Jump to content

Kjøp av kombi


ScooterEngan

Recommended Posts

Tenkte å gå i innkjøp i en kombi før høsten.

Grunnen til det er mye fordi at man selfølgelig har rifle og hagle i samme våpen. Men ofte er det slik at jeg gjerne skulle hatt både rifla og hagla med meg på jakt, noe som er veldig tungvindt og drasse på, spesielt lange turer, da er det uaktuelt. Derfor tenkte jeg da å invistere i en kombi ;)

 

Kaliber

Først må jeg bestemme med for kaliber. Når det kommer til hagle kaliber så er vel 12 veien å gå? Eller kan man spare mye vekt ved å gå et hakk ned til 16?

Når det kommer til rifle så er vel 7x57r ganske vanlig. Hvordan er dette kaliberet på rev, gås, skogsfugl, ryper, hare osv? Hvordan er det på litt lengre hold?

Er andre kaliber aktuell?

Er "R" patron et must?

 

Våpenet

Så til selve våpenet, jeg setter grense på rundt 12-13 tusen.

Da dette blir et våpen som jeg kommer til å gå mye med så vil jeg si at et viktig kriterie er vekt, en skikkelig lettvekter er å foretrekke!

Ellers er det andre ting jeg behøver å tenke på ved kjøp av kombi?

 

Sikte

Har vel flere valg her.

- Vanlig kikkert med hurtigfeste (bruke korne mestparten av tiden, dukker det opp noe på lengre hold, på med kikkerten)

- Red dot (aimpoint? Zeiss compact?)

- Lavforstørrelse kikkert

Haller egentlig mest til noe ala red dot. Da jeg kan ha denne på og skyte fint opp til hundre meter, og likevel da rypa i flukt, erfaringer her?

 

 

Mye spørsmål her, håper på svar :)

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 20 på hagla er også fint og da kan du spare litt vekt.

Jeg bruker en 1-6*24 kikkert på min og med litt trening så skyter du fint med hagla med kikkerten på.

Noen syns r patron er best men der er delte meninger... Har 223 rem. på min og er fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Av artene du nevner holder det jo med nokså finkalibret rifle og dermed også bedre utvalg i brukt. Syns å se at det er et prismessig tydelig skille på kombinasjonsvåpen med og uten storviltkalbre. Personlig syns jeg forøvrig det er mye stusslige kombier på markedet. Tunge, stuttløpa greier som egentlig ikke er hverken fugl eller fisk. De gjør i teorien og kanskje i realiteten en okei jobb men etter min oppfatning er det noen ganske annet med drilling. Jo det er bare et hagleskudd (eller i sjeldne tilfeller et rifleskudd) ekstra men det meste kjennes mer riktig med en drilling, ikke minst vekt og balanse. Det finnes dog lette kombier og tunge drillinger men som hovedregel er det motsatt. Tror jeg. 13.000 bør være en god start på et røverkjøp ev import selv om en må ut med det dobbelte her i Noreg. Men for all del, i de rette hender kan man skyte ALT norsk forskrift om jaktbare arter har å by på med en kombi med storviltkaliber

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det andre ting jeg behøver å tenke på ved kjøp av kombi?
Ja, én eller to avtekkere. Rifle på fremre eller bakre avtrekker. Det finnes flere tråder hvor dette diskuteres.

 

Jeg har kombi med to avtrekkere, og rifleavtrekket på fremre. Av fine brukte kombier (tyske/østeriske) er det dette du finner i bruktmarkedet. De som vil bruke kombier til støkkjakt, vil ofte ha hagle på fremre, men jeg mener egentlig ikke kombier er egnet for støkkjakt. Er det det du vil ha, er jeg enig med forrige taler, kjøp drilling.

 

Jeg mener kombier bør veie under 3kg uten sikte.

 

 

Er "R" patron et must?
Ja, om du kjøper nytt, helst, men ikke nødvendigvis, om du kjøper brukt.
Link to comment
Share on other sites

Ville sett på Blaser BBF. Vekt ok. Frittliggende pipe gjør besøk på skytebanen til en fornøyelse. Oppspenner gir sikker bæring av våpen med skudd I kammer. God (men dyr) montasje gir enkel av/ påmontering av sikte. Eneste grunn til at jeg ikke har en slik er at lysten på drilling tok overhånd. Få jaktsituasjoner der en kombi ikke gjør samme jobb som en drilling.

Bør være mulig å få I brukt ned mot den prisen du antyder.

Link to comment
Share on other sites

........Er det ikke vanligvis slik at man setter det første skuddet(hagle) i blåbærlyngen og neste i rypa.

Det er en grunn til at vi "flyr" rundt på fjellet med to hagleløp.

Med 1 hagleløp blir det mye lyng....

Er det bare småvilt trådstarter skal bruke den til?

 

:-))

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva har det med utdrager å gjøre?

 

R-patroner er ladet til et moderat trykk, som vi kan være enige om at er en fordel med brytevåpen?

At man slipper at hylsa kiler seg er jo bare en bonus, første skuddet skal jo sitte.

 

Å kalle en russisk enkelskuddsrifle for Kipplauf blir bare .... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt kombi og har drilling.

Skulle jeg valgt nå hadde jeg kjøpt en Blaser 95 i 12/76 og 7-57r!

 

Lett, bra montasje, lett å spenne og ruster ikke hvis du ikke legger opp til det.

At det er frittliggende løp ser jeg som en bonus for å trene litt mer med den på banen.

Link to comment
Share on other sites

Hva har det med utdrager å gjøre?

 

R-patroner er ladet til et moderat trykk, som vi kan være enige om at er en fordel med brytevåpen?

At man slipper at hylsa kiler seg er jo bare en bonus, første skuddet skal jo sitte.

 

Å kalle en russisk enkelskuddsrifle for Kipplauf blir bare .... :roll:

 

 

Den normale forståsegpådetforklaringen er at utdrageren på et knekkvåpen kamret for vanlig rille-patron kan/vil glippe forbi rillen og da står en der osv..

 

Kipplauf er jo veldig snobbete og brukes kun om våben som koster minst en månedslønn (da hadde jeg fått en steike fin kipp med låsesystem som fint håndterer høytrykkspatroner....)?? Eller skal vi bare gjøre som tyskerene, selv et kinesisk luftgevær til 99Euro er en kipplauf iflg de......

Link to comment
Share on other sites

Den normale forståsegpådetforklaringen er at utdrageren på et knekkvåpen kamret for vanlig rille-patron kan/vil glippe forbi rillen og da står en der osv..

Kipplauf er jo veldig snobbete og brukes kun om våben som koster minst en månedslønn (da hadde jeg fått en steike fin kipp med låsesystem som fint håndterer høytrykkspatroner....)?? Eller skal vi bare gjøre som tyskerene, selv et kinesisk luftgevær til 99Euro er en kipplauf iflg de......

 

Ærlig talt nå holder det med (ufortjente) førdommer på tysk bekostning! Begynner å føle meg personlig fornærmet. Hvis du Chiefen.v-2 ikke kan tilstrekkelig tysk, så burde du unngå noen feil begrep og/eller oversettelser. Kipplauf- våpen betyr ifølge tysk forståelse en enkeltskudds rifle, ikke noe annet! Og at et luftgevær oppfyller disse kravene kan vel ikke bestrides! Kombi betyr på tysk kombinasjonsvåpen generelt sett, altså også Drillinger, DR etc., etc. Alt som kombinerer flere løp anses som kombivåpen. Det nordmenn kaller for kombi er for oss en Bock (o/u) buechsflinte. "Buechs" betyr rifle og "Flinte" hagle, dette gir indikasjon for at ett/eller flere rifle-/ hagleløp har blitt kombinert, got it?! Forresten, alle som velger brekke- våpen med rifleløp burde absolutt går for R- patroner, fordi de er lagret med fornuftig kammertrykk i henhold til (forholdsvis lette!!) låskasser ... Videre er det mye mer praktisk å få en tomhylse ut av kammeret når det er f. eks. kaldt ... hørte slikt kunne hende i Norge ... Ja, ren praktiske vurderinger. De som vil jakte mye med hagle i et kombivåpen har nødt til å bruke Drillingen, fordi den har blitt utviklet for slikt. Ikke «kombien»!

Link to comment
Share on other sites

Den normale forståsegpådetforklaringen er at utdrageren på et knekkvåpen kamret for vanlig rille-patron kan/vil glippe forbi rillen og da står en der osv..

Kipplauf er jo veldig snobbete og brukes kun om våben som koster minst en månedslønn (da hadde jeg fått en steike fin kipp med låsesystem som fint håndterer høytrykkspatroner....)?? Eller skal vi bare gjøre som tyskerene, selv et kinesisk luftgevær til 99Euro er en kipplauf iflg de......

 

Ærlig talt nå holder det med (ufortjente) førdommer på tysk bekostning! Begynner å føle meg personlig fornærmet. Hvis du Chiefen.v-2 ikke kan tilstrekkelig tysk, så burde du unngå noen feil begrep og/eller oversettelser. Kipplauf- våpen betyr ifølge tysk forståelse en enkeltskudds rifle, ikke noe annet! Og at et luftgevær oppfyller disse kravene kan vel ikke bestrides! Kombi betyr på tysk kombinasjonsvåpen generelt sett, altså også Drillinger, DR etc., etc. Alt som kombinerer flere løp anses som kombivåpen. Det nordmenn kaller for kombi er for oss en Bock (o/u) buechsflinte. "Buechs" betyr rifle og "Flinte" hagle, dette gir indikasjon for at ett/eller flere rifle-/ hagleløp har blitt kombinert, got it?! Forresten, alle som velger brekke- våpen med rifleløp burde absolutt går for R- patroner, fordi de er lagret med fornuftig kammertrykk i henhold til (forholdsvis lette!!) låskasser ... Videre er det mye mer praktisk å få en tomhylse ut av kammeret når det er f. eks. kaldt ... hørte slikt kunne hende i Norge ... Ja, ren praktiske vurderinger. De som vil jakte mye med hagle i et kombivåpen har nødt til å bruke Drillingen, fordi den har blitt utviklet for slikt. Ikke «kombien»!

 

 

Og om du hadde trukket pusten innimellom hadde du sikkert skjønt sammenhengen....

Link to comment
Share on other sites

@Chieven.v-2 Hvilken sammenheng? Du driver ofte med korte setninger som skal forstyrre (irritere), men uten å bidra saklig...

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Antonio Zoli 12/76 - .222 Rem og var fornøyd med den. Rustet litt lett, men god på alle måter egentlig.

 

Skulle jeg hatt ny kombi i dag, for småviltjakt, skulle den hatt:

hagleløp i 20/76 (gjør våpenet smekrere, og 20-patroner feller alt det og)

rifleløp i 5,6x50R (om jeg hadde gått for R-patron). Ser ikke poenget med noe større til småvilt. Kunne til nød sett på 5,6x52R, men her er det ganske begrenset med ammunisjonsutvalg og ladekomponenter. Hadde gått for .222 hadde jeg ikke ladet selv. R-patroner er DYRE. Men nå er jo ikke kombier noe man pøser ut skudd med i ny og ne heller da. Er vel mest smak og behag. Det er for øvrig større utvalg i .222 med tanke på kuler til forskjellig bruk. Vmax til revejakt, feks.

loddede piper (synes det er penest)

to avtrekkere hvor rifla på bakre (synes det er mest praktisk med tanke på raske hagleskudd)

kikkertsikte i hurtigmontasje (greit å ha siktet i sekken og sette det på når det trengs)

 

Nå er det vel ikke akkurat flust med kombier i prisklassen inntil 13 000,-, men Sabatti, Bettinsoli og Baikal har da litt å se på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er stortsett enig med ko-stens, men om du finne noen gode våpen i din ønskede prisklasse tviler jeg på .

Sevfølgelig litt avhengig av hvor mye du vil skyte . Personlig vil spare litt mer til jeg kan kjøpe noen bedre med frittliggende løp .

Kalibervalget er best etter min mening 20/76 og .222rem eller 5,6x50 r til småvilt opptil rådyr og 7x57r til jakt med storviltmulighet .

Det finnes også en del gode gamle kombier hos e-gun men da må du gjennom papirmølle .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...