troy har unngått konkurs)

 

parx39a.jpg

parx39b.jpg

Edited by LynxCAT
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

OK, det var alt. Det var det jeg hadde håpet på. Ønsket meg egentlig en halvautomat, men ser at denne kan fungere like fint. Det vil vel også fungere å fint å skrive.

"Rifle kaliber .223, konkuranseskyting og trening/jaktfelt."

Link to comment
Share on other sites

Trening er ikke ervervsgrunnlag, så det har ingen relevans å skrive egentlig. Skal rifla erverves til skytegrenen jaktfelt så skriver du bare jaktfelt og legger ved dokumentasjon på forbundstilhørighet til NJFF/lokallag

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har skjønt at presisjonsnivået er overaskende bra.

Mnja. Jeg har sett 2-3 i drift. Det kan selvsagt være skytterene men jeg tviler - jeg har vanskelig for å tro at voksne folk skyter så dårlig med støtte/ tofot...

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

jeg er ingen spesielt god skytter, men skyter da opp på første forsøk hvert år, fikk teste en sånn par sak, morsom å se på, ELENDIG presisjon, klarte ikke å holde alle 5 skudda innafor kravet om jeg virkelig prøvde! 

Testet med anlegg, og klarte ikke å holde 7'ern engang!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som sikkert flere andre her og andre steder i verden, har jeg hatt litt "problemer" med meg selv og min PAR.. 

 

Det hele gikk ut på att jeg ikke missbrukte den hardt nokk,og det førte til hva jeg trodde var klikk, dobbeltmatinger, feilede utdrag osv osv. 

 

Det store problemet var att jeg ikke fikk bolten i lås, og det er en veldig enkel løsning på problemet. 

 

Det ligger en O-ring bak extractoren på bolthodene, lik M16 bomt hodene, som går med en rimelig høy hastighet og en del moment. 

 

Det er hastigheter og moment puselankene mine ikke alltid ønsker å påføre denne søte rifla for. 

 

Her er noen bilder av hvor den O-ringen sitter, og den er bare å kaste i søppla. Evt ta vare på den om du skulle være usikker. IMG_20190703_184820.jpg.e90644be82bcced97c9fdcee97dcfe70.jpg

 

IMG_20190703_184839.jpg.9ecffc70271b8ff8f6876d334e19080e.jpg

 

Rundt fjæra markert med orange sitter det en sort O-ring orginalt. 

IMG_20190703_190128.jpg.32f6aaf98f542801c35bdb677453fb6d.jpg

 

Jeg valgte også å kutte ned gummi trappen inni fjæra. 

IMG_20190703_190147.jpg.afeea92a9eab71b0c576365444894ba1.jpg

 

Håper det kan løse noens hodebry med ei ellers kurant børse. 

 

Mi samler forøvrig ish 25mm på 100m med dårlig anlegg 😊

 

 

NB: En må fremdeles ville att børsa skal gå i lås, det blir bare vesentlig lettere. 

 

Edited by Svåsand Custom
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hm, dette var interessant. Må sjekkes/testes.

 

Ellers er presisjonen helt OK på 100m. Med billibilli treningsammo er det ikke noe problem å sette 5 skudd innenfor 9-ringen. Bedre ammo gir nok bedre resultat men igjen, dette er ikke noen langholdsbørse. 

Har også skutt stål på 200-300m og der er utfordringen mer mine egne ferdigheter.

 

Største problem er egentlig å finne en to-fot som passer uten å komme i veien for pumpa. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om bare to forbedra avtrekk som passer til PAR, det er Hiperfire og Triggertech.

Jeg vil bare komme med en advarsel:

Hvis man installerer Triggertech avtrekk feil så kan man få accidental discharge !!!!

 

Tension skruene bakerst  på avtrekket må alltid skrus til, selv om man bruker anti-walk pins.  Dvs skruene har ytterligere funksjonalitet enn bare å gi tension så vanlige trigger pins ikke faller ut.

 

Hvis man glemmer dette, så gir følgende  oppskrift accidental discharge:

Ha sikring på - trykk på avtrekker, noen ganger vil man da høre et svakt klikk som ikke skal være der.

Hvis man så tar av sikringa så faller hammeren !!!!

 

Oppdaga dette heldigvis da jeg testa avtrekket etter installasjon. Så ikke på installasjons veiledninga denne gangen da jeg hadde installert avtrekket for et år siden på ei anna rifle, men da brukte jeg vanlige trigger pins.

 

Triggertech skriver ikke i manualen at dette kan skje, men sier på første side at

"WARNING: Failure to properly install trigger snug-down screws
and ensure proper fit with safety could result in an unsafe firearm."

 

(sorry for min Norwenglish, men 99% av min kjennskap til våpen kommer fra youtube)

Edited by LynxCAT
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, LynxCAT skrev:

 

(sorry for min Norwenglish, men 99% av min kjennskap til våpen kommer fra youtube)

Min kjennskap til våpenrelarte ting på YT og kjennskap til våpen erhvervet IRL gjennom 40 år tilsier da at 66% av din kjennskap til våpen er feil...

Det er utrolig, UTROLIG, mye piss på Tuben og uten egen ballast er det ikke lett å skille. Bare et obs. 

Jo mer de kan om videoredigering jo mindre kan de om våpen omtrent...proffene unntatt, men vel, ja, skyt skaff deg erfaring - skyt f.eks. så mye sammen med andre at du vet hva ting heter på norsk - ellers vil du være nybegynner for alltid.

 

K

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Siden det var snakk om presisjon tok jeg en test under trening i går med de 3 siste patronene i boksen.

Normalt skyter jeg uten reim, anlegg eller 2-fot men i dette tilfellet tok jeg anlegg over en liten ryggsekk bare for å ha litt støtte.

Dette var med billigste S&B .223 ammo kjøpt på kasse-tilbud.

No-name Kina montasje kjøp på Ebay.

Vortex Strike Eagle 1-8 (satt på 6x da 8x er kresen på øyeplassering).

100m bane så måtte sikte litt under (kikkert skutt inn for 200m).

Som dere kan se er dette ikke det samme som en STR (hull i hull) men helt akseptabelt.

2019-07-10 17.57.18.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bipod på Troy PAR.

Jeg har ikke prøvd, men denne passer vel i hull i handguarden, da den er en Troy Alpha med utfresing på siden for pumpa.


Noveske TRX Sling Stud/Bipod Mount for Troy Alpha Rails

https://www.primaryarms.com/noveske-trx-sling-stud-bipod-mount-for-troy-alpha-rails-nvtrx-ss

 

Tror ikke Brownells har den, men pvas.no skaffer "alt" som selges i USA.

 

Link to comment
Share on other sites

Om du ser litt tilbake la jeg ut bilder av at jeg satte på en liten MLOK rail og på denne kan jeg sette på tofot. Problemet med omtrent alt av Harris-like fester er at de kommer så langt tilbake at pumpa stopper i tofoten og man derfor ikke får låsing i fram-bevegelsen. Vi snakker om 1-2 mm.

Kanskje det funker om denne lille saken settes helt helt fram. Eller om man bytter pumpe-håndtaket.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Klådde litt på en slik på NM Rifle 2019. Pris mener jeg var i nærheten av Troy PAR.

Den virket glatt å operere med et par forskjeller:

  • Fjærbelastet bevegelse framover. Bare slipp pumpa for å lukke. Kjempefordel for liggende skyting.
  • Ingen låsing av pumpe i fremre stilling. Med mindre det er en funksjon jeg ikke oppdaget må man selv passe på å ikke trekke i pumpa før man har trukket av.
  • Utseendemessing veldig ren og pen. Mer flate linjer i stedet for avrundet. Den virket rett og slett slankere enn Troy. Vet ikke om dette påvirker mulighet til å bytte innmat.
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, petrol skrev:

 

Har du fått oppgitt pris og er de tilgjengelig i Norge?

 

Sendte mail til Swe-Nor i forgårs, fikk følgende svar: "Vi har noen få slike på lager,vet ikke hvor i landet du holder til men
vår forhandler Interjakt Drammen har en i utstilling.

De koster 15500,-

HIlsen

SweNor Import"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har prøvd om ALG avtrekk i Troy funker, eller har hørt at de passer i Troy PAR ?

Fikk light primer strikes i en PAR 308(den nye typer uten riller i kammeret, og hadde ikke lyddemper på) med  et Hiperfire avtrekk  (C,E?) , tror jeg prøvde med Triggertech også. I PAR 223 funker Hiperfire og Triggertech avtrekk bra.

ALG skal jo være en forbedra mil-spec,  mindre kryp etc, men minst like sterk hammer fjær, og geometrien er vel lik(?) milspec også, så skulle ikke være noe problem med PAR sin pumpeutløser. 

Link to comment
Share on other sites

letteste avtrekk, hardeste slag ja.

Jeg har det i 3stk halvauto rifler, synes ikke det er for lett, det er bra og direkte, kunne gjerne tatt av enda noen hundre gram, men det funker finfint, har både eclipse. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Ja, her er alt originalt. Forrige eier sa han aldri hadde prøvd å ta avtrekk med sikringen på, så han hadde ikke kjennskap til dette. Det virker som om hanen ikke låses langt nok bak, og avtrekket fungerer som et direkteavtrekk. Dette skal vel være et topunktsavtrekk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...