Jump to content

REVEJAKTEN 2014-2015


Generaldfeld

Recommended Posts

Er komunal ettersøksjeger og fikk tlf om en slik seint i vinter, egentlig ikke en av arbeidsoppgavene å lete opp slike men var ute flere turer å lette etter den og fikk til slutt avlivet den, den var så godt som totalt fri for hår men hadde overlevd en lang kald vinter, fy f..... for en skjebne, prøv å spor den opp å få den avlivet, det er en god og human gjerning du kan sove godt på lenge.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 628
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvor langt er det mellom lokkepostene deres? Og hvor mange ganger kan man lokke på samme plassen før reven blir mistenksom? :)

 

 

Alt etter om reven hører deg og kommer mot deg, og av en eller flere grunner trekker seg bort, uten at du får det med deg, eller sett den...en annen faktor, er om du får den på vei mot deg, men skremmer den eller bomskyter...

 

Om jeg lokker et sted og ingenting skjer, lar jeg det gå minst 4 uker før jeg prøver der igjen.

På reve valper kan du klare og lure de mye mer enn voksne.

Voksne kan være borte meeeget lenge, om de har blitt skremt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk telefon fra en sambygding i kveld. Ho hadde en rev rundt huset, og den hadde en bakfot som hang og slang. Jeg tok fram rifla og kjørte meg en tur. Med hjelp fra skjora fikk jeg lokalisert reven. Greit ekspedert 50 m unna fjøset. Fjorårsunge med knekt fot.

Link to comment
Share on other sites

 

Er komunal ettersøksjeger og fikk tlf om en slik seint i vinter, egentlig ikke en av arbeidsoppgavene å lete opp slike men var ute flere turer å lette etter den og fikk til slutt avlivet den, den var så godt som totalt fri for hår men hadde overlevd en lang kald vinter, fy f..... for en skjebne, prøv å spor den opp å få den avlivet, det er en god og human gjerning du kan sove godt på lenge.

 

 

Også godt jobbet! Viktig å ta slike ut, om det er skader eller sykdom!

Link to comment
Share on other sites

Glemmer de som jakter sommers tid jeg :oops:

For meg er revejakta åtejakt vinterstid å det var det jeg tenkte på da jeg svarte.

 

 

Ja, det er ikke det samme på sommeren, er bare meg som vil ha en litt lengre sesong, det blir vanskelig å rekke "overalt", og hjorten er mer prioritert i dens sesong enn hva reven er, så da prøver jeg å få bruke tiden jeg har til rådighet til å ta så mange rever jeg klarer.

 

Åtejakt, og posteringsjakt vinterstid er helt optimal og for meg noe helt spesielt, så jeg tror vi er litt enige allikevel, iallefall mye mer enige enn uenige! :-)

Link to comment
Share on other sites

Bygg heller om mulig med tanke på att den kan brukes/nytes livet ut.

Men skjønner att det ikke alltid er proppfullt av kroner i pungen, snakk med naboer/bønder/snekkerfirma ol om matrialrester...spør byggvarehus, feks Byggmakker og lignende om kasserte materialer som er for dårlig for kundene, vær kreativ så finner du det du trenger :winke1:

Skal det bygges en bu på 5kvm i brukbar kvalitet blir det fort 10000kr bare i matrialer/isolasjon ol hvis det kjøpes nytt, ca 4000kr kun for utvendig liggende panel til ei bu på ca 1,5×2,4m ! :(

Lykke til :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er enig i mye med gammeljegern her, det bør være noe som er litt holdbart, og er stabilt.

 

Jeg ville foreslått alt reisverk og tak konstruksjon og rammeverk til gulv i 2"x4".

Som det ble skrevet over meg, gå rundt, let, spør, mange muligheter kan da åpne seg, har man en god plan, og er litt nevenyttig kan mye godt skapes og lages, som og vil fungere veldig godt! Lykke til med prosjektet og arbeidet! :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå nærmer det seg jakttid på rev igjen. På tide å begynne øvingen på lokkefløyta! :mrgreen:

 

Forresten. Jeg jakter i Rakkestad i Østfold. Ikke mye til vinter på våre trakter. Jeg har to muligheter mtp åteplassering. Det ene er nede langs elvebredden på ei smal elv, og det andre er ca 300 meter unna, oppe ved skogkanten i nærheten av både et revehi og et grevlinghi. Hvilke vurderinger gjør dere? Alt sammen er dyrket mark med små skogtjafser og åser. Plasseringen er kanskje ikke så viktig? Skal fore med gris og ihjelkjørte rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Nå nærmer det seg jakttid på rev igjen. På tide å begynne øvingen på lokkefløyta! :mrgreen:

 

Forresten. Jeg jakter i Rakkestad i Østfold. Ikke mye til vinter på våre trakter. Jeg har to muligheter mtp åteplassering. Det ene er nede langs elvebredden på ei smal elv, og det andre er ca 300 meter unna, oppe ved skogkanten i nærheten av både et revehi og et grevlinghi. Hvilke vurderinger gjør dere? Alt sammen er dyrket mark med små skogtjafser og åser. Plasseringen er kanskje ikke så viktig? Skal fore med gris og ihjelkjørte rådyr.

 

En grei måte å starte på er om du klarer å få litt overhøyde og "lese" terrenget for slik og resonere deg frem til den mest naturlige ruta reven bruker, tenk enkelt....hvis du selv skulle gått fra A til B hva ville vært tryggeste veien med tanke på skjul, ett enkelt utgangspunkt og begynne å gjøre seg erfaringer på.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Nå nærmer det seg jakttid på rev igjen. På tide å begynne øvingen på lokkefløyta! :mrgreen:

 

Forresten. Jeg jakter i Rakkestad i Østfold. Ikke mye til vinter på våre trakter. Jeg har to muligheter mtp åteplassering. Det ene er nede langs elvebredden på ei smal elv, og det andre er ca 300 meter unna, oppe ved skogkanten i nærheten av både et revehi og et grevlinghi. Hvilke vurderinger gjør dere? Alt sammen er dyrket mark med små skogtjafser og åser. Plasseringen er kanskje ikke så viktig? Skal fore med gris og ihjelkjørte rådyr.

 

 

Ser du har allerede fått mange gode råd, ifh til det du beskriver, kan begge stedene være gode, det kommer litt an på hvor reven har de naturlige rutene sine i terrenget her. Når det gjelder type åte, er det forsket på at gris er best!

 

Men prøv og finn "veinettet" til reven og legg ut åte i fra det og hvor du har tenkt og sitte i forhold til det! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

IMAG0012_A.png

Denne er fotografert tre meter fra en reve bås. Får jeg tatt den til høsten ??

IMAG0026_A.jpg

Svart som arvesynden.

IMAG0028_A.jpg

Denne burde jeg skutt. Men det er ikke lett å overvåke området , når en ikke er der.

 

Er disse bildene tatt i Nesttun-området? Har merket en økning i antall skabbrever her hos meg. Ikkje bra!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg er en fersk jeger som har kjøpt predaror enticer bulvan og clausen predatorcall 1 til jakta, er det noe mere jeg burde kjøpe? Det blir vel jakting i granskog og på jorde. Tar ordtentlig godt imot tips innen revejakt, og jeg hører folk sier at man burde kjøpe seg revelokk - musepip? Takk for svar :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er vell helst at eg ikke har trua på at eg skal få til de riktige lydene med den. Har sett en film av den på YouTube der han lokker inn to rever med den og prøver så godt eg kan å etterligne de lydene :)

 

Der er bare til og prøve og prøve, øve og øve, men ikke øv og prøv der hvor du skal jakte! Det kommer til å gå bra, fløyten virker godt den. Men nå til sommer lokking ville jeg valgt fugl og kanin skrikefløyter.

Lykke til og skitt jakt :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå nærmer det seg start for en ny sesong med revejakt, vet ikke om det blir så mye med meg de første par dagene, været er ikke helt ideelt for nattjakt iallefall. Men en tidlig morgentur med en lokk og to tenker jeg at det blir. Åte får jeg legge mer ut av senere.

Ønsker alle først og fremst, en sikker, trygg og god jakt! Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

 

Nettopp skutt inn med Oryx, vart 4 knepp opp fra den hjemmeladde.

Bruker HV-mauseren ettersom det er den eneste med demper.

 

Reiser ut i natt. Tviler egentlig på at eg vil se noe, men spenningen vil nok likevel være der ;)

 

Morlie: Jaktmatch går jo alltids an, men er jo helmantla så treffet bør jo være deretter..

Ellers vil eg anbefale Norma Elite, gulle god!

 

Link to comment
Share on other sites

God kveld! 8)

 

Nærmer seg fryktelig nå, spent!

 

Nyslåtte jorder her i Nord lover godt, særlig når reven allerede er observert på musejakt flere kvelder på rad. :winke1:

 

Blir en sein å varm natt vil jeg tro, +29 nå klokken 19:45.

 

Vel, min Sako Vixen (L491) .222 er hvertfall klar!

 

1294285_10153983779315641_1973421745_o_zps293a202d.jpg

 

Lykke til folkens!

Link to comment
Share on other sites

Tomt for oryx faktisk... så da ble det ikke jakt på meg før i morgen, noen tips til andre patroner som er fine til revejakt? (.308) Skal ikke ta vare på skinnet

 

Jeg har brukt Winchester Power Max Bonded i 308Win, det har fungert veldig greitt, skinnet nevnte du, så da trenger jeg ikke si mer om det. Kulen er veldig bløt og ekspanderer veldig godt, ikke så verst pris heller!

Link to comment
Share on other sites

Da har sesongens første lagt seg ned permanent.. En liten rakker på ca 5kg, fikk et ublidt møte med hjemmelada .223 varmageddon. upåklagelig effekt. Tatt på grasseng som var nær andreslåtten. Mildt og fint, lyst men lett skyet i Vestfold. Blir nok ei økt til på morran før jobb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...