Jump to content

Input til allround kikkertsikte - Ikke Swaro


jjrckd

Recommended Posts

Trenger input til kikkertsikte i øvre prissjikt. Har tidligere hatt en Swaro Z6 g2 1,7-10x42 men var så skuffet over kvaliteten på denne art jeg ikke ønsker Swaro igjen (dårlig skarphet+grønnskimmer i kantene og paralaxe som var helt på jordet). Trodde det var noe med min Swaro men etter å ha prøvd 2 stk andre så var jeg overbevist.

 

Bruksområdet er såpass variert at kikkerten jeg er ute etter blir et kompromiss. Med ønske om noe som passer til bruk når jeg går som hundefører og som også fungerer på reinsdyrjakt burde jeg kanskje strengt tatt hatt 2 kikkerter men er redd økonomien setter en begrensning her i første omgang...

 

Det jeg trenger er noe med zoom fra så lavt som mulig og opp mot 8 til 10x. Kahles Helia 5 1,6-8x42 og Schmidt & Bender Stratos 1,5-8x42 er gode kandidater. Da jeg ikke har anledning til å prøve noen av disse hadde jeg satt pris på tilbakemeldinger fra noen som har prøvd.

 

Hadde i tillegg satt pris på forslag til andre kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av Swarovski, jeg bruker Z4i 2,5-10x56, og kunne ikke vært mer fornøyd, i storm og stille, mørkt som lyst, jeg og mange andre er vell enige om kvaliteten og egenskapene-så viser også testene av denne.

 

Nok om det. Om Swarovski er utelukket, ville jeg sett nærmere på Kahles CSX 3-12x56, Zeiss Victory HT 3-12x56, Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56.

 

Valget mitt hadde nok falt på Zeiss av disse. Disse kikkertsiktene er nok kanskje ikke det du spurte etter mtp på allround egenskaper, men for meg er gode skumringsegenskaper veldig, og i så måte er det vel ikke så mange som kan måle seg med disse nevnte.

Link to comment
Share on other sites

Vel, når 3 av 3 testede Swaro Z6 1,7-10x42 har samme dårlige kvaliteten er det kanskje en ide om Swaro eiere flest tar seg en synstest. Eieren av den ene Swaroen mente jeg tok feil ettersom Swaro er "da shit" mens eieren av den andre var glad for at jeg var ærlig for han hadde lenge tenkt det samme men hadde ikke turt å si det høyt.

 

Leica Magnus hadde jeg glemt bort. Takk for tipset!

 

Edit: samme gjelder Zeiss V8!!

 

Edit II: tror jeg bestiller en Zeiss V8 i morgen jeg sammen med en Sauer 202 Hardwood.

Link to comment
Share on other sites

Ja, knotet mye med fokus men kom aldri i mål. Swaroen var super på jakt men på banen var jeg ikke fornøyd. Hullene i skiva var veldig utydelige og naboskivene som lå ut mot kanten fikk ett blågrønnt skjær. Etterhvert ble dette veldig irriterende...

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at Z6 1.7-10x42 ikke skulle være bra. Har ikke sett i den selv, men det jeg har sett i av swaro ellers har da vært bra optisk.

Og Z6i 5-30en min er helt nydelig. Hadde en Leica Magnus 2.4-16 en stund, og syns ikke den var like fin.

 

V8 1.8-14x50 virker utrolig spennende og må jo være nå av det mest allsidige jaktkikkert som fins akkurat nå.

Med lys, ASV, parallakse og 14x i topp har du virkelig alt du trenger.

 

Men om jeg skal pirke på noe så må det være at den er veldig tung.

Ikke førstevalg til reinsdyrjakt i så måte!

 

Og hvis bruken er hovedsakelig todelt som hundefører og reinsdyrjakt ser jeg ikke helt hvorfor du så veldig mye maksforstørrelse?

En 1-6 kikkert burde holde, evt 1.5-6/8 som du selv nevner.

 

trenger du derimot 14x forstørrelse, 50mm lysåpning og ikke vil ha to kikkerter blir jo saken en annen :)

 

...og jeg har selv kjøpt kikkertsikte etter "banebehov", men man kan jo spørre seg om ikke en skivekikkert/spottingscope hadde vært like fornuftig for å ha oversikt over hva som skjer på skiva ?

Link to comment
Share on other sites

Gode poenger det der. Ved "normalt" bruk så er jeg skjelden over 6x på forstørrelse men det er jo noe forlokkende med den store rangen og 50mm. Blir jo nesten som et kinderegg. Får ta en runde i tenkeboksen og stikke innom for å klå litt pa en Leica. Magefølelsen for Kahles er også veldig god men her har jeg dessverre ikke anledning til å prøve før kjøp. Stavangers eneste våpenforhandler med noe som kan ligne på et utvalg er XXL....

 

Har forøvrig litt dårlig magefølelse for Schmidt & Bender Stratos. Muligens totalt ubegrunnet men det er liksom noe som skurrer når det fremheves at lysjusteringen kan kobles til en laptop via USB. WTF?!?

Link to comment
Share on other sites

Brodern har også en z6I 1,7-10x42. Har skrevet om det tidligere og jeg er ikke imponert over siktet. Eller dette gjelder generelt z6. Om man sammenligner et dyr eller samme hva med lik forstørrelse mot de aller fleste andre merker, ser man tydelig at bilde er vesentlig mindre. På z6 må jeg opp på minst 2x ekstra for å få lik stort bilde. lysprikken er oransje og stolpene reflekterer ved lys bakfra.

Link to comment
Share on other sites

Gode poenger det der. Ved "normalt" bruk så er jeg skjelden over 6x på forstørrelse men det er jo noe forlokkende med den store rangen og 50mm. Blir jo nesten som et kinderegg. Får ta en runde i tenkeboksen og stikke innom for å klå litt pa en Leica. Magefølelsen for Kahles er også veldig god men her har jeg dessverre ikke anledning til å prøve før kjøp. Stavangers eneste våpenforhandler med noe som kan ligne på et utvalg er XXL....

 

Har forøvrig litt dårlig magefølelse for Schmidt & Bender Stratos. Muligens totalt ubegrunnet men det er liksom noe som skurrer når det fremheves at lysjusteringen kan kobles til en laptop via USB. WTF?!?

 

Reis til Nubben jakt og fiske på Bryne. Han har greit utvalg av zeiss og meopta hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, du bør ta en tur til øyelege tror jeg :forvirra:

 

Zeiss V8 1,8-14X50 er vel kanskje en kandidat?

 

Støtter det forslaget av kikkertsikte.

Det perfekte allround kikkertsiktet etter min mening.

Hadde jeg hatt penger til det selv nå, så hadde jeg fort gjort en handel og satt det på min .375 Ruger.

 

Ellers må jeg si meg litt enig i kritikken av Z6 1,7-10x42.

Jeg synes ikke at den på langt nær er så god som prislappen tilsier.

Ble litt(men bare litt) overrasket da en kjent skribent skrøt den opp i skyene i et jaktblad.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med Varipoint 2-10-42?

 

Har dette som allroundkikkert på drillingen med retikkel 0.

Jeg er kansje litt innhabil da jeg liker Zeiss, men kikkerten er liten, lett, med bra lys for drivjakt, samt at skumringsegenskapene er ikke helt på trynet heller.

(Jeg har hatt en 6-24-56 Victory så jeg kjenner forskjellene)

 

Kostnaden er heller ikke ille på disse. Nye koster de 18.500,- men brukt ca 12.000,- til 10.000,-

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan nevne at XXL Lade i Trondheim har en Zeiss Varipoint 2,5-10×50 med ret 69 (velg mellom lysprikk eller lyskors) til 13 000,-. Dette er ikke IC-varianten. Altså ikke "Blaser-Zeiss" med skinne. Den er ny, men ikke ny, for å si det sånn. Fikk nesten Den Store Skjelven. Mitt drømmesikte, faktisk, men traumesikte nå, fordi jeg nå har nok sikter og lite penger pga det.. Ille... :-/ Og prisen er bra, synes jeg. Kostet vel ca 19 000,- opprinnelig. Kjekt allroundsikte med lys også for dagbruk!

Link to comment
Share on other sites

For meg høres dette ut som ett "Aimpiont" til ettersøk, og noe annet til bane jakt.

 

Generelt synes jeg ikke høyutvekslingssikter er "da shit", jeg er ingen spesialist, har relativ lite jakterfaring, og erfaring med dyre sikter. Men jeg har øyne som reagerer med engang sikte og kikkerter ikke er gode optisk, og da med fysiske plager, ikke hva jeg faktisk ser.

 

Jeg er altså en fattig je....., men har nå snuste på mye som er noe å snuse på med tanke på jakt. Og sikter som kommer godt ut for meg er normalt ikke de med voldsom utveksling, klare ut til kanter og enkel øyeplassering i side og lengde er gode greier for meg.

 

Z6 ble jeg skuffet over, Z4 synes jeg er mye bedre. Zeiss sine victory HT 3-12.56 sikter fungerer jamt over godt for meg (Har classic 2.5-10x50 selv, det var alt jeg hadde råd til, men det duger). Jeg er ikke så imponert over Meopta som mange skryter av, gode men noe skurrer litt for meg, uten at jeg kan sette fingeren på det. Kahles sine gode er gode uten at jeg synes de gjør noe vesen av seg, det er bedre enn man kanskje skulle tro. Leika Magnus 1.5-10x42 kunne jeg tenkt meg å titte i. Zeiss Duralytt i en eller annen forstørrelse med 50mm objektiv var forbløffende behagelig for meg (Men har dårlig rykte på levetid?).

 

Det er med andre ord viktigere at man trives med bildet i siktet selv, enn at alle andre gjør det. Det betyr at det ikke nødvendigvis er den beste kikkert/sikte som er best/god nok for en selv. I tillegg kommer vekt på sikte/rifle, og balansen på hele pakka, noe funker, annet ikke.

 

Når det er sagt, tenk om Zeiss V8 er alle ting for alle jegre....... (Man kan drømme). Med 710g høres det faktisk lett ut med tanke på all relamikken.

 

Apropo drømme, 1-14x56, best på motlys, best i skumring, klar som alpeluft helt ut til kanten, generøs øyeavstand uten merkbar endring ved endring av zoom, valgfri retikkel i FFP, lite rødpunkt i SFP justerbart fra natt til dagslys intensitet, og veie rundt 370g hadde ikke vert feil.

 

Kort sagt, med en gang man ønsker mer enn to/tre ting av ett sikte, trenger man normalt to sikter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes Vingemuttern har noen meget gode poenger i sitt innlegg,

vedr. div kikkerter. Jeg har hatt det meste som"Kammeret" har sagt man bør ha (utenom Swaro)

Jeg ble så jæ... skuffet og lurt den gangen NF kikkerter ble solg inn som like eller nesten god som Zeiss.

Jeg handlet en 3,5-15-56 med pissgule glass som i mine øyne ble slått av en Bushnell elite 4200 ved sammenligning.

At noen mente at NF var bra kan sikkert stemme, men for meg ble det feil av en eller annen grunn.

Valget mitt på 2-10-42 Zeiss Varipoint var pga. god erfaring med Victory serien, men jeg ville ha noe som var lite og lett, samt at ret.0

er min personlige favoritt til all jakt.(50/56 objektiv blir litt mye på en drilling mener jeg)

På bane liker jeg helst opp til 50-60x forstørrelse.

Min lille digresjon her er at av alle kikkertene jeg har hatt, samt sett i og sammenlignet med andre, så koker det for min del ned til

S&B Zenith,S&B Classic, Zeiss Classic (I ærlighetens navn er denne serien vanvittig lite langt unna Victory serien, men siden jeg har Victory selv må jeg jo kansje hevde at det er et hav av forskjell) Bushnell Elite funker som fy til jakt i dagslys.

Jeg hadde en Leopold VX3 en gang som jeg aldri fikk til å fungere for meg.

Jeg har en Ior 2-10-42 som faktisk er veldig god også, men litt dassrull opp til 4x.

 

Jeg har etter mange år konkludert med at siden jeg bruker briller er det ikke alle kikkerter som "Matcher" mine øyne når de skal stilles

skart med retikkelet. Jeg har også en Burris Signature Diamond som merkelig nok er dritgod og se i for meg.

Jeg vil kansje påstå at jeg ser like godt retikkeler i billige kikkerter under (10.000) segmentet som det dyre segmentet over (18.000).

På bakgrunn av disse erfaringene skal jeg aldri tro på lovord om kikkerter før jeg har sett i dem selv å på bakgrunn av dette konkludere med om dette er noe for meg.

Jeg har kommet til en personlig sluttning om at Zeiss er det jeg kommer til og kjøpe i fremtiden, men jeg kommer alltid til og se etter Classic før jeg evt. kjøper Victory mm. jeg må ha høy forstørring da Classic ikke har dette.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

For meg høres dette ut som ett "Aimpiont" til ettersøk, og noe annet til bane jakt.

 

Generelt synes jeg ikke høyutvekslingssikter er "da shit", jeg er ingen spesialist, har relativ lite jakterfaring, og erfaring med dyre sikter. Men jeg har øyne som reagerer med engang sikte og kikkerter ikke er gode optisk, og da med fysiske plager, ikke hva jeg faktisk ser.

 

Jeg er altså en fattig je....., men har nå snuste på mye som er noe å snuse på med tanke på jakt. Og sikter som kommer godt ut for meg er normalt ikke de med voldsom utveksling, klare ut til kanter og enkel øyeplassering i side og lengde er gode greier for meg.

 

Z6 ble jeg skuffet over, Z4 synes jeg er mye bedre. Zeiss sine victory HT 3-12.56 sikter fungerer jamt over godt for meg (Har classic 2.5-10x50 selv, det var alt jeg hadde råd til, men det duger). Jeg er ikke så imponert over Meopta som mange skryter av, gode men noe skurrer litt for meg, uten at jeg kan sette fingeren på det. Kahles sine gode er gode uten at jeg synes de gjør noe vesen av seg, det er bedre enn man kanskje skulle tro. Leika Magnus 1.5-10x42 kunne jeg tenkt meg å titte i. Zeiss Duralytt i en eller annen forstørrelse med 50mm objektiv var forbløffende behagelig for meg (Men har dårlig rykte på levetid?).

 

Det er med andre ord viktigere at man trives med bildet i siktet selv, enn at alle andre gjør det. Det betyr at det ikke nødvendigvis er den beste kikkert/sikte som er best/god nok for en selv. I tillegg kommer vekt på sikte/rifle, og balansen på hele pakka, noe funker, annet ikke.

 

Når det er sagt, tenk om Zeiss V8 er alle ting for alle jegre....... (Man kan drømme). Med 710g høres det faktisk lett ut med tanke på all relamikken.

 

Apropo drømme, 1-14x56, best på motlys, best i skumring, klar som alpeluft helt ut til kanten, generøs øyeavstand uten merkbar endring ved endring av zoom, valgfri retikkel i FFP, lite rødpunkt i SFP justerbart fra natt til dagslys intensitet, og veie rundt 370g hadde ikke vert feil.

 

Kort sagt, med en gang man ønsker mer enn to/tre ting av ett sikte, trenger man normalt to sikter.

 

 

Mange gode poenger der. Har en Aimpoint Micro som er tenkt prøvd på nye rifla. Har forøvrig resonert meg frem til at jeg går for en Kahles 1,6-8x42 i førsteomgang. Zeiss V8 er på mange måter drømmekikkerten men skulle ønske den hadde en range som startet og sluttet lavere samt at jeg syntes den blir tung. Hadde det ikke vært for at Landrø ikke klarer å levere rifla jeg vil ha hadde det ikke vært lenge før prøveskyting.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Så nettopp det samme ut fra en gammel tråd jeg startet da jeg skulle ha kikkert på drillingen. Faktisk så kommer Zeiss V8 bedre ut der ser det ut som. Tilbake i tenkeboksen.

 

Hva med March 1-10x24? Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på nye S&B Stratos 1,5-8x42. Lett, ikke for stort, og veldig anvendelig brennvidde. Det er, etter min oppfatning, det optimale allround-siktet.

Følelsen er omtrent som å drasse på halvparten av hva du vil ha følelsen av med et Zeiss V8. Jeg har prøvd begge. Men smaken er jo forskjellig, noen liker smekre saker, andre liker betong. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Vel. På en mobiltelefon som er tilkoblet flere ganger daglig (blir snublet i, slengt fra seg med ledninga i, og generelt neglisjert) varer usb kontaktene normalt sett i årevis. Tviler på at noen blir å koble kikkerten opp til datamaskinen to ganger om dagen, hver dag, i årevis. Eller behandler stratosen sin like dålig som mobilen.

 

Synes det ser ut som en lur løsning at elektronikken er for seg selv. For hvis noe skulle skje med det elektroniske, så slipper man sannsynligvis å kjøpe helt ny kikkert :)

Link to comment
Share on other sites

Vitsen er vel

sitat fra jakt&friluft:

"Du kan justere antall steg i dag og natt belysningen, lysstyrken ved reaktivering, hvor fort den automatisk skal slå seg av når siktet ligger i ro, lavt batterivarsel og vinkelsensor for deaktivering."

 

Har jo selv noen billig kikkerter med justerbart lys, garantert en helt enkel variabel motstand. Men de er jo alltid tomme for strøm fordi jeg glemmer å skru det av etter bruk..Og hvis det ikke er tomt, så har jeg ingen anelse om hvor mye som er igjen på batteriet, blir skeptisk og bytter batteri. Har garantert kastet en god del halvfulle batteri.

 

Det finnes mye dårlig og skjør elektronikk ute i verden, men det finnes mye bombesikker elektronikk også.

Er mye elektronikk som er såpass robust at jeg heller ville ha bekymret meg om å knuse glasset på kikkerten. Hvor skjør elektronikken i stratosen er, skal jeg ikke uttale meg om. Men usb kontakten tror jeg ikke man blir å slite ut.

Link to comment
Share on other sites

USB-kontakten er uansett ikke noe du bruker mye. Den er der for at du kan gjøre justeringer på lystrinnene hvis du føler behov for det. Det er tvilsomt at du skulle ha behov for det, men hvis du gjør endringer er det sannsynligvis ikke noe du trenger å gjøre flere ganger enn den ene. Men du har altså muligheten. Kontakten er forøvrig trygt dekket bak elektronikkdingsen på siden.

Nå har jeg brukt siktet en stund og er blitt vant til det, min subjektive mening er at dette er det optimale allroundsiktet. Det er lett, lite, lyssterkt, god optikk, høy kvalitet, perfekt brennvidde (for mitt bruk).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

En liten oppdatering. Landet på S&B Stratos 1,5-8x42 og fikk pris på ferdig montert rifle og kikkert. Et par dager før jeg skulle hente rifla fikk jeg beskjed om at de av en eller annen grunn var tomme for Stratoser. I mangel på andre alternativer på lager kjøpte jeg en Zeiss Victory HT 1,1-4 som på sikt skulle over på en drilling.

 

Så litt på Zeiss V8 1,8-14 men droppet denne fort. Tung og klumpete og lite fin på rifla. I tillegg var dårlig utvalg på montasjer noe som gjorde at jeg ville trenge en kolbeforhøyer. Rent optisk var det ingenting å utsette på V8en.

 

I går impulskjøpte jeg en Zeiss Victory HT 2,5-10x50 som jeg skal bruke på Saueren sammen med 6,5 løpet. På hundeførersetupet med 8x57 løp setter jeg i første omgang en Aimpoint Micro jeg hadde liggende.

 

Kjøpte forøvrig 8x57 løpet av Snapphane. Kom i posten i dag og skal prøveskytes i løpet av kun kort tid :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...