Jump to content

fabrikkammo 6,5x55 til elg?


Boazu

Recommended Posts

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og med en minimumsvekt på ni gram:

 

a. Ammunisjon med kulevekt på mellom ni gram (138,9 grain) og ti gram (154 grain) skal ha en anslagenergi på minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b. Ammunisjon med kulevekt på ti gram eller mer skal ha en anslagenergi på minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022941

 

 

Tusen takk, Hansen :D Da ble jeg litt klokere her gitt 8)

 

Men da åpna dessverre dette for neste dumme spm. Hvorfor må lettere kule så mye høyere opp i anslagsenergi, enn en "tung" en ? Hva legges til grunn for alt dette ?

jeg lurer på det samme. men vi lurer sikkert fordi vi ikke jobber med sånne saker og ser den innlysende logikken i hvorfor en kule på 9,99 gram må ha nesten 25% mer anslagsenergi enn en kule på 10,01gram ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg lurer på det samme. men vi lurer sikkert fordi vi ikke jobber med sånne saker og ser den innlysende logikken i hvorfor en kule på 9,99 gram må ha nesten 25% mer anslagsenergi enn en kule på 10,01gram ;)

 

Eller hvorfor du ikke får ta billappen når du er 17 år og 11 mnd, eller hvorfor det er lov å kjøre i 89,99 km/h men ikke i 90,1 km/h i 90-sonen eller hvorfor en 49,9 fots båt ikke krever sertifikat, men en 50,01 fots båt krever sertifikat?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at den lettere kula må ha større anslagsenergi er såklart for å være helt sikker på at den lille kula går i filler før den har trengt inn til vitale organer. Skjønner dere ikke enkel byråkrat-tankegang eller? :D

 

Nei, jeg sliter litt med dette, men kanskje jeg skulle gått inn i politikken, så hadde jeg forstått dette med en gang :wink::mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg lurer på det samme. men vi lurer sikkert fordi vi ikke jobber med sånne saker og ser den innlysende logikken i hvorfor en kule på 9,99 gram må ha nesten 25% mer anslagsenergi enn en kule på 10,01gram ;)

 

Eller hvorfor du ikke får ta billappen når du er 17 år og 11 mnd, eller hvorfor det er lov å kjøre i 89,99 km/h men ikke i 90,1 km/h i 90-sonen eller hvorfor en 49,9 fots båt ikke krever sertifikat, men en 50,01 fots båt krever sertifikat?

jeg lurte ikke på hvorfor en 8,99 grams kule ikke er lov men en 9 grams er lov. det er enkelt. grensa går et sted. å jeg snakka ikke om det.

 

det jeg lurte på var hvorfor den ene kula(9,99 gram) må ha mye mer anslagsenergi enn den andre(10,01 gram) for å være lovlig. om du ikke klarer se forskjellen på det og de tingene du dro frem, så vet ikke jeg helt om jeg skal kalle deg vanskelig eller noe annet......

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje litt logisk at ei kule på 9.01 gram har andre krav til anslagsenergi enn ei på 11,7.

 

Ein plass må grensa gå. Den kunne like gjerne gått på 9,8734621 gram, men er nok for enkelhets skuld satt på 10. Eit ganske enkelt tal å forholde seg til.

Ei lett kule har andre eigenskapar enn ei tung kule, det veit alle. Erfaringar viser vel at i eit dyr på storleik med elg/rein/hjort so har tunge kuler betre inntrengingsevne enn lette kuler.

 

Ein ting er sikkert, og det er at viss vi går inn for å tolke byråkrat-tankegangen vanskeleg, då blir den verkeleg vanskeleg.

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje litt logisk at ei kule på 9.01 gram har andre krav til anslagsenergi enn ei på 11,7.

 

Ein plass må grensa gå. Den kunne like gjerne gått på 9,8734621 gram, men er nok for enkelhets skuld satt på 10. Eit ganske enkelt tal å forholde seg til.

Ei lett kule har andre eigenskapar enn ei tung kule, det veit alle. Erfaringar viser vel at i eit dyr på storleik med elg/rein/hjort so har tunge kuler betre inntrengingsevne enn lette kuler.

 

Ein ting er sikkert, og det er at viss vi går inn for å tolke byråkrat-tankegangen vanskeleg, då blir den verkeleg vanskeleg.

 

Er ikke helt med på denne. Hvorfor ikke ha samme krav til anslagsenergi for alle lovlige kulevekter? Ei lett kule i høy hastighet for å holde kravet kan, hvis det er ei ordinær blyspiss, ha dårligere inntrenging enn samme kule i lavere hastighet. Dettte pga ekspansjonshastigheten.

Link to comment
Share on other sites

jeg lurer på det samme. men vi lurer sikkert fordi vi ikke jobber med sånne saker og ser den innlysende logikken i hvorfor en kule på 9,99 gram må ha nesten 25% mer anslagsenergi enn en kule på 10,01gram ;)

 

Eller hvorfor du ikke får ta billappen når du er 17 år og 11 mnd, eller hvorfor det er lov å kjøre i 89,99 km/h men ikke i 90,1 km/h i 90-sonen eller hvorfor en 49,9 fots båt ikke krever sertifikat, men en 50,01 fots båt krever sertifikat?

 

Svaret ditt har ingenting med saken som diskuteres å gjøre. Greit nok at kulevekta har ei grense på 9 gram (bortsett fra ny konstruksjoner som ofte er bedre i lavere vekter), og greit nok at det må være ei grense for anslagsenergi. Men det som er saken her er hvorfor det er høyere krav til anslagsenergi for ei lett kule enn ei tung. Det fører bare til at man må betraktelig opp i hastighet med den lette kula, som igjen (med ordinær ammo) fører til rask ekspansjon med dårlig inntrengning og fare for "varmint-effekt".

Link to comment
Share on other sites

Svaret ditt har ingenting med saken som diskuteres å gjøre. Greit nok at kulevekta har ei grense på 9 gram (bortsett fra ny konstruksjoner som ofte er bedre i lavere vekter), og greit nok at det må være ei grense for anslagsenergi. Men det som er saken her er hvorfor det er høyere krav til anslagsenergi for ei lett kule enn ei tung. Det fører bare til at man må betraktelig opp i hastighet med den lette kula, som igjen (med ordinær ammo) fører til rask ekspansjon med dårlig inntrengning og fare for "varmint-effekt".

 

Vel, om det er spørsmålet er det vel mer naturlig å spørre hvorfor mellom 9g og 10g har annet krav enn >10g enn å påpeke att det er forskjellige krav for 9,99g og 10,01g? Spør du som en *sett inn selv* får du også svar som en *sett inn selv*.

Link to comment
Share on other sites

Svaret ditt har ingenting med saken som diskuteres å gjøre. Greit nok at kulevekta har ei grense på 9 gram (bortsett fra ny konstruksjoner som ofte er bedre i lavere vekter), og greit nok at det må være ei grense for anslagsenergi. Men det som er saken her er hvorfor det er høyere krav til anslagsenergi for ei lett kule enn ei tung. Det fører bare til at man må betraktelig opp i hastighet med den lette kula, som igjen (med ordinær ammo) fører til rask ekspansjon med dårlig inntrengning og fare for "varmint-effekt".

 

Vel, om det er spørsmålet er det vel mer naturlig å spørre hvorfor mellom 9g og 10g har annet krav enn >10g enn å påpeke att det er forskjellige krav for 9,99g og 10,01g? Spør du som en *sett inn selv* får du også svar som en *sett inn selv*.

 

Jeg har ikke spurt om noen ting i denne tråden, og heller aldri påpekt noe forskjellig krav på 9,99 og 10,01 gram. Ser det er en annen som har gjort det, men jeg vil ha meg frabedt å bli tillagt andres utsagn. Takk.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener det er relevant å spørre hvorfor en lettere kule må ha høyere anslagsenergi på 100m enn en tyngre kule. hvorfor er det ikke sånn at alle kuler som er av lovlig vekt har samme krav til anslagsenergi?

å begynne å dra inn å kjøre for fort, hvorfor ingen kan ta lappen når de er 17 osv blir bare dumt. det er ikke det som blir diskutert. det blir ikke diskutert hvorfor ikke 8 grams kuler er lovlige, osv.

Link to comment
Share on other sites

Problemet ervel heller at reglene ble satt før en fikk så mye av disse nye superkulene. Slik reglene er nå, så stemmer de vel mest bare om man skyter gamle kulekonstruksjoner (blykuler).

 

Kansje på tide med en revurdering av anslagskrava med tanke på justering/untak for nye sterke konstruksjoner?

Noe ala at man år om annet reviderer listen av kuler som er godkjent til la oss si 2200J/100m og under 10g og 9g?

Link to comment
Share on other sites

jeg mener det er relevant å spørre hvorfor en lettere kule må ha høyere anslagsenergi på 100m enn en tyngre kule. hvorfor er det ikke sånn at alle kuler som er av lovlig vekt har samme krav til anslagsenergi?

å begynne å dra inn å kjøre for fort, hvorfor ingen kan ta lappen når de er 17 osv blir bare dumt. det er ikke det som blir diskutert. det blir ikke diskutert hvorfor ikke 8 grams kuler er lovlige, osv.

 

Med nye moderne kobberkuler og annet homogent opplegg i kuler hvorfor skulle ikke 8grams kuler være lovlige da? Jeg vil tro ei 8grams barnskule vil felle en elg like lette som ei 9,1grams Nosler PT i eks 6,5X55? Så hvorfor skulle ikke det være lov?

 

Det vil jo da åpne for andre kaliber som kan brukes på elg slik som 25-06 og andre som faller under nettopp pga de ikke lager tunge nok kuler i kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

jeg snakker ikke om å revurdere kravet om 9 grams kuler.

det jeg spør om er hvorfor 9-10 grams kuler må ha mer anslagsenergi enn 10 grams kuler og opp.

 

er skeptisk til å si at kravet skal gå på feks 7,8 gram, i utgangspunktet kunne det kansje vært fornuftig om man brukte barnes X eller swift A-frame i 6,5x55 å bruke slike kuler, men da vil det samtidig åpne for at noen vil bruke vanlige blyspisser på den vekta, å da begynner jeg bli skeptisk til kaliber/kule.....

jeg har nemlig skutt 120 grs sierra prohunter på telefonkataloger. det var ikke mye å skryte av......

 

men kansje denne OT delen av tråden kan skilles ut, eller lage egen tråd?

 

krav til kulevekt/anslagsenergi på storvilt?

Link to comment
Share on other sites

Hva skal en si til dette da tro?

 

Jeg sto ved to elgfall under jakta her i første perioden.

Den ene skytteren sverger til .375HH og har testet det meste fra Barnes-X til Swift.

Den andre skytteren har skutt med 6,5x55 i hele sitt liv og brukte Norma Oryx i år.

 

Begge elgene hadde et høl i maskinrommet og så like daue ut i mine øyne.

 

Så var det en annen elg som hadde ruslet endel meter etter første skuddet og fått med seg 3-4 skudd av en .308Win. på turen...

 

 

Sånn ja, men 6,5x66 kunne jo vært en interessant villkatt da. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trur vingemuttern e inne på noke vesentleg her. Krava vart satt då det var tradisjonelle blykuler som var å få tak i, før superkuler og homogene var særleg vanlege.

I tillegg vart vel krava utrekna i forhold til dei gamle krava, som gjaldt anslagsenergi på 300m. Og ei lett kule må ha meir pønsj på 100 for å klare eit gitt krav på 300 enn ei tung kuler trenger. (Viss eg har forstått det riktig).

 

At det kan vere på tide å revurdere krava, er ei anna sak. Men uansett vil det vere sånn at ein stad må grensa gå, og det vil virke fullstendig ulogisk for den kula/kulevekta som bikker rett under grensa uansett.

Link to comment
Share on other sites

Men uansett vil det vere sånn at ein stad må grensa gå, og det vil virke fullstendig ulogisk for den kula/kulevekta som bikker rett under grensa uansett.

Så riktig så riktig, men det er nok enklere for folk å forstå at grensa må gå der, hvis det er tatt høyde for at nå har vi bedre kuler, og derfor nedjusterer vektkravet.

Link to comment
Share on other sites

skal du jakte elg med 6,5x55 er oryx,mega, nosler pt. patroner vi selger mye av til elgjegere

 

Håper ikke du, som har ivret for større våpenkunnskap ref. en annen tråd her på kammeret, anbefaler Nosler PT fabrkkammo til Elgjegere, den holder såvidt jeg vet ikke anslagsenergikravet og Norma har nedklasset denne til "Rådyrpatron" i Sverige. :wink:

 

Oryx tror jeg er en utmerket Elgpatron i 6,5mm`ern.

 

Tron

 

For å gjøre forvirringen total:

I følge Normas balistikkprogram har Nosler Partison (9,1 g) en anslagsenergi på 100m lik 2591 Joule= ikke godkjent

 

I følge Normas side om patronutvalg for jakt har Nosler Partison (9,1 g) en anslagsenergi på 100m lik 2606 Joule= ikke godkjent

 

I følge infoen på en pakke Nosler Partison (9,0 g) en anslagsenergi på 100m lik 2813 Joule=godkjent

 

Alle disse er Norma Nosler Partison i cal 6,5x55

Hva er riktig :?:

Link to comment
Share on other sites

 

For å gjøre forvirringen total:

I følge Normas balistikkprogram har Nosler Partison (9,1 g) en anslagsenergi på 100m lik 2591 Joule= ikke godkjent

 

I følge Normas side om patronutvalg for jakt har Nosler Partison (9,1 g) en anslagsenergi på 100m lik 2606 Joule= ikke godkjent

 

I følge infoen på en pakke Nosler Partison (9,0 g) en anslagsenergi på 100m lik 2813 Joule=godkjent

 

Alle disse er Norma Nosler Partison i cal 6,5x55

Hva er riktig :?:

 

Ingen av dem er riktige, for det er anslagsenergien ut fra det våpenet de avfyres i som gjelder. Alle de flotte tallene er bare veiledende. Men ved kontroll, kan du nok trygt forholde deg til det som står på pakka. Selv om det ikke stemmer...

Link to comment
Share on other sites

jeg lurer på en ting.

om kravet til kulevekt skulle burde kunne ha vært redusert, skal det gjelde alle kuler? eller skal det komme en liste over "godkjente kuler" ?

la oss si at kravet tiil kulevekt reduseres til 7,8 gram. er da sierras 120 grs prohunter i 6,5 en god nok kule til elg? eller må man da bruke swift eller barnes X?

tror dere at de som lager forskriftene vil teste mange kuler under et slikt eventuelt testforsøk for å se hva som er "bra nok" ?

jeg bare spør.

 

nå tenker jeg sikkert litt vanskelig.

for jeg tror at om kravet hadde blitt redusert til feks 7,8 gram ville det enten blitt at alle kuler er godkjente, eller vi ville fått en liste over godkjente kuler som jeg tviler på er lang..... la oss si at swift a-frame og barnes X ble godkjente som de to eneste, ville dette kunne ført til at samme "godkjente kuler" liste skulle gjelde for alle kulevekter?

i værste fall, man kan jo tenke seg at det er mange lure hjemmeladere som "lader ned" patroner for å få mindre rekyl, hvorfor skal hjemmeladd ammo være lov? før vi vet ordet av det har vi et påbud om fabrikk ammo, levert av en spesiell ammo produsent, med spesielle kuler. for å ha en viss kvalitetskontroll....

jada jeg vet dette ikke kommer til å skje, var vel litt krisemaksimering og paranoia av 3.grad dette, eller....?

Link to comment
Share on other sites

Synd at ammunisjonen som norma lada en stund med Swift 9,1 grams ikke er lada lenger derifra, iflg flere var det en av de beste ladningene som har vært brukt i den . Den ble litt for ustabil i presisjon og trykket dessverre

 

Og en kamerat av meg bruker bare Swift på all sin 6,5 jakt hvert år . Og han er meget fornøyd med det .

Link to comment
Share on other sites

Synd at ammunisjonen som norma lada en stund med Swift 9,1 grams ikke er lada lenger derifra, iflg flere var det en av de beste ladningene som har vært brukt i den . Den ble litt for ustabil i presisjon og trykket dessverre

 

Og en kamerat av meg bruker bare Swift på all sin 6,5 jakt hvert år . Og han er meget fornøyd med det .

lada ikke norma 6,5X55 med 10,1 grams swift en periode også?

Link to comment
Share on other sites

For å gå over til noe helt annet så har jeg kjøpt inn golden target til 6,5'en (skytterlagsammunisjon), ikke til elg altså. Den har jeg kjøpt oryx til.

 

har noen erfaring med golden target til hare og rev, eventuelt hvordan den ekspanderer? dette er ikke helmantel som golden target i 308 og 30-06, men en hulspisskule på 8,4 gram.

Link to comment
Share on other sites

For å gå over til noe helt annet så har jeg kjøpt inn golden target til 6,5'en (skytterlagsammunisjon), ikke til elg altså. Den har jeg kjøpt oryx til.

 

har noen erfaring med golden target til hare og rev, eventuelt hvordan den ekspanderer? dette er ikke helmantel som golden target i 308 og 30-06, men en hulspisskule på 8,4 gram.

det er en matchkule. samme kula som 130grs/8,4 grams Diamonl line, men uten lurium(belegg).

sannsynligvis vil den fyke rett gjennom uten å ekspandere nevneverdig, men den kan og ekspandere. matchkuler er litt lunefulle sånnsett. de er ikke laget for å ekspandere men i større dyr vil de nok ekspandere(eller velte) i de fleste tilfeller. men i så små skrotter som hare og rev er det stor sjans for at de bare fyker rett gjennom uten å ekspandere, men de kan og lage endel søl.

 

jeg har prøvd andre matchkuler på telefonkataloger. det var alt fra null ekspansjon, via bananer, til kuler som ikke ekspanderte i særlig grad

Link to comment
Share on other sites

Ok, hare er det jo ikke så farlig med. De detter jo i smellen med helmantel og, men er litt verre med reven dersom ekspansjonen er så som så.

jeg har skutt rev med helmantel i 30-06 og reven kommer seg noen ganger et sykke selv med et godt treff og noen ganger går den rett i bakken.

blyspissen ødela noe infernalsk, så prøver å finne en mellomting. er jo ofte man møter på rev når man er ute etter hare så hadde vært flott med en kule som ga moderat kjøttødelegelse på hare, men tok tok ned reven på en forsvarlig måte :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...