Jump to content

Luftgevær merker å satse på?


Mas-36

Recommended Posts

Heisann.

 

Skyting med julajernet har gitt meg mersmak til å skyte med luftgevær. Men ønsker mere presisjon og spesielt mulighet til å skyte på lengere avstand. Jeg vil ikke ha et PCP våpen da jeg syns det virker som så mye jobb :roll::oops:

 

Så hvilke merker lager de beste "brekkvåpen" eller ladearm våpen?

 

Og er Stoeger, Hammerli, Diana, Weihrauch noe å sammle på? Eventuelle andre merker som lager kvalitet?

 

Jeg ser Ruger lager luftgevær og Winchester? Noen som vet om dette er våpen som er vært å satse på? Eller går de under kategori leketøy for voksene?

 

Hva dette skal brukes til? Skyte blink med presisjon på 20m+

Link to comment
Share on other sites

Winchester og Ruger luftgevær er kina produserte saker,har selv hatt en Ruger Airhawk som jeg solgte etter en kort stund.Beste fjærbørsa jeg har hatt var en Weirauch 97k,utrolig godt gevær som hadde veldig bra presisjon.Skryter ikke på meg å være noen superskytter men har aldri skutt bedre med ei fjærbørse enn jeg gjorde med den Weirauch'n.Denne ble solgt i et anfall av midlertidig sinnsykdom ,har angret mange ganger på at jeg solgte den.Vet ikke hva slags prisleie du vurderer men denne modellen selges nå til 3990,- . En sikker vinner som de fleste skyter bra med den rifla der.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Finn et gammelt FWB 300, sett på en eller annen kikkert og skyt. Stille, vanvittig presist og alt er skikkelig. Jeg har to og bruker det ene til "dinging" på opp til 50m på 5cm diameters "dinger". Lett å treffe uten vind, værre med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte akkurat et fwb 300s match på blocket.se

Selgeren var " gevärpär", en trivelig type som har spesialisert seg

På salg av brukte høykvalitets luftgevær.

Det kjøpte produktet så bedre ut en hva bilder og beskrivelse tilsa.

Nesten strøket til en pris på 2300,-sek.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hva du skal med det..

 

Leste du hele første post? Det står til slutt :wink:

 

Hmm ser det anbefales brukte luffer..... Nå har jeg lite greie på dette og hva kan gå i stykker på slike ting? Hvordan er det å få tak i deler som ryker? Er veldig skeptisk til å kjøpe luffer brukt da du vet ikke hva de er utsatt for av misbruk som rekruttvåpen osv i skytterlag :oops:

 

Så jeg heller mere mot nytt. Og da virker det som det er Weihrauch som er det store innen luftvåpen på flere her inne?

Link to comment
Share on other sites

Det er flere merker som er bra,men med Weirauch har du et veldig bra våpen som er topp kvalitet samt lett å få deler til.Weirauch mod 97k som jeg hadde er en kort kompakt og velbalansert karabin.Enkelte mener den er litt tung men det er andre modeller fra Weirauch som er lettere samt også litt rimeligere.Beveren sport selger denne som sagt til 3990,- ,hvis du sjekker hos de så har de sikkert gode priser på andre modeller også.Sjansen for dårlig eksemplar av dette merket er utrolig liten tror jeg.Bor du ikke for langt unna en forhandler så ta deg en tur å klå litt på de forskjellige modellene :smile:

Link to comment
Share on other sites

Om våpenet er litt tungt gjør ikke noe da jeg liker våpen med litt tyngde.

 

Når det gjelder forhandlere i nærheten som fører luftvåpen går det i Gamo, Stoeger og Cometa. Ellers så kan de bestille, men da får jeg jo ikke klådd på våpen før det kommer i butikk :trist::smile:

Link to comment
Share on other sites

Vet hvordan det er ,samme her også.Ingen av sportsbutikkene eller våpensjappene har annet enn Gamo og lignende.En annen fordel med HW97 er at den har ladearmen under løpet,hvilket jeg egentlig synes er en fordel med tanke på at du ikke vil få problemer med sikte/treffpunkt som på en løpsknekker når slitasjen begynner å sette sine spor på løpslåsing.

Link to comment
Share on other sites

Jepp liker de med ladearm litt bedre pga det at løpet er fast og ikke vil bli påvirket av slitasje som vil komme etter en tid. Men et knekkvåpen av kvalitet vil også sikkert holde i mange år også da :)

 

Men jeg har ingen hast med å handle enda :roll: Så om flere vi komme med forslag så tar jeg de i mot :D

Link to comment
Share on other sites

HW95 eller 97 blir gjerne smak og behag. God kvalitet på begge og samme gode avtrekker. Slitasje i løpslåsingen på HW95 er mikroskopisk. Har en HW80 med samme lås fra -80 tallet og den er tett og fin helt uten slark :smile: . Dette er det fullt mulig å justere på enkelt vis om nødvendig. Med godt stell holder det i generasjoner. Har HW95 selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et supert våpen stående borti en krok som kan selges rimelig.

Vææærdens beste og væærdens kraftigste i følge finn.no

og suuuuper treffsikkert på 2cm

Hatsan 125 i .25 er feite saker vettu! Skikkelig fett! :lol::lol::lol:

 

Hahaha skal ha det i minne :wink: Men siden den er stuet bort i en krok tviler jeg på den er så super :mrgreen: Og slike våpen vel søkes på?

Link to comment
Share on other sites

Skal du lure noen til kjøpe Hatsan 125, da er du jaggu meg slem

Husk du kan risikere å få din hånd eller lem i klem

Hatsan kjøpes av folk med kviser

folk som lar seg lokke av lave priser

Husk det er skrudd sammen av en Tyrker

Som ei kunne velge mellom mange yrker

Se heller en annen vei, da slipper du å lade den vonde børsa til du bli kjei

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Zlavia luftgevær vi har hatt siden 1980 eller noe. Utrolig solid å presist. Fikk faktisk

i går et Feinwerbau 300s av en kollega på jobben som hadde vært brukt i bedriftsskyting noen få ganger. Virker som et flott og gjennomført gevær, blir spennendes å teste ut. Vurderer å montere en kikkert på det hvis det duger til trening.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Da har du antageligvis fått deg noe som kommer til å gi mye glede. Skal godt gjøres å drepe disse ved vanlig bruk. Jeg har et som har levd i et skytterlag, og et fra noe privat. Maccari fjær i det ene. Ca 200m/s med JSB Exact. Trenger ikke mer for utallige skudd med imponerende presisjon. Mine er fra slutten av 70 tallet. Godt bygget, ingenting å utsette på noe. Og for 1500kr og 2000kr får en ikke noe bedre når presisjon, kvalitet og tilfredshet står øverst.

Link to comment
Share on other sites

Har et bsa r10mk2 selv, og er fornøyd med det..

Det er jo forholdsvis dyrt, men hva med dette : http://www.xxl.no/jakt/skyting/smavilt/ ... 53_1_style" target="_blank

Kan det være et brukbart alternativ?

 

Var jo ganske rimelig, spør du Egon Olsen om denne får du antagelig et svar du kan bli fornøyd med da han er BSA-mann. Noe inni meg hvisker at denne må fiffles med for å bli bra...

Link to comment
Share on other sites

Slavia er en gammel god modell som fortjener å spytte ut en potte i ny og ne.

620 og 630 er vel de mest vanlige.

 

Feinwerkbau 300s er ei nydelig børse, absolutt samleverdig og har god bruksverdi.

Regner du fikk med diopter.

 

Satt diopter på ja. Testet noen raske skudd i dag og presisjonen var meget bra, null rekyl også i forhold til Zlaviaen.(630 ja). Den vant jeg av faren min en gang i mine barneår da han våget våpenet på at jeg ikke kunne skyte ned ei kongle i ei høy gran ca 30 meter unna. Skulle likt å sett igjen øynene hans da den datt :shock::D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte akkurat et fwb 300s match på blocket.se

Selgeren var " gevärpär", en trivelig type som har spesialisert seg

På salg av brukte høykvalitets luftgevær.

Det kjøpte produktet så bedre ut en hva bilder og beskrivelse tilsa.

Nesten strøket til en pris på 2300,-sek.

 

 

Harrytur eller sendt med post?

Link to comment
Share on other sites

Leser så øynene blir store og såre om dagen på luftgevær :mrgreen: Jeg har alltid kun tenkt 4,5mm som luftgevær også slike BB våpen. Men det finnes jo også 5,5mm som koster ca det samme å skyte med, men virker som det har bedre presisjon.

 

Stemmer det? Er 5,5mm bedre når du vil skyte på litt hold?

Link to comment
Share on other sites

hmnjeaa.. Større masse/vekt har i utg.punktet bedre vilkår for å reise lengre, ja. Men på annen side

vil .177 i utg.punktet være mer flatskytende. Men følgelig mer påvirkelig for luftmotstand og vind. Så

igjen: vil 5.5 i utg.punktet gå mer stabilt på lengre hold, men kraften i våpenet spiller inn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte akkurat et fwb 300s match på blocket.se

Selgeren var " gevärpär", en trivelig type som har spesialisert seg

På salg av brukte høykvalitets luftgevær.

Det kjøpte produktet så bedre ut en hva bilder og beskrivelse tilsa.

Nesten strøket til en pris på 2300,-sek.

 

 

Harrytur eller sendt med post?

Sendt med posten.

Tok ca 1 uke

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da er valget tatt etter mye om og men.

 

Det nye luftgeværet mitt ble en Hammerli 900 kombo med ett 6x42 kikkertsikte. Dette er ei ladearmrifle som gir 900fps. Lett og godt avtrekk og god og fin tyngde på våpenet.

 

Har ikke fått skutt så mye enda med det. Men de første 100 skuddene forteller meg dette skal bli moro til sommeren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har ikke så mye erfaring med luftgevær, men er veldig fornøyd med mitt Hammerli CR20.

 

hammerli_cr20.jpg

 

Byggekvaliteten fremstår som svært god (Tyskprodusert), det skyter presise samlinger på relativt lange hold (30+m), og justeringsmulighetene er mange. Den medfølgende lyddemperen har også meget bra effekt, slik at våpenet i praksis talt er lydløst.

 

Ett moment som faktisk trekker mye ned, er mangelen på parallaksejustering i kikkerten.... Det fører til at siktepunktet flytter seg med "øyet" dersom dette ikke står i nøyaktig samme posisjon mellom hvert skudd (og det gjør det sjelden...)

 

 

Jeg hadde dog nok ikke betalt fullpris for det. Kjøpte mitt brukt for rett over 2000.- om jeg husker riktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...