Jump to content

Avsluttningsvis nytt google søk !!!!


gammeljegern

Recommended Posts

Er det denne?

 

I så fall gammelt nytt, og ikke helt sannheten heller, da det ikke tas høyde for at produsering av linseglass og sliping/belegging av linser på ingen måte er det samme. Blir litt lapskaus dette, men i grove trekk stemmer det som kommer frem greit nok.

Uten at det har noen spesiell betydning for sluttbruker. (Merk at vurderinger av scopes utelukkende er gjort med tanke på langhold/taktisk bruk, og nesten alt som sies er basert på denslags bruk).

Link to comment
Share on other sites

Eh, javel ?

Hver produsent utvikler/konstruerer sine sikter. Dette betyr at de utarbeider spesifikasjoner på materialkvalitet og optisk geometri. Hvilken som helst glassleverandør kan i teorien fremstille glasset til disse spesifikasjonene, ikke alle gjør det. Hvilken som helst linsefabrikk kan slipe linser til hvilken som helst geometri og overflatetoleranse, men konstruksjonen og kvalitetskravene avgjør hvor mye arbeid dette krever og dermed hvor mye det koster.

Sikteprodusentene har også sin kvalitetskontroll på underleveransene, ref. Leupold sin beskrivelse som leses opp i filmen, og de fleste av dem gjør også overflatebehandlingen in house. Videre kommer produksjonsprosess for det komplette siktet, mekanikk, gassfylling etc.

At glasset kommer fra samme kilde betyr ganske enkelt ingenting. Underleverandørene leverer til den spesifikasjonen de får i bestillingen.

Link to comment
Share on other sites

Var det denne videoen?

 

 

Dette burde forklare noe av mine tidligere påstander angående "dyr" optikk.
Nei, den forklarer ikke det du hevder, at OXO er like bra som de beste.

 

Noe av det siste som sies i videoen:

..It basically has to do with quality control, and not so much of the origin of the glass...

 

Linser lages ved at man sliper de til tilstrekkelig riktig form, polerer til tilstrekkelig overflatefinhet, for så til slutt bruke interferometri for å sortere ut de som er bra nok. Mye av forskjellen er hvilke toleranser de forskjellige produsentene er villig til å betale for. Noe som styres av hvor mye kundene er villige til å betale for produktet.

 

Husk at optikk er mye mer enn bare sliping av linser.

Link to comment
Share on other sites

Oxo er absolutt ikke like gode som de beste, litt for "brune" linser til det, men den har bla ekstremt god vidvinkel, det gjør den absolutt brukbar i mange sammenhenger der raske skudd er påkrevet.....har vel aldrig sagt den er best, men att det er ett brukbart alternativ for en billig penge for de som kjøper rimelige sikter.

Bare så det er nevnt, jeg har ingen ting med importør eller andre forbindelser ifbm denne kikkerten, den ble brukt som ett eksempel på en kikkert jeg selv har brukt.

Så hvis Amatør en gang skal bli ferdig med dette att Oxo ble nevnt som ett exempel... kunne like godt ha vært noe annet...kan det godt bli nå.

 

Men poenget er kun att ett tysk/ amerikansk eller annet dyrt merke ikke er hva det var, ett produkt produsert i merkets hjemland, det er som alle andre kikkerter, og mye annet, ett produkt av deler kjøpt på "anbud" rundt om i verden, og som regel ett land i østen pga kostnad.

Det vil si att du kan kjøpe like god optikk som det står china på....værre er det ikke, og jeg vil ikke bruke mere tid på å diskutere det da det ikke fører noen vei.

Men ferske skyttere/jegere bør ikke lenger læres opp i att det dyreste nødvendigvis ikke er det beste kjøpet.

Men se og les og gjør deg opp din egen oppfattning....og la de som vil det gjøre det gjøre det i fred.

Link to comment
Share on other sites

ett tysk/ amerikansk eller annet dyrt merke ikke er hva det var, ett produkt produsert i merkets hjemland

Men hvem (andre enn amerikanere) betaler ekstra for opphavslandet? For min del kan tingene lages på månen eller i Bangladesh for alt jeg bryr meg, det er kvaliteten som teller.

Link to comment
Share on other sites

Men poenget er kun att ett tysk/ amerikansk eller annet dyrt merke ikke er hva det var, ett produkt produsert i merkets hjemland, det er som alle andre kikkerter, og mye annet, ett produkt av deler kjøpt på "anbud" rundt om i verden, og som regel ett land i østen pga kostnad.

Det vil si att du kan kjøpe like god optikk som det står china på....værre er det ikke.

Greit, peik meg til hvilket kinasikte som matcher Victory HT eller gamle Victory så skal jeg gladelig kjøpe det heller om jeg sparer noen tusenlapper. Trenger et sikte til revebørse nr2.

Link to comment
Share on other sites

Det vil si att du kan kjøpe like god optikk som det står china på....værre er det ikke
Nei, det gjør det ikke. Det betyr at man kan produsere til de samme kvalitetsnormene hvor som helst, men at høye kvalitetskrav medfører mer arbeid og større vrakandel, og dermed høyere pris.
Link to comment
Share on other sites

All den tid Kina har sitt eget romprogram må en også anta at de kan produsere høy kvalitet også der.

Nja, jo, ja... Evnen til å lage noen få eksemplarer etter ekstreme toleranser har vel heller lite med evnen til å masseprodusere høy kvalitet med en akseptabel feilrate? Holdninger, samfunnstrukturer, økonomi, utdanningsnivå og tradisjon gjør ulike områder/kulturer/land/stater mer eller mindre egnet til ulike typer produksjon. Derfor er Norge kjennt for støpejernsovner og tørrfisk, Sveits for urverk og ost, Tyskland for verdenskriger og kvalitetsproduksjon, Asia for forbrukerelektronikk, USA og USSR for atomvåpen etc...

Link to comment
Share on other sites

Beste optikken selges på Aliexpress.com, og enkelte tjener grovt på å kjøpe disse topproduktene der og selge de videre på finn.no. Sånn er det bare; i kveld skal jeg legge ut en youtubevideo hvor noen sier at Zeiss egentlig bare er et postkassefirma for Den statlige kinesiske bakt potet vogn og optikk fabrikken; og siden jeg da kan linke til en youtube-video må det være den fulle og hele sannhet.

 

De som ikke ser forskjell på Kina/Asia-optikk og Europeiske/bedre Amerikansk bør straks skaffe seg en henvisning til øyelege-så enkelt er det.

Edited by Guest
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Finnes det Europeiske jallamerker egentlig?

Europa: S&B, Zeiss, Swarovski, ior og det er omtrent det (hvem har jeg glemt?)

Ingen av disse er akkurat lavprismerker.

 

Kinesiske produsenter er vel en smule uoversiktelig, de lager tilogmed kopier av kopier.

Egentlig så er det jo synd at ingen Kinesiske produsenter engang har mulighet til å lage og å få solgt kvalitetsprodukter.

 

Jeg har ingen peil på hva som finnes av NordAmerikanske merker,

og heller ikke Japanske.

 

Kan man samenligne optikkprodusenter med bilprodusenter?

Japansk vs Tysk vs Amerikansk.

Volvo er jo feks. kinesisk i disse dager..

Link to comment
Share on other sites

hehe, ja, man kan garantert finne ekte kinesere i Kina.

 

Hawke: "Designed in the UK, the New ..."

BSAOptics: "The BSA xxxx Series was designed to.." og "The BSA xxxx Series was designed and patented by BSA engineers in the USA and manufactured under stringent quality control standards."

 

Jodda, jeg glemte Hawke og BSA.

Jeg vil bli veldig forbauset om man finner så mye som en monteringslinje i England.

Om man leter veldig nøye så kan man kanskje finne et tegnebord og en kalkulator i samme rom,

selv om også dette vil forbause meg litt.

 

Det jeg ville frem til var produsenter som lager produkter og legger yrkesstoltet i og bak produktene sine.

Logistikk og ørekniping er ikke et produkt..

 

Edit for å legge til:

Personlig så driter jeg i hvor ting er laget, bare produktet fyller bruksomerådet.

Når opprinnelsen til produktet er tåkelagt, så teller det negativt for meg.

Jeg er av den formening at å for lage et godt produkt så må man lytte til kundene for så å forbedre produkte[t|ene] hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Men ferske skyttere/jegere bør ikke lenger læres opp i att det dyreste nødvendigvis ikke er det beste kjøpet.
Det dyreste er aldri det beste kjøpet.

 

Hvem mener du lærer opp de ferske til å tro at det dyreste er det beste kjøpet? Jeg har lest de fleste av trådene i forumet om optikk, og kan ikke huske å ha lest det ett eneste sted. Jeg lærer i hvert fall ingen dette.

Link to comment
Share on other sites

Som fersk skytter fikk jeg på ingen måte det rådet. Derimot fikk jeg rådet om å, så langt mulig, legge mer penger i optikk enn i rifle, fordi det er mer å hente på å legge pengene i optikk enn våpen, gitt et moderne våpen i god stand.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...