Jump to content

Hva er/blir din europeisk kragepatron tom. kaliber 9,3?


Guest

Hva er/blir din europeisk kragepatron tom kaliber 9,3?  

89 members have voted

  1. 1. Hva er/blir din europeisk kragepatron tom kaliber 9,3?

    • 5,6 x 50R Mag
      4
    • 5,6 x 57R
      0
    • 6 x 70R
      0
    • 6 x 50R Scheiring
      0
    • 6,5 x 57R
      4
    • 6,5 x 65R RWS
      0
    • 6,5 x 68R
      0
    • 7 x 57R Mauser
      28
    • 7 x 65R Brenneke
      14
    • 30R Blaser
      2
    • 303 British
      6
    • 7,62 x 54(53)R Moisin Nagant (finsk)
      3
    • 8 x 57IRS
      6
    • 8 x 75RS
      1
    • 8,5 x 63R Reb
      0
    • 9,3 x 74R
      15
    • Annet
      6


Recommended Posts

Nå kommer vi til våre kjære kragepatroner! Siden det finnes et hav av (gode) kreasjoner må jeg dessverre innskrenke antallet drastisk. Det begynner med 5,6 og slutter med 9,3.

 

Kragepatroner med større diametere skal tas i en ekstra gallup.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den forrige gallupen svarte jeg ikke pga at mitt valg ikke var et alternativ.

Du kan jo legge inn alternativ "annet" så kan dem som stemmer der skrive valget sitt i et innlegg under.

I denne runden ble det 7x65R. Pga. at kravepatronene aldri blir brukt til mengdeskyting/trening, kun jakt.

Link to comment
Share on other sites

Den forrige gallupen svarte jeg ikke pga at mitt valg ikke var et alternativ.

Du kan jo legge inn alternativ "annet" så kan dem som stemmer der skrive valget sitt i et innlegg under.

 

God ide', det skal jeg gjøre!

Link to comment
Share on other sites

kk

 

Ja, begge to er topp kragepatroner. Neste brekkvåpen jeg handler bli i 30R Blaser, helt suveren patron. Det blir liksom ingen diskusjon! I denne sammenheng har jeg lest noe veldig interessant hos Lutz Moeller, kanskje du kjenner det allerede til. Kipplauf til alt! Omladningsteknikken de snakker om har jeg tidligere anvendt med drillingen min i 7 x 65R, veldig enkelt og greit.

Forutsetter så klart bruk av kragepatroner ...

 

http://lutzmoeller.net/Waffen/Merkel/Me ... 3%BCckjagd" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

30R Blaser kommer du til å bli meget fornøyd med.

 

I sammenheng med allsidige 30R Blaser tenker jeg her spesiell på en (eventuell brukt) o/u dobbelrifle fra Krieghoff, nemlig Krieghoff Ultra i "Thermo Stabil". Da er man liksom utstyrt for nesten alt. Smidig, handy våpen med mulighet til en meget rask oppfølgingsskudd og (nesten) lydløs omlading. Verken horisontal eller vertikal varmespredning. Både topp i bruk ved åte- /posteringsjakt med stort lyssterkt sikte og ved drevjakt med tilsvarende drevjaktsikte. Med dette kaliberet i "Ultra" trengs faktisk ikke mer flere andre i skapet. Mindre blir ofte mer! :D Dersom man vil og kan, så finnes der masse med muligheter til løp- og kaliberbytte også.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kravepatroner, så er det mye som er bra, så valget er ikke bare lett :)

Jeg stemte på 9.3x74R, da jeg mener at den er den mest egna allround patron i våpen man helst bruker kravepatroner i.

I alle fall hva jeg vil bruke kravepatroner til. Kombivåpen, drillinger og dobbeltrifler.

Ellers er jeg også veldig glad i 7x57R til bruk i kombivåpen og drillinger.

 

I dobbeltrifler er det bare 9.3x74R og grøvre som gjelder for meg.

Link to comment
Share on other sites

Min gamle 9,3x74R har jeg solgt... rett og slett for mye rekyl i en lett Blaser BB97,,,, Min beste erfaring med patronen var knall og fall på en Giraff. 286 grain blaser CDP.

Den kula virka etter min erfaring elendig på små dyr ,rådyr ,hjortekalv .Helmantel effekt . Tror faktisk den kula kan være utmerket på bøffel. Den gikk tvers igjennom Giraffen satt i skinnet på motsatt side....

Link to comment
Share on other sites

5,6 x 50R Mag er et godt valg for reve-, topp- og rådyrjakta med dagens bondede eller blyfrie kuler som f. eks. Oryx eller Barnes T(T)SX. 5,6 x50R Mag har nemlig masse "futt", og de gamle blyspissene hadde en tendens til å havarere ... (alt) for ofte med tilsvarende resultater. Selv anvendte jeg 5,6x50R Mag i en Tikka kombi med hane. Veldig presist kombo!

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemte 7X57R. Har det i en kombi, og er fornøyd med den. Jeg hadde nok vært like fornøyd med 8X57IRS og 7X65R men jeg har ingen planer om å bytte. Planer har jeg derimot om ei enkeltskuddrifle i 5,6X50R. Har også vage planer (drømmer, som mange kaller det) om ekstra løp til enkeltskuddrifla i 7X57R, 7X65R eller 30R Blaser og dobbelrifleløp til kombien i 30R Blaser eller 9,3X74R.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...