Jump to content

NorgesFelt.no


Recommended Posts

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vil man misforstå så kan man selvsagt. :winke1:

 

15 og 25 meter, skiver foran og bak. Hvordan det ikke kan være åpenbart at foran da er nærmest og bak er lengst vekk er for meg uforståelig.

 

Merk dem 15 og 25 meter du Øyvind, men pass på å skrive "fra standplass" så ikke folk måler fra parkeringsplassen eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Jo, du og jeg kan mene ting er 100% åpenbart, men så kommer "Kalle Gurra Aktersnurra" och føkker opp uanasett da "han trudde" ting og tang og da går det galt.. Tru meg, har hatt min del av av disse tilfeldene såvel på jobben som i militæret.. Er en grunn at det altid skal gis order som ikke kan feiltolkes.

Assumption is the mother of all fuck ups..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Har vært på Mysen på Norgesfelt,og jeg synes det er for små blinker og for lange avstander til de små målene, og jeg synes skytetiden bør være eventuelt min 12 sekunder slik att revolverene kann følge med og att nybegjynneren skal synes att dette er gøy !

for en kunne kansje prøve med mere poengberegnin, de som skyter bra vinner uansett !

Dette er bare forslag !

 

Ps i CAS har vi så store blinker att alle bør treffe og ha det gøy,men du kan skyte fort og bomme også !

 

Med Hilsen Arne :P

Link to comment
Share on other sites

Sist vi hadde feltstevne hadde vi 12 sek som lengste skytetid, på én standplass. De andre var på 10, 8 og 6 sekunder, både fin/grov-dagen og mil/rev-dagen. Det var ingen som klaget over at det gikk for fort. (vi hadde selvfølgelig kortere avstander og til dels større blinker på mil/rev)

 

Personlig synes jeg det høres kjedelig ut med 12 sekunder på alt. For en del av konseptet med NorgesFelt er jo at alle standplasser har samme avstand og skytetid.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Det er greit att du synes det er kjedelig med 12 sekunder men det er din mening,nå tenkte jeg at det skal være plass til alle nivåer og en skall vell ikke ta motet fra nybjynnere,slik att de går lei av NORGES FELTEN,Har skutt felt i Stømstad og for et par år siden lot jeg være å konkurere der pga små blinker og lange hold,

Så la oss ha noen mål som er lette å treffe slik att en slipper å henge med hue gjennom feltløypa.

Hilsen

Arne :P

Link to comment
Share on other sites

For små blinker og for lange avstander? Tren mer. For kort skytetid? Tren mer. 12 sekunder er et HAV av tid for å få av 6 skudd.

 

Enig med Domino.

 

Har forøvrig hatt med flere ferske skyttere til Mysen, og alle har storkost seg. INGEN har klaget på tider eller avstander.

 

Hvor lett skal felt egentlig være? Kanskje vi skal skyte på 10 meter, ha 1x1 meter blinker og ikke kåre en vinner, bare ha deltakerpremier?

 

For de som vil ha noe hvor ekstremt lave resultater premieres så finnes NAIS. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Trene mer

 

Jeg skyter og trener jamt over hele året,men det var ikke deg jeg tenkte på i mitt innlegg,det går ann å tenke nytt.

Det er ikke et hav av tid med 10 sekunder med revolver eller 9 mm med mye pipeoppslag,hvor en skal ta inn siktebilde.

Med skyter en med STIFTEPISTOL 22 så kan en ha god tid men ikke med grovt !

Dette blir mitt siste bidrag om norgesfelten.

Hilsen Arne

Link to comment
Share on other sites

Løypa i Mysen (før det het Norgesfelt, 10 sekunder på alt) har jeg selv fylt med revolver (dog i .22), og jeg er overhodet ingen revolverskytter. Ganske sikker på at andre også har fylt med revolver i forskjellige kaliber. Å skyve revolver foran seg når du klager over skytetidene er tøv. Og 9mm? Jeg skyter med 140 i faktor, og har null problem med 10 sekunder. Dette gjelder også mange andre. Det høres ut som om du syter over at løypa ikke er lett å fylle. Tren mer, eventuelt tren bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Det er greit att du synes det er kjedelig med 12 sekunder men det er din mening,nå tenkte jeg at det skal være plass til alle nivåer og en skall vell ikke ta motet fra nybjynnere,slik att de går lei av NORGES FELTEN,Har skutt felt i Stømstad og for et par år siden lot jeg være å konkurere der pga små blinker og lange hold,

Så la oss ha noen mål som er lette å treffe slik att en slipper å henge med hue gjennom feltløypa.

Hilsen

Arne :P

 

Var det i 2013 du var sist og deltok på Nolhotten i Strømstad? Det året var det en hel del frimerkeskyting, det har styret (som jeg er en del av) tatt betrakting og det var ikke heller like små blinker på like lange hold i 2014. Men svenskene forholder seg til "skjuthandboken", som oppgir typ av skive og maks hold for den skiva. For å kunne aprobere stevnet og så resultatene kan brukes av skytterne som kvalifisering til Svenska Mästerskapen må det være sånn. Dessverre, ellers ville vi ha gjort det litt annerledes.

 

MEN, min mening er at for å fylle en feltløype skal du være meget god, ellers er det for lett.

 

Gleder meg til Norgesfelten i Sarpsborg om en uke :D

Link to comment
Share on other sites

Har skutt felt i Stømstad og for et par år siden lot jeg være å konkurere der pga små blinker og lange hold, Så la oss ha noen mål som er lette å treffe slik att en slipper å henge med hue gjennom feltløypa.

Hilsen

Arne :P

Vi HAR mål som er lette å treffe. Forholdsvis store blinker, og ikke for lange avstander. Så går vi heller ned på tida. Det MÅ ikke være frimerker. Det er ikke noe problem med dårlig tid så lenge blinkene er av noenlunde human størrelse. Og det er tross alt mye morsommere å skyte fort i feltløypa enn å finsikte på små blinker. Men dette er så klart min mening.

 

På stevnet jeg nevnte fylte vinneren av finfelten løypa. De tre andre øvelsene ble vunnet med ett poeng i minus. Med Glock fikk jeg to poeng i minus på militærfelten (med rekylbevegelse som vil skremt vannet av enhver .22 matchpistol). Så man trenger ikke frimerker for å lage løyper som skiller litt, og man trenger ikke Pardini for å skyte OK militærfelt. Selv med 6 sek på siste standplass. Man trenger bare å trene på å ta gode avtrekk...

 

Jeg tror vi skal la NorgesFelt være som den er ei stund til før vi forandrer på ting.

Link to comment
Share on other sites

For små blinker og for lange avstander? Tren mer. For kort skytetid? Tren mer. 12 sekunder er et HAV av tid for å få av 6 skudd.

 

Enig med Domino.

 

Har forøvrig hatt med flere ferske skyttere til Mysen, og alle har storkost seg. INGEN har klaget på tider eller avstander.

 

Hvor lett skal felt egentlig være? Kanskje vi skal skyte på 10 meter, ha 1x1 meter blinker og ikke kåre en vinner, bare ha deltakerpremier?

 

For de som vil ha noe hvor ekstremt lave resultater premieres så finnes NAIS. :mrgreen:

 

Heheh skiver på 1x1m på 10m er no nesten som Dynamisk, CAS eller PPC:)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Leter i reglemanget etter klasseføring for Norgesfelten,men finner ikke de jeg leter etter

Regner med at klasseopp/nedrykk for neste sesong er tellende her også.

De jeg lurer på er om klassen settes etter 97,85og75% ut fra hvert stevne eller regnes de fra

resultatene fra hele Norge ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Satt nettopp og lagde en tabell for klasseføring og oppnådde poeng i norgesfelt. Laveste sum for at stevne skal gjelde for klasseføring er 68 poeng. Når man kan oppnå 56 poeng ved å skyte 6 i 1 på 8 standplasser så er det 2 poeng under kravet til klasse B. Sist stevne hos oss var 71 maks sum. Jeg synes det er for dumt å ha "vanlig" klasseføring i norgesfelt. Det bør gjelde fra høyest oppnådde sum nasjonalt ved sessongslutt. Sessongslutt er viktig ellers risikerer man å klare A kravet 1. Oktober (97% av 68=66) med en sum som 30 september ikke klarer B kravet (85%av 80=68.) Mitt forslag er altså klasseføring ut fra nasjonalt oppnådde poeng ved sessongslutt. Uansett mener jeg det er høyeste oppnådde sum nasjonalt og ikke det ene aktuelle stevne du deltar på som gjelder for klasseføring, det er nesten opplagt siden norgesfelt skal være likt over hele landet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser poenget ditt - tok dette opp på fagkomitekonferansen i høst da jeg så at ved flere stevne nummer og evnt få deltakere vil maks poengsum i enkelte tilfeller være over 85% av løypen og det vil da si ett A krav (100%) som igjen vil være førende for klasseføringen. Men fagkomite så ikke problemet den gangen....

 

Men dette gjelder ikke bare Norgesfelt, det gjelder alle stevner hvor en har få deltakere eller flere stevnenummer hvor en vil ha færre skyttere.

 

For meg personlig har dette lite å si, men for skyttere som er en "C" eller "B" skytter som plutselig er "A" året etter - ja, det kan ha litt å si på motivasjonen!

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble invitert med på funksjonærskyting hos noen hyggelige folk siden jeg ikke rakk vanlige skytinga, gikk runden, alt så bra ut, alt var bra, tittet over og tok bilde av resultatlista etterpå, bet meg da merke i at han som førte lista brått hadde fullt hus på flere standplasser han bommet kraftig... jaja dumt for han tenkte jeg, året etter skjøt jeg det samme sted, og nok en gang var det avvik, og også for kompisene hans hadde klatret vesentlig høyere enn det vi telte poengene deres ut (vi var oppmerksomme på det fra i fjor). Så JO dette foregår! Dette var approberte stevner, har dessverre mange andre eksempler også, hva som leses opp og hva som skrives er ofte ikke det samme ute heller, om det er sløving/dommerfeil eller kamraderi kan jo diskuteres.

 

Har bare skutt 4 runder norgesfelt, men de få gangene jeg har skutt har jeg gått på lag med mange ukjente og alle har da passet på alle typ siden ikke 1 person har så stor kontroll i samme grad. så der har det vært 0 tull, er det spm om dømming og det er en venn sier jeg alltid rett ut at jeg er inhabil og noen andre må se på saken.

 

Det er også endel usportslighet, folk som skyter 38 wadcuttere og har 9mm hos sidemann, sidemann har skutt i hans skive og han står der og skal krangle inn alle 9 hullene selv om jo alle ser tydelig forskjell....

 

Jeg synes det er verdt å belyse problemet så folk kan tenke litt hvor dumt det er, men har absolutt ingen planer om å nevne tid/sted/hvem da det mest er ment som en sånn.. hei.. slutt med det der ting.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg er skyteleder sender jeg alltid minst to til hver skivegruppe. Dette også for at de skal kontrollere hverandre. Når alle har ropt opp treff fra sin skivegruppe, roper jeg høyt det jeg da mener er summen - f.eks 6 i 4. Deretter tar jeg på samme måten innertreff. Jeg ber alltid en kontrollere skriving, og jeg ber alle følge med slik at det hele blir riktig. Gjennom en hel dag med mange lag, kan en gå litt surr i hodet både på telling og skriving. Derfor bør alle skytterne være med og hjelpe skyteleder slik at alt blir riktig. Stort sett bør det gjøres på samme måte i lokale stevner som på NM.

I tillegg må en passe på at overivrige klistrere ikke lapper skivene før resultatet er nedskrevet.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen forståelse for at det jukses på funksjonærskyting, eller skyting for den saks skyld. Jeg konkurrerer med meg selv om å bli bedre enn jeg var forrige gang. jeg vet hva som skal til, men har sjeldent tid/evne til å gjøre det. (spesielt tørrtrening i kjelleren) Jeg blir ikke bedre av at kompiser tolker inn når det er ut.

Andre skyttere og konkurranser motiverer meg til å prestere bedre, men ikke for å stå øverst på lista, kun for å bli så god som jeg kan bli. Det å stille i konkurranser er jo da bare et bedrag, men det gir ekstra fokus og jeg presterer bedre ved å lyve for meg selv, samtidig som resultatlister og poeng er en bekreftelse på at jeg er blitt bedre.

I et slikt perspektiv blir klasseføringen i norgesfelt feil når man er få skyttere, men ikke enig i at klasseføring skal fjernes, for det er et slags mål på hvor god man er og hvor god man kan bli.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever iallefall aldri å få tolka inn tvilsomme skudd på funksjonærskyting.. Er det det minste tvil blir jeg glatt tolka ut av "mine egne" :D:D

 

Når det gjelder diskusjonen om klasseføring og NorgasFelt hadde kanskje den beste løsningen vært å klasseføre ut fra fullt hus uansett hva som blir oppnådd på hvert enkelt stevne..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nei, ikke mer klasseføring. La det være en klasse.

Det gjør påmeldingsprosessen litt enklere og resultatlista blir enklere å føre.

I vår krets arrangeres nå de fleste stevner uten premiering ©. Da er det meningsløst med klasseføring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...