Jump to content

Tiur med 28-kaliber!!


lipitor

Recommended Posts

Jammen fikk sjøfugljegeren seg en tiur til slutt. Min første og i tillegg lagt i bakken med en Benelli UL i 28/70!!

Kompisene mente de aldri hadde sett meg løpe så fort noengang :lol:

 

Rett over 4 kg:

2014-09-13131852_zpsa29c0af4.jpg

 

24 gram TSS #7 knakk i høyre vinga tvert av og feide den ned, fikk ett fangstskudd men lå der den falt.

2014-09-13140428_zps3f9adf29.jpg

 

 

-Skau-L-

Link to comment
Share on other sites

Dette er det stil over :D

Og det bør jo være en liten vekker for alle de som hardnakket påstår at alt under 12-76 er trostehagle...

 

At noen har skutt elefant med 22lr gjør ikke salongrifle til elefantrifle.

 

Nå vet jeg ikke hvor mange hagl i f.eks størrelse US 3 du får i en kal28, og hva slags hastighet man får med 24g nyttevekt, så skal ikke uttale meg om hvor egnet det er.

Link to comment
Share on other sites

@ barerobert: Lader selv, egentlig eneste muligheten for å kunne bruke denne vettugt. Det finnes Bismuth patroner som jeg ikke ville skutt på villt med.

 

@ 358win: Kommer snarlig :oops:

 

@Kjell Olav: Var jo egentlig du som skulle hatt denne da :winke1:

 

@ Varj: Ville du skutt etter tiur med 36 gram bly #4? Hadde det gitt deg kvaler eller føler du at det humane aspektet ville vært ivaretatt da?

 

Til sammenligning:

-TSS har egenvekt på18g/cm3 hvor bly har 13g/cm3. La oss si ett 7er hagl TSS veier omtrentlig som ett 4er eller 5er hagl med bly. Ok?

-24 gram TSS #7 innehar i overkant av 200 hagl, det har 36 gram bly # 4 og

-Der den 36 grammeren tradisjonelt yter 380m/s går mine 425m/s. Den betydelig mindre overflaten gir betydelig mindre luftmotstand som igjen tilsier mindre tap av hastighet over avstand.

-Der blyhaglene tenderer til deformasjon pga akselerasjon og møte med choke er TSS knallharde og kaster følgelig bedre bilder(Ja jeg har skutt plenty på papp)

 

Så jo; med de riktige patronene matchet med den rette choken står ikke 28 tilbake for 12, 16 eller 20 med mer tradisjonelle patroner.

 

Har ikke prøvd på elefant enda men du kan forvente en post her inne skulle anledningen melde seg.

 

-Lade-L-

Link to comment
Share on other sites

@Varj: Som du ser over (og som forutsatt fra min side) var valget av kalibe 28 til skogsfugljakt gjennomtenkt og forsvarlig. I motsetning til elefantfellingen med .22LR - hvis du leter finner du historien på nettet.

Kort oppsummert: To brødre på jakt, en med tung redskap og en med salongrifle. Elefanten står slik til at han med tung rifle ikke kan plassere et forsvarlig skudd. Den andre jegeren skal da prøve å få elefanten til å flytte seg ved å skyte på den med .22LR (ganske langt unna pensum på jegerprøven...), og setter et skudd skrått inn bak bogen. Elefanten setter ut og faller død om etter 150m. Viltvokteren som fikk rapporten om dette ville ikke tro på historien, og testet - med samme resultat.

Link to comment
Share on other sites

@ Varj: Ville du skutt etter tiur med 36 gram bly #4? Hadde det gitt deg kvaler eller føler du at det humane aspektet ville vært ivaretatt da?

 

Til sammenligning:

-TSS har egenvekt på18g/cm3 hvor bly har 13g/cm3. La oss si ett 7er hagl TSS veier omtrentlig som ett 4er eller 5er hagl med bly. Ok?

-24 gram TSS #7 innehar i overkant av 200 hagl, det har 36 gram bly # 4 og

-Der den 36 grammeren tradisjonelt yter 380m/s går mine 425m/s. Den betydelig mindre overflaten gir betydelig mindre luftmotstand som igjen tilsier mindre tap av hastighet over avstand.

-Der blyhaglene tenderer til deformasjon pga akselerasjon og møte med choke er TSS knallharde og kaster følgelig bedre bilder(Ja jeg har skutt plenty på papp)

 

Så jo; med de riktige patronene matchet med den rette choken står ikke 28 tilbake for 12, 16 eller 20 med mer tradisjonelle patroner.

 

Så bra :clap:

Link to comment
Share on other sites

Jeg slutter nok aldri å forundres over enkeltes klokketro på at det bare er grove hagl som gjør susen på enkelte typer vilt. Det fremstilles ofte som at bruk av finere hagl bare gir økt skadeskyting og bare medfører lidelser. De som bruker finere hagl hevdes nesten (!) å være "dummere eller mer uansvarlige". Min erfaring er faktisk det helt motsatte av hva mange hevder. Jeg har jaktet gås, rev, skarv og storfugl i 25 år, og har prøvd det meste av fyrverkeri til disse. Jeg har alltid opplevd vesentlig mer skadeskyting med grove hagl enn med fine. Fuglene faller ja, men de dør ikke! Hittil i høst har jeg skutt fire tiurer. To av dem i double på ca 25 meters hold. Alle døde før jeg rakk å komme frem til dem. Alle disse ble (som vanlig!) skutt med blyhagl nummer norsk seks i 12/70!

Av 11 fellte skogsfugler i høst levde faktisk ingen da jeg kom frem til dem. Tidligere brukte jeg hagl nummer to, og da måtte jeg løpe etter over halvparten fordi de skadd prøvde å stikke unna på bakken!

Når folk begynner å trekke folks dømmekraft i tvil fordi de skyter tiur med kaliber 28 og fine hagl sier det meg at vedkommende som kritiserer ganske enkelt ikke vet hva han snakker om. Et sekserhagl har kraft nok til å nå vitale organer på en tiur på over femti meters hold, og det er lengre enn noen av oss bør skyte på.

Mange år med skarv og gåsejakt har bekreftet dette. Jeg har vært med på å felle mange hundre av disse artene, og etter at vi gikk over til finere hagl har skadeskytingsfrekvensen blitt over halvert.

Link to comment
Share on other sites

Må støtte siste taler.

Har selv en combi cal 20/22 mag som er vist i lag me en revebås.

I cal 20 so har eg ca 600 patroner liggande fra nr 3-4-5-6-7-8 der mange er ekstra lange magnum 75-78 mm.

i tabellen så er cal 20 like kraftig som cal 12, det som vart fordelen var: mykje bedre samling på hagla og slapp huller i skuddbildet -randhagl borte vekk.

Fluktskyting: med treff fikk du viltet heilt krepert: bom så var det bom og viltet kunne fare vidare utan skade.

0 skadeskyting..

22 mag kan du gi noen ekstra kroner for litt kraftigare ammo, har et bilde i en tråd her om 22 mag predator ammo.

Vil ikkje gå inn på hva er felt vilt med dei 2 caliber.

Cal 20 ammo kan importerast frå dk.

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette morsomhetene fant jeg det faktisk i ditt eget innlegg her i denne tråden, men det var like mye myntet på flere andre tråder jeg har sett over lang tid.

Sitatet fra deg som jeg oppfattet som kritikk er: "At noen har skutt elefant med 22lr gjør ikke salongrifle til elefantrifle."

Mulig du ikke mente det som kritikk, men jeg i min enfoldighet oppfatter det sånn. Det trenger ikke nødvendigvis stå: "Din jævla idiot som skyter med alt for fine hagl!"

Kritikk står ikke alltid i klartekst.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Liptor :D

 

Husker ennå da jeg ung, og fattig fikk lov av den gamle humørsyke børsemakeren i Stavanger til å holde, og tafse på en aldeles nydelig s/s med engelsk skjefte. Spansk herkomst, om jeg ikke husker feil (30 år siden).

Kaliberet var 28... Måtte ta på meg hvite hansker husker jeg...

I den alderen får man ereksjon av damesykler... Denne var dobbeltløpet....

Det gikk som det måtte gå :mrgreen:

Mer sexy hagler skal man lete lenge etter :D

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette morsomhetene fant jeg det faktisk i ditt eget innlegg her i denne tråden, men det var like mye myntet på flere andre tråder jeg har sett over lang tid.

Sitatet fra deg som jeg oppfattet som kritikk er: "At noen har skutt elefant med 22lr gjør ikke salongrifle til elefantrifle."

Mulig du ikke mente det som kritikk, men jeg i min enfoldighet oppfatter det sånn. Det trenger ikke nødvendigvis stå: "Din jævla idiot som skyter med alt for fine hagl!"

Du hoppet glatt over tekstlinjen rett under, hvor jeg svart på hvitt (eller kanskje svart på blågrått) skriver at jeg ikke vet nok om kapasiteten på nevnte kaliber til å uttale meg, og det da er ganske åpenbart at jeg ikke kritiserer trådstarter.

Jeg kritiserte dog argumentet om at det "ikke kunne være trostehagle, siden man hadde skutt noe større med det", derav henvisningen til salongrifle som elefantrifle. Altså en kritikk av et argument, ikke en sak.

 

Kritikk står ikke alltid i klartekst.

 

Nei, men det betyr ikke at man må se spøkelser på høylys dag.

Link to comment
Share on other sites

bharsvik skrev:

Jeg slutter nok aldri å forundres over enkeltes klokketro på at det bare er grove hagl som gjør susen på enkelte typer vilt

I blyhagltiden var valg av haglstørrelse grei skuring. Fine hagl ga effektiv avliving. Plutselig var det en nisse som foreslo å kompensere dårligere haglmaterialer med å øke haglstørrelsen. De fysiologiske teoriene for hvordan hagl dreper måtte skrives om og en ny generasjon med jegere mistet forståelsen for hagelens drepevne. Ikke minst forståelsen for hvilke krav som stilles til effektiv avliving.

 

Klokketroa på grove hagl er et særnorsk fenomen, og det er ca. 10 år gammelt.

Link to comment
Share on other sites

Syns vel at det skal være rom for alternative meninger i et diskusjonsforum, sånn rent personlig. En krangel blir det bare hvis folk angriper person istedet for sak.

Jeg lurte og på om det var spesielt forsvarlig å skyte tiur med kaliber 28 i #7. TSS og egenvekt på 18 fjernet det spørsmålet for min del.

Syns ikke tråden tar skade av en meningsutveksling i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med tiur :) Dette er kansje litt off topic, men det virker som det er flere her med peiling på hagl materiale og størrelse. Jeg brukte Winchester superspeed 12/70 36gr. nr. 6 (2,7mm bly) i Sverige første uka med godt hell, men jeg er litt skeptisk til å bruke det senere i jakta. Spesielt på voksen tiur, men hvis norsk 6er har nok gjennomtrengning til å felle tiur på 50m hold. Må det jo være bedre å bedre å bruke 2,7mm fremfor 3mm hagl siden man får mer hagl i patronen?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med tiur men har skutt nokså mange katter med cal28. Katter er ofte veldig hardskutte men selv de største katter tipper over ende med en 28/70 med 21gr haggel av rette sort. Skyter aldri over 25 meter. Hadde jeg fått til å legge ut bilder kunne jeg lagt ut en skuddbildetest jeg hadde med mange forskjellige 28 patroner

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...