Jump to content

Magasinbegrensning halvautomat hagle?


B686SP

Recommended Posts

Hei. Vi diskuterte dette sønder og sammen i går, men ble ikke enige. Jeg mener etter denne loven jeg linker til under her, begrenser antall lovlige skudd i magasinet til 5 uansett, mens mine motparter mener det ikke er noen restriksjoner på banen. Vi er enige om at på jakt, er det 1+1 som er lov. Jeg mener også ordlyden i bunn av paragrafen jeg viser til, tilsier at det kan gis dispensasjon, men at dette ikke kommer automatisk hvis man søker. Jeg kommer til å ringe POD til uka, men er artig å høre hva menigmann mener om saken og. PS, jeg vet det er noen lignende tråder her, men ingen som er direkte knyttet til magasinbegrensning på halvautoer og pumper.

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... v%C3%A5pen" target="_blank" target="_blank

 

§ 3.Godkjente halvautomatiske hagler

 

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

 

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener og at denne regelen er så tydlig at den ikke kan missforstås, men dog så missforstås den. Jeg håper selvfølgelig at jeg har rett, noe jeg er ganske så sikker på at jeg er, da det ble veddet noen kasser med lerdueammunisjon :-)

Link to comment
Share on other sites

Det står jo rørmagasin og forlenger. Hvilket i mine ører høres ut som at de har tenkt på både originalt rør og ettermontert ekstrabit. Altså at 5 er maks samma søren. Jeg vedder en pils på at POD tenker i nøyaktig samme baner, for det snør jevnt i helvete før jeg er den restriktive av meg og POD. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke spesielt bevandret i hagleverdenen, så jeg aner ikke hvilket behov som skulle tilsi magasinkapasitet på mer enn 5 patroner, men slik som jeg leser denne tilføyelsen i loven:

 

"Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd."

 

så er der mulighet for å anskaffe halvautohagler som bryter med de begrensninger som er oppgitt i a - d, og da også med mer enn 5 patroner som det står i c, men bare etter individuell godkjenning av Politidirektoratet.

 

Er vel ikke spesielt sansynlig at det blir godkjent, men muligheten ser ut til å være der.

Link to comment
Share on other sites

Den sier veldig klart at halvauto (og pumper) som tillater mer enn 5+1 er forbudt.

 

Liten rettelse (for ikke å forvirre våre 870-kjøpende, Rambo-inspirerte medlemmer): I den siterte teksten er det vel spesifisert at disse kravene kun gjelder for halvautomatiske hagler? 1+1 på jakt gjelder dog for pumper også. Selv er jeg godt fornøyd med ett løp til hver patron, selv om jeg tydeligvis har ett løp (klikk her)

:smile: Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Men er det noen her som vet hvordan man plombere magasinforlenger til å bare ta 5+1 ?

Jeg har fått godkjent en søknad på en Benelli M4 med 7+1 så den må plomberes ned. Jeg har vært frem å tilbake med våpenmakeren som har jobben men han vet ikke hvordan man kan "permanent" plombere den. Da må røret kuttes og sveises men jeg mener han bare kan ta noe i røret som hindrer flere patroner enn 5, men det mener de på Jakt og Friluft i Arendal at det ikke er permanent nok.

Det er jo jeg som får problemer om jeg tar den ut og stapper 2 ekstra skudd i!!!

 

Er det noen som vet hva regelen eller hva som står i det POD rundskrivet om hva slags minste krav det er til plombering av magasinrør i halvauto hagler?

Link to comment
Share on other sites

Hva med den "sivile varianten" av benelli m4 som har kun 5+1? Den har en sånn trekkspillaktig greie 10-15 cm fra enden av røret.

Greie var at benelli ikke ville at sivile skulle ha 7+1. Idiotisk tankegang egentlig angående hagle når alle og enhver kan tromle i vei på rifle og pistol. :roll:

Link to comment
Share on other sites

I fare for å lage store opptøyer nå..

 

Benelli M4 har ikke "Frittstående" pistolgrep da du ikke kan fjerne kolben og fremdeles benytte pistolgrepet.

 

Så får vi se hvor mange andre meninger som kommer om dette. :D

 

Jada, ser hva du prøver på, men kom an;

 

§ 3.Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

Link to comment
Share on other sites

For å si det svært enkelt-

Pistolgrep uten kolbe

Kolbe med pistolgrep som stikker ut

Kolbe med pistolgrep SOM DEL AV tommelhullsgrep

er tre forskjellige ting. Men jeg gidder ikke kverulere om det da jeg tydeligvis er alene om å være enig med POD om definisjonene ;)

 

Kolbevalg nr2 på Benelli-linken til Razummy er lovlig, 1 og 3, ikke fullt så lovlige.

Link to comment
Share on other sites

Men det dekkes allerede av bokstav a i §3, noe som også tidligere er presisert av politijurister hos POD. I en hypotetisk rettsak der en skytter ikke godtar inndraging av et relevant våpen tror jeg faktisk ikke norsklærere og språknerder har så fryktelig mye å stille opp med når "fagfolk" (i ordets videste definisjon) fra POD sier det motsatte...

Link to comment
Share on other sites

Dette blir veldig hypotetisk, siden jeg ikke har eller vil ha pistolgrep frittstående fra eller stikkende ut fra kolben på noen hagle noen gang. Men jeg regner med at POD hadde "gått på en Alm", jeg ville blitt frikjent, og lovteksten hadde blitt endret til noe ala "Alle former for pistolgrep på hagler er strengt forbudt".

 

Og så hadde alle ristet på hodet av at det eneste som da ville vært tillatt på hagler var engelsk skjefte. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men det dekkes allerede av bokstav a

Nei, ikke helt. Den dekker et våpen uten kolbe, men ikke et våpen med hurtigmontasje på kolben. Det gjør det mulig å ha et våpen som lett kan konverteres uten at a) blir gjeldende. Dette er litt tilsvarende Alm-saken etc hvor totallengde ble målt med avtagbare dempere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...