Jump to content

Anbefaling av rifle og ammo til 1.gangskjøper/jeger


Espen_H

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nå tenkt til å innvestere noen tuenlapper i rifle og kikkertsikte. Jeg kommer primært til å jakte hjort, rådyr og rev, men kommer selvfølgelig også til å prøve meg på skogens konge. Hvilken rifle og i hvilket kaliber er mest fornuftig å kjøpe?`

Trenger jo også kikkertsikte til rifla, noe å anbefale?

 

Har sett litt på Remington 700 SPS synt. og Tikka 3 Lite, begge med Bushnell Trophy 3-9x40. Lurt valg?

30-06 eller 308Win, eller noe annet?

 

Noen anbefalinger mtp billing ammo til trening som er nesten like bra som the real one?

 

Blir veldig gla for synspunkter/erfaringer på de ulike, evt andre rifler til under 10 tusen komplett med kikkert og montering.

 

Mvh, Espen

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har nå tenkt til å innvestere noen tuenlapper i rifle og kikkertsikte. Jeg kommer primært til å jakte hjort, rådyr og rev, men kommer selvfølgelig også til å prøve meg på skogens konge. Hvilken rifle og i hvilket kaliber er mest fornuftig å kjøpe?`

Trenger jo også kikkertsikte til rifla, noe å anbefale?

 

Har sett litt på Remington 700 SPS synt. og Tikka 3 Lite, begge med Bushnell Trophy 3-9x40. Lurt valg?

30-06 eller 308Win, eller noe annet?

 

Noen anbefalinger mtp billing ammo til trening som er nesten like bra som the real one?

 

Blir veldig gla for synspunkter/erfaringer på de ulike, evt andre rifler til under 10 tusen komplett med kikkert og montering.

 

Mvh, Espen

 

 

Jag hade sett på brukt om Du endast är villig att satsa max 10000. Ring till gutta på Jakt&Friluft,så hjälper De Dig :!: Prata med Georg Du :!::) Jag hade mycket hellre fått mig en begagnad bössa med bra kvalitetsoptik,än någon,ny billig med en kinadassrulle till sikte :!:

Om Du kan sträcka Dig till 13990,har De ett trevligt paket med en Remington 700 Boone&Crocket,Schmidt&Bender Klassik 1,5-6x42 i Leupold stålmontage samt riflereim og futteral. Ett riktigt knallpaket :!::D Kaliber :?: Tja...varför inte gamla,goda 30-06 :?:

Link to comment
Share on other sites

Erfaring/råd ang synt vs tre?

 

Tre:

Positivt= et penere våpen, bedre kvalitetsfølelse (min mening)

Negativt= noe vedlikehold (som de noen ser på som positivt)

 

Syntetisk:

Positivt= mer værbestandig, mindre vedlikehold

Negativt= noe styggere, minner mer om tupperware (min mening)

 

Jeg valgte tre på min første rifle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Veil pris er kr 22500,-

 

Hvordan har de regna for å komme til den prisen?

 

veil. for t3'n 10580kr

veil. for meoptan 10500kr

veil. for optilock mont. (ringer og base) 1000kr (?)

kofferten sikkert rundt 6-800kr

reimbøyler at par hundre kroner.

totalt ca 22800kr

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er gammeldags og kjører mauser, så jeg begir meg ikke ut på åssen riflemerke du bør velge, men hvis du ikke er redd rekyl, så ville jeg gått for 30-06, uten å blunke. Der har du det "lille" extra til jakt på større vilt.

 

Sjøl så har jeg 6.5x55 og 30-06 ++++ Men det er alltid 6.5'n som blir med meg, men jeg jakter bare opp til rådyr. Har brukt 6.5 på elgjakt også, uten å være redd for at den ikke duger, for det gjør den. Det lover jeg deg. Men hvis du er litt uheldig med et treff, så har du mer å gå på med 30-06.

 

Er ikke noen særlig stor forskjell i utgifter til ammo heller.

 

Ønsker deg lykke til med valget, og tenk nøye over det før handel, hvis du bare skal ha 1 rifle til å begynne med, og skal jakte mye elg. Blir det ikke så mye elg, så er det soleklare valget 6.5x55. Får du på den en grom kikkert og lyddemper, så har du det bra på jakt. Det lover jeg. Det gjør seg selvfølgelig godt med en grom kikkert og lyddemper på en 30-06 også, så ikke misforstå.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp brukt kvalitetsrifle og ny eller brukt kvalitetskikkert!

 

Er børsa pent brukt er det etter min mening helt tullete å kjøpe nytt. En børse som er gått noen hundre skudd er i praksis god som ny om eieren har pusset løpet innimellom. Et løp varer jo tusenvis av skudd..

 

Har du 10000 til rifle ville jeg sett på denne her. http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14496990&sid=xz8raf2Hqrb762642&WT.svl=LinkBedre rifle får du vel knapt. Ville i hvert fall tatt denne før tikkaen som nevnes over her.. Ganske lett børse er det også.

 

Kjøp til en Meopta fra USA for 5000 og du er skodd bortimot så bra som du kan bli for alt som kommer i din veg. Den rifla varer garantert i mange tiår om du passer på den! Laminatstokk er værbestandig og pent(i mine øyne) og du får den gode følelsen av tre i tillegg. Rustfritt er supert og 6,5x55 velter elg så det holder. Hadde jeg ikke akkurat investert i ny bruktbørse hadde jeg slått til på denne her tvert.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det er formelig "haugevis" av gode tilbud på brukte jaktvåpen der ute.

Ikke føl at du har "dårlig tid" og at du "må" slå til på et tilbud! La gjerne "ei god rifle m/sikte" gå fra deg hvis prisen ikke er slik du vil! Det kommer alltid en ny "god rifle" opp for salg innen kort tid. Følg med på kjøp/salg sidene her på foraet! Sett deg inn i hva som er regnet som "gode våpen og god optikk" - og ha is i magen. Slå til når pris og kvalitet stemmer med hva du synes er riktig. Hva er så riktig pris? Les litt på strenger her på foraet og orienter deg, så finner du fort ut hvor landet skal ligge. Palinders eksempel (annonse-linken) ligger høyt i pris! Våpnet skal visst være "som nytt", men desverre koster det å kjøpe feil - og selge igjen. Verditapet fra ny-kjøp i butikken og hjem til våpenskapet er stort. Ofte er 50% ned i pris ikke helt tullete å foreslå! Det er på grunn av dette store verditapet fra nytt til brukt, at jeg òg anbefaler deg å se etter brukt. Markedslovene gjelder her også. Når det er stor etterspørsel/rift i markedet, er prisen høyere. Dette er ikke fordi produktet er så mye bedre, men oftest pga. markedsføring og hva folk "tror på" (det er skapt mange myter omkring produkters fortreffelighet). Noen produsenter har et tyngre merkenavn enn andre. Eks.: Typisk er at prosentvis reduksjon fra nytt til brukt-salg er mindre for Zeiss enn for Meopta og tilsvarende for Blaser og Tikka. Har du i tillegg klart å gjennomskue "hype" og merkenavn i markedet og klarer å se hva som er av virkelig god kvalitet og ikke lider av å være "hypet opp", så kan du gjøre kjempekjøp brukt.

Min anbefaling er å dra nytte av prisfall på meget gode produkter som ikke er "hypet" og som selges brukt. Hvis du selger igjen senere, er sjansen stor for at du får igjen omtrent det du gav. Forutsetningen er at du er litt hard på hva du er villig til å gi - og at selger er realistisk på hva brukt våpen kan selges for. Den som kjøper nytt, for så å selge, taper mest. Den som kjøper brukt og senere selger, taper minst.

Kjøper du derimot brukt og beholder våpenet ... Du sitter med samme kvalitet på våpen og optikk som den som kjøpte nytt.

 

Det kan gis maaange råd om gode kombinasjoner. Mange gode våpen og mye god optikk!

Et eksempel fra meg hvor alt er av BESTE kvalitet, men ikke hypet (mest for penga for deg): Let etter pent brukt Sako Forester i .308 eller Finnbear i 30-06 og 6,5x55 og etter pent brukt Leupold, Meopta, Nikon eller Zeiss Conquest sikte i stål-montasje ... Kan sikkert komme med flere anbefalinger også, men det tror jeg andre her også vil gjøre ...

Lengde på stokk kan justeres enkelt av børsemaker (eller av deg om du er litt nevenyttig) med kapping eller montering av rekylkappe for forlenging.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et par momenter i tillegg til det som strqm nevnte i forhold til syntet (i hvertfall de billige) er:

* syntet bråker mer når den kommer borti kvister og slikt.

* syntet føles kaldere mot hendene enn det tre gjør.

 

Det viktigste er hva du selv foretrekker rent estetisk. Har ikke hørt om noen som har fått jakta ødelagt fordi de hadde feil materiale på skjeftet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

... Har ikke hørt om noen som har fått jakta ødelagt fordi de hadde feil materiale på skjeftet. :wink:

 

Også er det veldig enkelt å kle skjeftet i Sikaflex, eller lignende. Da blir det både mindre lyd og greit å holde i.

Pent er det derimot ikke sikkert at det blir :wink:

Link to comment
Share on other sites

Veil pris er kr 22500,-

 

Hvordan har de regna for å komme til den prisen?

 

veil. for t3'n 10580kr

veil. for meoptan 10500kr

veil. for optilock mont. (ringer og base) 1000kr (?)

kofferten sikkert rundt 6-800kr

reimbøyler at par hundre kroner.

totalt ca 22800kr

 

:wink:

 

Litt OT, kanskje, men har sett denne selgeren har annonsert Meoptaen med veil pris på 10500,-

Meopta Meostar 3-12x56 m/lys, har ALDRI hatt veil pris på 10500,-

Han oppererer med en veil pris som ligger 1000kr over veil pris fra importør, slik at det skal se ut som han gir ekstra god pris på det han selger.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, kanskje, men har sett denne selgeren har annonsert Meoptaen med veil pris på 10500,-

Meopta Meostar 3-12x56 m/lys, har ALDRI hatt veil pris på 10500,-

Han oppererer med en veil pris som ligger 1000kr over veil pris fra importør, slik at det skal se ut som han gir ekstra god pris på det han selger.

 

Ehm... Det er ikke jeg som selger :!::P

Jeg skrev bare ned det jeg trodde var rett... Henta HERFRA

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, kanskje, men har sett denne selgeren har annonsert Meoptaen med veil pris på 10500,-

Meopta Meostar 3-12x56 m/lys, har ALDRI hatt veil pris på 10500,-

Han oppererer med en veil pris som ligger 1000kr over veil pris fra importør, slik at det skal se ut som han gir ekstra god pris på det han selger.

 

Ehm... Det er ikke jeg som selger :!::P

Jeg skrev bare ned det jeg trodde var rett... Henta HERFRA

:wink:

 

Ja det var den selgeren jeg mente

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, kanskje, men har sett denne selgeren har annonsert Meoptaen med veil pris på 10500,-

Meopta Meostar 3-12x56 m/lys, har ALDRI hatt veil pris på 10500,-

Han oppererer med en veil pris som ligger 1000kr over veil pris fra importør, slik at det skal se ut som han gir ekstra god pris på det han selger.

 

Ehm... Det er ikke jeg som selger :!::P

Jeg skrev bare ned det jeg trodde var rett... Henta HERFRA

:wink:

 

Ja det var den selgeren jeg mente

 

 

Godt mulig at denne selgeren har jukset litt med veil. pris, men han har fremdeles de beste prisene på Meopta (i norge) etter hva jeg kan finne ut.Tikkaen derimot får du billigere hos eks.jaktdepotet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...