Jump to content

REVEJAKTEN 2014-2015


Generaldfeld

Recommended Posts

Når begynner folket og legge ut åte for reven?

 

Jeg pleier og rigge til viltkamera, grave ut et par hull i jorden hvor jeg legger åte, noen få metre fra hverandre, synes det er greitt at all åten ikke ligger på nøyaktig samme sted hele tiden. Jeg begynner gjerne med og legge ut frossen laks som jeg binder fast, og fòrer ca en til to ganger i uken, fra nå og til jakten begynner 15 juli.

 

Når jakten begynner, graves åtet ned, alt fra fisk til nedfrosset slakteavfall, hvor bare stikker såvidt opp av baken. Området rundet strør jeg med hundefór eller pellets til bruk i oppdrettsnæringen, det lukter bra og sprer god lukt!

 

Hva tenker dere om tidspunkt for oppstart av utlegg av åte? Sikkert mange forskjellige synspunkt, og sikkert også mange gode tips!

 

(Endret overskriften til store bokstaver, etter ønske fra trådstarter. Jegermeistern)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 628
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blir å flytte åtet til et litt mer egnet sted, og starte foringa tidlig. Har også tenkt å skyte rev for laikavalpen (snart 7mnd) da han virker ivrig på reven! Skal også oppgrader stokken på storviltbørsa så den blir litt mer egnet for revejakt :mrgreen:

 

http://www.utpaaturaldrisur.net/364393015 Her er et klipp der valpen hilser på reven i utstoppa form for første gang. Han fikk lose en god stund, og det ble hoppig og å prøve å få tatt denne reven. Årets første rev blir nok å donere til laika-trening ja!

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut! Jeg synes revejakten er veldig spennende, og selv om den i seg selv er aldeles lite matnyttig, gir den mange fantastisk spennende opplevelser! Utrolig og sitte på post i måneskinnet og se at Mikkel kommer traskende...

 

Flott hund du har, håper du får mye glede av den på jakten!

Synes de er veldig fine hunder, har du hatt slik type hund lenge, eller din første?

 

Hva bruker du til åte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjente det rykket i fingeren nå nettopp! Skulle ut i "byn" for å hente min søster, og så 3 rev på veien! To av dem var valper, og de var helt nydlige! Den andre var en voksen rev ca 4 km fra valpene.

 

Er det vanlig for revevalpene å gå alene nå, mens de er så små? Skal se om ikke jeg treffer på de senere i år :D

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut! Jeg synes revejakten er veldig spennende, og selv om den i seg selv er aldeles lite matnyttig, gir den mange fantastisk spennende opplevelser! Utrolig og sitte på post i måneskinnet og se at Mikkel kommer traskende...

 

Flott hund du har, håper du får mye glede av den på jakten!

Synes de er veldig fine hunder, har du hatt slik type hund lenge, eller din første?

 

Hva bruker du til åte?

 

Jeg har ikke hatt Laika før, men vokst opp rundt settere, NES og NEG. Laikahunden er jo en litt annen type hund, men har fått mange bra tips og mye veiledning av andre mennesker med laika og laikaklubben i Norge. Ellers har vi vært ute i skogen noen timer hver dag etter lekser og skole, og hver ledige helg tilbringes i skogen, enten dagsturer eller overnattingsturer. Han har losa både mår og ekorn "in real life", og søket begynner å bli bra.

 

Som åte bruker jeg rådyrslakteavfall og FirstPrice hundefor, og FirstPrice sursild. Ellers går det i matavfall og fisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjente det rykket i fingeren nå nettopp! Skulle ut i "byn" for å hente min søster, og så 3 rev på veien! To av dem var valper, og de var helt nydlige! Den andre var en voksen rev ca 4 km fra valpene.

 

Er det vanlig for revevalpene å gå alene nå, mens de er så små? Skal se om ikke jeg treffer på de senere i år :D

 

 

Personlig har jeg faktisk aldri sett reve valper ute så tidlig, men fra juli og utover har jeg sett endel av dem!

 

Kan tenke meg den følelsen av og se 3 rever langs veier, du får være klar i juli og utover!

Link to comment
Share on other sites

Satser alt på lokke/postjakt ved nyslåtte bøer i sommer! :) Klarte selvfølgelig å "ødelegge" lyddemperen min på trening igår, så den må fikses eller kjøpes ny før jakta da eg jakter ganske nært hus osv.

 

 

Uff, håper ingen skade på rifle og mannen bak riflen!

 

Skrudde den seg ut når den ble varm under trening?

Link to comment
Share on other sites

Skjedde ingen ting med meg. Hadde skutt en del med demper og ville skute litt uten, så når eg skrudde av demparen så var den litt seig å skru av, og skrudde rett å slett demparen av rekyldemperen. Så det som satt igjen på løpet var rekyldemperen. Tror eg kan fikse det med å ha litt locktite på gjengene på rekyldemperen og så skru demparen på igjen håper eg :) (var litt vansklig å forklare dette :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Skal kun jakte med lokk, da jeg ikke har mulighet for å legge ut åte (eller gidder ikke å skaffe meg tilgang..).

Jeg kommer nok neppe til å jakte noe særlig før på ettervinteren. Så mine forberedelser på dette stadiet består i - ingenting.

 

Men jeg nådde mitt lave mål ifjor, og må forhøye det iår.

Så mitt mål for sesongen er å skyte minst to rever.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hvilke type lokkefløyte bruker du?

 

Lykke til med oppnåelsen av dine to mål for sesongen :-)

Thompson PC-2, Verminator psycho twisted (tror jeg..), Vogelklage, Trøndermusa

 

Med min ringe erfaring skal jeg ikke påstå noe som helst av hvilke som er bra eller ikke. Men PC-2 er den eneste jeg har fått noen form for respons på. 1 rev skutt, to til lokket inn men spolert skuddsjanse av ulike grunner.

 

Takk for lykkeønskninger.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dan Thompson Pc2 synes jeg er veldig god og effektiv, Verminator Psycho Twisted også, men den er ikke så enkel og få til! Den lokker også veldig mye annet, spennende fløyte! Trøndermusa, og andre type muse pip fløyter er gode å ha med seg! Kortere rekkevidde, men fungerer gjør de! :-)

Link to comment
Share on other sites

På hvor lang avstand fra åtet pleier revejegeren å sitte? Jeg tenker på de som har jaktbu/jaktbod, sitter i fjøset, fra bolighuset, om det er fra verandadøren eller soveromsvinduet, og til dem som poster ute, i feks jaktstige eller tårn?

 

Jeg selv har vel åte på ca 45 meter og nesten 100, en tredje plass varierer det mye, fra 30 meter til over 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor må det løses jaktkort også for rev. Enten så kan man kjøpe vanlig småviltkort, eller kun for små rovvilt. Små rovvilt koster hele 80,- for sesongkort, og gjelder nesten hele fylket. Og siden fylket er Finnmark så er det nok areal å ta av.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært i noen kommuner, men tror det er dårlig med det nå. Det var enkelte som ble mistenkt for å skyte reven i en kommune uten skuddpremie og levere den inn i kommuner med skuddpremie. Jeg holder bare oversikt over mitt nærområde, og selv det utgjør over 100km i alle retninger så er det ingen skuddpremie på de plassene.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er vel slik det. Jeg kjenner ikke til noe slikt konkret her, men når noen kommuner her omkring ikke har, mens andre betaler kr 550-600, så er det vel nærliggende og tro at noen rever har blitt flyttet over noen kommune grenser.

 

Litt predator kontroll synes jeg uansett er godt viltstell! Det kommer mange tilgode!

 

Går det mest i åtejakt hos deg og?

Link to comment
Share on other sites

Lokkjakt og ellers bare ha rifla klar i sofa'n. Mikkel lusker 50m fra stuevinduet, så det er like greit å blåse i åte her. Mye skabb for tida, så det er best å få skutt så mange som mulig. Blir bedre både for rev og annet småvilt da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt alle åtebuer hjem å satt de på lager men de plaseres ut igjen ca 15okt.

Begynner foring straks første hjort er skutt og fortsetter med elgavfallet utover oktober, i desember er det 2 besøk på lokalt slakteri og henting av ca 500 sauevommer med tillbehør som lagres i store stamper og står og fryser til blokker, disse forer jeg med etter behov resten av vinteren, fint å hogge av fine skiver av sånne kladder med bred lafteøks.

 

Åta har jeg ca 30m bort men de fleste rever skytes på ca 60m.

Legg litt arbeid i å finne inn de rette naturlige trekkrutene i terrenget så skyter du rev selv om de ikke går på åta, av de 20 jeg skjøt i vinter ble kun 3 skutt på åta mens de andre var i farta forbi, dette pga lite snø og mye smågnagere, var en vanskelig åtesesong pga forholdene.

 

Selv om jeg jakter på "alt" Norge har å by på står revjakta i stillhet ei kald vinternatt unna bebyggelse og trafikk svært høyt.

Link to comment
Share on other sites

Lokkjakt og ellers bare ha rifla klar i sofa'n. Mikkel lusker 50m fra stuevinduet, så det er like greit å blåse i åte her. Mye skabb for tida, så det er best å få skutt så mange som mulig. Blir bedre både for rev og annet småvilt da.

 

Skabb er en skikkelig uting, de som har det er det viktig å få tatt ut så raskt som mulig!

 

Må være greitt egentlig å ha Mikkel så nærme huset, om det da ikke forsvinner katter ol. Her hvor jeg bor i byen er jeg avhengig av å komme meg et stykke innover landet for å komme til områder med rev. Nærmeste er vel 5 minutter med bil, men de områdene der er opptatt av andre jegere som går der fast. Jeg har hhv 20, 35 og 60 minutter til de plassene jeg jakter rev, det vises godt igjen på km-telleren!

Link to comment
Share on other sites

Min første revejaktsesong kommer stormene! Gleder meg som en liten unge!

 

Bor midt utpå ett jorde, så matrester går rett på åteplassen (utenfor soveromsvinduet)

 

Skal sjekke opp om man må betale noe for å jakte rev i kommunen, men hvordan er det da å ta dem på egen grunn?

Skal også sjekke opp med bonden som eier jordene rundt, om jeg kan ta rev på tomta hans.

 

Sikkert mange tråder om ammo, men grei 308W til rev? (er kanskje litt voldsomt å skyte rev med 308W, men 22LR er ikke tema, men kommern nærme nok kan jeg tan med hagla)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mange tråder om ammo, men grei 308W til rev? (er kanskje litt voldsomt å skyte rev med 308W, men 22LR er ikke tema, men kommern nærme nok kan jeg tan med hagla)

 

neida, 308win er ikke voldsomt til rev:) billig blyammo som samler bra i rifla de ville jeg fåreslå. altså Partizan eller Barnaul har bly til en billig penge (rundt 7kr smellen)

Link to comment
Share on other sites

Min første revejaktsesong kommer stormene! Gleder meg som en liten unge!

 

Bor midt utpå ett jorde, så matrester går rett på åteplassen (utenfor soveromsvinduet)

 

Skal sjekke opp om man må betale noe for å jakte rev i kommunen, men hvordan er det da å ta dem på egen grunn?

Skal også sjekke opp med bonden som eier jordene rundt, om jeg kan ta rev på tomta hans.

 

Sikkert mange tråder om ammo, men grei 308W til rev? (er kanskje litt voldsomt å skyte rev med 308W, men 22LR er ikke tema, men kommern nærme nok kan jeg tan med hagla)

 

Da har du mye spennende og se frem til, kommer til og bli mye gøy! :-)

 

Bruker av og til selv 308Win på rev, det går veldig fint, jeg ville brukt ammunisjon som ekspanderer veldig raskt, jeg regner ikke med at du skal bruke skinnet til noe?

Anbefaler Winchester Power Max Bonded 150grs, de har jeg veldig god erfaring med selv, med et ok treff, er det veldig lite rev igjen, jeg har aldri hatt ettersøk etter rev som har blitt skutt med denne type ammunisjon for å si det slik, men pent er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt alle åtebuer hjem å satt de på lager men de plaseres ut igjen ca 15okt.

Begynner foring straks første hjort er skutt og fortsetter med elgavfallet utover oktober, i desember er det 2 besøk på lokalt slakteri og henting av ca 500 sauevommer med tillbehør som lagres i store stamper og står og fryser til blokker, disse forer jeg med etter behov resten av vinteren, fint å hogge av fine skiver av sånne kladder med bred lafteøks.

 

Åta har jeg ca 30m bort men de fleste rever skytes på ca 60m.

Legg litt arbeid i å finne inn de rette naturlige trekkrutene i terrenget så skyter du rev selv om de ikke går på åta, av de 20 jeg skjøt i vinter ble kun 3 skutt på åta mens de andre var i farta forbi, dette pga lite snø og mye smågnagere, var en vanskelig åtesesong pga forholdene.

 

Selv om jeg jakter på "alt" Norge har å by på står revjakta i stillhet ei kald vinternatt unna bebyggelse og trafikk svært høyt.

 

For å kommentere de to siste linjene dine først, ja, jeg er helt enig med deg! :-)

Det å sitte å vente på Mikkel en kald vinternatt med måneskinn, skyer som kommer og går, lyset som skifter...man blir ekstrem opptatt av lyder...føler virkelig at alle sansene er i høyspenn! Den stadige, men rolige og forsiktige oberserveringen med håndkikkerten...

Når reven kommer, om den er dekket av høyt gress, tuer eller brake, følge den litt i siktet til man er helt sikker på å få et godt treff, man kan si hva man vil, men revejakt står veldig høyt hos meg!

Ikke minst forberedelsene, som er med på og danne endel av grunnlaget foran sesongen, er spenner og hyggelig og gjøre. Er imponert over logistikken din når det gjelder åte, jeg har tro på at det du beskriver der vil kunne gi veldig gode resultater! :-)

Link to comment
Share on other sites

Tydelig store forskjeller rund om i landet med tanke på predatorjakt.....jeg får tlf,er fra bønder som spør om jeg ikke kan komme med ei jaktbu å jakte rev hos dem, de tillbyr til og med fri strøm om jeg trenger det.

 

 

Ja takk! :-) Slike bønder vil vi ha flere av! :-)

 

Men tror også faktisk at hos de fleste så er det slik, at vi som vil jakte rev, er mer enn hjertelig velkommen!

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt! Ta vare på bonden/grunneier, alltid! Det kan føre til mer jakt, det kan bli et livslangt godt vennskap!

 

Jeg tenker at vi jegere må være litt ydmyke i forhold til at vi jakter stort sett på andres eiendom, så det gjelder ikke å bare ta seg friheter og ikke vise hensyn. Spør alltid først!

Link to comment
Share on other sites

Satt opp nytt viltkamera og fikk klaff allerede første dag uten åte med denne reven. Reven ser i utgangspunktet frisk ut, men så ble jeg likevel litt usikker på om den kan ha antydninger til skabb bak ved halen eller om det bare er pelsen som ligger annerledes/farge/skitt. Bildene er dessverre ikke de aller beste. Noen som har en formening om dette?

 

qyx25h.jpgrlc5d0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er det snart på tide og handle inn nye batterier og sette ut to stk viltkamera til revebruk, kameraene monteres i nærheten av åteplass.

 

Blir spennende og se om den milde vinteren nå har hatt noe å si for reven og dens tilgang på mat, ikke minst hvordan det vil være med rev generelt i de områdene jeg jakter i.

 

Åte vil jeg legge ut andre uken i juni, da får det satt seg litt i system om det er flere som vil bort og spise.

Link to comment
Share on other sites

Det er for tidlig å legge ut åte nå, vent til du begynner å nærme deg frostnetter, begynn heller å samle godbiter i egen stor gammel fryser så du har å starte med....det er mitt råd.

På denne tiden er det nok av smågnagere/hareunger/fugleunger ol og det foretrekkes fremfor "sure kadaver"

Vent til musa går under bakken pga kulde og haren springer fortere enn reven og fuglene kan å fly....da begynner reven å gå på åte.

Lykke til med den gode gjerning.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er selvsagt ikke uenig med deg i hva du skriver, men jeg fórer veldig mye, såpass mye at jeg kan sitte på post 15 juli, og regne med å få besøk av reven. Jeg fórer med frossen laks, strør området med hundefór pellets og fiskefór pellets, bruker det jeg har og får tilgang på. Jeg bruker veldig mye frossent slakteavfall, har 3 frysere a 400l, som jeg har godsakene oppi.

 

Laksen binder jeg fast med tau, den holder noen få dager, men lager et skikkelig spetakkel pga alle fuglene. Fóret jeg strør rundt gjør også en veldig god jobb.

Slakteavfallet graver jeg for det meste ned, slik at bare litt stikker opp, viktig å prøve å la det ligge litt lenger enn en kort natt.

 

Det er veldig mye arbeid med dette, mye logistikk, og tiden går fort når man holder på slik.

Noe av grunnen til at jeg fórer så tidlig er at jeg prioriterer hjortejakten også. Da er det viktig å få gitt beskjed til reven at her er det mat å få, har ikke så lyst til å begynne med alt dette på en gang midt i hjortejakten. For det skal jo helst fores noenlunde jevnlig for å opprettholde revens interesse for å gå litt fast på et åte.

Så poengene dine er helt korrekte de, jeg både ser og vet det, men uansett av litt forskjellige grunner så gjør jeg det allikevel slik.

Jeg har fått ok resultater med dette de siste årene, men med slik innsats så kan jeg alltids ønske enda, men dette er ikke i områder med de største mengder av rev. Ser enkelte her feller 20 pluss rever på en sesong, det må være helt fantastisk å ha det slik.

Link to comment
Share on other sites

Tja, her har jeg 2 rever på åtet omtrent hver natt, så det kommer nok litt an på hva en forer med. Et surt sauekadaver fra ifjor er nok ikke like fristende som litt fisk, hundefor, middagsrester etc. Regner med årets valper også blir lært opp som gode återever utover sommeren. Har større problem med å få reven på åte om vinteren når det er snøfritt enn nå iallefall. Men av lukthensyn så er vel store kadaver som ikke blir spist opp over grensa for husmor-neser en varm sommerdag :winke1: Ser frem til å begynne å slå gresset så en kan sitte i jordekanten en varm sommernatt. Litt mer behagelig enn 20- er det også.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er selvsagt ikke uenig med deg i hva du skriver, men jeg fórer veldig mye, såpass mye at jeg kan sitte på post 15 juli, og regne med å få besøk av reven. Jeg fórer med frossen laks, strør området med hundefór pellets og fiskefór pellets, bruker det jeg har og får tilgang på. Jeg bruker veldig mye frossent slakteavfall, har 3 frysere a 400l, som jeg har godsakene oppi.

 

Laksen binder jeg fast med tau, den holder noen få dager, men lager et skikkelig spetakkel pga alle fuglene. Fóret jeg strør rundt gjør også en veldig god jobb.

Slakteavfallet graver jeg for det meste ned, slik at bare litt stikker opp, viktig å prøve å la det ligge litt lenger enn en kort natt.

 

Det er veldig mye arbeid med dette, mye logistikk, og tiden går fort når man holder på slik.

Noe av grunnen til at jeg fórer så tidlig er at jeg prioriterer hjortejakten også. Da er det viktig å få gitt beskjed til reven at her er det mat å få, har ikke så lyst til å begynne med alt dette på en gang midt i hjortejakten. For det skal jo helst fores noenlunde jevnlig for å opprettholde revens interesse for å gå litt fast på et åte.

Så poengene dine er helt korrekte de, jeg både ser og vet det, men uansett av litt forskjellige grunner så gjør jeg det allikevel slik.

Jeg har fått ok resultater med dette de siste årene, men med slik innsats så kan jeg alltids ønske enda, men dette er ikke i områder med de største mengder av rev. Ser enkelte her feller 20 pluss rever på en sesong, det må være helt fantastisk å ha det slik.

 

 

Glemmer de som jakter sommers tid jeg :oops:

For meg er revejakta åtejakt vinterstid å det var det jeg tenkte på da jeg svarte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...