Jump to content

308 gong, minimum avstand, rikosjett


Scitech

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som har en formening om hvilken avstand som bør være minimum ved skyting på gong med 308? Skjønner forøvrig at dette avhenger av ammunisjon. Gong vil være hardox 450 20x20, 10mm.

 

Er i tillegg rikosjetter et problem når man bruker 308 på gong rundt 100 meter? Kan man redusere denne noe ved å vinkle gongen evt, eller blir kulene til støv stort sett på disse holdene?

Link to comment
Share on other sites

Med vanlig 308 ammo så kan 10mm H450 henge på 100m. Problemet vil bli at den "flyr", og at den belaster festene voldsomt når den er så liten. Har ellers null erfaring med gonger og så kort hold, men selvanvisere, type "Småen" pleier å holde i årevis på 150m før de trenger vedlikehold. Det er en mye mer holdbar løsning enn gonger.

 

På kort hold er det en fordel å ha litt tykt stål rett og slett for at plata skal holde seg i ro. En kan evt. henge ei plate eller to av vanlig stål bak.

THLR gongene er tynnere, og bør nok ut på 300m. Vi har de nærmeste på 450m og det går fint opp til og med 338LM. Over det går det ikke fint...

 

Vanlige kuler blir til minifragmenter, spruten går i ei tynn vifte omtrent i samme plan som gongen. Type <3mm, ofte finner en bakenden av mantelen liggende under gongen. Treverk i sprutplanet blir oppspist, og "impregnert" med mantelfragmenter som er skarpe. Monolittiske kuler har jeg ikke funnet ut hvor blir av :roll:

 

Bakgrunn på 100m bør være sand, jord, myr. Stein er ikke bra. Treff i annet enn 90° vinkel vil gi rikosjetter, alle veier! Kuler kan gå lengt ned i bakken og komme opp igjen om det er løs jord. Sand demper bedre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Burde kanskje vært klarere på dette punktet, men jeg er i og for seg ikke avhengig av å skyte på gong. Poenget er strengt talt ikke å indikere treff, men å stoppe kula på best mulig måte, spesielt med tanke på rikosjetter. Men da er det kanskje bedre å bruke noen lass med sand. Gongen får jeg alltids bruk for senere når jeg får rigga meg til på en plass med litt hold.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har fått tak i noken tjukke stålplater, har ikkje akkurat målt de men tipper ca 15 mm. Sveist på ett par solide sjakler og deretter tatt ein stubb med traktorkjetting. Tenkte å laga meg ett lite stativ å henga dei opp på. Skal skyta på de med 6,5x55 sån ca kor nærme kan eg stå for at det ikkje skal vera farligt? Bak har eg ein jordhaug.

Link to comment
Share on other sites

For å minimere rikosjettfare er det veldig viktig at stålet det skytes på er herdet, passelig brinellverdi er mellom 450-550. Med lavere brinellverdi blir stålet for mykt, mye høyere enn 550 begynner det å bli ganske sprøtt og kan sprekke. Vanlig konstruksjonsstål er bløtt (ca. 120 brinell) og skal ikke skytes på, unntak er .22 LR. Grunnen er at det blir dype krater i stålet som kan "fjære" kulene i alle retninger og gir større fare for rikosjetter.

 

I tillegg er det viktig at ammunisjonen har blykjerne, ammunisjonen med stålkjerne pulveriseres ikke og kan komme i retur. Skarpe biter av mantelen kan komme i retur på korte hold.

 

Bruk briller som alltid. :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom gongen henges litt skrått slik at toppen luter noen få grader mot standplass vil fragmentene styres nedover slik at det ikke blir rikosjetter mot standplass. Dette sliter mindre på stativet også. Dersom det sveises fast ører på bakre øvre hjørne som den henger i blir det omtrent passe vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant at en del av kulefragmentene kan ledes mot bakken hvis stålmålet er vinklet nedover, men samtidig ser det ut til at en mindre del av fragmentene vil kunne kastes lengre tilbake mot skytteren. Se side 6 i denne PDF-en: http://www.actiontarget.com/wp-content/uploads/2010/10/pt_Steel_Target_Resource_Guide.pdf Derfor ville jeg foretrukket at skiven står vinkelrett eller tilnærmet vinkelrett.

 

Kan være vanskelig å gi eksakte skyteavstander med mindre man vet kaliber og at man har rett type ammununisjon og stålmål. Skulle jeg skutt på mildt stål med grovkalibret rifle ville jeg hatt mange hundre meter fordi det vil bli fullt av krater uansett hvor tykt stålet er. Bløtt stål gir også lite lyd, og er derfor kanskje ikke så morsomt å skyte på. Kraterne som oppstår vil også ha skarpe kanter, som vil være ganske plagsomt hvis skiven skal skal pakkes opp og ned.

 

Litt lesestoff:

- Stålmål - Wikipedia

- Arntzen Targets - Shooting Distance

- savagerangesystems. Steel target safety and use guide

- Range 2A - Shooting Distance for Steel Targets

- Action Targets - Steel Targets Safety and Use

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det at jeg ikke tror på andre sine erfaringer med rikosjetter her, på veldig langt hold, og tilbake til standplass, men prøver å tenke å se det for meg, men forstår nesten ikke at det er mulig. Overdrevent og tullete sagt, blir nesten som tv spill ala Ping pong style. Men, rikosjett er uansett noe man skal ta på alvor! Har skutt endel på stålplater på bane, og det har aldri vært noe tema eller noe problem i så måte med disse, avstandene er vel 135 meter, 200 meter og 400 meter.

Link to comment
Share on other sites

Herding skjer ved at man varmer opp stålet til en viss temperatur før man bråkjøler det. Hvis man sveiser på herdet stål kan herdingen i området man sveiser ødelegges og bli bløtt. Hvor bløtt avhenger av hvordan man sveiser, men man vil trolig se mer slitasje i området (tendenser til krater) etter en del skyting. Produsenter av stålskiver herder derfor for sikkerhets skyld skiven på nytt etter at fester har blitt sveist på baksiden.

 

Det kan være bedre å borre hull, og heller feste ved hjelp av bolt og kjetting på baksiden, evt. sjakler. Skal sies at hardox er veldig hardt å borre i (Hardox, sant.. ;) ), og det kan være en fordel å få gjort det der du får tak i platene slik at du slipper å slite ut borrene dine. Skal man være pirkete velger man også harde bolter (12.9 er vel hardeste), f.eks. med sekskanthode (hex bolt) siden de har ganske rett flate.

Link to comment
Share on other sites

Man vil faktisk få begge deler. I/nær sveisen vil stålet ta herdsel, lengre unna vil det anløpes. Ingen av delene er gunstig, men herdsel er absolutt verst siden det gir opphav til sprøbrudd. Å sveise på baksiden som de viser her er nok det verste en kan gjøre siden det svekker senter av målet, plassert ut mot kanten vil man få færre treff og dermed mindre slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Man får også en oppblanding av materialer.Men for å sveise et par kjettingsløkker/sjakler e.l bakpå en 8-10mm tykk gong,er dette uvesentlig.Ingen vits å gjøre ting mer komplisert en man må.Selv bruker jeg skjærebrenner eller plasma når jeg kapper til gonger og lager hull til oppheng.Oppheng er S-kroker laget av 12mm rundjern og remser av beltegummi.Fungerer utmerket. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...