Jump to content

308 og "langhold"


Scitech

Recommended Posts

Det opplagte valget hvis man skal skyte langt og vil ha litt elgpower er jo helt klart 30-06 og ikke .308 :wink:

Helt enig.

Dette evindelige 308 maset :evil:

 

Trådstarter laget en tråd om 308

Så det evindelige maset fortsetter.

Det er såre enkelt å ikke lese tråden

Så får du fred;-)

 

Trådstarter velger selv hva han har lyst på.

Om det blir 6.5 eller 308 eller ei elefantbørse er hans problem

Smaken er som baken. Man kjøper det man * selv* har lyst på 8)

Link to comment
Share on other sites

Nato er bra ammo det. Spesielt den nye typen som kom i 99.

Da endret de krutt. 99 lot går meget bra.

Testet 4 Nato lot forrige uke på 100 m

 

Bytta de krutt i 99? Kom det en ny type ammunisjon? Intressant, fortell gjerne mer, er dødsnysgjerrig her :)

 

Eller er det snakk om utenlandsk ammo her?

Ball M80
Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har hørt ble en ny type krutt levert i 1999.

Eller at det ble en ny type kuler? Vet ikke så mye egentligt

Merker stor forskjell på forskjellige lots

 

99 går faktisk best.

Av typen ammo jeg bruker nå så ligger den i belter på 100 i 99 lot

Kommer i grønne pølser med pappkartong inni komplett.

Jeg vet ikke spesifikt mere om krutt eller evt kule skiftet, men muligt min kilde som er på kammeret kan skrive litt mere ;-)

 

Ball M 80 er mitt slengutrykk på ammoen

Mener NM 60 ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det opplagte valget hvis man skal skyte langt og vil ha litt elgpower er jo helt klart 30-06 og ikke .308 :wink:

 

Du har helt sikkert rett, men tror jeg lar være å introdusere et tredje kaliber å velge mellom :) Grunnen til at 308 og 6.5x55 blir nevnt er vell fordi dette er kaliber jeg kjenner til. Lar jeg tråden fortsette å rulle og gå så ender vi vell omsider opp på 50 BMG :P

 

Jeg tror 308 er et tilstrekkelig kaliber for meg i denne omgangen, og et greit utgangspunkt for mye skyting og trening.

 

Sett på Rem .P. LTR?

 

Den har jeg ikke sett på, men takker for innspillet :) Kommer til å titte litt rundt etter gode tilbud og bruktmarked før jeg går til innkjøp.

 

Noen som kan svare på dette med riflestigning forresten, er det bedre jo høyere eller omvendt?

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen i balistikk mellom 308 og 3006 er ikke så stor som mange later til å tro ;)

Hvis du går i butikken å kjøper ferdig ammo så er jeg enig. Hvis du lader selv.., njaa da er jeg ikke enig lengere. Det går fint å lade 30-06 til 308 trykk, og det er ikke tvil om at de tunge kulene har godt av litt ekstra puff.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan svare på dette med riflestigning forresten, er det bedre jo høyere eller omvendt

Sålenge du ikke har spesifikke behov, som å skyte 240grs kuler subsonisk, så trenger du ikke tenke på riflestigning i ei kjøpe-rifle i 308. Og ihvertfall ikke om du skal skyte fabrikkammo. 1 runde på 12" er det og en runde på 12" blir det - det er det du får kjøpt, på denne siden av SSG69, AI AW, og diverse andre spesialrifler til taktisk bruk. Sako/Tikka er et hederlig unntak, med sine 1:11", men det gjør ingen forskjell i praksis.

 

Riflestigning fungerer slik at jo lenger ei kule er, jo krappere riflestigning, altså færre tommer per runde, trengs. Jo krappere stigning, jo mer stabil er ei gitt kule. Men den kan stort sett ikke bli mer stabil enn stabil... Så det betyr lite. Er riflestigningen for slak for ei gitt kule, så er den ustabil, og vil ikke fly med spissen først. Presisjonen er da tapt, ikke som i dårlig - som i tapt. På linje med å kaste øks baklengs, i blinde...

Er riflestigningen mye krappere enn det som trengs, og kula er av dårlig kvalitet i tillegg så kan en se redusert presisjon, sånn av typen 1" samlinger på 100m istf. 1/2", verre i noen få tilfeller.

Dersom riflestigningen er "i grenseland" og kula blir stabil, men bare såvidt, så kan en får god presisjon, og en kan få dårlig presisjon - eller god en dag, og dårlig en annen.

Std. riflestigningen i 308, 1:12" vil få matchkuler fra omtrent 200gr til å oppføre seg sånn. Noen forteller at 208gr Amax gikk bra, andre at den ikke gikk - neste gang har de skiftet mening... Er det varmt og du skyter på fjellet (lite luftmotstand) så går det, i fjæra om vinteren, så går det ikke..

I kulekataloger så vil det ofte stå "minimum rifling twist", det er den slakeste stigningen som vil pålitelig stabilisere ei kule. For Berger 115gr FB oppgir de 1:19" f.eks., kula er kort, og lett å stabilisere, den trenger ikke gå så fort rundt. Den er stabil og vil virke bra i alle løp som har krappere riflestigning enn 1:19", f.eks. 1:12". Skal du BARE skyte denne kula og ha über-rævhål presisjon, så kanskje du får bygd ei rifle med 1:18" stigning.

 

Det er en parameter som ofte ses i litteratur: Sg, den heter statisk stabilitetsfaktor, og ei kule er "stabil" når den er over 1. siden en må ha høyde for forskjellige forhold, og for unøyaktigheter, og for at kula skal "ligge i ro" i banen og ikke ligge og småsnurre ala snurrebass (det heter presesjon) så bør Sg være 1.4-1.5 til militære, eller jakt-applikasjoner. til konkurranseskyting kan den være noe lavere, da en oftest har bedre kontroll på alle parametre da.

For lange, langholdskuler, så kan det vises eksperimentelt at de har mindre luftmotstand i det transsoniske området (for 308, fra 800m-ish) dersom Sg er over 1.5, og at luftmotstanden (den transsoniske) avtar jevnt med Sg fra 1.1 til ca 1.5 for så å bli ca. konstant.

Std. riflestigning er et kompromiss mellom alt dette. Ikke for krapp, for da går rifla (enda) dårligere med Barnaul og annen skit-ammo, og ikke for sla, for da må du skyte kun korte piller.

 

308 er såvidt jeg kan se et kaliber der riflestigning ikke er et tema - 12 og 11-stigning skyter det folk ønsker å skyte av kuler. Sub-folket bruker 8 eller 7, så får de stabilisert "hva som helst".

 

Og, se to ganger på den SSGen Torf linker til.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke bestemt meg riktig enda, men kandidatene så langt er Tikka T3, Howa, Remington 700. Budsjett ligger et sted rundt 8000-12000 avhengig av magefølelse når jeg får klådd litt på de forskjellige.

 

Note: All above is my personal thoughts, very very subjective , don't want to start an debate caliber vs caliber .

 

I was in same boat like you 2 years ago , almost same list of rifle brands to chose from , but my list got 1 more cartridge .243 win .

 

One important fact is i'm much more limited regarding ammunition then you are in NO because here in RO we are not allowed to reload own ammo , so i'm limited to factory ammo .

 

First i chose the cartridge , on wind .243 and 6.5x55 have the advantage also the trajectory is more rainbow like for .308 (trajectory was not very important for me because we use "tactical" scopes designed to help for adjustment so ...no decisive criteria ) , here in our stores in not easy to find 6.5x55 ammo , .308 and .243 much more present but .243 no mach ammo, i want to use same rifle also for hunting so here .308 have the punch power advantage above the other 2 at regular hunting ranges , after many hours ..days :lol: decided 6.5x55 vs .308 win ( main reason was .243 don't have enough energy for game bigger then roe deer also no factory match ammo).

 

Here some theoretical tables to compare .308 to 6.5x55:

 

Norma 6.5x55 Golden Target vs Norma .308 Win Golden Target (wind speed 1 m/s)

 

6W7Gz2e.jpg

 

XQ5lSqB.jpg

Comparision table

Z9VsAhr.jpg

Comparision table, advantage of 6.5 over .308 in %

k1N2L1T.jpg

You can see a clear 6.5x55 advantage here (this if we take 6.5x55 factory speed in consideration from a 74 cm barrel , uncommon in factory rifles today) , .308 goes transonic early and also after 300 m 6.5 carry more energy , on wind a clear winner 6.5x55 .

 

But if we change the loads ...different story .

 

Norma 6.5x55 Golden Target vs RWS TARGET ELITE .308 Win. 12,3G (wind speed 1 m/s)

 

6W7Gz2e.jpg

 

PT17YUZ.jpg

Comparision table

O9ODduB.jpg

Comparision table, advantage of 6.5 over .308 in %

HINn3NC.jpg

Now you can see 6.5x55 lost his advantage on wind , 1-2 clicks difference from .308 , lost his advantage in energy but keep his speed better at long ranges becoming transonic later then .308 .

 

All in one , in your shoes i will go 6.5x55 because have historical value for you there in NO also is a very good cartridge , you can reload and get what you want , huge knowledge and love there for 6.5x55 .

 

If you chose 6.5x55 you can have at your budget the excellent Tikka , but if you go .308 i will chose Howa (i own one already) , Remington or other rifle who provide a faster twist rate , if you want to mach 6.5x55 with .308 you need to stabilize heavy long bullets for this you want a faster twist , Tikka in .308 have 1:11 , Howa and Remington have 1:10 so theoretically Howa and Remington are better in .308 win but not with much.

 

I hope the above it help you to make a decision.

 

----------------Google Translate-------------------

 

Merk: Alle ovenfor er mine personlige tanker, veldig veldig subjektiv, ønsker ikke å starte en debatt kaliber vs kaliber.

 

Jeg var i samme båt som deg 2 år siden, nesten samme listen over rifle merker å velge mellom, men min liste fikk en mer patron 0,243 seier.

 

Et viktig faktum er at jeg er mye mer begrenset når det gjelder ammunisjon så er du i nei fordi her i RO vi ikke har lov til å laste egen ammunisjon, så jeg er begrenset til fabrikk ammo.

 

Først jeg valgte kassetten, på vind 0,243 og 6.5x55 har fordelen også banen er mer regnbue som for .308 (banen var ikke veldig viktig for meg fordi vi bruker "taktiske" scope utviklet for å hjelpe for justering så ... ingen avgjørende kriterier), her i våre butikker i ikke lett å finne 6.5x55 ammunisjon, 0,308 og 0,243 mye mer til stede, men 0,243 ingen mach ammunisjon, jeg ønsker å bruke samme rifle også for jakt så her .308 har punsj makt fordel over den andre to med jevne jaktområder, etter mange timer ..days: lol: besluttet 6.5x55 vs .308 win (Hovedårsaken var 0,243 ikke har nok energi til spillet større da rådyr heller ingen fabrikk kamp ammo) .

 

Her er noen teoretiske tabeller å sammenligne .308 til 6.5x55:

 

Norma 6.5x55 gylne Target vs Norma .308 Win gylne Target (vindhastighet 1 m / s)

 

6W7Gz2e.jpg"%20target="_blank

 

XQ5lSqB.jpg"%20target="_blank

sammenligning tabellen

Z9VsAhr.jpg"%20target="_blank

 

Du kan se en klar 6.5x55 fordel her (dette hvis vi tar 6.5x55 hastighet fabrikk i betraktning fra en 74 cm fat, uvanlig i fabrikkrifler i dag), .308 går tran tidlig og også etter 300 m 6.5 bære mer energi, på vind en klar vinner 6.5x55.

 

Men hvis vi endrer laster ... annen historie.

 

Norma 6.5x55 gylne Target vs RWS TARGET ELITE .308 Win. 12,3G (vindhastighet 1 m / s)

 

6W7Gz2e.jpg"%20target="_blank

 

PT17YUZ.jpg"%20target="_blank

sammenligning tabellen

O9ODduB.jpg"%20target="_blank

 

Nå kan du se 6.5x55 mistet sin fordel på vinden, 1-2 klikk forskjell fra .308, mistet sin fordel i energi, men holder farten sin bedre på lange avstander blir tran senere enn .308.

 

Alt i ett, i dine sko jeg vil gå 6.5x55 fordi har historisk verdi for deg der i NO er også en veldig god patron, du kan laste og få det du vil ha, stor kunnskap og kjærlighet der for 6.5x55.

 

Hvis du velger 6.5x55 du kan ha på budsjettet utmerket Tikka, men hvis du går .308 vil jeg valgte Howa (jeg eier en allerede), Remington eller annen rifle som gir en raskere twist rente, hvis du ønsker å Mach 6.5x55 med .308 du trenger å stabilisere tunge lange kuler for dette du ønsker en raskere twist, Tikka i .308 har 1:11, Howa og Remington har 1:10 så teoretisk Howa og Remington er bedre i .308 Win.

 

Jeg håper det over det hjelpe deg til å ta en beslutning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Thank you for you in-depth analysis of the two calibers DAC :) I've done some tinkering myself the last couple of days with different ammuntions in ballistic calculators, and saw similar results. However, I've decided to go for the 308 as the variances aren't that great between the two calibers within my desired range. As mentioned, I'd like something that's reliable out to about 500 meters, but I imagine my average shots will be fired within 300 and probably much less.

 

Caliber has been decided, now on to the rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen i balistikk mellom 308 og 3006 er ikke så stor som mange later til å tro ;)

Hvis du går i butikken å kjøper ferdig ammo så er jeg enig. Hvis du lader selv.., njaa da er jeg ikke enig lengere. Det går fint å lade 30-06 til 308 trykk, og det er ikke tvil om at de tunge kulene har godt av litt ekstra puff.

joda, du får litt mer, men mange msek er det egentlig snakk om?

Jeg har 2 i utgangspunktet identiske 30kal piper som er kamra i 308win og 3006.

Forskjellen i hastighet er ikke imponerende synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Støtter M67 i å kikke hardt og intenst på SSG'n på Finn.

 

Flott stand, knapt skutt og riktig pris. Funker ut av eska og under alle forhold. Bruk stasj-budsjettet på ammunisjon så blir du faktisk bedre til å skyte.

 

Syns at alle skal holde seg unna den SSG'en :evil: Jeg prøver å mørne selgeren tilå bytte den i en Blaser pro.... :mrgreen:

 

Remington er det klart beste valget syns jeg :roll: Bytt stokk, løp, avtrekk, montasjer og bolthåndtak så er du klar. Da gjenstår det bare å rette kassen å bedde ordentlig så e du 'good to go'.

Link to comment
Share on other sites

Steyr er fine rifler men jeg mener de ikke er så fine at de litt sære bakdelene gjør opp for det. Løpsbytte er jo en ting som gjør eierskap kjipt, en annen ting er at boltbytte også er vanskelig. Da må børsa til ny trykktest på fabrikk. Disse to tingene er ikke kjempe problematisk for den jevne eier, så for all del, men jeg tenker...hvorfor ikke velge en annen rifle i dagens marked hvor man slipper disse særegenhetene? Boltløsningen synes jeg også er litt merkelig med kun låsing i bakkant. Er noen snasne løsninger også på de som jeg liker godt bla sikringen.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...