Jump to content

Dynamisk pistol/revolver


steadyfreddy

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg klarer ikke helt å finne en tråd som dette (det fins en for dynamisk rifle og dynamisk pistol, men sistnevnte er en diskusjon om et bestemt våpen), og jeg vil nødig kapre noen - men jeg savner en generell tråd innenfor denne grenen hvor vi kan dele tips, vise filmer og den slags.

 

(Om en slik tråd eksisterer fra før, så si i fra).

 

---

 

Jeg er helt fersk i IPSC og skjøt i går siste godkjennings-match på kurset til OKTS (Oslo). Jeg fikk en til å filme to av stagene. Det går ikke så veldig fort, men det er veldig, veldig morsomt!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du konkurrerer jo ofte internasjonalt, i forhold til forskjellige level på konkurransene er det også mye internasjonale dommere, så dette er for meg bare logisk. Forstår ikke irritasjonen. Kurset er vel noe av billigste morroa du får, ikke noe å tenke på, kjør på!

 

Var morsomme stager i går, og vært det generelt de siste gangene synes jeg, god stemning. My name is bond, james bond.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

en ting jeg irriterer meg over med dynamisk er hvorfor man absolutt skal leke amerikaner? Det finnes norske ord for samtlige av kommandoene som blir brukt :winke1:

 

Ja, det fikk vi faktisk forklart i løpet av kurset: Grunnen til at man bruker engelsk, er nettopp fordi mange av konkurransene er internasjonale - og for å unngå språkmisforståelser, så er det en slags enighet om at engelsk skal brukes - også internt og på trening :)

 

(Men ja, det er litt snålt).

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke uten grunn at det heter IPSC. :)

 

Kommandoene er på engelsk, men man trenger ikke være så stødig på språket så lenge man vet hva man skal gjøre. Det er bare å spørre på norsk hvis det er noe man er usikker på. Det kommer ofte et par utlendinger på level III stevner, og tanken er man skal kunne reise rundt om i hele verden og delta. Da virker det mot sin hensikt å prøve å forenkle ved å gjøre det annerledes på klubbstevner.

 

Kurset er engangs-investering som du ikke kommer til å angre på. Prøv å se det i forhold til hvor mye du ellers bruker på våpen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Skulle selv på dette internstevnet i går, men rakk det ikke.

 

Grunnen til engelsk er allerede forklart. Flere ganger når jeg reiser rundt i utlandet bruker jeg først å sjekke om det er noen stevner som skal være i den tiden jeg er der. Det er da veldig betryggende å vite at jeg kan gå inn i hvilken som helst match og kunne delta selv om jeg ikke skjønner et kvekk av landets språk.

 

Likedan merker jeg at på mange av level III stevnene er også banemannskap og RO engelsk talende. Dermed blir det også lettere å arrangere og skaffe folk når språk ikke betyr så mye i gjennomføringen av stevnet. Det er forøvrig mange firma som har såkallet "arbeidsspråk".

 

Kursavgiften på de aktuelle kursene hos forskjellige klubber lå ganske likt. Husk at kurset går over 2 dager, samt at klubbkontingenten er inkludert, samt også evt avgift til dynamisk gruppa hvis klubben har noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Kurset er vel ikke så fælt mye dyrere enn det jeg hører enkelte klubber tar for NSF nybegynnerkurset. Uansett, hvis en har lyst til å prøve praktisk skyting og det er kurset som stopper en, da har en kanskje ikke så veldig lyst allikevel?

 

Edit: Jeg vet egentlig bare hva jeg selv betalte for kurs. Nysgjerrig spurt, hva er sånn ca. vanlig pris rundtomkring?

Link to comment
Share on other sites

Kurset koster Kr. 2500,- for voksne og kr. 2250,- for juniorer.

Kursavgiften inkluderer kontigent til klubben og Dynamisk Sportsskyting Norge (DSSN) for inneværende år.

 

Er man allerede medlem i klubben så er det ikke mye igjen å betale for dynamisk kurset.

 

Noen klubber har også en egen avgift til dynamisk gruppa, vet om noen som tar 100kr for det i året.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var selv med på samme kurs som ts og det var absolutt verdt pengene. Prisen ble satt ned til 2000,- fordi det var så sent på året.

 

Dynamisk er rett og slett veldig morro så det anbefales! (Selv om det skal sies at jeg kløner mye på stagene) :D

Link to comment
Share on other sites

Billig det der. 1100kr går til forbundskontigent og 700 til klubbmedlemskap.

 

Dette kreves før du i det hele tatt får skyte dynamisk p.g.a forsikringer

 

700 til dynamiskgruppa per pers. Du betaler da ganske lite per time da ett kurs går over 18 timer på 3 dager.+ en som følger deg på 2 stevner etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Eg og Klatrechris er heilt på linje her.

 

Og har dei som klagar på prisen tenkt på at det er instruktørar innvolvert? Desse brukar ei heil helg, over 20 timar, på dette. Og stort sett ikkje/lite honorert= idealisme for klubben/sporten. Kva ville prisen på kurset vore dersom ein skulle bruke arbeidslivet sine prisar? Truleg ca. 15.000,-.

 

Mi melding til dei som synes 2-2500,- for dynamisk kurs er dyrt: prøv ein annan hobby!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel brukt 10 000 i bare ammunisjon i år, så 2-3000 kr på kurs for inngangsbilletten er bare småpenger, gutter!

 

Siste stevne jeg var på var LOP sin Bunker Challenge:

" target="_blank

 

Før Bunker Challenge var det Moss Indoor Open, kan se både video og lese en oppsummering av stevnet her:

http://www.hitfactor.no/moss-indoor-open-2014

Link to comment
Share on other sites

Pris på kurs er normalt delt i 3. 1 kursavgift (Røfflig 1000kr rundt om), 2 Årskontingent DSSN (500kr?), 3 Årskontingent klubb. (Varierer).

Totalt fra ca 1750-3000kr alt ettersom. Billig moro spør dere meg.

 

Jeg er ikke så aktiv (Sett på landsbasis, ganske aktiv etter M&R målestokk), og har vel skutt meg gjennom 2-3 tusen skudd hitil i år (3000-4500kr) i IPSC alene. Når kurset koster mindre enn hva jeg bruker i amo pr år til IPSC (Faktisk mindre enn jeg brukte på siste handel av ladekomponenter til 40S&W til IPSC revolver nå netopp), blir det bare for dumt å klage på prisen. Det betyr bare at man egentlig ikke er så gira på dette.

 

Forresten, glem shitten enkelte kjøper pr gram på gata for å få en fix. (Veike greier for veike mennesker, har aldri skjønt tiltrekningen. Men jeg så har jeg jo skikkelige stash, alt fra 22lr til 44m og 22lr til 308w i skapene, og Hoppes nr 9 å sniffe på om jeg er deppa til å få opp humøret :lol: ).

 

IPSC gir adrenalin rus så det rekker, og en blir let så hekta at en fort svir av så mye penger på våpen, utstyr, og amo. At det man kan kjøpe på gata eller polet, fort kan bli småpenger i forhold. Med det i bakhodet blir prisen på kurset totalt irrelevant. :wink:

Selvsagt om dette er noe en er gira på, og vil være med på.

Man gjør ingenting halvhjertet i IPSC, Sikkerhet, innsats, og ikke minst Moro. For dekksparkere har vi NSF o.l. :wink:

Link to comment
Share on other sites

@Steadyfreddy

Gratulerer med bestått (Regner jeg med) kurs, velkommen til IPSC sporten. :D

 

Hjertelig takk! Jeg besto, og hverken instruktører, deltakere eller dyr ble skadet under evenementet.

 

Angående prisdiskusjonen på kurs, så syns jeg 2000-3000,- for et slikt intensivt og lærerrikt kurs, er helt klart verdt det. Folk som er mer eller mindre aktive skyttere vet skyting generelt er en dyr hobby. Men for meg har dette åpnet øynene enda mer for sporten, og føler det gir mye mer. Som pistolskyttere flest, så har jeg bare skutt felt - men det blir nå mye mindre av det og mer av dynamisk!

Link to comment
Share on other sites

å jo. 3000kr for kurs er bare starten;) går 4-500 skd på kurset også.

 

og da er kostnader til briller, hylster, magasinholdere og ekstra magasin ikke medregnet

har hatt folk på mine kurs med 2 stk 8 skd magasin.

det fungerer svært dårlig, selv om du får beskjed i forkant av kurset.

 

Avholder 1-2 kurs årlig for klubben. tjener litt på det, men hadde tjent det dobbelte om jeg hadde vært på jobben.

Bruker også mye tid i forkant og etterkant med det administrative rundt kurset.

 

Koster å holde på "aktivt" med IPSC. Har ikke tørt å regne sammen dette året enda.

Men har skutt 8 level 3 stevner(deriblant 3 utenlands), 9 level 2 stevner, X antall level 1. og level 5 VM i florida som kostet 90k alene(kjerring/unge med og shopping)

har vel gått med nesten 21 000 skd i år. og det er en nedgang fra året før...

 

å gosj.. frister med level 4 i sør afrika neste år også...

Link to comment
Share on other sites

Kan jo si at ipsc konkurranser egentlig ikke spiser så mye ammo, 4 runder i nsf felt, tar ca samme antall skudd som en L3, men trening/drills spiser fort endel.

 

Akkurat det jeg sier til folk også. Hvis man pleier å ta noen runder i feltløypa så er ikke stevner noe å bekymre seg for rent økonomisk. Men trening blir selvsagt noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Alle voksne menn trenger en dyr hobby :)

 

Som nevnt er det ikke akkurat gratis å skyte felt heller. Egentlig kan man også si det samme om bane. Basert på hva jeg selv skyter kan jeg sette opp et par regnestykker:

 

Banestevne - Finpistol/Grovpistol (140 skudd med prøveskudd)

Fin: 75 for start + 40 øre * 70 skudd = 103,- (.22 lr)

Grov: 75 for start + 2 kroner * 70 skudd = 215,- (.32 S&W)

Totalt: 318,-

Ting man trenger: 2 pistoler, sikkerhetskurs, magasiner slites ut osv

 

Feltstevne - Start i revolver og militær (120 skudd)

Revolver: 100 for start + ~1 krone * 60 skudd = 160,- (.38 Spesial - Lader selv)

Militær: 100 for start + ~3 kroner * 60 skudd = 280,- (.45 ACP)

Totalt: 440,-

Ting man trenger: 1 pistol, 1 revolver, sikkerhetskurs, et par hylstere, magasiner slites ut osv

 

Skal man skyte noe annet enn .22lr (eller luft) vil helt klart ammokostnadene øke, men jeg tror faktisk engangsinvesteringene i dynamisk kan være lavere. Begge eksemplene over krever 2 våpen. Skal jeg skyte et L2 stevne med 1911'en blir vel kosten kanskje litt høyere enn for felteksempelet, men da trenger jeg fortsatt bare et våpen, ikke to. Det finnes også billigere alternativer enn .45 ACP.

 

Når jeg vet at folk kjøper sykler til 50-60 tusen og prepper skiene sine for et par tusen før de går birken har jeg ikke dårlig samvittighet! :)

Link to comment
Share on other sites

Matcher med mye svingere drar opp ammobudsjettet ;)

 

Teller btw steel challenge som L3 poeng på dssn? si du har 3 starter, teller det som noe overhodet?

 

Morro å se at det på okts sist var like mange i classic som i standard.

Link to comment
Share on other sites

Tenker ikke primært riflepoeng, klarer man ikke kravet er man ikke veldig aktiv, sikkert litt brannfakkel, men jeg synes det er topp at det kreves aktivitet for å erverve slik, du får mye fler folk på l2 og l3 stevner. Etter å ha skutt rifle med slemmo og kenny innser jeg at jeg er så udugelig med rifle at jeg uansett ikke har noe der å gjøre (satt på spissen)

 

Scenario, du skyter vanligvis standard, i steel challenge skyter du standard, open, rimfire open og classic

 

Har man da l3 = 4 poeng = 4 approberte stevner ref politiets rundskriv for den aktuelle klassen?

 

Classic =.. teller vel ikke for noe?

 

Rimfireopen poengene, teller vet evnt erverv i sivilpistol 5?

 

Open = dssn open, dvs for å oppnå konkurranseskytterstatus i open må du da ha 1stk L2 til, + 5stk L1 eller tilsvarende?

Link to comment
Share on other sites

Blir litt provosert av den kommentaren Lindskog. For å si det slik, jeg hadde også masser av tid til skyting i 2013 når jeg ikke var på jobb :roll:

Som skiftarbeidene er det litt annerledes og mange av oss som er meget aktive sitter også i styre og stell og bruker da av "skytetiden" vår. Vi her nede i Østfold har det også greit med klubber som skyter IPSC.

Med andre ord, jeg synes reglene for erverv av rifle er noe jævla tull!

 

Men on topic, 3k er en del penger. Men dette er jo noe man betaler/gjennomfører en gang. Og vel verdt pengene:) Konkurranser innen IPS er ikke dyrere enn feks felt eller bane sett til tiden, 2 dager i Moss kostet vel 650.- det er 6 runder i feltløypa i Mysen. Eller to NM starter i felt. (300.-/start)

 

Sett til arbeidet som må til for en Dynamisk kurs sett mot en "sikkerhetskurs innen NSF" er i min mening også stor. Men det er nå en del variasjon ute og går mellom klubbene her, så det er sagt.

 

Nei, dere som nøler, grav opp 3k og finn frem 3-500patroner og kom dere på IPSSC kurs, dere angrer ikke etterpå :D

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig med tiden som med pengene, det er trening som spiser mest. Noen få level 2 og 3 stevner er ikke vanskelig å få hverken tid eller råd til. Trening flere ganger i uka er en annen sak. Og så er det selvsagt lettere med ett barn på 1,5 år enn to i barneskolealder som har fullt opp med egne aktiviteter. Jeg blir nok litt mer ydmyk på det området om noen år. :mrgreen:

 

Sett opp mot NM i felt så er jo et level 3 stevne kjempebillig.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt provosert av den kommentaren Lindskog. For å si det slik, jeg hadde også masser av tid til skyting i 2013 når jeg ikke var på jobb :roll:

Som skiftarbeidene er det litt annerledes og mange av oss som er meget aktive sitter også i styre og stell og bruker da av "skytetiden" vår. Vi her nede i Østfold har det også greit med klubber som skyter IPSC.

Med andre ord, jeg synes reglene for erverv av rifle er noe jævla tull!

 

24 poeng på 24 måneder er INGEN verdens ting. Det er 1 poeng hver måned.

 

Jeg har langt over det kravet, selv med jobb i fjor med mye reising, og nå 2 barn. Det er frivillig å sitte i et styre, ingen som tvinger noen til det hvis man ikke har "tid" til det i tillegg til det andre man vil i denne sporten. :)

Link to comment
Share on other sites

"Noen" må sitte i det styret, "noen" må ordne ting og tang i klubbene ellers er det ikke mye til klubb igjen..

 

Klubbarbeid burde telle inn når det kommer til erverv av våpen. Her har NSF faktisk gjort det riktig. Der teller det som aktivitet.

 

Ja du Lindskog, skaff deg en eller to til, som begynner med aktivteter der dem må kjøres frem og tilbake, der du forventes se på når dem opptreder/spiller i helgene så får vi se hvor mye du "får lov" å delta på eller hvor mye samvittighet du har til å dra på Level 3 stevner når du kommer hjem etter to arbeidsuker borte :wink: Husk også at det er få av oss som har koner/samboere som også skyter og jakter, gjør dem ikke det, møter man enda større motstand da dem ikke forstår gleden og samholdet vi opplever på treninger og stevner.

Link to comment
Share on other sites

"Noen" må sitte i det styret, "noen" må ordne ting og tang i klubbene ellers er det ikke mye til klubb igjen..

 

Klubbarbeid burde telle inn når det kommer til erverv av våpen. Her har NSF faktisk gjort det riktig. Der teller det som aktivitet.

 

Ja du Lindskog, skaff deg en eller to til, som begynner med aktivteter der dem må kjøres frem og tilbake, der du forventes se på når dem opptreder/spiller i helgene så får vi se hvor mye du "får lov" å delta på eller hvor mye samvittighet du har til å dra på Level 3 stevner når du kommer hjem etter to arbeidsuker borte :wink: Husk også at det er få av oss som har koner/samboere som også skyter og jakter, gjør dem ikke det, møter man enda større motstand da dem ikke forstår gleden og samholdet vi opplever på treninger og stevner.

Link to comment
Share on other sites

Løsningen her er nok å telle dager til ungene blir gamle nok til å delta på ting (m.a.o. at man slipper å sitte bleievakt hjemme) og så fatte en diktatorisk beslutning om at alt som ikke har med skyting å gjøre er forbudt.

 

Det er alltid noen som ikke kan oppfylle det som er satt som krav, uansett hvor lavt eller høyt det er. Personlig har jeg jobb så det klarer seg med å fylle kravene til rekreasjonsskytter, da ville det være galematias å begynne med noe mer. Somrene forsvinner med barnepass, man har nok med å løse kabalen som oppstår pga 3 ukers sommerferie fra jobben og 8 uker+ sommerferie for ungene hvorav bare 4 uker dekkes av sommer-SFO. Men ingenting varer jo evig. Plutselig skjemmes ungene over å vise seg offentlig med opphavet, og da ser tidsskjemaet nok annerledes ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i full jobb. har pr i dag 3 store unger, et barnebarn, jobber 400 timer overtid i året og driver et firma på si. Jeg jobber skift og går glipp av mange stevner av den grunn.

 

Selv om mine barn hadde vært en del år yngre (den tiden vi hadde et logistikk helvete hver ettermiddag) så skulle jeg greidd å fått til 10 poeng i året. Tok et rask overslag for 2014 og jeg er pr i dag over 30p. Men....jeg ser at den store fordelen ligger i at jeg bor sentralt og har mange stevner innen 1-2 kjøretimer, samt at ungene nå er selvhjulpne.

 

Jeg ser også at noen tar eks level III stevnene som en familietur. Far skyter. familie er innom og ser litt på, tar seg noen pølser og burgere. så er det shopping og hotell til neste dag.

 

For 2015 har jeg eks planer for både Bergen og Stavanger, når jeg ymtet frempå om dette var det første kona sa - jeg vil være med -. Hun bryr seg ikke om skyting, men vil ha turen. Jeg tror disse skyte reisene også har noe om hvordan det legges frem, om man bevist vil reise alene eller tar det som en tur med de som man deler tiden med......

Link to comment
Share on other sites

Joakim-G_R, en intesiv sommer ja.. du mener de der 3 ukene med ferie som familien ønsker? La meg gjette, du har ikke en familie med barn i eller under skolalder?

 

Leser du ikke svarene mine gidder jeg ikke svare deg Johan :)

 

 

Tilbake til tråden !

Fra Mosseknallen i sommer.

Mosseknallen ble avholdt på Sandaknallen-banen i Sverige, det var 2 separate matcher som ble kjørt over 2 dager.

Sandaknallen var en match inntil for et par år siden, da arrangøren av den matchen ikke ville organisere mer. Forstod det slik at det var mye jobb for få personer der, mulig jeg leste litt feil mellom linjene.

 

 

(Hvordan i all verden fungerer den youtube-innbyggingen på dette forumet nå!?)

 

Edit: fikset link

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De youtube greiene er litt krøkkete. Fjern en S i https, det er en forutsettning. Dersom du kopierer linken i Youtube på video som står i din Playlist eller kanalens oversikt over videoer, så får du ikke linken til å fungere på Kammeret.no. Du bør søke fremvideoen i youtube, starte den og så kopiere linken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en godkjent søknad på .357 revolver som roper fra skuffen. Jeg har svært lite erfaring med revolver, kun prøvd diverse på skytebanen. Men jeg liker det såpass at jeg ønsker å konkurrere fra tid til annen med det. Ellers plinke på banen.

 

Jeg skyter nå dynamisk med pistol, så en revolver som passer både til dynamisk og andre konkurranser (f.eks. felt), hadde vært midt i blinken (tjohei!).

 

Internett forteller meg også at en del bruker revolvere i 9mm til IPSC, men om jeg ønsker å konkurrere både i IPSC og felt, så må jeg vel ha minimum .357 (Magnum 1) for sistnevnte. I IPSC er det ingen regler før størrelse, men til felt er det vel 6".

 

Så, går det an å fikse en revolver som kan brukes til mine ønsker, eller er det helt i grøfta å ha én revolver til dette? Jeg vil også trenge "magasiner" (hva heter de?), hylster og belte.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Er som Hassel sier her, det mest brukte er 625 i cal 45 acp.

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en mod 10 (cal 38 spec) med 4" løp, den har jeg sendt til børsemaker for å få frest opp til klips og frest opp kammeret i tønna, for å bruke 9mm ammo (må jo ha 38 kuler da men skal teste med fabrikk 9x19).

 

skal du bruke den til felt, magnum 1 og revolver felt ville jeg ha gått for en 686 med 6" løp i kal 357 mag, denne kan du skyte major med i 357 magnum og cal 38 spec i minor. Her ville jeg sendt den bort og få frest den opp til klips (kan brukes på 357 og 38 hylsene) men jeg ville brukt 38 short colt hylser i klips ( de er vel rundt samme lengde som en 9x19 29mm) morro i minor også.

Link to comment
Share on other sites

Revolver i .45 ACP kan brukes til revolverfelt også, men ikke Magnum 1. Den burde klare faktor til Magnum 1 også, men kulediameter er for stor.

 

Går du den ruten er det bare å lade noen skikkelig slappe .45 ACP til felt :D Så kan du i tillegg skaffe deg en .357 magnum revolver til Magnum 1 hvis du ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke den til felt, magnum 1 og revolver felt ville jeg ha gått for en 686 med 6" løp i kal 357 mag, denne kan du skyte major med i 357 magnum og cal 38 spec i minor. Her ville jeg sendt den bort og få frest den opp til klips (kan brukes på 357 og 38 hylsene) men jeg ville brukt 38 short colt hylser i klips ( de er vel rundt samme lengde som en 9x19 29mm) morro i minor også.

 

Interessant! Jeg ser jo at det er en fordel med .357 når man enkelt kan veksle på ammunisjon hvor respektive går min/maj. Jeg skyter bare for gøy, så min/maj er liksom ikke så avgjørende for meg enda - og da er jo 38 et billigere alternativ til dynamisk (om man velger de billigste alternativene).

 

S&W 686 6", ja. Den er det mye av, og sikkert god grunn til det? Jeg forstår ikke helt den fresinga og greiene rundt klips osv. Kunne du utbrodert? Jeg lader ikke selv, så for min del (på en stund), så blir det fabrikkammo av 38 og .357.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...